You are here

Τραμ και κλιμακωτά ωράρια για απάμβλυνση κυκλοφοριακού

22/09/2022 12:05

Η εφαρμογή κλιμακωτών ωραρίων εργασίας στη δημόσια υπηρεσία και την εκπαίδευση και η λειτουργία τραμ, οι λεωφοριολωρίδες και οι μονοδρομήσεις, είναι μερικές από τις λύσεις που προτείνει το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως, για απάµβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος που επικρατεί στους δρόμους των μεγάλων πόλεων, ταλαιπωρώντας χιλιάδες πολίτες στις διακινήσεις.

Άλλη λύση που προτείνεται, είναι η υλοποίηση έργων για τη συμπλήρωση του δικτύου των δρόμων πρωταρχικής σημασίας που καθυστερούν.

Συγκεκριμένα, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως, σε γραπτή ενημέρωση απαντά σε σειρά ερωτήσεων που τέθηκαν από τον πρόεδρο και τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους των μεγάλων πόλεων, το κυκλοφοριακό κομφούζιο και τους τρόπους επίλυσης των προβλημάτων που προκύπτουν.

Το θέμα του κυκλοφοριακού θα βρεθεί στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίας της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής, ενώ υπενθυμίζεται ότι, απασχόλησε την Επιτροπή και σε συνεδρία πριν τις διακοπή των εργασιών του Κοινοβουλίου για τη θερινή περίοδο, στην οποία όμως, παρότι κλήθηκε, δεν παρέστη το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών.

Το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως, τονίζει ότι τα προβλήματα που παρατηρούνται στον τομέα των μεταφορών είναι πολυπαραγοντικά και σχετίζονται µε τη δομή των πόλεων, την κατεύθυνση του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιάσου, την κουλτούρα της χώρας, την παροχή επιλογών διακίνησης του πληθυσμού, το συνδυασμό των χρήσεων γης µε τις μεταφορές και πολλά άλλα.

Σημειώνει ότι ο τρόπος ανάπτυξης των πόλεων, δημιουργεί αλυσιδωτά προβλήματα, μεταξύ των οποίων και η δυσκολία στη δημιουργία αποδοτικών μέσων μαζικής μεταφοράς και η εξάρτηση των πολιτών από το ιδιωτικό αυτοκίνητο για όλες σχεδόν τις μετακινήσεις τους.

Προσθέτει ότι προϋπόθεση για την απάµβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος στις πόλεις της Κύπρου, είναι η εφαρμογή μιας πολυδιάστατης προσέγγισης που να περιλαμβάνει πληθώρα μέτρων και πολιτικών, η οποία απαιτεί την εμπλοκή αριθμού Υπουργείων, Τμημάτων και Υπηρεσιών, καθώς και των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων, μεταξύ των οποίων και αυτά που προτείνει η Επιτροπή.

Κλιμακωτά ωράρια εργασίας

Όσον αφορά την εφαρμογή κλιμακωτών ωραρίων εργασίας, αναφέρει ότι μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό μέτρο για την απάµβλυνση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στις κυπριακές πόλεις.

Προσθέτει ωστόσο, ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου επηρεάζει µε πολλούς τρόπους την καθημερινότητα των πολιτών και γι' αυτό, τυχόν εφαρμογή του, θα πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά και σε συνεννόηση µε τις διάφορες κοινωνικές ομάδες που επηρεάζονται, όπως οι γονείς παιδιών σχολικής ηλικίας, ομάδες εργαζομένων, εργοδοτών κλπ.

Παράλληλα δηλώνει ότι µε αυτό το μέτρο, θα μπορούσαν να εξεταστούν και άλλα μέτρα όπως π.χ. η ενθάρρυνση της εξ αποστάσεως εργασίας κλπ.

Σχέδια βιώσιμης αστικής Κινητικότητας

Η εκπόνηση Σχεδίων Βιώσιμής Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) προωθείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση µε συγκεκριμένες προτάσεις στη Λευκή Βίβλο του 2011 και αποτελεί απαραίτητο προαπαιτούµενο για την εκταμίευση πόρων που σχετίζονται µε τον τομέα της αστικής μετακίνησης, αναφέρει σε σχετική ερώτηση.

Προσθέτει ότι τα ΣΒΑΚ αποτελούν σημαντικό εργαλείο για τη δημιουργία αειφόρων μεταφορών καθώς δεν αφορούν µόνο την εφαρμογή κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, αλλά στοχεύουν σε μια ορθολογική συνέργεια μεταξύ του χωροταξικού, πολεοδομικού και συγκοινωνιακού σχεδιασμού.

Επισημαίνει ότι στην Κύπρο ο χωροταξικός πολεοδομικός σχεδιασμός αφορά αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών, ενώ ο σχεδιασμός των μεταφορών προωθείται από το Υπουργείο Μεταφορών, και το Τμήμα Δημοσίων Έργων, το οποίο ανέλαβε και την εκπόνηση των ΣΒΑΚ, ενώ προσθέτει ότι ο καταμερισμός εξουσιών σε διαφορετικά Υπουργεία και νομοθεσίες δημιουργεί δυσκολίες στην διαμόρφωση ενιαίας στρατηγικής.

Προτείνει όπως τα ΣΒΑΚ να καταρτίζονται κατά το στάδιο της εκπόνησης η αναθεώρησης των Τοπικών Σχεδίων και Σχεδίων Περιοχής.

