You are here

ΚΑ: Αγορά 14 αεροσκαφών από 1981 – 89

27/03/2015 14:44
Στην αγορά 14 αεροσκαφών προχώρησαν οι Κυπριακές Αερογραμμές την περίοδο 1981-1989, τα οποία σύμφωνα με υπολογισμούς των βουλευτών το κόστος τους με σημερινές τιμές αγγίζει τα €600 εκ., ενώ την ίδια περίοδο το προσωπικό αυξήθηκε κατά 40%.

Ενώπιον της ad hoc επιτροπής της βουλής η οποία αναζητεί τις ευθύνες για το κλείσιμο της εταιρείας, αναφέρθηκε πως το 1981 αγοράστηκαν δύο αεροσκάφη Boeing.

Επίσης το 1987 αγοράστηκαν τέσσερα αεροσκάφη airbus 310 και 8 airbus 320 τα οποία αντικατέστησαν τα αεροσκάφη Boeing 707 που υπήρχαν στον στόλο της εταιρείας.

Παράλληλα, ο αριθμός των εργαζομένων της εταιρείας από 1080 που ήταν το 1987 αυξήθηκε κατά 422 άτομα και έφθασε τους 1503.

Πρώτος καλεσμένος της ad hoc επιτροπής ήταν ο ελεγκτής Νίκος Συρίμης, εκ μέρους του ελεγκτικού οίκου KPMG.

Ο ελεγκτικός οίκος ήταν υπεύθυνος για τον οικονομικό έλεγχο των ΚΑ από το 1980 μέχρι την ημέρα που έβαλε λουκέτο.

Ο κ. Συρίμης ανέφερε πως βάσει των οικονομικών καταστάσεων της εταιρείας για την περίοδο 15/1/81 μέχρι 18/3/89 οι ΚΑ δεν παρουσίαζαν ουσιώδες πρόβλημα.

Υπέδειξε πως από τα εννέα χρόνια ελέγχου της δεκαετίας του 1980, μόνο δύο χρονιές παρουσίαζαν ζημίες, σημειώνοντας πως η εταιρεία ήταν σε υγιή κατάσταση.

Είπε πως τότε το κράτος δεν παραχωρούσε κρατικές ενισχύσεις. Το κράτος, είπε, εγγυάτο μόνο τα δάνεια των ΚΑ.

Αυτό επιβεβαίωσε και ο εκπρόσωπος του υπουργείου οικονομικών.

Στις επίμονες ερωτήσεις των βουλευτών για τους λόγους κατάρρευσης της εταιρείας, ο κ. Συρίμης δεν θέλησε να δώσει απαντήσεις.

Ανέφερε πως κάποια στοιχεία που αφορούν στις οικονομικές καταστάσεις των ΚΑ τα προμηθεύτηκε από την εταιρεία.

Σύμφωνα με τον κ. Συρίμη, οι ελεγκτές των ΚΑ δεν έκαναν διαχειριστικό έλεγχο στην εταιρεία αλλά τον έλεγχο που προβλέπεται στη νομοθεσία.

Τη δεκαετία του 1980, είπε, δεν εντοπίστηκε κάτι μεμπτό ή απάτη κατά τον οικονομικό έλεγχο.

Σημείωσε πως η ανάθεση εργασιών σε ελεγκτικό οίκο γινόταν μετά από απόφαση του εκάστοτε ΔΣ της εταιρείας.

Σημείωσε ότι επί εποχής του Σταύρου Γαλαταριώτη διεξάγονταν σκληρές διαπραγματεύσεις για τις αμοιβές των εξωτερικών ελεγκτών, υποστηρίζοντας ότι τότε η αμοιβή του γραφείου ήταν λιγότερη από το κόστος υπηρεσιών προς την εταιρεία.

Ο κ. Συρίμης υποστήριξε πως εκείνη την περίοδο η αύξηση του προσωπικού δικαιολογείτο, γιατί ο κύκλος εργασιών το 1981 ήταν £25 εκ. και το 1989 ανέβηκε στα £70 εκ.

Υπέδειξε πως η αγορά των αεροπλάνων την εποχή εκείνη ήταν το σημαντικότερο γεγονός της δεκαετίας.

Την επόμενη βδομάδα κλήθηκε να παραστεί στην επιτροπή ο νομικός σύμβουλος της εταιρείας Πόλυς Πολυβίου.

Σωρεία στοιχείων ζητά η βουλή

Ο πρόεδρος της ad hoc επιτροπής και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης ζήτησε στοιχεία κατά πόσο διενεργήθηκαν τεχνοοικονομικές μελέτες, ποιες ήταν οι προσφορές και αν έγιναν συγκρίσεις με ανάλογες αγορές.

Διερωτήθηκε κατά πόσο από την αύξηση του προσωπικού επιβαρύνθηκε η εταιρεία.

Σημείωσε πως «η βουλή δεν προτίθεται να συντάξει το αποτέλεσμα μιας νεκροψίας ή να γράψει μια νουβέλα, αλλά θα συμβάλει για να λάμψει η αλήθεια, αφού, όπως είπε, κάποιοι ευθύνονται για το κλείσιμο των ΚΑ».

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Πάμπος Παπαγεωργίου σημείωσε πως το 1989 η εταιρεία είχε ζημία £1,4 εκ. και την ίδια περίοδο υπήρξε αύξηση προσωπικού.

Διερωτήθηκε κατά πόσο έγιναν μελέτες για την επίδραση που θα είχε στην εταιρεία η αγορά των αεροσκαφών τα οποία με σημερινές τιμές ανέρχονταν €600 εκ.

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Αντώνης Αντωνίου σημείωσε πως πρέπει να διερευνηθεί πλήρως η αύξηση του προσωπικού και εάν ο αριθμός των υπάλληλων συμβάδιζε με τον κύκλο εργασιών των ΚΑ.

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαΐδης σημείωσε πως η πτώχευση των ΚΑ δεν ήταν τυχαία, επισημαίνοντας πως ήταν ένα αποτέλεσμα σειράς λαθών οικονομικής διαχείρισης, εμπορικών επιλογών, πολιτειακών αποφάσεων καθώς και αποφάσεων του ΔΣ.

Της Ελευθερίας Παϊζάνου