You are here

Λιμάνι: Ζητά χρόνο το υπουργείο, εφαρμόζονται οι αυξήσεις

25/01/2022 13:58

Περιθώριο 15 ημερών ζήτησε ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ, από την κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου, για να καταθέσει προτάσεις για απάμβλυνση των προβλημάτων που προκύπτουν από την αύξηση των χρεώσεων που προτίθενται να επιβάλουν οι διαχειρίστριες εταιρείες στις ταρίφες στο λιμάνι Λεμεσού.

Οι εταιρείες ωστόσο, παρουσιάζονται αποφασισμένες να προχωρήσουν στις αυξήσεις που δικαιούνται βάσει του συμβολαίου τους με το κράτος, επισημαίνοντας ότι έχουν στο μεταξύ απορροφήσει την αύξηση κόστους στα καύσιμα και αλλού.

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Μιχαήλ δήλωσε ότι εξετάζονται μέτρα, τα οποία μπορεί να ληφθούν για στήριξη των επηρεαζόμενων και συγκράτηση των χρεώσεων, αναφέροντας ότι το Υπουργείο συγκάλεσε από την πρώτη στιγμή σύσκεψη με όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες και φορείς.

Πρόσθεσε ότι βάσει των συμβολαίων τους οι εταιρείες μπορούν να προχωρήσουν σε αυξήσεις και επεσήμανε ότι τους ζητήθηκε να συγκρατήσουν τις αυξήσεις αυτές, όσο το δυνατό μπορούν.

Σχετικά με αναφορά του προέδρου της Επιτροπής για επιπτώσεις στον πληθωρισμό από τις νέες χρεώσεις, ο κ. Μιχαήλ είπε ότι "στη σύμβαση περιλαμβάνεται δείκτης, που υπάρχει σε όλες τις συμβάσεις, για αναπροσαρμογή των τιμών". "Αυτό που μας ανησυχεί είναι ότι οι αυξήσεις θα προκαλέσουν πληθωρισμό που θα μετακυλίσει στους καταναλωτές», πρόσθεσε.

Τηρούνται οι συμβάσεις, λένε οι εταιρείες

Εκπρόσωπος της Eurogate Container Terminal Limassol Ltd ανέφερε ότι τηρούνται όλοι οι κανόνες της σύμβασης της εταιρείας με το κράτος και πως για τα περαιτέρω, σε ότι αφορά το συγκεκριμένο θέμα, θα αποφασίσει το ΔΣ της εταιρείας.

Σημείωσε ότι η εταιρεία απορρόφησε τις αυξήσεις που επιβλήθηκαν σε πετρέλαιο και αλλού χωρίς να επιβάλει καμία αύξηση, προσθέτοντας ότι με βάση τους κανόνες παραχώρησης, προχωρά στην αύξηση που δικαιούται, της τάξεως του 16%.

Εκπρόσωπος της εταιρείας P&Ο Maritime διαβεβαίωσε επίσης, ότι τηρούνται στο έπακρο οι κανόνες του συμβολαίου της εταιρείας με το κράτος, σημειώνοντας ότι οι αυξήσεις διατηρούνται στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι η εταιρεία προχωρά σε αυξήσεις ύψους 6-7%, διαψεύδοντας ότι θα επιβληθούν αυξήσεις της τάξεως του 95% σε συγκεκριμένες υπηρεσίες.  

Εκπρόσωπος της εταιρείας DP World Limassol Ltd ανέφερε ότι η εταιρεία θα προχωρήσει στις αυξήσεις που δικαιούται, στις αρχές του επόμενου μήνα. 

Ο πρόεδρος του συνδέσμου πλοιοκτητών ανάφερε ότι έχει ζητηθεί και από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες να συγκρατήσουν τις χρεώσεις τους. Πρόσθεσε ότι δεν μπορεί να δεσμευθεί προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά όπως είπε, θα γίνει προσπάθεια να συγκρατηθούν τα ναύλα.

Από πλευράς της Αρχής Λιμένων ο Στέλιος Πιττάκας, είπε ότι ο ρόλος της Αρχής είναι περιορισμένος ως προς το θέμα των συμβολαίων παραχώρησης.

Εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου ανέφερε εξάλλου ότι είναι σημαντικό να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και του εξαγωγικού εμπορίου. Οι αυξήσεις στα λιμάνια δεν συνεισφέρουν προς τον σκοπό αυτό, σημείωσε και κάλεσε τις εταιρείες να δείξουν την απαιτούμενη αυτοσυγκράτηση.

Από την πλευρά του ο γ.γ. του ΚΕΒΕ Μάριος Τσιακκής ανέφερε μεταξύ άλλων ότι  το κράτος πρέπει να αποποιηθεί το μερίδιο των αυξημένων εσόδων που του αναλογεί.

Σύμφωνα με στοιχεία στα οποία αναφέρθηκε κατά τη συνεδρία η βουλευτής του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου, τα οποία έχει δημοσιεύσει η StockWatch, τα έσοδα του κράτους από τις διαχειρίστριες εταιρείες ξεπερνούν τις €200 χιλ., σε σχέση με €100 χιλ. ευρώ που ήταν προηγούμενος.

Η κ. Τσιρίδου, επεσήμανε ότι βάσει των συμβολαίων τους με το κράτος, η μια διαχειρίστριας εταιρεία που ασχολείται με τα εμπορευματοκιβώτια καταβάλλει το 63% των εσόδων της στο κράτος, ενώ δεύτερη εταιρεία καταβάλλει το 52% των εσόδων στο κράτος.

Αντιδράσεις βουλευτών για χρεώσεις

Σε δηλώσεις μετά την συνεδρία ο κ. Χατζηγιάννης τόνισε ότι «με τον πληθωρισμό δεν παίζουμε», και κάλεσε σε συγκράτηση, ενώ πρόσθεσε ότι το ζητούμενο της Επιτροπής είναι οι εταιρείες να παγοποιήσουν τις αυξήσεις, δήλωσε, καθώς υπάρχει κίνδυνος για όλη την οικονομία.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα έκανε λόγο για σκανδαλώδες ξεπούλημα δημόσιου πλούτου, σημειώνοντας ότι ήδη υπήρξαν κατακόρυφες αυξήσεις στα τέλη από τη μέρα που τέθηκαν σε ισχύ οι συμβάσεις. Έκανε επίσης λόγο για βαρύτατες ευθύνες της κυβέρνησης με τον καταναλωτή να πληρώνει τα σπασμένα.

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης, δήλωσε ότι το ζήτημα είναι πολιτικό. «Διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν κλάδοι της αγοράς που συμπεριφέρονται σαν να ζουν σε άλλο πλανήτη», ανέφερε και πρόσθεσε ότι κρύβονται πίσω από νομικές διατάξεις, που έγιναν χωρίς να φαντάζεται κανείς τα δεδομένα της πανδημίας.

Ο βουλευτής ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους δήλωσε ότι «έπρεπε αυτεπάγγελτα να επέμβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού» για να εξετάσει κατά πόσο οι αυξήσεις είναι δικαιολογημένες. Πρόσθεσε ότι αν το κράτος με αυτό τον τρόπο έχει έσοδα επί των εσόδων, πρέπει να τα δώσει ως αντιστάθμισμα, αν δεν μπορεί να περιορίσει τις αυξήσεις.

Της Ελένης Χαραλάμπους