Σημαντικό εργαλείο το τραμ

Το τραμ ενδεχομένως να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για τη μείωση της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου στις κυπριακές πόλεις, απαντά σε σχετική ερώτηση. Σημειώνει όμως παράλληλα , πως αποτελεί μια ακριβή υποδομή η οποία, πέραν από το ψηλό κόστος κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης, απαιτεί και «δικό της χώρο» για να εγκατασταθεί, που συνεπάγεται μείωση της χωρητικότητας των δρόμων πρωταρχικής σημασίας, στους οποίους θα χωρομετρηθεί, σε ποσοστό που μπορεί να φτάσει στο 50%.

Παρά τις πιο πάνω διαπιστώσεις, σημειώνεται πως το Τμήμα, δεν αντιμετωπίζει αρνητικά την εγκατάσταση τραµ στις κυπριακές πόλεις.

Θεωρεί όμως πως η απόφαση για την εγκατάσταση μιας τέτοιας υποδομής, θα πρέπει να αξιολογηθεί επισταμένα ως προς τη βιωσιμότητα της, να λάβει υπόψη τους κινδύνους που ελλοχεύουν και να σχεδιαστεί στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης που περιλαμβάνει την αναθεώρηση του δικτύου διαδρομών των αστικών λεωφορείων, την ορθολογική χωροθέτηση των στάσεων και τη δημιουργία ασφαλών υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες στην περιφέρεια των υποδομών του τραμ.

Υπογραμμίζει επίσης ότι βασική προϋπόθεση επιτυχίας του τραμµ είναι επίσης η διαχείριση της στάθμευσης και γενικότερα τα κίνητρα (οικονομικά ή άλλως πως) για την ενθάρρυνση της χρήσης του τραµ και των υπόλοιπων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς αλλά και τα αντικίνητρα για τη αποθάρρυνση της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου.

Λεωφοριολωρίδες και μονοδρομήσεις

Αναφορικά με τη  δημιουργία λεωφορειολωρίδων, δηλώνει ότι είναι μια πολιτική που ήδη εφαρμόζεται σε συγκεκριμένες οδικές αρτηρίες στις κυπριακές πόλεις. Παρόλο που ο στόχος τους είναι να συνεισφέρουν στη γρήγορη και απρόσκοπτη µμετακίνηση των λεωφορείων, παρατηρείται ότι η υποδομή αυτή δεν χρησιμοποιείται στον αναμενόμενο βαθμό από τα αστικά λεωφορεία, µε αποτέλεσμα το μέτρο αυτό να αντιμετωπίζεται αρνητικά από αριθμό πολιτών, προσθέτει.

Ωστόσο το Τμήμα θεωρεί ότι το συγκεκριμένο μέτρο είναι θετικό και γι' αυτό, όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν, θα συνεχίσει να το περιλαμβάνει στους σχεδιασμούς του, ενώ παράλληλα καλεί το αρμόδιο Υπουργείο να μεριμνήσει για την αποδοτικότερη λειτουργία των λεωφορειολωρίδων, ώστε ο σκοπός για τον οποίο δημιουργήθηκαν να ικανοποιείται.

Σε σχέση με την µονοδρόµηση των λεωφόρων Μακαρίου και Καλλιπόλεως, αναφέρει ότι αποτελεί ένα σχεδιασμό που για την εφαρμογή του πραγματοποιήθηκαν πολλές συζητήσεις, υπήρξε έντονος διάλογος µε διαφωνίες και συνεργασίες των διαφόρων φορέων που εμπλέκονται.

Προσθέτει ότι σήμερα, ο σχεδιασμός αυτός έχει ήδη υλοποιηθεί επί του εδάφους και η αξιολόγηση της εφαρμογής του μπορεί και πρέπει να γίνει επί πραγματικών δεδομένων, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα ως προς την αποτελεσματικότητα του και τη συνεισφορά του στην απάµβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Λευκωσίας.

Ευθύνες σε υπουργεία, δήμους και υπηρεσίες

Σε ότι αφορά τα μικρά βραχυπρόθεσμα μέτρα για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, ξεκαθαρίζει ότι δεν αποτελούν αρμοδιότητα του Τμήματος, αλλά εμπίπτουν περισσότερο στην αρμοδιότητα του Τμήματος Δημοσίων Έργων, της Αστυνομίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Τέλος για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην είσοδο της Λευκωσίας αλλά και γενικότερα, αναφέρει ότι η λύση είναι η συμπλήρωση του δικτύου των δρόμων πρωταρχικής σημασίας, όπως αυτό καθορίζεται στο Τοπικό Σχέδιο Λευκωσίας.

Έργα στην είσοδο Λευκωσίας στις αρχές 2023

Σημειώνεται πως σήμερα πολλοί δρόμοι του δικτύου αυτού και κυρίως αυτοί που συνδέουν την ανατολική µε τη δυτική πλευρά της πόλης δεν έχουν υλοποιηθεί, µε αποτέλεσμα να παρατηρείται ιδιαίτερη συμφόρηση στους υφιστάμενους οδικούς άξονες.

Το Τμήμα ανέφερε εξάλλου, πως το πρώτο τρίμηνο του 2023 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή των Λεωφόρων Αργυρουπόλεως / Ιπποκράτους, που σχεδιάστηκαν και χρηματοδοτούνται από το Τµήµα Πολεοδομίας και Οικήσεως (µε 80% συνεισφορά) και τις Τοπικές Αρχές (µε 20% συνεισφορά), οι οποίες αποτελούν μέρος του πιο πάνω δικτύου και θα συνδέουν απευθείας την περιοχή του Νέου Σταδίου ΓΣΠ µε την περιοχή Λακατάµειας - Ανθούπολης.

Προσθέτει ότι αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή τους, μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου θα μετατοπιστεί σε αυτές, προτού φτάσει στην είσοδο της πόλης, µε αποτέλεσμα την απάµβλυνση του σημερινού προβλήματος.

Της Ελένης Χαραλάμπους