You are here

Οκτώβριο οι προσφορές, Μάιο η ακτοπλοϊκή σύνδεση

15/09/2020 11:51

Μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός προσφορών μέσα από τον οποίο θα επιλεγεί η εταιρεία που θα εκτελεί δρομολόγια στο πλαίσιο της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου και Ελλάδας.

Ο υφυπουργός ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης ενημέρωσε τα μέλη της επιτροπής εμπορίου αναφορικά με τη διαδικασία υλοποίησης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, εκφράζοντας την προσδοκία ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση θα καταστεί εφικτή από τον ερχόμενο Μάιο του 2021, έγκαιρα για την επόμενη τουριστική σεζόν.

Μέλη της επιτροπής υπογράμμισαν τη σημασία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, δεδομένου ότι δεν υπάρχει πλέον κρατικός αερομεταφορέας, με τον κ. Δημητριάδη να αναφέρει πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση δεν θα ανταγωνίζεται τις αερομεταφορές, ειδικότερα από άποψη διάρκειας ταξιδιού, αλλά θα αποτελεί εναλλακτική επιλογή.

Ο κ. Δημητριάδης ενημέρωσε την επιτροπή για την εξασφάλιση προέγκρισης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για χρηματοδότηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με ποσό €6 εκ. ετησίως. Η επιδότηση, όπως επισημάνθηκε, θα αφορά μόνο στην επιβατική πτυχή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης και όχι στην εμπορική της πτυχή η οποία αναφέρθηκε ότι μπορεί να τύχει αξιοποίησης περισσότερο κατά τους χειμερινούς μήνες που δεν υπάρχει μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον.

«Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε όλες τις διευκρινίσεις στους ενδιαφερομένους» σημείωσε ο υφυπουργός, σημειώνοντας ότι μέχρι στιγμής έχει εκδηλωθεί προφορικό ενδιαφέρον τόσο από εταιρείες εντός Κύπρου, όσο και από εταιρείες στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Ο βαθμός στον οποίο το προφορικό ενδιαφέρον θα μεταφραστεί σε υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο του διαγωνισμού προσφορών, θα διαφανεί με την προκήρυξη, όπως αναφέρθηκε.

Ο κ. Δημητριάδης σημείωσε παράλληλα ότι οι πλείστες εκκρεμότητες σε σχέση με τον ανοικτό ευρωπαϊκό διαγωνισμό έχουν ξεκαθαριστεί και χαρακτήρισε ρεαλιστικό το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για υλοποίηση της σύνδεσης τον Μάιο του 2021.

Αναφέρθηκε παράλληλα στη δυνατότητα ένταξης ενδιάμεσου σταθμού στο δρομολόγιο, κάτι που όπως είπε, θα αποτελεί μέρος της προσφοράς που θα ληφθεί υπόψη στο πλαίσιο των κριτηρίων αξιολόγησης των προτάσεων, σημειώνοντας παράλληλα ότι η Λάρνακα μειονεκτεί σε θέμα απόστασης σε ότι αφορά τα λιμάνια.

Επεσήμανε ακόμα ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση δεν θα αποτελεί κρουαζιέρα, αλλά τακτική γραμμή, ωστόσο σημείωσε πως «ξέροντας την ιδιοσυγκρασία μας» θα προσπαθήσουμε να προσφέρουμε ψυχαγωγία.

Το κόστος των κομίστρων, όπως έχει αναφερθεί και στο παρελθόν θα κυμαίνεται στα €50 για μονή διαδρομή εξαιρουμένων των λιμενικών τελών και στα €80 για διαδρομή μετ’ επιστροφή. Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη θα υπάρξει πλαφόν στα κόμιστρα το οποίο ωστόσο, θα συνδεθεί με την ταχύτητα και την ποιότητα του ταξιδιού, μεταξύ άλλων.

Στο 7% η συνεισφορά της ναυτιλίας
Ο κ. Δημητριάδης χαρακτήρισε την ακτοπλοϊκή σύνδεση ως ένα τρόπο «να αγκαλιάσουμε τη θάλασσα και να αντιληφθούμε τη σημασία της ναυτιλίας» επισημαίνοντας ότι ο τομέας συνεισφέρει το 7% του ΑΕΠ.

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο τομέας προσφέρει 9 χιλ. θέσεις εργασίας επί της ξηράς και άλλες 55 χιλ. θέσεις εργασίας στα πλοία.

Σχολίασε επίσης, το θέμα των επιπτώσεων του κορωνοϊού στον τομέα της ναυτιλίας, σημειώνοντας ότι οι συνέπειες θα φανούν σε λίγους μήνες, κυρίως σε ότι αφορά την εμπορική ναυτιλία.

Στα σκαριά η στρατηγική ναυτιλίας με ορίζοντα το 2040

Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη το υφυπουργείο ετοιμάζει την στρατηγική του για το που βρίσκεται ο τομέας και που «θέλουμε να πάει» τα επόμενα χρόνια.

Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το υφυπουργείο λόγω κορωνοϊού σε ότι αφορά τη σοβαρή προβολή του τομέα στο εξωτερικό, αλλά και στις προθέσεις του υφυπουργείου για νέες εξαγγελίες εντός του έτους σε σχέση με σκάφη αναψυχής και γιοτς.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της επιτροπής εμπορίου Αντρέα Κυπριανού, ο υφυπουργός θα κληθεί εκ νέου στην επιτροπή μέχρι τέλος του χρόνου, για να παρουσιάσει τον στρατηγικό σχεδιασμό.

Μέλη της επιτροπής εξέφρασαν ικανοποίηση για τις εξελίξεις γύρω από το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, επισημαίνοντας την συμβολή της τέως υφυπουργού ναυτιλίας Νατάσας Πειλήδου στην προώθησή της.

Της Μαρίας Χαμπή