You are here

Αιμιλιανίδης: Στα όρια του συντάγματος η καταψήφιση του προϋπολογισμού

08/12/2020 12:00

Στα όρια του Συντάγματος είναι η πιθανή καταψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού από τη Βουλή, σύμφωνα με το νομικό Αχιλλέα Αιμιλιανίδη. Αυτό ανέφερε ο έγκριτος νομικός στην StockWatch παραπέμποντας μάλιστα σε σχετικό άρθρο του.  

Όπως σημειώνει σε περίπτωση καταψήφισης του προϋπολογισμού η κυβέρνηση έχει δύο επιλογές:

Πρώτον να εντείνει τις προσπάθειές της για να επιτύχει πλειοψηφία. Δεύτερον, να απευθυνθεί στον γενικό εισαγγελέα για γνωμάτευση αναφορικά με τη συνταγματικότητα της απόφασης της Βουλής.

«Εάν φτάσουμε στα άκρα, είτε η κυβέρνηση θα συμμορφωθεί με λύση που θα οδηγεί σε ψήφιση που προϋπολογισμού, είτε η λύση θα επιτευχθεί δια του Γενικού Εισαγγελέα», είπε, επισημαίνοντας ότι δεν είναι αυτονόητη η δυνατότητα της Βουλής να καταψηφίσει τον κρατικό προϋπολογισμό. Το ιδανικό, ανάμεσα στις δύο επιλογές, σύμφωνα με τον κ. Αιμιλιανίδη, θα ήταν το πρώτο.

Ο κ. Αιμιλιανίδης παρέπεμψε σε σχετικό άρθρο του, στο οποίο εκφράζει την άποψη ότι η ενέργεια της Βουλής να καταψηφίσει τον κρατικό προϋπολογισμό, ως μέσο άσκησης πίεσης για άλλους σκοπούς, «θα βρισκόταν στα όρια της συνταγματικής ερμηνείας, αλλά όχι σε αντίθεση με το Σύνταγμα».

Τονίζει ωστόσο, πως το πνεύμα του Συντάγματος καθοδηγεί την κυβέρνηση και τη Βουλή των Αντιπροσώπων όπως αμοιβαία εξαντλήσουν όλα τα δυνατά περιθώρια με καλή πίστη, ώστε να επιτευχθεί λύση προς το συμφέρον αυτού που ονομάζουμε κυπριακή πολιτεία.

Όπως σημειώνεται στο άρθρο, ανάλογο ζήτημα είχε απασχολήσει στο παρελθόν τον πρώην Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας Κρίτωνα Τορναρίτη, ο οποίος γνωμάτευσε στις 30.1.1982 επί κυβέρνησης Σπύρου Κυπριανού ότι η μη ψήφιση του προϋπολογισμού ώστε να ασκηθεί πίεση επί της Εκτελεστικής Εξουσίας δεν φαίνεται να συνάδει με την καλή πίστη που είναι αναγκαία για την άσκηση των συνταγματικών εξουσιών της Βουλής των Αντιπροσώπων, εφόσον ρόλος της είναι ο έλεγχος των δαπανών μέσω της ψήφισης του προϋπολογισμού και όχι η άσκηση πίεσης επί της Εκτελεστικής Εξουσίας για άλλους σκοπούς.

Στην εν λόγω γνωμάτευση, προσθέτει, διευκρινίζεται πως η Βουλή είχε δικαίωμα να μην εγκρίνει δαπάνες του προϋπολογισμού, αλλά όχι να αρνηθεί να ψηφίσει το σύνολο του προϋπολογισμού για σκοπούς αλλότριους από εκείνους που προβλέπει το Σύνταγμα. Θέση του κ. Τορναρίτη ήταν πως σε παρόμοια αντισυνταγματική ενέργεια της Βουλής να καταψηφίσει τον προϋπολογισμό, η Εκτελεστική Εξουσία ενδεχομένως θα μπορούσε να επικαλεστεί το δίκαιο της ανάγκης.

Ο κ. Αιμιλιανίδης επισημαίνει ότι στο Σύνταγμα δεν αναφέρεται οπουδήποτε υποχρέωση της Βουλής των Αντιπροσώπων να ψηφίσει τον προϋπολογισμό και παραπέμπει στις ΗΠΑ ως παράδειγμα προεδρικής δημοκρατίας, όπου μετά από γνωμάτευση του γενικού εισαγγελέα υιοθετήθηκε το government shutdown (κυβερνητικό λουκέτο) από τη δεκαετία του 1990 και εντεύθεν.

Το πιο πρόσφατο shutdown και μακρύτερο σε διάρκεια στην ιστορία των ΗΠΑ, όπως υπενθυμίζει, ήταν διάρκειας 35 ημερών κατά τη διακυβέρνηση Τραμπ (2018-2019) και οφειλόταν στην άρνηση έγκρισης χρηματοδότησης του τείχους στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού.

Επισυνάπτεται το άρθρο του κ. Αιμιλιανίδη.

Της Μαρίας Χαμπή