You are here

Στοιχεία για διέλευση προϊόντων από κατεχόμενα

30/11/2021 15:53

Ελάχιστοι έως ανύπαρκτοι είναι οι έλεγχοι που διενεργούνται από τις κυβερνητικές υπηρεσίες για τη διέλευση μη επιτρεπόμενων προϊόντων από τα κατεχόμενα, στο πλαίσιο του κανονισμού της πράσινης γραμμής.

Πέραν του Τμήματος Τελωνείων, το οποίο κατάθεσε στοιχεία για την διενέργεια ελέγχων, καταγγελιών και κατασχέσεων ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, οι υπόλοιπες αρμόδιες υπηρεσίες διαφάνηκε ότι δεν διαθέτουν σχετικά στοιχεία.

Εκπρόσωπος του Τμήματος Τελωνείου είπε ότι διενεργούνται έλεγχοι όσο αφορά τις εμπορικές διακινήσεις, οι οποίοι πραγματοποιούνται στο σύνολο των προϊόντων που περνάνε από την πράσινη γραμμή,  ενώ για τους ελέγχους σε προσωπικές διακινήσεις ανέφερε  ότι είναι δειγματοληπτικοί.

Σχετικά με ελέγχους σε εμπορικές διακινήσεις, ανέφερε ότι το 2019 πραγματοποιήθηκα 6004 έλεγχοι για προϊόντα συνολικής αξίας €5.464,ΟΟΟ, το 2020 πραγματοποιηθήκαν 4431 έλεγχοι συνολικής αξίας €4.694,000 και για το 2021 ανέφερε ότι μέχρι το τέλος Οκτωβρίου  διενεργήθηκαν 4477 συνολικής αξίας €4.603,ΟΟΟ.

Πρόσθεσε στην αρμοδιότητα του τμήματος είναι ο έλεγχος ότι υπάρχουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, ωστόσο αναλόγως του προϊόντος, διεξάγονται κοινές έρευνες με τις συναρμόδιες υπηρεσίες.

Σημείωσε ότι στο ενδεχόμενο που υπάρχει αμφιβολία για την ποιότητα ή την προέλευση κάποιου προϊόντος, όπως πχ προϊόν που δηλώνεται ότι καλλιεργήθηκε στα κατεχόμενα αλλά υπάρχουν υποψίες ότι προέρχεται από αλλού, ότι τότε οι αρχές απευθύνονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για περαιτέρω διερεύνηση.

Ανάφερε ότι τα τελευταία τρία χρόνια υπήρξαν δύο - τρεις τέτοιες περιπτώσεις,  και πως συγκεκριμένα στην μία περίπτωση με κεραμικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι πληρούν τους κανόνες καταγωγής, στην δεύτερη περίπτωση με διαλυτικό (θίνερ), ανέφερε ότι αρχικά απαγορεύθηκε η διέλευση του λόγω κάποιων σημάνσεων ασφάλειας, ενώ στην συνέχεια είπε ότι επιτράπηκε μετά από βελτιώσεις που έγιναν στην συσκευασία του προϊόντος. Αναφέρθηκε επίσης σε πρόσφατη περίπτωση όπου η Υγειονομική Υπηρεσία διαπίστωσε ότι υπήρχαν περισσότερα φυτοφάρμακα σε καρότα.

Κατασχέσεις και εισπράξεις

Όσον αφορά τους ελέγχους σε διερχόμενους στα οδοφράγματα  είπε ότι το 2019 έγιναν 2443 κατασχέσεις προϊόντων και εισπράχθηκαν περίπου €356 χιλ. Το 2020 είπε ότι έγιναν 650 κατασχέσεις και εισπράχθηκε το ποσό των €475,6 χιλ. και μέχρι το τέλος Οκτωβρίου του 2021 ότι έγιναν 1129 κατασχέσεις και εισπράχθηκαν €251,8 χιλ.

Όσον αφορά τα προϊόντα που κατάσχονται είπε ότι αφορούν κυρίως τσιγάρα, καπνό, φυτοφάρμακα, ζωικά και φυτικά προϊόντα, φάρμακα, καύσιμα κτλ.

Επτά καταγγελίες για καύσιμα τον Οκτώβριο

Ανάφερε ότι τον τελευταίο μήνα εντατικοποιηθήκαν οι έλεγχοι για καύσιμα, διενεργώντας 1200 έλεγχους σε οχήματα που ασκούν εμπορική δραστηριότητα (φορτηγά, ταξί, λεωφορεία) και προχώρησαν σε επτά καταγγελίες όπου οι επηρεαζόμενοι πλήρωσαν πρόστιμα €2-3 χιλ.

Από πλευράς υπουργείου Εξωτερικών αναφέρθηκε ότι η συνολική αξία των προϊόντων που διακινήθηκαν από την πράσινη γραμμή ανέρχεται στα €5 εκατ., σημειώνοντας ότι το ποσό δεν είναι πολύ μεγάλο.

Λειτουργός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανέφερε ότι παρακολουθείται το λαθρεμπόριο και ότι κατασχέσεις γίνονται και από τις βρετανικές βάσεις, δηλώνοντας πως το 2020 έγιναν 138 κατασχέσεις σε σχέση με 653 το 2019. 

Λειτουργός εξάλλου του υπουργείου Ενέργειας ανάφερε ότι υπάρχει η δυνατότητα ερευνηθεί η ποιότητα των καυσίμων, σημειώνοντας ότι διενεργούνται έλεγχοι σε πρατήρια καυσίμων. Ερωτηθείς σχετικά με την διενέργεια ελέγχου σε οχήματα πολιτών για την ποιότητα καυσίμων στα οχήματα τους, είπε πως θα πρέπει γίνεται στην παρουσία της αστυνομίας.

