You are here

Βουλή: Ζητείται πατήρ για deal αεροδρομίων

26/03/2007 13:37

• ΔΗΣΥ: Υπέγραψε ο Θράσου ερήμην της Βουλής

• ΑΚΕΛ: Ο ΔΗΣΥ αποφάσισε τη συμφωνία


Οι επικείμενες αυξήσεις, που θα επιβάλει η διαχειρίστρια εταιρεία των κυπριακών αεροδρομίων, Hermes Airports, από τον Απρίλιο του 2007 στα τέλη επίγειας εξυπηρέτησης, ασφάλειας, διάσωσης, πυρόσβεσης και τροφοδότησης αεροπλάνων, ήταν αντικείμενο έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης. Η κόντρα δεν ήταν στο κατά πόσον θα έχει ή όχι επιπτώσεις στον τουρισμό αυτή η συμφωνία, κάτι που υπέδειξε πρόσφατα και ο IACA, αλλά ως προς το ποια κυβέρνηση προχώρησε στην υλοποίηση της.

Συγκεκριμένα, ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Λευτέρης Χριστοφόρου, κατηγόρησε τον Υπουργό Συγκοινωνιών, Χάρη Θράσου, ότι προχώρησε σε συμφωνία με τη Hermes χωρίς η συμφωνία αυτή να περάσει από το μικροσκόπιο του Κοινοβουλίου. «Καλέσαμε πάρα πολλές φορές τον κ. Θράσου να έρθει στη Βουλή γι’ αυτό το θέμα, ώστε να δούμε τις πρόνοιες αυτής της συμφωνία, όμως βρήκαμε κλειστή την πόρτα του. Διερωτώμαι, πως μπορεί ο κ. Θράσου, να υπερασπίζεται μια ετεροβαρή συμφωνία με μεγάλες αυξήσεις, η οποία θα πλήξει σημαντικά το τουριστικό μας προϊόν», επεσήμανε.

«Ο ΔΗΣΥ έραψε το κοστούμι και εμείς πληρώνουμε το γαμπρό». Με αυτά τα λόγια, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιάννος Λαμάρης, απάντησε στην αντιπολίτευση, προσθέτοντας, ότι η «συμφωνία με το στρατηγικό επενδυτή για τα αεροδρόμια αποφασίστηκε από το ΔΗΣΥ το 2001. Σίγουρα οι αυξήσεις που θα επιβληθούν θα επηρεάσουν τον τουρισμό μας. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν και από συγκεκριμένα παραδείγματα, με πιο πρόσφατο αυτό του αεροδρομίου των Σπάτων, όπου οι νέες αυξήσεις που επιβλήθηκαν επηρέασαν αρνητικά κατά 30% τη διακίνηση των επιβατών», είπε.

Αποστάσεις για τη συμφωνία κράτησε ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος. «Η συμφωνία έχει υπογραφεί και δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί. Αυτό που πρέπει να μας απασχολεί, είναι οι αυξήσεις να μην μετακυληθούν στα αεροπορικά εισιτήρια», σημείωσε.

Να σημειωθεί ότι εκτός από τον IACA, τα μέλη του οποίου διακινούν 100 εκ. επιβάτες ετησίως, αντιδρούν και πολλοί σύνδεσμοι στις επικείμενες αυξήσεις που θα επιβληθούν. Ήδη ο ΠΑΣΥΞΕ κάλεσε την κυβέρνηση να πάψει να βλέπει το θέμα ως εισπράκτορας φορολογιών και να σταθμίσει τις επιδράσεις στο σύνολο της τουριστικής βιομηχανίας λόγω της απώλειας της ανταγωνιστικότητας. Δηλαδή, θεωρούν υπερβολικό το ότι το κράτος επιθυμεί να εισπράττει το 33% των τελών που θα επιβληθούν. Αντιδράσεις υπήρξαν και από παράγοντες του κλάδου, όπου άφησαν σκιές για τη συμφωνία που υπέγραψε η κυβέρνηση με την κοινοπραξία.

Η ίδια η Hermes εξέφρασε έκπληξη για την ανακοίνωση του IACA, υποστηρίζοντας πως οι χρεώσεις έχουν ήδη συμφωνηθεί με τις αεροπορικές εταιρείες. Η εταιρεία ρίχνει το μπαλάκι στην κυβέρνηση, σημειώνοντας ότι οι ενέργειές της είναι σε συνεννόηση με την κυβέρνηση.

Η Hermes Airports διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου για 25 χρόνια, βάσει συμφωνίας που έγινε το Μάιο του 2006. Η εταιρεία δεσμεύθηκε να κατασκευάσει νέα κτίρια επιβατών που θα κοστίσουν €643 εκ. Από τη διαχείριση αναμένεται να έχει συνολικά έσοδα €2 εκ., εκ των οποίων το ένα τρίτο θα επιστρέφεται στο κράτος.

Αύριο ο κ. Θράσου θα παραστεί ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου για να καταθέσει όλα τα στοιχεία για τη συμφωνία με την Hermes και να σχολιάσει τις τυχών επιπτώσεις στον τουρισμό και στους καταναλωτές. Εκτός από τον κ. Θράσου, το παρόν του θα δώσει και ο Υπουργός Εμπορίου, Αντώνης Μιχαηλίδης.

Του Σωκράτη Ιωακείμ