You are here

ΥΠΣΥΓΚ: Ανέφικτη η κατάργηση τελών κυκλοφορίας

14/11/2005 16:31
Η απαίτηση για κατάργηση των τελών κυκλοφορίας δεν μπορεί να ικανοποιηθεί κάτω από τις σημερινές δυνατότητες του κράτους ανέφερε σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ο Υπουργός Συγκοινωνιών Χάρης Θράσου. «Εκείνο που θα προσπαθήσουμε να κάνουμε είναι να μην αυξήσουμε ούτε σεντ τις εισπράξεις που θα πάρουμε από τα τέλη κυκλοφορίας, με το να μετατοπίσουμε κάποια τέλη για να ευνοηθούν οι ασθενέστερες οικονομικά τάξεις» είπε. Ο κ. Θράσου, που μιλούσε κατά την παρουσίαση των προϋπολογισμών του υπουργείου του, πρόσθεσε πως στην αυριανή κοινή συνεδρία των Επιτροπών Συγκοινωνιών και Οικονομικών θα παρουσιάσουν και άλλα σενάρια για αναδιάρθρωση των τελών κυκλοφορίας και εκείνο που θα γίνει πιο αποδεκτό θα προωθηθεί σαν κυβερνητική πρόταση προς τη Βουλή.

Τα δύο σενάρια που παρουσιάστηκαν ενώπιον της Βουλής, αφορούν την κατάργηση των τελών κυκλοφορίας και τη μετακύληση τους στα καύσιμα με πρόσθετη επιβάρυνση 5,5 σεντ το λίτρο και την πρόσθετη επιβάρυνση στα τέλη κυκλοφορίας για οχήματα κάτω των 20 ίππων. Τα δύο αυτά σενάρια είχαν προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις όλων των βουλευτών που με δηλώσεις τους επεσήμαναν ότι τα μειονεκτήματα των εισηγήσεων αυτών, ήταν πολύ περισσότερα από τα πλεονεκτήματα.

Ο κ. Θράσου μιλώντας για το περιεχόμενο των δύο αυτών σεναρίων ανέφερε ότι το μεν πρώτο σενάριο που αφορά τη μετακύληση των τελών στα καύσιμα παρουσιάστηκε μέσω μαθηματικής πράξης (5,5 σεντ το λίτρο) μετά από εισήγηση του κ. Πιττοκοπίτη. «Λόγω της αύξησης στην τιμή των καυσίμων δεν μπορεί η μετακύληση να γίνει σε χαμηλότερα επίπεδα διότι δεν το επιτρέπουν τα δημοσιονομικά του κράτους. Αν σε μερικά χρόνια η τιμή των καυσίμων είναι τέτοια που θα επιτρέπει την μετακύληση των τελών κυκλοφορίας σε αυτά είμαστε έτοιμοι να το επαναφέρουμε» σημείωσε.

Σε ερώτημα αν θα μπορούσε να υιοθετηθεί η νέα εισήγηση του κ. Πιττοκοπίτη, για μετακύληση των τελών στα καύσιμα με 2,5 σεντ το λίτρο (αντί 5,5 σεντ) με βάση το γεγονός ότι κατά το 2004 υπήρξαν 80,000 οχήματα για τα οποία δεν καταβλήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας ο κ. Θράσου, επανέλαβε ότι αυτό είναι ανέφικτο. «Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να εισπράττει λιγότερα από ότι εισπράττει σήμερα. Από τη μια έχουμε απαίτηση να γίνονται νέα οδικά έργα και από την άλλη λέμε να μειωθούν ή να καταργηθούν τα τέλη. Τα δημοσιονομικά του Κράτους αυτή τη στιγμή δεν μας επιτρέπουν κάτι τέτοιο» είπε.

Όσον αφορά το δεύτερο σενάριο ο κ. Θράσου, ανέφερε ότι σκοπός του είναι να βοηθήσει όσους αγόρασαν υψηλού κυβισμού αυτοκίνητα όταν το πετρέλαιο ήταν πάμφθηνο και όχι τους κατόχους πολυτελών λιμουζίνων. «Δεν μπορεί να μειώσουμε τα τέλη μιας τάξης χωρίς να αυξήσουμε τα τέλη για κάποιες άλλες κατηγορίες. Η αύξηση αυτή κυμαίνεται από £5-10».

