You are here

Τουρισμός σήμερα και αύριο και ο νοών νοείτω…

23/02/2021

Τέτοια εποχή μέχρι πριν από δύο χρόνια η βιομηχανία του τουρισμού είχε ενδείξεις ως προς την πορεία της βιομηχανίας για το υπόλοιπο της χρονιάς. Ο Μάρτιος ήταν ενδεικτικός μήνας για την έναρξη της σεζόν και τις προκρατήσεις για τους μήνες αιχμής.

Από πέρυσι, με την πανδημία, τα πάντα έχουν ανατραπεί. Το 2020 οι αφίξεις περιορίστηκαν στις 631.609 σε σύγκριση με 3.976.777 το 2019, καταγράφοντας μείωση ύψους 84,1%.

Παρόμοια είναι και η κατάσταση με τα έσοδα από τον τουρισμό. Για την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2020 (τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία), τα έσοδα υπολογίζονται σε €382,9 εκατ. σε σύγκριση με €2.628,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019, σημειώνοντας μείωση 85,4%. Ολόκληρο το 2019 τα έσοδα ανήλθαν σε €2.683,0 εκατ.

Για φέτος τα πράγματα είναι πιο θολά, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, με μόνη ασφαλή εκτίμηση ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους πρέπει να θεωρείται χαμένο και να συνοδεύουν πολλά ερωτηματικά το δεύτερο.

Στη Βρετανία, για παράδειγμα, που αποτελεί την κύρια τουριστική αγορά για τη χώρα μας, «η Επιτροπή Ταξιδιών (Travel Task Force) θα εισηγηθεί έως τις 12 Απριλίου, για την ημερομηνία έναρξης των ταξιδιών στο εξωτερικό, που δεν θα είναι νωρίτερα από τις 17 Μαΐου, σε καμία περίπτωση», τόνισε μιλώντας στην Βουλή των Κοινοτήτων ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον.

Θολά παραμένουν τα πράγματα και ως προς τη δεύτερη μεγάλη αγορά μας, τη ρωσική.

Το βασικό ερώτημα όμως δεν αφορά μόνο το 2021. Αλλά τη βιομηχανία του τουρισμού τα επόμενα χρόνια. Τουλάχιστον σε ορίζοντα τριετίας – τετραετίας.

Η γενική εντύπωση είναι πως τα πράγματα γενικά αλλά και ειδικά, δεν πρόκειται να επανέλθουν στην προ κορωνοϊού εποχή. Και ο τουρισμός δε μένει, δυστυχώς.

Στο σημερινό άρθρο μου θα δανειστώ απαντήσεις που έδωσε προ μερικών εβδομάδων ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, CEO της ελληνικής Aldemar. H Aldemar, σύμφωνα με όσα αναφέρει στην ιστοσελίδα της, «είναι μία από τις μεγαλύτερες ξενοδοχειακές αλυσίδες στην Ελλάδα, με παρουσία 32 χρόνων στη διεθνή αγορά διαθέτοντας 6 πολυτελή ξενοδοχεία και 2 παγκοσμίου φήμης κέντρα θαλασσοθεραπείας, σε 2 στρατηγικούς προορισμούς: την Κρήτη και την Πελοπόννησο».

Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Αγγελόπουλο:

• «Ο κορωνοϊός θα αφήσει το αποτύπωμά του στο σύνολο της οικονομίας, όπως άλλωστε και στην κοινωνία. Ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, είμαστε υποχρεωμένοι να κοιτάμε τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και σε εθνικό τις προεκτάσεις μιας αδύναμης τουριστικής οικονομίας (…) Και λέω «να κοιτάμε» και όχι «να κοιτάξουμε» γιατί θα είναι μια διαδικασία διαρκείας».

• «Σημαντικότερο, βέβαια, πρόβλημα είναι ότι δεν μπορεί να εκτιμηθεί η καταναλωτική συμπεριφορά και άρα δεν μπορούμε να έχουμε ασφαλείς προβλέψεις για τις σεζόν που ακολουθούν!»

• «Ας είμαστε ρεαλιστές». «Από πλευράς κυβέρνησης. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει να γίνονται ουσιαστικές και μακράς πνοής παρεμβάσεις στον κλάδο μας». «Αποσπασματικές πολιτικές αποπροσανατολίζουν και αφήνουν κενά».

• «Ο τουρισμός δεν είναι μια ανεξάρτητη δραστηριότητα, αλλά αποτελεί την ομπρέλα κάτω από την οποία συνδέονται μια σειρά από επαγγέλματα που χαρακτηρίζουν την οικονομία μας και αποτελούν συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας».

• «Τώρα περισσότερο από ποτέ, είναι αναγκαία η χάραξη μιας μακρόπνοης εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό, αφού μέσα από αυτόν θα έρθει η ανάκαμψη τόσο στην αγορά εργασίας όσο και στην οικονομία. Δεν είναι θέμα προβολής, αλλά θέμα θεώρησης το πώς μπορούμε να γίνουμε μια ανταγωνιστική τουριστική οικονομία! Και τίποτα δεν μας απαγορεύει να γίνουμε και οικονομία τεχνολογίας και ναυτιλιακή οικονομία και πράσινη».

«Δεδομένου ότι έχουν πληγεί οικονομικά στο σύνολό τους οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, το πραγματικό ερώτημα είναι πώς μπορεί η Ελλάδα να γίνει ικανός τουριστικός προορισμός και να εμπνεύσει τους ξενοδόχους να στέκονται στο επίπεδο μιας χώρας-υπόδειγμα! Μην ξεχνάτε ότι η τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας στηρίχθηκε στον ιδιώτη, με ό,τι καλό και κακό συνεπάγεται αυτό! Μη ζητάμε από τον ξενοδόχο να αλλάξει, αλλά από τη χώρα να βάλει τις βάσεις για ένα καλύτερο, ολοκληρωμένο, περιβαλλοντικά φιλικό και κοινωνικά ευαίσθητο τουριστικό προϊόν».

Και φίλες και φίλοι αναγνώστες, ο νοών νοείτω…