You are here

Διευρύνεται ο έλεγχος προεκλογικών δαπανών

26/05/2023 07:29

Την επέκταση της προεκλογικής περιόδου που εμπίπτει στο πεδίο ελέγχου του εφόρου εκλογών, προβλέπει πρόταση νόμου που κατατέθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής.

Η πρόταση, την οποία κατέθεσε ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, Σταύρος Παπαδούρης, αποσκοπεί συγκεκριμένα, στην επέκταση της προβλεπόμενης προεκλογικής περιόδου βάσει της οποίας υπολογίζεται το συνολικό ποσό των προεκλογικών δαπανών των υποψηφίων, σε σχέση με την εκλογική διαδικασία για ανάδειξη Προέδρου και Αντιπροέδρου της Δημοκρατίας.

Συγκεκριμένα, ο υπολογισμός του ανώτατου ύψους των προεκλογικών δαπανών θα καλύπτει περίοδο δώδεκα μηνών πριν τη διεξαγωγή των προεδρικών εκλογών, αντί έξι μηνών που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία.

Πρόσθετα, η τροποποιητική πρόταση παρέχει εξουσία στον γενικό έφορο εκλογής, ώστε σε περίπτωση κατά την οποία διαπιστώσει ότι το συνολικό ποσό που εισπράχθηκε προς όφελος της προεκλογικής εκστρατείας υποψηφίου από εισφορές υπερβαίνει το €1 εκατ., να ζητείται από τον υποψήφιο και τον εκλογικό αντιπρόσωπο του η καταβολή του ποσού υπέρβασης στην Κεντρική Υπηρεσία Εκλογών σε διάστημα 30 ημερών.

Το ποσό υπέρβασης ακολούθως, θα κατατίθεται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας, αναφέρεται.

Όπως εξηγείται, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις κρίθηκαν αναγκαίες «για σκοπούς διαφάνειας και της δικαιότερης εκλογικής διαδικασίας για την ανάδειξη του Προέδρου και Αντιπροέδρου της Δημοκρατίας».

Ακόμη, λαμβάνεται υπόψη, αναφέρεται, ότι η χρονική περίοδος κατά την οποία διενεργούνται οι προεκλογικές δαπάνες στην πραγματικότητα αρχίζει πολύ πιο νωρίς από τους έξι μήνες οι οποίοι ελέγχονται.

Η πρόταση τροποποιεί τον περί της Εκλογής (Προέδρος και Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας) Νόμο και αναμένεται να εξεταστεί από την κοινοβουλευτική επιτροπή Εσωτερικών.

Αλλαγές και για τις βουλευτικές εκλογές

Δεύτερη πρόταση νόμου που κατέθεσε ο κ. Παπαδούρης προβλέπει αλλαγές στον περί Εκλογής Μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων Νόμο, για έλεγχο των προεκλογικών δαπανών από τον γενικό ελεγκτή.

Ειδικότερα, με βάση την αιτιολογική έκθεση, σκοπός είναι να διασαφηνιστεί ότι ο γενικός ελεγκτής δύναται να προβαίνει σε έλεγχο των προεκλογικών δαπανών των υποψηφίων, οι οποίες δαπάνες αφορούν ενοικίαση χώρων για τη λειτουργία γραφείου και την πραγματοποίηση προς δικό τους όφελος, κοινωνικών εκδηλώσεων προς τιμήν τους και εργοδότησης προσωπικού.

Ο έλεγχος θα αφορά δαπάνες πέραν των προβλεπόμενων στον υφιστάμενο νόμο, σε σχέση με τις διαφημιστικές υπηρεσίες.

Επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση, ότι η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται αναγκαία με σκοπό τη διασφάλιση της ισοτιμίας και της διαφάνειας για όλους του υποψηφίους, σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση της προεκλογικής εκστρατείας τους.

Σημειώνεται, ότι λίγο μετά τις προεδρικές εκλογές και τη δημοσίευση των προεκλογικών δαπανών από τους υποψήφιους, η βουλεύτρια του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασίας Πολιτών, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, είχε ζητήσει στοιχεία για το τι προβλέπεται σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφορικά με την κρατική χορηγία για τη χρηματοδότηση προεκλογικών εκστρατειών.

Τα στοιχεία καταγράφηκαν σε έρευνα της Βουλής με τίτλο «Κρατική χρηματοδότηση προεκλογικής εκστρατείας», όπου παρατίθενται απαντήσεις από 32 κράτη μέλη από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κοινοβουλευτικής Έρευνας και Τεκμηρίωσης (ECPRD), σε σχέση με το τι εφαρμόζεται στις χώρες τους στο εν λόγω θέμα.

Της Μαρίας Κυριακίδου