You are here

Στο περίμενε για εφαρμογή στρατηγικής ανάπτυξης Τροόδους

21/09/2018 06:33

Στο περίμενε για τη δημιουργία έργων και δρόμων που θα ενισχύσουν τις προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής Τροόδους, παραμένουν οι κάτοικοι των κοινοτήτων της περιοχής, εναποθέτοντας ελπίδες στην υλοποίηση της ενιαίας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη του Τροόδους.

Η εθνική στρατηγική αποτελεί συγκεκριμένα, μια μελέτη την οποία ανέλαβε να φέρει εις πέρας ο κοινοτάρχης Καλοπαναγιώτη Γιαννάκης Παπαδούρης, μετά από οδηγίες του προέδρου της Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην επιτροπή μεταφορών ο κ. Παπαδούρης, η μελέτη καλύπτει θέματα συγκοινωνιών, γεωργίας, τουρισμού, μεταποίησης και εκπαίδευσης και μέσω αυτής έχει δημιουργηθεί μια ολόκληρη βάση δεδομένων για την περιοχή του Τροόδους η οποία επιτρέπει τη διακρίβωση των προβλημάτων.

Αναφερόμενος στον τομέα της μεταποίησης, σημείωσε ότι μέσα από τη μελέτη διαφαίνεται το μέγεθος της απασχόλησης που σε αυτό τον τομέα, στην περιοχή, εντούτοις ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που προκύπτουν, είπε, είναι η απομόνωση.

Ο κ. Παπαδούρης τονίζοντας την ανάγκη για την εφαρμογή μιας σφαιρικής πολιτικής για το Τρόοδος, είπε ότι δίνεται βάση στον γεωμετρικό σχεδιασμό και στη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου και όχι στα μεγάλα δίκτυα και στη δημιουργία αυτοκινητοδρόμων.

Υποστήριξε ότι μπορούν να δημιουργηθούν δρόμοι μικρού κόστους οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν και στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Παράλληλα, σημείωσε ότι ο περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας και άλλοι αυτοκινητόδρομοι θα βοηθούσαν στο να βγουν οι κάτοικοι της περιοχής Τροόδους από την απομόνωση, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στους κατοίκους της περιοχής Μαραθάσας και Πιτσιλιάς ως παράδειγμα.

Πρόσθεσε πως η εθνική στρατηγική αποτελεί ένα πλάνο ανάπτυξης σε βάθος 10 ετών, το οποίο έχει ήδη παρουσιαστεί στην υπουργό μεταφορών και στον υπουργό οικονομικών ενώ, αναμένεται η διευθέτηση νέας συνάντησης με τον πρόεδρο της Δημοκρατίας στην οποία αναμένεται να συμμετέχουν οι υπουργοί μεταφορών, εσωτερικών και οικονομικών.

«Τα προβλήματα δρόμων του Τροόδους μπορούν να λυθούν σε ορίζοντα δεκαετίας», σημείωσε.

Αργεί ο δρόμος Λευκωσίας - Τροόδους

Σε ότι αφορά την υλοποίηση του σχεδιασμού, όπως αναφέρθηκε στην επιτροπή, τα διαθέσιμα κονδύλια του προϋπολογισμού του 2019, αφιερώθηκαν φέτος στο πρώτο κομμάτι του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας, αλλά και στο πρώτο κομμάτι του δρόμου Πάφου – Πόλις και στο πρώτο κομμάτι του δρόμου Λεμεσού – Σαϊττά.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδούρη, θα ακολουθήσουν οι δρόμοι Αστρομερίτη – Ευρύχου και Δένειας-Περιστερώνα που εντάσσονται στο πλαίσιο του δρόμου Λευκωσίας - Τροόδους.

Σύμφωνα με απαντητική επιστολή της υπουργού μεταφορών Βασιλικής Αναστασιάδου προς τον βουλευτή του ΔΗΚΟ Μαρίνο Μουσιούττα, η οποία τέθηκε ενώπιον της επιτροπής, σε ότι αφορά το δρόμο Λευκωσίας – Τροόδους, η προωθούμενη λύση αφορά την κατασκευή αυτοκινητόδρομου τεσσάρων λωρίδων, σε δύο φάσεις (φάση Α, τμήμα Δένειας-Περιστερώνας, μήκους 10 χλμ. και φάση Β, τμήμα Περιστερώνας-Αστρομερίτη, μήκους 8 χλμ.). 

Το συνολικό κόστος των δύο αυτών τμημάτων θα είναι της τάξης των €97 εκ. επιπλέον ΦΠΑ και το κόστος των απαλλοτριώσεων υπολογίζεται ότι θα είναι της τάξης των €36 εκ.

