You are here

Ανθεκτική στην πανδημία η κυπριακή ναυτιλία

01/11/2021 15:10

Αύξηση παρουσιάζει ο αριθμός των πλοίων που εγγράφηκαν στο κυπριακό νηολόγιο, αλλά και των ναυτιλιακών εταιρειών που εγγράφηκαν στο Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας της Κύπρου κατά το 2021, παρά τους περιορισμούς που εφαρμόσθηκαν λόγω πανδημίας και επηρέασαν όλους σχεδόν τους τομείς της οικονομίας αρνητικά.

Μιλώντας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ο υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού του υφυπουργείου του για το 2022, δήλωσε ότι η κυπριακή ναυτιλία σε καιρό πανδημίας κατάφερε να ανταποκριθεί και να αποδειχθεί ανθεκτική εξ ού και το νηολόγιο, καθώς και οι εταιρείες που εδρεύουν στην Κύπρο καταγραφούν αύξηση, παρά την αδυναμία που υπήρξε το τελευταίο διάστημα για προώθηση της κυπριακής σημαίας, όπως είπε.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στο σύστημα φόρου χωρητικότητας την τελευταία δεκαετία έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί από περίπου 100 το 2012, σε 173 το 2017, ενώ αυτή τη στιγμή ανέρχονται σε 275.

Όσον αφορά τα πλοία που είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο, ο κ. Δημητριάδης είπε ότι ανέρχονται σε 1750 εκ των οποίων τα 1000 αφορούν ποντοπόρα πλοία, δηλαδή πλοία με χωρητικότητα σχεδόν 25 εκατ. τόνων.

 Ο κ. Δημητριάδης ανέφερε ότι η συνεισφορά της ναυτιλίας στην κυπριακή οικονομία υπολογίζεται στο 7% του ΑΕΠ, ενώ επεσήμανε ότι το κυπριακό νηολόγιο κατέχει την 11η θέση παγκοσμίως και την 3η στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αργή πορεία ανάπτυξης λόγω προκλήσεων

Πρόσθεσε ότι παρόλο που ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος τα τελευταία χρόνια αναπτύχθηκε με ραγδαίους ρυθμούς, το κυπριακό νηολόγιο παρουσιάζει αργή πορεία ανάπτυξης καθώς αντιμετωπίζει διάφορες προκλήσεις, όπως τα περιοριστικά μέτρα που επιβάλλονται από την Τουρκία (εμπάργκο, σε ισχύ από το 1987) και η ανάπτυξη ανταγωνιστικών νηολογίων εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία δεν επιβαρύνονται με την ενωσιακή νομοθεσία.

Ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι ο τομέας της ναυτιλίας έχει τεράστια προοπτική για τον τόπο, γεγονός που καταδεικνύουν και τα νούμερα. Ωστόσο, τόνισε πως δεν υπάρχει εφησυχασμός. Αντίθετα, προ δεκαπενθημέρου, όπως υπέδειξε, υιοθετήθηκε εθνική  στρατηγική  με τίτλο “SEA Change 2030”, με 35 στοχευμένες δράσεις με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

«Δεν είναι μόνο μία στρατηγική που καλύπτει τη χρονική περίοδο μέχρι το 2030 αλλά είναι μια νέα φιλοσοφία, ένα νέο μοντέλο προσέγγισης στο τρόπο λειτουργίας του Υφυπουργείου», ανέφερε ο κ. Δημητριάδης. Η εν λόγω στρατηγική χωρίζεται σε τρεις πυλώνες: Αειφορία, εξωστρέφεια, προσαρμοστικότητα.

Σε ό,τι αφορά την εξωστρέφεια εξήγησε ότι το Υφυπουργείο αλλάζει τον τρόπο που προσεγγίζει τα θέματα και προκλήσεις μπαίνοντας σε διαδικασία συνεχούς διαβούλευσης και συλλογής δεδομένων, ώστε να αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες. Ακολουθεί η προσαρμοστικότητα, η προσαρμογή δηλαδή των δεδομένων που συλλέγονται στο νομοθετικό πλαίσιο. Ο τρίτος πυλώνας της αειφορίας αφορά τη μετατροπή της διαδικασίας συλλογής και προσαρμογής των δεδομένων σε αειφόρες δράσεις, που περιλαμβάνονται στην Εθνική Στρατηγική.

Αύξηση εσόδων κατά 91%

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό, ο προϋπολογισμός για το 2022 επιδιώκει να στηρίξει μεγάλο αριθμό των συγκεκριμένων δράσεων. Συγκεκριμένα, προβλέπονται δαπάνες 17,2 εκ. ευρώ, έναντι 14,6 εκ. το 2021, και έσοδα 15,4 εκ. ευρώ.

 Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη για το 2021 καταγράφεται αύξηση εσόδων στο 91%, απόρροια της αύξησης του αριθμού των εταιρειών που έχουν εγγραφεί στο σύστημα φόρου χωρητικότητας του Υφυπουργείου.

Αυξημένες δαπάνες

Ο κ. Δημητριάδης στάθηκε σε τρεις παραμέτρους που δικαιολογούν τις αυξημένες δαπάνες στον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου για το επόμενο έτος. Η πρώτη αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Υφυπουργείου. Προς την κατεύθυνση αυτή το Υφυπουργείο έχει εξασφαλίσει στο πλαίσιο του προγράμματος Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας κονδύλι 2,3 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,4 εκ. ευρώ εντάσσονται στον προϋπολογισμό του 2022.

 Πρόκειται, όπως ανέφερε, για μια σημαντικότατη δράση, που θα έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα και θα στηρίξει τη λεγόμενη μονοθυριδική εξυπηρέτηση - one stop shop. Στόχος, τόνισε, είναι να ενισχυθεί η αποτελεσματική εξυπηρέτηση της ναυτιλίας. Παράλληλα, δημιουργείται η πλατφόρμα e-help desk ώστε οι συναλλασσόμενοι με το Υφυπουργείο να εξυπηρετούνται επί 24ωρου βάσεως, καθώς και μια ηλεκτρονική ναυτιλιακή βιβλιοθήκη ώστε οι εγκύκλιοι και νομοθεσίες του Υφυπουργείου να είναι άμεσα προσβάσιμες από όλους.

Η δεύτερη παράμετρος αφορά τη θαλάσσια επιβατική σύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα, για την οποία η επιδότηση αυξάνεται από 4,2 εκ. ευρώ σε 5 εκ. ευρώ. Σύμφωνα με τον Υφυπουργό θα γίνει μια δεύτερη προσπάθεια με νέο διαγωνιστικό έγγραφο στα τέλη Νοεμβρίου, το οποίο περιλαμβάνει βελτιωμένους και πολύ πιο ευνοϊκούς όρους.

Η τρίτη παράμετρος αφορά αυξημένες δαπάνες όσον αφορά τις χορηγίες εκπαίδευσης και υποτροφίες για τα ναυτικά επαγγέλματα. Επίσης, ο προϋπολογισμός περιλαμβάνει αυξημένα κονδύλια για εκπαίδευση στελεχών του Υφυπουργείου σε σύγχρονες τεχνολογίες και προσεγγίσεις ώστε ξένοι πλοιοκτήτες και πλοιοδιαχειριστές να εμπιστευτούν την Κύπρο ακριβώς επειδή μπορεί να στηρίξει τα πλοία τους παρέχοντας τεχνική βοήθεια, και όχι μόνο λόγω του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος.

Ο κ. Δημητριάδης σημείωσε πως η νέα στρατηγική επιδιώκει προληπτική αντιμετώπιση των προκλήσεων, που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, που είναι ο πράσινος και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Η Κύπρος, είπε, είναι ίσως η μοναδική χώρα στο παγκόσμιο που έχει υιοθετήσει και πράσινα φορολογικά κίνητρα για τη ναυτιλία, τα οποία θα τεθούν σε ισχύ από φέτος.

Οι πλείστες δράσεις της στρατηγικής θα αρχίσουν να σχεδιάζονται το 2022, κάποιες από αυτές θα ολοκληρωθούν το 2022 ενώ άλλες το 2023, σύμφωνα με τον Υφυπουργό.

Προσπάθεια να εκτεθεί η Τουρκία για το εμπάργκο

Ερωτηθείς αναφορικά με το τουρκικό εμπάργκο, ο Υφυπουργός ανέφερε ότι δεν επαφίεται σε εμάς η άρση του, ωστόσο το Υφυπουργείο στρέφει τις προσπάθειές του σε ενέργειες που θα εκθέσουν την Τουρκία, όπως περιφερειακά προγράμματα μέσα από τα οποία θα μπορούσαν να έρθουν κοντά η κυπριακή και η τουρκική ναυτιλιακή βιομηχανία.

 «Τέτοια προγράμματα κάτω από την ομπρέλα της ΕΕ που ευνοούν συνεργασίες για εξαγωγή συμπερασμάτων που αφορούν τις προκλήσεις της ναυτιλίας, θεωρώ ότι εκθέτουν την πολιτική της Τουρκίας σε πολιτικό επίπεδο και αναζητούμε προγράμματα που θα μπορούσε να υπάρχουν εταίροι τόσο από την Κύπρο όσο και από την Τουρκία, που να αναδεικνύουν ότι αν δεν υπήρχε το εμπάργκο θα μπορούσε ο ναυτιλιακός τομέας τόσο της Τουρκίας όσο και της Κύπρου να είχε διαφορετική προοπτική», εξήγησε.

Παράλληλα, είπε, γίνεται προσπάθεια να αντισταθμιστεί αυτό το μειονέκτημα, με στοχευμένα μέτρα όπως τα φορολογικά και η άμεση εξυπηρέτηση, όμως αυτό που θα προσδώσει στην Κύπρο συγκριτικό πλεονέκτημα, σημείωσε, είναι η τεχνογνωσία εξ ου και η έμφαση στην εκπαίδευση των στελεχών του Υφυπουργείου και η ενίσχυση του δικτύου εποπτών.

Σε μεταβατικό στάδιο η ναυτιλία

Ο κ. Δημητριάδης εξέφρασε την εκτίμηση πως η ναυτιλία βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, λόγω και της προσπάθειας τόσο σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού αλλά και ΕΕ για πράσινο μετασχηματισμό και απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα, χωρίς να υπάρχει το διαθέσιμο καύσιμο. Θέση μας, σημείωσε, είναι τα μεταβατικά καύσιμα όπως είναι η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καύσιμο στη ναυτιλία να διατηρηθούν για περισσότερο χρονικό διάστημα και να διατεθούν περισσότερα κονδύλια στην έρευνα για να εξευρεθεί το καύσιμο.

Παράλληλα, ο Υφυπουργός αναφέρθηκε στην ανωμαλία που υπάρχει ανάμεσα σε προσφορά και ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων και η οποία εκτόξευσε τις τιμές τους. Οι τιμές, εκτίμησε, θα μειωθούν μεν ωστόσο θα διατηρηθούν σε επίπεδα ψηλότερα του 2019.

Ικανοποίηση για τη στήριξη

Εξάλλου, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο Υφυπουργός εξέφρασε ικανοποίηση για την καθολική και ομόφωνη στήριξη των βουλευτών στους σκοπούς, στις επιδιώξεις και στις στοχεύσεις του Υφυπουργείου για τον επόμενο χρόνο.

«Στον προϋπολογισμό αποτυπώνονται οι δράσεις της νέας στρατηγικής που προ δεκαπενθημέρου έχουμε ανακοινώσει με 35 στοχευμένες δράσεις, η υλοποίηση των οποίων θα καταστήσει τη ναυτιλία μας πιο ανθεκτική και πιο ανταγωνιστική. Οι βουλευτές καλωσόρισαν αυτές τις πρωτοβουλίες και είμαστε έτοιμοι με την έγκριση του προϋπολογισμού να έχουμε τα σωστά εργαλεία προς υλοποίηση των στοχεύσεών μας», δήλωσε ο υφυπουργός.

Της Ελένης Χαραλάμπους