You are here

Στο στόχαστρο η συμφωνία ιδιωτικοποίησης λιμανιού Λεμεσού

25/02/2021 19:15

Με παρατηρήσεις σχετικά με τα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού Λεμεσού, συνοδεύτηκε η έγκριση του προϋπολογισμού της Αρχής Λιμένων από τη Βουλή. Ο προϋπολογισμός της ΑΛΚ για το 2021 προβλέπει έσοδα €32,5 εκατ. και δαπάνες €32,2 εκατ. και εγκρίθηκε ομόφωνα από τη Βουλή.

Ο προϋπολογισμός της ΑΛΚ είναι πλεονασματικός κατά €260 χιλ. ωστόσο, τα έσοδα της ΑΛΚ για το έτος 2021 προβλέπονται μειωμένα κατά €393 χιλ. σε σύγκριση με το 2020. Μείωση ύψους €630,1 χιλ. παρουσιάζουν οι δαπάνες σε σχέση με το 2020.

Κατά τη συζήτηση, βουλευτές του ΑΚΕΛ και του ΔΗΚΟ αναφέρθηκαν σε προβλήματα που πηγάζουν από τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Η συζήτηση θα μεταφερθεί στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου, όπου το ΑΚΕΛ θα εγγράψει το ζήτημα προκειμένου να «λογοδοτήσει η κυβέρνηση».

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου αναφέρθηκε σε ψηλές χρεώσεις σε βασικές λιμενικές υπηρεσίες που είναι μέχρι και 200% αυξημένες σε σχέση με τις χρεώσεις του 2019, σε κατ’ επιλογήν εξυπηρέτηση φορτίων αναλόγως κέρδους, σε έλλειψη προσωπικού και φορτοεκφορτωτικού εξοπλισμού, σε άρνηση ταυτόχρονης εξυπηρέτησης πέραν των δύο κρουαζιερόπλοιων και καταβολής τελών διαχείρισης.

Αναφέρθηκε ακόμα, σε μείωση των μετρικών τόνων φορτίου  που εξυπηρέτησαν οι νέοι διαχειριστές και σε μεταφορά του διαμετακομιστικού εμπορίου σε γειτονικά ανταγωνιστικά λιμάνια σε αντίθεση με ότι έλεγαν κυβέρνηση και οι διαχειρίστριες εταιρείες, όπως είπε.

Ο κ. Λεωνίδου χαρακτήρισε τη σύμβαση που συνομολογήθηκε ετεροβαρή, προσθέτοντας ότι πέτυχε να μειώσει την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού και να καταστήσει έναν εύρωστο οργανισμό όπως η ΑΛΚ σε ένα μικρό οργανισμό που παλεύει για επιβίωση. Εξέφρασε παράλληλα την ελπίδα, να μην περιλαμβάνει τις ίδιες στρεβλώσεις, η συμφωνία που υπεγράφη για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λάρνακας.

Αφήνοντας αιχμές προς το ΔΗΚΟ, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου, σημείωσε πως «όταν εμείς τα λέγαμε, μειοψηφήσαμε και κάποιοι ψήφισαν με την κυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού».

Όπως ανέφερε «ο όγκος του διαμετακομιστικού εμπορίου έχει μειωθεί διότι οι χρεώσεις έχουν απογειωθεί και οι εταιρείες βρίσκουν ανταγωνιστικά λιμάνια να κάνουν τη δουλειά τους». Πρόσθεσε πως διαψεύστηκε η κυβέρνηση και ο τότε υπουργός μεταφορών Μάριος Δημητριάδης που υποστήριζε ότι θα καταστεί ανταγωνιστικό το λιμάνι και διερωτήθηκε ποιος θα αποδώσει ευθύνες.

Υποστήριξε ότι η συμφωνία που έκανε η κυβέρνηση υποβάθμισε το λιμάνι και προκάλεσε προβλήματα στην οικονομία και σημείωσε ότι «η κυβέρνηση θα λογοδοτήσει στην Επιτροπή Ελέγχου όπου θα εγγράψουμε το θέμα». Την ίδια στιγμή, εξέφρασε την ανησυχία ότι το μέλλον της ΑΛΚ σε σχέση με το ρόλο και την αποστολή της, καθίσταται αβέβαιο, από τη στιγμή που απώλεσε έσοδα.

Στις αναφορές των βουλευτών της αντιπολίτευσης, απάντησε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά, ο οποίος επικαλέστηκε ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών σύμφωνα με την οποία, οι εργασίες στο λιμάνι διεξάγονται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και το εμπόριο έχει αυξηθεί.

Σημείωσε πως οι αναφορές των βουλευτών είναι ωσάν το λιμάνι να ήταν τέλειο πριν την ιδιωτικοποίηση και να μην υπήρχαν προβλήματα. Αναφερόμενος στις χρεώσεις, είπε ότι δεν αυξήθηκε ο μέσος όρος, άρα αυτό που έγινε είναι ανακατανομή, σημείωσε. Πρόσθεσε ότι μια λύση στο να μην αυξηθούν οι χρεώσεις θα ήταν να μπει οροφή χρεώσεων αλλά, τότε τα έσοδα για το κράτος αντί €200 εκατ. την τελευταία τετραετία, θα ήταν €40 εκατ., και τότε πάλι θα υπήρχαν διαμαρτυρίες όπως είπε.

Απευθυνόμενος στο ΑΚΕΛ ζήτησε εξηγήσεις «γιατί είστε υπέρμαχοι να γίνει το ίδιο ακριβώς στο λιμάνι Λάρνακας». Καταλήγοντας σημείωσε ότι δεν είναι όλα τέλεια και πως αυτό που έχει σημασία είναι να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα και να προσπαθούμε για βελτιώσεις.

Πέραν του προϋπολογισμού της ΑΛΚ, η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε επίσης, τους προϋπολογισμούς του ΟΧΣ, της Επιτροπής Σιτηρών, του ΘΟΚ, της Αρχής Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνο και της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων.

Της Μαρίας Χαμπή