Κυριάκος Χατζηγιάννης: Aνεπίτρεπτη η κατάσταση

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, ο πρόεδρος της Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε ότι «κοινή διαπίστωση από όλους είναι ότι η κατάσταση έχει ξεφύγει, έχει προκαλέσει ανατροπές στην λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού και στην καλή λειτουργία και στη συνοχή της κοινωνίας μας» και πρόσθεσε πως θα καλεστούν οι πολιτικοί προϊστάμενοι να συζητηθεί περαιτέρω το θέμα.

«Αυτή η κατάσταση είναι ανεπίτρεπτη και θα πρέπει να δοθούν λύσεις σε αυτό το τεράστιο πρόβλημα», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «οι λύσεις δεν δίδονται υπό το φόβο να αγγίξει έκαστος όποιες πτυχές έχουν να κάνουν με τον συγκεκριμένο κανονισμό».

Κώστα Κώστα: Απαράδεκτη επιβολή ΦΠΑ

 Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστα Κώστα από την πλευρά του υπενθύμισε τις διαμαρτυρίες των διαχειριστών πρατηρίων πετρελαιοειδών που βρίσκονται κοντά στην πράσινη γραμμή και «κυρίως τις φωνές κατά της Κυβέρνησης για το ότι δεν λαμβάνει μέτρα μείωσης της τιμής των καυσίμων στις ελεύθερες περιοχές με ιδιαίτερα αναφορά στην ανάγκη μείωσης της υψηλής φορολογίας». 

 Ο κ. Κώστα είπε ακόμη ότι «η Κυβέρνηση συνεχίζει την απαράδεκτη επιβολή ΦΠΑ και επί του φόρου κατανάλωσης, δεν ελέγχει την κερδοφορία των εταιρειών για να δούμε αν πράγματι αισχροκερδούν και να μας παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έρευνας και ότι μετά την απόφαση της Κυβέρνησης για υποχρεωτική πρόσμιξη βιοκαυσίμων στα καύσιμα κίνησης για να καλύψει μέρος του στόχου της ΕΕ για τις μεταφορές, τον οποίον δεν θα το καλύψουμε ως Κύπρος, οι τιμές των καυσίμων τους τελευταίους μήνες αυξήθηκαν ίσως και πάνω από 10 σεντ το λίτρο».

 Χρύσης Παντελίδης: Aτόνησαν οι έλεγχοι στα Οδοφράγματα

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης είπε ότι τα τελευταία χρόνια, η εφαρμογή του Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής μπήκε κάτω από το πρίσμα πολιτικών επιλογών του Προέδρου Αναστασιάδη.

 «Στην προσπάθεια διατήρησης ενός δήθεν ΄καλού κλίματος΄, που δεν υπήρχε, αλλά και λόγω μιας γενικότερης πολιτικής κουλτούρας συμβιβασμού με την κατοχή, ατόνησαν οι έλεγχοι στα Οδοφράγματα με αποτέλεσμα να αναπτυχθούν παράνομες πρακτικές οι οποίες – πέρα από το ότι είναι παράνομες -, προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των επιχειρήσεων που λειτουργούν στις ελεύθερες περιοχές και στερούν έσοδα από την Κυπριακή Δημοκρατία», πρόσθεσε.

Σωτήρης Ιωάννου: Χρειάζεται πολιτική βούληση

Ο βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου είπε ότι αυτά που ακούστηκαν στην Επιτροπή «αποτελούν ρατσισμό του χειρίστου είδους εναντίον των Ελληνοκυπρίων», προσθέτοντας ότι υπάρχει νομοθεσία και ο κανονισμός της πράσινης γραμμής που απαγορεύει τη διέλευση όλων αυτών των προϊόντων στις ελεύθερες περιοχές». «Αυτό που χρειάζεται είναι η πολιτική βούληση από την Κυβέρνηση και την πολιτεία έτσι ώστε να παταχθεί αυτό το μεγάλο ζήτημα», πρόσθεσε.

Μιχάλης Γιακουμή : Αυστηρότερα μέτρα στα οδοφράγματα

Ο βουλευτής της Δημοκρατικής Παράταξης Μιχάλης Γιακουμή είπε ότι το θέμα προβλημάτισε έντονα την ΔΗΠΑ «γιατί θεωρούμε ότι ο αθέμιτος ανταγωνισμός έχει ήδη προκαλέσει σοβαρά προβλήματα σε διάφορους τομείς της οικονομίας», προσθέτοντας ότι στόχος της ΕΕ μέσα από τον κανονισμό «ήταν ξεκάθαρα για να βοηθήσει και να προωθήσει την περαιτέρω ανάπτυξη του εμπορίου και των διαπροσωπικών σχέσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές».

Πρόσθεσε ότι η ΔΗΠΑ προτείνει μεταξύ άλλων «αυστηρότερα μέτρα ελέγχου στα οδοφράγματα κατά μήκος της πράσινης γραμμής από την Αστυνομία και το Τελωνείο, περαιτέρω έλεγχος από την ΕΕ στο τ/κ εμπορικό, βιομηχανικό επιμελητήριο για την τήρηση των προτοκόλων και την έκδοση αδειών, μείωση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και επιβολή ΦΠΑ σε προϊόντα που έρχονται από τα κατεχόμενα αν τηρούν τις προδιαγραφές».

Της Ελένης Χαραλάμπους