You are here

Φουρτούνες για την κυπριακή ναυτιλία από τις κυρώσεις

09/09/2022 13:50

Υπό πίεση βρίσκεται η κυπριακή ναυτιλία, από την επιβολή περιοριστικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, σύμφωνα με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Βασίλη Δημητριάδη.

Μιλώντας χθες ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου «ο περί Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (Ν.Ε.Π.Ε.) Νόμος του 2022, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε ότι η κυπριακή ναυτιλία αντιμετωπίζει πολλές πιέσεις, καθώς πέραν του τουρκικoύ εμπάργκο, οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν πολύ μεγάλο κόστος για την κυπριακή ναυτιλία.

Ο κ. Δημητριάδης, είπε ότι, οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν δεν διασφαλίζουν τον ισότιμο ανταγωνισμό, καθώς απευθύνονται στα πλοία υπό ευρωπαϊκή σημαία και πρόσθεσε ότι αυτή την περίοδο καταγράφονται απώλειες για την κυπριακή ναυτιλία, ενώ επεσήμανε ότι το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο, θα δώσει την ευχέρεια για διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ναυτιλιακού προϊόντος της Κύπρου. 

Όπως εξήγησε, το 67% των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν στην κατοχή τους πέραν από χίλια πλοία υπό κυπριακή σημαία, δεν είναι κυπριακές.

Συγκεκριμένα, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε ότι από τα 1591 πλοία που είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο, τα οποία έχουν χωρητικότητα πάνω από 500 κόρος, μόλις τα 517 είναι εγγεγραμμένα από κυπριακές εταιρείες.

Πρόσθεσε ότι, οι πλείστες ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν στην κατοχή τους πλοία υπό κυπριακή σημαία, είναι εγγεγραμμένες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ή σε κράτη εκτός Ευρώπης, σημειώνοντας ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο θα τους δώσει το κίνητρο για την εγγραφή τους στην Κύπρο.

«Μπορούμε να πούμε ότι το 67% των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν γραμμένα πλοία στην Κύπρο, οι ίδιες είναι γραμμένες αλλού», ανέφερε, για να προσθέσει ότι με τη δημιουργία του νομικού πλαισίου της ναυτιλιακής εταιρείας περιορισμένης ευθύνης και την απλούστευση των διαδικασιών, καθώς και την επιτάχυνση της εγγραφής τους, οι εταιρείες αυτές θα αποκτήσουν κίνητρα για την εγγραφή τους στην Κύπρο, γεγονός που σημαίνει περισσότερα έσοδα για την κυπριακή οικονομία.

Ο κ. Δημητριάδης, ανέφερε ότι η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση περιλαμβάνεται στην στρατηγική αναβάθμισης της κυπριακής ναυτιλίας, η οποία περιλαμβάνει 35 δράσεις.

Χαρακτήρισε μια από τις πιο σημαντικές δράσεις της στρατηγικής, τη δημιουργία ναυτιλιακής εταιρείας περιορισμένης ευθύνης, καθώς όπως είπε, πέραν από την απλούστευση των διαδικασιών, η δημιουργία ναυτικού μητρώου θα συμβάλει στους βασικούς πυλώνες της δημιουργίας πλαισίου μονοθυριδικής εξυπηρέτησης (one-stop-shipping-shop).

Απαντώντας σε ερώτηση, γιατί η ναυτιλία να έχει διαφορετικό μητρώο, ο κ. Δημητριάδης, είπε ότι πέραν από τη σημασία του τομέα για την οικονομία της χώρας, η ναυτιλία είναι ο μόνος τομέας που έχει ξεχωριστό φορολογικό καθεστώς.

Αναφορικά με το νομοσχέδιο, ο υφυπουργός είπε ότι βασίζεται στις βασικές διατάξεις του περί Εταιρειών Νόμου, ενώ εισάγει και κάποιες πιο απλοποιημένες διαδικασίες, καθώς το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, είναι να γίνει πιο ελκυστικό το ναυτιλιακό προϊόν μας.

Ερωτηθείς εξάλλου σχετικά, δήλωσε ότι η νομοθεσία που προωθείται, απευθύνεται κυρίως σε εγγεγραμμένες ιδιοκτήτριες εταιρείες, που έχουν πλοία υπό κυπριακή σημαία.

Ψήφιση πριν το συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος»

Ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος, απηύθυνε έκκληση στα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών, το προτεινόμενο νομοσχέδιο να ψηφιστεί πριν από το συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος» που θα πραγματοποιηθεί στις 9-12 Οκτωβρίου 2022, ώστε η χώρα να το προβάλει και να έχει άμεσα αποτελέσματα.

Εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, ανέφερε ότι έγινε σωστή διαβούλευση επί του νομοσχεδίου με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς και τα εμπλεκόμενα μέρη και εξετάστηκαν όλα τα ζητήματα.

Πρόσθεσε ότι, εξίσου σημαντικό είναι ότι διαπιστώθηκε η συμβατικότητα του προτεινόμενου νόμου με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, καθώς, όπως είπε, δημιουργείται μια νέα νομική οντότητα, για την οποία θα πρέπει να πληρούνται όλες οι ευρωπαϊκές οδηγίες που αφορούν το εταιρικό δίκαιο.

Εκ μέρους του Εφόρου Εταιρειών, αναφέρθηκε ότι προηγήθηκαν διαβουλεύσεις και βρέθηκε η κοινή συνισταμένη για τη διαμόρφωση του νομοσχεδίου, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία νέου μητρώου για την εγγραφή ναυτιλιακών εταιρειών.

Σύμφωνοι με το προτεινόμενο νομοσχέδιο είναι και οι λογιστές, όπως δήλωσε εκπρόσωπος του ΣΕΛΚ, ενώ ανέφερε ότι για κάποια σημεία που έχουν παρατηρήσεις, θα τα θέσουν στην κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου.

Της Ελένης Χαραλάμπους