You are here

Ανοίγει η αυλαία για τον κρατικό προϋπολογισμό

18/10/2021 07:33

Αρχίζει σήμερα η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών. Στην συνεδρία θα παραστεί ο υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο οποίος αναμένεται να παρουσιάσει τα βασικά στοιχεία του προϋπολογισμού του 2022 και να αναλύσει τα δημοσιονομικά δεδομένα, απαντώντας ταυτόχρονα στα ερωτήματα των μελών της Επιτροπής.

Με βάση τις μακροοικονομικές προβλέψεις και τον Προϋπολογισμό για το 2022, το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2022 και 2023 προβλέπεται να περιοριστεί περαιτέρω στο 1,1% και 0,5% ως ποσοστό του ΑΕΠ, ενώ για το 2024 προβλέπεται ότι το δημοσιονομικό ισοζύγιο θα είναι πλεονασματικό ύψους 0,8% του ΑΕΠ.

Το δημόσιο χρέος για το 2021 εκτιμάται να ανέλθει στο 107,7%, ως ποσοστό του ΑΕΠ, σε σύγκριση με ποσοστό ύψους 119,1% το τέλος του προηγούμενου χρόνου, ενώ επανέρχεται σε πτωτική πορεία από το 2022 και μετά, όπου και προβλέπεται να μειωθεί στο 100,9%, στο 96,9% το 2023 και μέχρι το τέλος του 2024 αναμένεται να φθάσει στο 90,2%.

Το 2021 ο ρυθμός ανάπτυξης υπολογίζεται στο 5,5%, το 2022 στο 4% και το 2023 στο 3,4%.

Ο προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα εξαιρουμένων των χρηματοοικονομικών ροών στα €6.731 εκ. σε σύγκριση με αναθεωρημένα έσοδα ύψους €6.473 εκ. το 2020, προβλέπεται δηλαδή αύξηση της τάξης του 4%.

Οι συνολικές δαπάνες, εξαιρουμένων των αποπληρωμών δανείων, αναμένεται να παρουσιάσουν μικρή μείωση σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο και να διαμορφωθούν στα €8.407,8 εκατ. το 2022, σε σύγκριση με €8.479,4 εκατ. το 2021.

Σύμφωνα με την έκθεση του Υπουργείου για τις Οικονομικές Εξελίξεις 2021 και Προοπτικές 2022-2024 τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2022 προβλέπεται να παρουσιάσουν αύξηση 4,9% και να ανέλθουν στα €9.691 εκ. σε σύγκριση με €9.242 εκ. για το 2021.

Η αύξηση αποδίδεται κυρίως, στην αύξηση των κοινωνικών εισφορών κατά 6,1%, λόγω της αναμενόμενης βελτίωσης στην αγορά εργασίας, αλλά και λόγω χαμηλότερων εισπράξεων κατά τον προηγούμενο χρόνο, απόρροια της μη επιβολής συντελεστών σε οποιοδήποτε Ταμείο στα διάφορα επιδόματα προς υπαλλήλους/ αυτοεργοδοτουμένους που δόθηκαν στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας τον προηγούμενο χρόνο.

Επίσης, λόγω της αναμενόμενης βελτίωσης της οικονομικής δραστηριότητας, αύξησης των επενδύσεων και της απασχόλησης, και συνακόλουθα του διαθέσιμου εισοδήματος, αναμένεται αύξηση των φόρων παραγωγής και εισαγωγών της τάξης του 4,5% και αύξηση στα έσοδα από φόρους σε εισόδημα και περιουσία της τάξης του 4,1%.

Τέλος, η κατηγορία ‘άλλα έσοδα’ εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει σημαντική αύξηση της τάξης του 4,8% σε σύγκριση με το 2021, κυρίως λόγω των αναμενόμενων αυξημένων χορηγιών από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία.

Οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι το 2022 θα μειωθούν στα €9.960 εκ. σε σύγκριση με €10.372 εκ. για το 2021, σημειώνοντας αρνητική μεταβολή της τάξης του 4%, κυρίως λόγω της απόσυρσης των μέτρων αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας.

Οι δαπάνες για επιδοτήσεις προβλέπεται να έχουν τη μεγαλύτερη συνεισφορά στη μείωση των δημόσιων δαπανών το 2022, οι οποίες προβλέπεται να παρουσιάσουν μείωση 83% (συνεισφορά στη μείωση των δημόσιων δαπανών ύψους 5 ποσοστιαίων μονάδων), λόγω της απόσυρσης τόσο των επιδοτήσεων μισθών εργαζομένων και αυτοεργοδοτούμενων επιχειρήσεων που είχαν υποστεί πλήρη ή μερική αναστολή εργασιών, όσο και των εφάπαξ χορηγιών προς επιχειρήσεις για κάλυψη λειτουργικών τους εξόδων.

Μείωση αναμένεται και στις δαπάνες για ενδιάμεση κατανάλωση το 2022 της τάξης του 13,7%, λόγω του τερματισμού των δαπανών στον τομέα της υγείας και πιο συγκεκριμένα στις δαπάνες για αντιμετώπιση της πανδημίας, ενώ οι δαπάνες για απολαβές προσωπικού προβλέπεται να παρουσιάσουν αύξηση 5,7% σε σύγκριση με το 2021, κυρίως λόγω των μειωμένων συντελεστών για μείωση των απολαβών και των συντάξεων σε σχέση με το 2021.

Οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,6% λόγω των προβλεπόμενων αυξημένων δαπανών στο πλαίσιο του ΓεΣΥ, καθώς επίσης αύξηση αναμένεται και στις κεφαλαιουχικές δαπάνες το 2022 κατά 12,3%, στο πλαίσιο της διενέργειας αυξημένων έργων κάτω από το ΣΑΑ.

Της Μαρίας Χαμπή