You are here

Ξενοδοχεία Κύπρος – προβλήματα με και χωρίς πανδημία

21/07/2021

Η αρχικά επιτυχημένη διαχείριση της πανδημίας δεν προμήνυε τα σημερινά επιδημιολογικά δεδομένα με την Κύπρο να είναι στην κόκκινη κατηγορία βάσει του αριθμού θετικών κρουσμάτων. Η πανδημία του COVID-19 έπληξε σημαντικά την ξενοδοχειακή βιομηχανία, η οποία εξέπεμψε προ καιρού σήμα κίνδυνου και το κράτος κλήθηκε να επιχορηγήσει διακοπές στους εμβολιασμένους Κύπριους. Τα προβλήματα της ξενοδοχειακής βιομηχανίας είναι αρκετά τα όποια και δεν αφορούν μόνο τη δραματική μείωση κρατήσεων λόγω της πανδημίας. Κάθε χρόνο τέτοιο καιρό το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα αφορούσε την εξεύρεση προσωπικού για να στελεχώσει θέσεις εργασίας για την εξυπηρέτηση της αυξημένης ζήτησης. Το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί το πιο σημαντικό στοιχείο επιτυχίας και αναμφισβήτητα τον σημαντικότερο παράγοντα μιας ανθρωποκεντρικής βιομηχανίας. Το προηγούμενα χρόνια απέδειξαν ότι δυστυχώς δεν υπάρχουν εμπεριστατωμένοι και μακροχρόνιοι στόχοι για να δοθούν τα σωστά κίνητρα ούτως ώστε οι ντόπιοι να θεωρούν τη βιομηχανία ελκυστική για την εργοδότηση τους.

Αυτό το φαινόμενο πραγματικά δεν δείχνει να προβληματίζει την τουριστική βιομηχανία αφού στην πλειοψηφία τους οι ξενοδόχοι φαίνεται να αψηφούν τις ανάγκες και τις επαγγελματικές επιδιώξεις των εργαζόμενων με αποτέλεσμα οι τελευταίοι να δηλώνουν άκρως απογοητευμένοι. Συχνά αναφέρονται σε συνθήκες εκμετάλλευσης και απαξίωσης των αναγκών τους. Για να πετύχει ένας οργανισμός τους στόχους πρέπει να θέσει τις βάσεις για επιτυχημένο εσωτερικό μάρκετινγκ που θεωρεί τον εργαζόμενο ως πελάτη. Να αφουγκράζεται τις ανάγκες του και να προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες μέσα από το όραμα και την πολιτική της ‘επένδυσης στον άνθρωπο’ (investors in people). Ειδικά στα ξενοδοχεία όπου οι εργαζόμενοι αποτελούν το σημαντικότερο συστατικό των υπηρεσιών που προσφέρουν. Χρυσό κανόνα αποτελεί επίσης η προϋπόθεση ότι η ικανοποίηση των πελάτων πηγάζει από το επίπεδο της ικανοποίησης των εργαζομένων. Στην Κύπρο οι διαδικασίες του εσωτερικού μάρκετινγκ περνάνε σε δεύτερη μοίρα για τους εργαζομένους.

Ο αρμόδιος φορέας ανάπτυξης τουρισμού που είναι το Υφυπουργείο πρέπει συνεχώς να αξιολογεί τα προβλήματα των εργαζόμενων στην ξενοδοχειακή βιομηχανία και να έχει καταλυτικό ρόλο στην επίλυσή τους.  Παρόλο που ο μισθός είναι σημαντικό κίνητρο για τους εργαζομένους, στην πορεία οι συνθήκες εργασίας αποτελούν το σημαντικότερο κριτήριο για την ικανοποίησή τους. Στην ξενοδοχειακή βιομηχανία το πρώτο μέλημά των διευθυντικών στελεχών είναι ο αριθμός των κρατήσεων και ας έχουν υποστελεχωμένες θέσεις εργασίας. Αυτό συνεπάγεται πίεση στους εργαζομένους για αύξηση της παραγωγικότητάς τους. Επίσης κόπτονται για ευκαιριακό κέρδος χωρίς να προσβλέπουν στη μελλοντική βιωσιμότητα του οργανισμού. Καλό θα ήταν να προβληθούν ξενοδοχεία πρότυπα για να διδάξουν σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς τις πρακτικές που ακολουθούν, έχοντας ως γνώμονα την ικανοποίηση των εσωτερικών τους πελατών που είναι οι εργαζόμενοι τους. Ο COVID-19 θα αντιμετωπιστεί επιστημονικά και θα επιστρέψουμε σε ρυθμούς κανονικότητας. Σημαντικό είναι οι διοικήσεις των ξενοδοχείων να αλλάξουν μυαλά και να βάλουν σε προτεραιότητα τις ανάγκες των εργαζόμενων για να αναβαθμιστεί η ποιότητα της παροχής των υπηρεσιών και να καταστεί το ανθρώπινο δυναμικό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μέσω των επαγγελματικών υπηρεσιών που θα προσφέρουν. Αυτό θα αναβαθμίσει το ξενοδοχειακό μας προϊόν και κατ’ επέκταση θα βάλει τις βάσεις για βιώσιμη ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας στην μετά- COVID-19 εποχή.

Επίκουρη Καθηγήτρια

Σχολή Διοίκησης Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Ξενοδοχείων και Τουρισμού

Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου