You are here

Φωνάζουν για αποζημιώσεις εκατομμυρίων προς Hermes

19/04/2018 14:30

Άμεση επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας του κράτους με την εταιρεία Hermes Airports που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου και ιδιαίτερα του θέματος της παραχώρησης αποζημίωσης προς την εταιρεία, λόγω της λειτουργίας του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου, ζητούν οι βουλευτές καταγγέλλοντας ότι το κράτος δεν έχει λάβει οποιαδήποτε μέτρα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρθηκαν κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής ελέγχου, το κράτος έχει μέχρι στιγμή παραχωρήσει ως αποζημίωση €46 εκ. από τα έσοδα που θα είχε από τη λειτουργία των αεροδρομίων κατά τα έτη 2006-2014, με την εταιρεία να διεκδικεί άλλα €22,5 εκ. για την τριετία 2015 -2017.

Τα έσοδα που έχει εισπράξει το κράτος κατά την περίοδο 2006 - 2014 από τη λειτουργία των αεροδρομίων φτάνουν όπως αναφέρθηκε, στα €417 εκ. - €418 εκ.

Αίσθηση προκάλεσαν οι αναφορές εκ μέρους της εκπροσώπου της νομικής υπηρεσίας Ρένας Παπαέτη και του εφόρου ελέγχου κρατικών ενισχύσεων Θεοφάνη Θεοφάνους, ότι το κράτος σε καμία περίπτωση δεν ζήτησε τη συμβουλή τους και δεν απευθύνθηκε σε αυτούς σε ότι αφορά την εν λόγω συμφωνία κάτι που όπως ανέφεραν έχει γίνει και σε άλλες περιπτώσεις. Οι αναφορές προκάλεσαν αντιδράσεις εκ μέρους βουλευτών.

Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής του υπουργείου μεταφορών Αλέκος Μιχαηλίδης υποστήριξε ότι η νομική υπηρεσία ήταν δίπλα στο κράτος κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης της εν λόγω συμφωνίας η οποία διήρκησε 2,5 χρόνια.

Σε ότι αφορά τον έφορο ελέγχου κρατικών ενισχύσεων σημείωσε ότι ο θεσμός δεν υπήρχε το 2004 όταν γινόταν η διαπραγμάτευση. Σε ερώτημα γιατί δεν ζητήθηκε η γνώμη του εφόρου αργότερα κατά την αναθεώρηση της συμφωνίας που γίνεται ανά τριετία, ανέφερε ότι δεν τον ενέπλεξαν γιατί θεωρείτο ότι πρόκειται για μια πρόνοια που περιλαμβάνεται στη συμφωνία και που δεν είναι τόσο εύκολο να αλλάξει.

«Μας προβλημάτισε το θέμα της αποζημίωσης και συζητήσαμε εάν θα έπρεπε να απευθυνθούμε στο έφορο κρατικών ενισχύσεων, αλλά ως εκεί», δήλωσε ο κ. Μιχαηλίδης μετά το πέρας της συνεδρίας.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, η συμφωνία έγινε πριν από 13 χρόνια και πως εάν δούμε τη μεγάλη εικόνα, το κράτος απέκτησε 2 ολοκαίνουρια αεροδρόμια και εισέπραξε €418 εκ. «χωρίς να δώσει ούτε ένα ευρώ» όπως είπε. Επεσήμανε ότι το 2031, όταν φύγει η Hermes οι αερολιμένες θα μείνουν στο κράτος.

Σημείωσε ακόμα ότι σημαντικό κομμάτι της συμφωνίας είναι πρόνοια σύμφωνα με την οποία εάν τα δύο μέρη το επιθυμούν μπορούν να την αλλάξουν εντελώς και να συμφωνήσουν σε μια πιο δίκαιη φόρμουλα καθορισμού των ατόμων για τα οποία αποζημιώνεται η εταιρεία.

Αυτή ήταν και η εισήγηση του γενικού ελεγκτή ο οποίος υποστήριξε ότι πρέπει να αναθεωρηθεί ο τρόπος καθορισμού του δυνητικού επιβάτη.

«Εμείς είμαστε ανοικτοί και το θέσαμε αρκετές φορές προς την εταιρεία ότι ίσως να πρέπει κάποια μέρα να ξαναδούμε και να απλοποιήσουμε τη φόρμουλα για να ανταποκρίνεται καλύτερα στα στοιχεία που μπορεί να συλλέγει το κράτος» είπε ο γδ του υπουργείου μεταφορών Αλέκος Μιχαηλίδης.

Εξήγησε ότι τα στοιχεία που διαθέτει το κράτος βασίζονται σε στοιχεία της ΚΥΠ αναφέροντας εντούτοις ότι «δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσοι ελληνοκύπριοι ταξιδεύουν μέσω του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου». Οποιαδήποτε στοιχεία έχουμε αξιοποιούνται πλήρως, πρόσθεσε.

Εκ μέρους της Hermes η Ελένη Καλογήρου, ανέφερε ότι εάν συνεχιστεί η ανοδική πορεία της αεροπορικής κίνησης στα δύο αεροδρόμια, σε 1-2 χρόνια η αποζημίωση θα σταματήσει να καταβάλλεται.

Όπως διευκρινίστηκε, η αποζημίωση προς την Hermes θα σταματήσει όταν η ετήσια αεροπορική κίνηση ξεπεράσει το ανώτατο όριο που καθορίζεται μέσω της φόρμουλας για κάθε έτος. Για το 2018 το ανώτατο όριο είναι τα 11,6 εκ. επιβάτες.

Το 2017 η διακίνηση επιβατών μέσω των δύο αεροδρομίων που διαχειρίζεται η εταιρεία είχε ξεπεράσει τα 10 εκ. επιβάτες.

Πυρά από βουλευτές προς το κράτος

Οι βουλευτές της αντιπολίτευσης εξαπέλυσαν πυρά με το κυβερνών κόμμα να επισημαίνει τα θετικά στοιχεία που προκύπτουν υποστηρίζοντας παράλληλα ότι πρέπει να γίνει επαναδιαπραγμάτευση.

Η βουλευτής του ΔΗΣΥ Αννίτα Δημητρίου ανέφερε ότι όταν η ευρωπαϊκή επιτροπή εξέτασε τη συμφωνία δικαίωσε την κυπριακή Δημοκρατία και σημείωσε πως η κυπριακή Δημοκρατία είναι πλέον περήφανη για τα αεροδρόμιά της. Υποστήριξε ακόμα, ότι θα πρέπει να γίνει εκ νέου διαπραγμάτευση για επαναπροσδιορισμό της φόρμουλας που τηρείται αυτή τη στιγμή σε σχέση με τις αποζημιώσεις που λαμβάνει η εταιρεία.

Η βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου υποστήριξε ότι αιτιολογείται επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας στη βάση νέων όρων, χωρίς να πλήττονται τα συμφέροντα της εταιρείας αλλά ούτε και του δημοσίου και του κύπριου φορολογούμενου πολίτη. Τόνισε παράλληλα, ότι σε περιπτώσεις δεσμευτικών συμβάσεων για την κυπριακή δημοκρατία θα πρέπει να υπάρχει ουσιαστική συμμετοχή της νομικής υπηρεσίας.

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Γιώργος Προκοπίου χαρακτήρισε απαράδεκτο ελληνοκύπριοι να μεταβαίνουν στα κατεχόμενα και να ταξιδεύουν στο εξωτερικό μέσω του αεροδρομίου της Τύμπου και επέκρινε το γεγονός ότι για τον κάθε ένα από αυτούς οι φορολογούμενοι πληρώνουν €10 σημειώνοντας ότι το κράτος πρέπει να βρει τη φόρμουλα για να τους εντοπίζει.

Ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος ανέφερε ότι ο φορολογούμενος πολίτης να καταβάλλει κάθε χρόνο μερικά εκατομμύρια λόγω της λειτουργίας ενός παράνομου αεροδρομίου, αλλά το κράτος μέχρι στιγμής παρόλο που έχουν παρέλθει 15 χρόνια από το άνοιγμα των οδοφραγμάτων, δεν φρόντισε να λάβει μέτρα περιορισμού της χρήσης αυτού του αεροδρομίου από τους ελληνοκυπρίους.

Ο πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών Γιώργος Περδίκης δήλωσε ότι παράνομα και παράτυπα γίνεται αποκοπή από τα κέρδη που θα έπρεπε να καταβάλλονται στη Δημοκρατία και έκανε λόγο για μη αξιόπιστα στοιχεία σε σχέση με τους αριθμούς ταξιδιωτών για τους οποίους δίνεται αποζημίωση. Πρόσθεσε ότι πρέπει να σταματήσει η αποζημίωση η οποία είχε βασιστεί αρχικά στη λογική ότι με τη λύση του κυπριακού θα έσπαζε το μονοπώλιο και το κράτος να διεκδικήσει όσα έχουν δοθεί.

Ο ανεξάρτητος βουλευτής Παύλος Μυλωνάς δήλωσε ότι η κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει κάνει κάτι για να περιορίσει την «αιμορραγία», σε σχέση με την μετάβαση ελληνοκυπρίων στο εξωτερικό μέσω Τύμπου επισημαίνοντας ότι ενδεχομένως να χρειάζεται να υπάρχει περισσότερος έλεγχος.

Της Μαρίας Χαμπή