You are here

Αλήθειες σε σχέση με τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών

10/11/2020

Κρίνεται σκόπιμο να αναφερθεί εξ αρχής ότι το παρόν άρθρο ετοιμάστηκε με αφορμή πρόσφατα δημοσιεύματα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, όπου μεταξύ άλλων γίνεται αναφορά σε λανθασμένες μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών για το 2020.

Τονίζεται ότι οι απόψεις αυτές που έχουν εκφραστεί, αποτελούν προσωπικές απόψεις των ιδίων των συγγραφέων και δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζονται αριθμητικές ανακρίβειες (για παράδειγμα γίνεται αναφορά σε αρχική πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για 2020 για ύφεση ύψους - 7.3% ενώ στην πραγματικότητα ήταν 7.0%). Ως θέμα αρχής, σημειώνεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών προβαίνει διαχρονικά σε συντηρητικές εκτιμήσεις και σε καμιά περίπτωση υπεραισιόδοξες. Κατά τα δύο τελευταία έτη συγκεκριμένα κατά την κατάρτιση του Προϋπολογισμού η πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για τον πραγματικό ρυθμό ανάπτυξης της εκάστοτε χρονιάς ήταν σχεδόν ακριβής (3,2% πρόβλεψη και 3,2% ιστορικό στοιχείο για το 2019 και 4% πρόβλεψη και 4,1% πραγματικό στοιχείο για το 2018). Τονίζεται επίσης ότι οι προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών για το 2020 είναι πολύ κοντά στις προβλέψεις τόσο της ΚΤΚ, της ΕΕ και διάφορων άλλων οργανισμών αλλά και Οίκων Αξιολόγησης, άρα δεν τίθεται θέμα αξιοπιστίας.

Όσον αφορά το θέμα των ιστορικών στοιχείων για το 1ο εξάμηνο του 2020 και την αναφορά για υποεκτίμηση από τη Στατιστική Υπηρεσία της μείωσης στην παραγωγή, σημειώνεται ότι η Στατιστική Υπηρεσία παράγει τα επίσημα στατιστικά στοιχεία ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές και έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat). Όλα τα στοιχεία πριν τη δημοσίευση αποστέλλονται και επικυρώνονται από τη Eurostat. Αντίστοιχες μειώσεις στην παραγωγή άλλων χωρών ή αναφορά σε άλλους δείκτες που παρουσίασαν μεγαλύτερες μειώσεις δεν αποτελεί σύγκριση καθότι άλλες οικονομίες έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και επίσης έχουν εισέλθει στη δίνη του κορωνοϊού νωρίτερα από ότι η Κύπρος.

Αναφορές πως οι λανθασμένες προβλέψεις ίσως οδηγήσουν την Κύπρο σε ένα δεύτερο μνημόνιο δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα, μιας και η κρίση υγείας είναι παγκόσμια και η ΕΕ εχει ενεργοποιήσει τη Ρήτρα Διαφυγής και έχει δώσει στις χώρες δικαίωμα παρέκκλισης από τους δημοσιονομικούς στόχους τόσο για το 2020 όσο και για το 2021.

Σε σχέση με αναφορές για ‘αισιόδοξες’ προβλέψεις του υπουργείου οικονομικών ως προς τα δημόσια οικονομικά (το Υπουργείο Οικονομικών προβλέπει δημοσιονομικό έλλειμμα ύψους 4,3% του ΑΕΠ το 2020), ούτε αυτό ευσταθεί. Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο Ιανουάριος – Αύγουστος 2020 το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθε στο 2,8% του ΑΕΠ κατά συνέπεια, πρόβλεψη για έλλειμμα άνω του 1,5% του ΑΕΠ, κατά προσέγγιση, για τους υπόλοιπους μήνες του τρέχοντος έτους (Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2020), αποτελεί ήδη συντηρητική πρόβλεψη, δεδομένης της λήξης των μέτρων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού, καθώς και της λήξης της αναστολής πληρωμών ΦΠΑ το Νοέμβριο 2020.

Καταληκτικά, σημειώνεται ότι οποιαδήποτε κριτική προς το Υπουργείο Οικονομικών η οποία εκφράζεται δημόσια είναι καλοδεχούμενη και ευπρόσδεκτη, αρκεί να βασίζεται σε σωστά στατιστικά στοιχεία και να μην οδηγεί σε παραπλανητικά συμπεράσματα.

Το άρθρο έχει ετοιμαστεί από το υπουργείο Οικονομικών, με ημερομηνία 23 Οκτωβρίου 2020.