Προβληματισμός για μεγάλο μερίδιο ΑΤΗΚ

Πολλές από τις ερωτήσεις των Βουλευτών κατά τη διάρκεια της σημερινής συζήτησης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Συγκοινωνιών περιστράφηκαν γύρω από το θέμα του μη ανταγωνιστικού πλαισίου τηλεπικοινωνιών στην Κύπρο. Ο κ. Θράσου, επεσήμανε ότι σίγουρα υπάρχει προβληματισμός για το μεγάλο μερίδιο που κατέχει η ΑΤΗΚ στην πίτα των τηλεπικοινωνιών. Πρόσθεσε όμως πως παράλληλα θα πρέπει και οι άλλες εταιρείες να αυξήσουν τα κόστα τους αναβαθμίζοντας τα προϊόντα τους «για να αυξήσουν το μερίδιο τους αφού δεν μπορούμε να πιέσουμε την ΑΤΗΚ να μην είναι παραγωγική, για να μπορέσει άλλη εταιρεία να μπει στο ανταγωνιστικό παιχνίδι. Σίγουρα όμως πρέπει να αποβάλουμε το μονοπώλιο που υπάρχει στις τηλεπικοινωνίες» τόνισε.

Μεγάλο μέρος της συζήτησης αναλώθηκε και για το Κυπριακό νηολόγιο που σήμερα κατέχει την 9η θέση παγκοσμίως έχοντας υπό Κυπριακή Σημαία γύρω στα 2.000 σκάφη με ολική χωρητικότητα γύρω στα 22 εκ. κόρους. Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Γιώργος Γεωργίου, εξέφρασε την απορία για πιο λόγω η Κύπρος από την 6η θέση που κατείχε το Κυπριακό νηολόγιο το 2003 έπεσε στην 9η θέση ο κ. Θράσου, τόνισε ότι κυρίως οφείλεται στο εμπάργκο της Τουρκίας για τα υπό κυπριακή σημαία πλοία. Πρόσθεσε, ακόμη, πως λόγω των οδηγιών της Ε.Ε., είναι πιο αυστηρές οι προδιαγραφές των πλοίων ενώ έχει πέσει και ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων υπό κυπριακή σημαία.

Κυπριακές Αερογραμμές

Όπως ήταν φυσικό αναφορά έγινε και για την ανασυγκρότηση των ΚΑ. Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Γιώργος Βαρνάβα, ρώτησε τον Υπουργό για το τι μέλλει γενέσθαι με τους ωρομίσθιους υπαλλήλους των ΚΑ που θα πάρουν μετάταξη σε άλλα τμήματα. Ο κ. Θράσου ανέφερε ότι «θα είναι άμεση η εργοδότηση αυτών των υπαλλήλων και δεν θα χρειασθεί να εγγραφούν στον ταμείο ανεργίας. Οι υπόλοιποι υπάλληλοι που δεν θα μετατακτούν θα πάρουν ένα ποσό ως αποζημίωση» είπε.

Ο προϋπολογισμός του ΥΠΣΥΓΚ για το 2006 προνοεί για έσοδα £177 εκ. και έξοδα £208 εκ. και παρουσιάζεται αισθητά αυξημένος σχετικά με το 2005 όπου ήταν £140 εκ. τα έσοδα και £188 εκ. τα έξοδα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή, η αύξηση των εσόδων είναι της τάξης των £36.6 εκ. που αντιπροσωπεύει ποσοστό 26,1% και η αύξηση των δαπανών ανέρχεται στο ποσό των £19.5 εκ. ή 10,4% σε σύγκριση με πέρσι.

Η αύξηση των εσόδων οφείλειται κυρίως στην εισαγωγή δικαιωμάτων διαχείρισης των αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου από το στρατηγικό επενδυτή, καθώς και στη χρέωση των υπηρεσιών που προσφέρουν τα Τμήματα Δημοσίων Έργων σε συντηρήσεις και εκτέλεση έργων άλλων κυβερνητικών τμημάτων. Η καθαρή αύξηση των δαπανών στο Τμήμα Δημοσίων Έργων ανέρχεται στα £14,3 εκ.

Τα κυριότερα έργα που προωθούνται είναι η Αναβάθμιση Κόμβων Παρακαμπτήριου Λεμεσού, ο Αυτοκινητόδρομος Κοκκινοτριμιθιάς-Αστρομερίτη-Ευρύχου και Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς καθώς και η αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Λεμεσού.

Στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού προωθούνται οι αναγκαίες μελέτες για την αναβάθμιση του τμήματος του από τη Λευκωσία μέχρι τον κόμβο Αλάμπρας (μήκους 15 χλμ.) σε 6 λωρίδες κυκλοφορίας.

Του Σωκράτη Ιωακείμ