You are here

ΑΛΚ: Υπάρχει ανάγκη για περισσότερα λιμάνια

25/01/2021 11:44

Στις προοπτικές αύξησης των χώρων ελλιμενισμού στην Κύπρο, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Αρχής Λιμένων Κύπρου Πέτρος Κρασάς, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού της Αρχής στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Ο κ. Κρασάς επεσήμανε ότι η Κύπρος ως νησί χρειάζεται περισσότερα λιμάνια, σημειώνοντας ότι υπάρχουν περιπτώσεις που δεν υπάρχει χώρος ελλιμενισμού.

Ανέφερε ότι το λιμάνι Λεμεσού, ο βασικός εμπορικός βραχίονας της Κύπρου, που δόθηκε στον ιδιωτικό τομέα το 2017, θα μπορούσε να μεγαλώσει, αφού στον νότιο μόλο υπάρχει λιμενικός χώρος 1.000 μέτρων με ογκόλιθους. Ο χώρος αυτός παραμένει στην ΑΛΚ, ωστόσο όπως σημείωσε, η Αρχή δεν μπορεί να κάνει επενδύσεις αφού απαγορεύεται να εμπλακεί σε φορτοεκφορτώσεις.

Σε ότι αφορά το Λιμάνι Λάρνακας, ανέφερε ότι μένει με ένα κρηπίδωμα 640 μέτρων, ενώ θα μπορούσε εύκολα να αυξηθεί κατά 850 μέτρα. Παράλληλα, σημείωσε ότι υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή του νέου λιμανιού του Βασιλικού.

Ο προϋπολογισμός της ΑΛΚ για το 2021 προνοεί πλεόνασμα €0,26 εκατ. Τα έσοδα προβλέπονται στα €32,45 εκατ. ενώ ο δαπάνες στα €32,19 εκατ. Οι τακτικές δαπάνες προϋπολογίστηκαν σε €220 εκατ. με τις κεφαλαιουχικές δαπάνες στα €10,6 εκατ. Το συνολικό κόστος προσωπικού ανέρχεται στα €10 εκατ.

Σε ρυθμιστικό ρόλο η ΑΛΚ μετά το 2021

Ο κ. Κρασάς είπε πως μετά την παραχώρηση του λιμανιού Λάρνακας στον ιδιώτη επενδυτή, που αναμένεται περί τα τέλη του χρόνου, η ΑΛΚ θα επικεντρωθεί στον ρυθμιστικό της ρόλο.

Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Κρασσάς είπε επίσης ότι τα πλεονάσματα της ΑΛΚ χρησιμοποιούνται για επενδύσεις και πρόσθεσε ότι μια μεγάλη επένδυση της τάξης των €35 εκατ. αφορά στο λιμάνι του Λατσιού, το μέγεθος του οποίου θα υπερδιπλασιαστεί, όπως είπε.

Αναφορικά με την πανδημία, ο κ. Κρασάς είπε πως δόθηκε μεγάλη προσοχή ώστε να μην κλείσουν τα λιμάνια λόγω κρουσμάτων κορωνοϊού, ιδιαίτερα μετά από τα προβλήματα που υπήρξαν στις αερομεταφορές λόγω της πανδημίας. «Τα μέτρα που παίρνουμε είναι πολύ αυστηρά», πρόσθεσε.

Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΑΚΕΛ Στέφανου Στεφάνου για το αν τα λιμάνια μας έγιναν πιο ανταγωνιστικά μετά την παραχώρησή τους στον ιδιωτικό τομέα, ο κ. Κρασάς είπε πως βάσει της συμφωνίας παραχώρησης του λιμανιού Λεμεσού, η ΑΛΚ είναι ρυθμιστής σε θέματα ασφάλειας, ενώ ο οικονομικός ρυθμιστής είναι το Υπουργείο Μεταφορών, καθορίζοντας θέματα όπως οι ταρίφες και χρεώσεις. «Η ίδια συμφωνία έχει γίνει και στη Λάρνακα, όπου η ΑΛΚ θα είναι ρυθμιστής ασφάλειας», πρόσθεσε.
Βουλευτές ανέφεραν ότι πρέπει να κληθεί το Υπουργείο Μεταφορών για να δώσει εξηγήσεις αναφορικά με τον καθορισμό των οικονομικών κριτηρίων.

Ο κ. Στεφάνου ήγειρε θέμα και για την αγορά υπηρεσιών για ρυμουλκά στο λιμάνι Λάρνακας, συνολικού ύψους €1,7 εκατ. και γιατί να μην προσφέρονταν οι υπηρεσίες αυτές από την ΑΛΚ.

Απαντώντας, ο κ. Κρασσάς είπε πως η ΑΛΚ είχε στο ενεργητικό της 3 ρυμουλκά, τα δύο εκ των οποίων παραχωρήθηκαν δωρεάν στην κοινοπραξία που λειτουργεί το Λιμάνι Λεμεσού ως μέρος της συμφωνίας. Το 1 ρυμουλκό στη Λάρνακα, πρόσθεσε, είναι πέραν των 30 ετών και δεν κρίθηκε συμφέρουσα η δαπάνη €650.000 για την επιδιόρθωση του.

Τέλος, αναφορικά με το εισόδημα από τα έσοδα κρουαζιερόπλοιων που βρίσκονται παροπλισμένα λόγω της πανδημίας, ο οικονομικός διευθυντής της ΑΛΚ είπε πως προέκυψαν έσοδα €70.000 μέχρι τώρα.