Για την υλοποίηση των πιο πάνω τμημάτων μέχρι και το τέλος Αυγούστου, δεν είχε ακόμα καθοριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ωστόσο το υπουργείο μεταφορών έχει προτείνει το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα κατασκευής των τμημάτων αυτών για τα έτη 2022-2026, με την μέθοδο μελέτη/κατασκευή, νοουμένου ότι το επιτρέπουν οι δημοσιονομικές συνθήκες, όπως αναφέρεται στην απάντηση της υπουργού.

Σημειώνεται ότι τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα είναι προκαταρκτικά και θα εξαρτηθούν από τις οικονομικές δυνατότητες για χρηματοδότηση των έργων.

Σε ότι αφορά το τμήμα Αστρομερίτη-Ευρύχου, μήκους 12 χλμ., η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και τα σχέδια στάληκαν στο τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας για τις απαλλοτριώσεις τον Μάρτιο 2012. 

Η προκαταρκτική εκτίμηση κόστους του έργου, το οποίο αφορά αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων, είναι της τάξεως των €70 εκ. πλέον ΦΠΑ.

Για το τμήμα αυτό έχει υποβληθεί Σημείωμα Έργου (PCN) για αξιολόγηση, ωστόσο όπως αναφέρεται, από κυκλοφοριακής πλευράς ενδείκνυται η κατασκευή κατά προτεραιότητα των τμημάτων Δένειας-Περιστερώνας και Περιστερώνας-Αστρομερίτη.

Το υπουργείο μεταφορών έχει προτείνει το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα κατασκευής του τμήματος αυτού για τα έτη 2026-2028, δηλαδή μετά από τα τμήματα Δένειας-Περιστερώνας και Περιστερώνας-Αστρομερίτη, αφού γίνει επαναξιολόγηση της τυπικής διατομής για να διαφανεί κατά πόσο μπορεί να είναι ικανοποιητική η κατασκευή δύο λωρίδων.

Απογοητευμένοι οι κοινοτάρχες

Οι κοινοτάρχες των κοινοτήτων της περιοχής Τροόδους εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για τον αργό ρυθμό με τον οποίο προχωρά το θέμα της δημιουργίας του δρόμου Λευκωσίας – Τροόδους με ορισμένους να κάνουν λόγο για διαχρονική κοροϊδία από τις εκάστοτε κυβερνήσεις.

Μίλησαν επίσης, για απερήμωση των κοινοτήτων τους με ορισμένες να απαριθμούν πλέον διψήφιους αριθμούς κατοίκων και να έχουν δει μείωση του πληθυσμού τους κατά το ήμισυ τα τελευταία χρόνια.

Επεσήμαναν παράλληλα, τη σημασία της δημιουργίας του δρόμου, όχι μόνο για λόγους ταχύτητας στη διακίνηση και στην πρόσβαση στην πρωτεύουσα αλλά και για λόγους ασφάλειας των οδηγών και συμφώνησαν με το περιεχόμενο της μελέτης Παπαδούρη εκφράζοντας την ελπίδα να τύχει υλοποίησης.

Όπως ανέφερε ο κ. Παπαδούρης η μελέτη για την ενιαία εθνική στρατηγική ανάπτυξης του Τροόδους αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο και να παρουσιαστεί στην επιτροπή μεταφορών, μετά την συνάντηση που θα έχει ο κ. Παπαδούρης με τον πρόεδρο Αναστασιάδη και τους υπουργούς μεταφορών, εσωτερικών και οικονομικών.

Ο κ. Παπαδούρης φάνηκε αισιόδοξος, ότι βάσει της μελέτης του, στην επόμενη συνάντηση που θα έχει με την επιτροπή μεταφορών τα νέα ενδεχομένως να είναι πιο θετικά.

Μιλώντας μετά τη συνεδρίαση, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χριστάκης Τζιοβάνης έκανε λόγο για επανάληψη του ίδιου σκηνικού και για σχεδιασμούς που αναμένεται να ξεκινήσουν το 2028 υπό προϋποθέσεις ενώ, τα χωριά του Τροόδους ερημώνουν, όπως είπε.

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Μαρίνος Μουσιούττας, αναφέρθηκε στην απάντηση της κ. Αναστασιάδου σύμφωνα με την οποία δύο μέρη του δρόμου Λευκωσίας – Τροόδους αναμένεται να γίνουν υπό προϋποθέσεις το 2026 και το 2028.

Σημείωσε ότι η επιτροπή μεταφορών κάλεσε τους αρμόδιους υπουργούς οικονομικών και μεταφορών όπως παρευρεθούν ενώπιον της εντός διμήνου για να παρουσιάσουν τον σχεδιασμό και να ενημερώσουν κατά πόσο όντως η υλοποίηση του δρόμου προωθείται για το 2026-2028.

Της Μαρίας Χαμπή