You are here

Θέλει και ο υπουργός παιδείας να εκδίδει διατάγματα

05/06/2020 07:02

Μετά την παραχώρηση εξουσιών στον υπουργό υγείας και στην υπουργό εργασίας για έκδοση διαταγμάτων λόγω των εξελίξεων αναφορικά με την πανδημία, η κυβέρνηση με δύο νέους κανονισμούς ζητά να παραχωρηθεί η εξουσία στον υπουργό παιδείας όπως σε έκτακτες περιπτώσεις διαφοροποιεί ημερομηνίες και ζητήματα που αφορούν στη σχολική χρονιά, τις εξετάσεις και την αξιολόγηση των μαθητών.

Τα δύο κείμενα κανονισμών αφορούν στη δημοτική και στη μέση εκπαίδευση. Οι κανονισμοί ενδέχεται να τεθούν σήμερα ενώπιον της ολομέλειας με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, κατόπιν έκτακτης συνεδρίασης της επιτροπής παιδείας που θα προηγηθεί το πρωί.

Σε ότι αφορά τη δημοτική εκπαίδευση, σημειώνεται ότι λόγω των έκτακτων συνθηκών που βιώσαμε την παρούσα σχολική χρονιά, με την πανδημία του κορωνοϊού, δημιουργείται η ανάγκη τροποποίησης του σχετικού κανονισμού ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στον υπουργό, «όταν αυτό κρίνεται απόλυτα απαραίτητο (σε έκτακτες συνθήκες όπως εμπόλεμη κατάσταση, φυσικές καταστροφές, επιδημία και άλλες εξαιρετικά έκτακτες καταστάσεις), να διαφοροποιεί τις ημερομηνίες σχετικά με την παρουσία των εκπαιδευτικών στο σχολείο, την έναρξη και λήξη των μαθημάτων καθώς και να ρυθμίζει πτυχές που αφορούν στην τήρηση παρουσιών και απουσιών των μαθητών/ριών».

Στην εισηγητική έκθεση για τροποποίηση των κανονισμών μέσης εκπαίδευσης, αναφέρεται ότι η τροποποίηση έχει σκοπό την αντιμετώπιση εξαιρετικά έκτακτων καταστάσεων που αφορούν στη λειτουργία των δημόσιων σχολείων μέσης εκπαίδευσης, σε σχέση με τις ανάγκες που διαφάνηκαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID – 19.

Συγκεκριμένα, υποστηρίζεται ότι η τροποποίηση θα συμβάλει στην πιο εύρυθμη λειτουργία των σχολείων μέσης εκπαίδευσης σε περιπτώσεις εξαιρετικά εκτάκτων καταστάσεων, καθώς θα δίνει την ευχέρεια στον Υπουργό «να ρυθμίζει με απόφασή του τις ημερομηνίες για έναρξη και λήξη των σχολικών εργασιών και μαθημάτων, διεξαγωγή των εξετάσεων και εξαγωγή των αποτελεσμάτων, όπως επίσης και πτυχές που αφορούν στη φοίτηση και αξιολόγηση των μαθητών».

Σε επιστολή του υπουργού παιδείας που συνοδεύει του κανονισμούς, ζητείται η άμεση κατάθεσή τους στη βουλή για έγκριση και σημειώνεται ότι το θέμα είναι κατεπείγον, προκειμένου να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωση των εργασιών της σχολικής χρονιάς 2019-2020 και η ομαλή έναρξη των εργασιών για τη νέα σχολική χρονιά 2020-2021, λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας.

Αντιδρούν για μη πραγματοποίηση διαλόγου

Σύμφωνα με τα έγγραφα που συνοδεύουν τα δύο κείμενα, το υπουργείο παιδείας δεν πραγματοποίησε διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς πριν προωθήσει το νομοσχέδιο στη βουλή, λόγω της έκτακτης κατάστασης που δημιουργήθηκε εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19.

Η κατάθεση των κανονισμών στη βουλή προκάλεσε αντιδράσεις από εμπλεκόμενους φορείς που επικρίνουν την κυβέρνηση για την μη πραγματοποίηση διαλόγου.

Οι τρεις εκπαιδευτικές οργανώσεις, η ΠΟΕΔ της δημοτικής εκπαίδευσης, η ΟΕΛΜΕΚ της μέσης εκπαίδευσης και η ΟΛΤΕΚ της τεχνικής εκπαίδευση, με κοινή τους ανακοίνωση σημειώνουν ότι οι κανονισμοί προωθήθηκαν «χωρίς καμία ενημέρωση, συζήτηση και χωρίς την συναίνεση των εκπαιδευτικών οργανώσεων» και καλούν την ολομέλεια της βουλής να αναβάλει για μία εβδομάδα την συζήτηση, ώστε να δοθεί χρόνος για ενημέρωση και συζήτηση.
 
Αναφέρουν ότι «τέτοιας φύσης σημαντικά και σοβαρά θέματα, τα οποία αφορούν και εργασιακά ζητήματα, συζητούνται και συμφωνούνται μεταξύ των άμεσα εμπλεκόμενων μερών, πράγμα που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έγινε».

Την αναβολή της συνεδρίας της επιτροπής παιδείας ζήτησε η ΠΣΕΜ, η οποία θεωρεί ότι πρέπει να γίνει διαβούλευση πριν το θέμα πάει στη βουλή. Η ΠΣΕΜ εκφράζει διαφωνία με τις ρυθμίσεις και υποστηρίζει πως «σε περίπτωση πανδημίας ή παρόμοιας κατάστασης, ούτως ή άλλως, ο υπουργός και η κυβέρνηση μπορούν να πάρουν μια κατεπείγουσα απόφαση, που αφορά τα πιο πάνω με διάταγμα, όπως και έγινε τον Μάρτιο».

Της Μαρίας Χαμπή