You are here

Διαχείριση Εσόδων Φυσικού Αερίου: Μέρος Α

16/01/2013

 Τον τελευταίο χρόνο έχουν γραφτεί πολλά για την ορθολογιστική διαχείριση των μελλοντικών κερδών από το φυσικό αέριο.  Στις 15/01/2013 ο κ. Συλικιώτης παραπονέθηκε γιατί η Βουλή δεν ψηφίζει άμεσα το νόμο ίδρυσης του Ταμείου Υδρογονανθράκων, εφ’ όσον έχουμε άμεσα €200 εκ. από την υπογραφή συμβολαίων, τα οποία θα πρέπει να ξέρουμε πώς να αξιοποιήσουμε.  Διαφωνώ με αυτή τη θέση.  Αλλά πρώτα θέλω να θυμίσω ότι είχα εισηγηθεί την ίδρυση Ταμείου Υδρογονανθράκων σχεδόν πριν δύο χρόνια, και άρα συμφωνώ με την ανάγκη ίδρυσης του ταμείου.  Στις συμβουλές Sheshinski (09/02/2012) είχα επίσης εισηγηθεί την άμεση ίδρυση του ταμείου διότι, και αντιγράφω από το περσινό blog:  «…ο σχεδιασμός του ταμείου επενδύσεων φυσικού αερίου πρέπει να αρχίσει τώρα.  Όταν πέρσι τέτοιο καιρό έγραψα για το συγκεκριμένο θέμα πολλοί μου είπαν ότι είναι γρήγορα να ανησυχούμε αφού τα χρήματα δεν θα αρχίσουν να εισρέουν στα κρατικά ταμεία πριν περάσουν 7-10 χρόνια.  Ο καθηγητής Sheshinksi ήταν απόλυτα πειστικός (τουλάχιστον για μένα) ότι αυτή η λογική είναι λανθασμένη για ένα πολύ απλό λόγο.  Όταν δεν υπάρχουν τα χρήματα στο τραπέζι είναι πολύ πιο εύκολο να παρθούν ορθολογιστικές αποφάσεις από πολιτικούς που θα ξέρουν ότι δεν θα είναι άμεσα επηρεαζόμενοι από αυτές τις αποφάσεις.  Αν προτιμάτε, τα μάτια οποιουδήποτε μπορεί να θολώσουν όταν αντιληφθεί την ποσότητα του χρήματος που θα υπάρχει στο τραπέζι».  Με αυτά τα επιχειρήματα, είναι φυσικό να διερωτάστε πώς είναι δυνατόν να διαφωνώ με τη θέση του κ. Συλικιώτη για άμεση ίδρυση του ταμείου.  Διαφωνώ διότι για να δημιουργηθεί Ταμείο Διαχείρισης Εσόδων Φυσικού Αερίου πρέπει πρώτα να γίνει μελέτη από ανεξάρτητους ειδικούς (ξένους και ντόπιους) και δημόσια διαβούλευση.  Η δημόσια και διαφανής διαβούλευση είναι απαραίτητη για να απαντηθούν (όσο γίνεται) όλες οι πιθανές ερωτήσεις που μπορεί να υπάρχουν.  Θεωρώ ότι αυτή η διαδικασία θα πρέπει να διαρκέσει τουλάχιστον (για παράδειγμα) για ένα χρόνο με ενδιάμεση, διαφανή και δημόσια συζήτηση των προκαταρκτικών ιδεών των ειδικών πριν την τελική εισήγηση (στους 6 μήνες για παράδειγμα).  Χρόνος υπάρχει διότι τα έσοδα προς το παρόν (πχ τα €200 εκ. στα οποία αναφέρεται ο κ. Συλικιώτης) εύκολα μπορούν να απορροφηθούν από τα τρέχοντα έξοδα της νυν και μέλλουσας κυβέρνησης.  Προσέξτε επίσης ότι από τη στιγμή που το κράτος δεν μπορεί να δανειστεί στο εξωτερικό με επιτόκια κάτω του 10%-20% (εξαρτάται πότε θα δείτε τα δεδομένα), η αποπληρωμή χρεών του κράτους (πχ με τα €200 εκ.) είναι σαν να επενδύονται με αυτή την απόδοση.  Αυτή είναι η πραγματική αξία του χρήματος/ρευστότητας όταν δεν μπορείς να δανειστείς και είναι με αυτό το φακό που πρέπει να δείτε την εισήγηση της τρόικας να πηγαίνουν τα έσοδα στην αποπληρωμή του χρέους (δεν ξέρω αν αυτό ήταν το σκεπτικό τους αλλά αυτό δεν πρέπει να έχει σημασία).  Όσο το κόστος δανεισμού είναι πάνω από 10%, τότε είναι και λογικό και πρέπον να πηγαίνουν τα έσοδα στην αποπληρωμή του χρέους.  Από τη μια κερδίζεις 10% με μηδέν αβεβαιότητα, από την άλλη, άλλες επενδύσεις θα έχουν μάλλον χαμηλότερες μέσες αποδόσεις με θετική αβεβαιότητα.  (Αυτή είναι και προσωπική επενδυτική συμβουλή, μην δανείζεστε στα 10% για να επενδύετε στα 4%).  Αν προτιμάτε, 10% και στο χέρι είναι καλύτερο από τις μακροπρόθεσμες αποδόσεις σε διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια (που δίνουν χαμηλότερες μέσες αποδόσεις από 10% και έρχονται και με αβεβαιότητα).  Ο κ. Συλικιώτης αντιπροτείνει ότι τα €200 εκ. μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επενδύσεις.  Δε νομίζω να σταματά κανένας την κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει αυτά τα έσοδα για οποιαδήποτε επένδυση θέλει να κάνει.  Αλλά επίσης θα προτιμούσα να δω την κυβέρνηση να πείθει ξένες τράπεζες για τη βιωσιμότητα αυτών των επενδύσεων παρά να βασίζεται στα έσοδα από το φυσικό αέριο για τέτοιες επενδύσεις.  Περισσότερο σημαντικά, ας μην ξεχνάμε ότι πριν ένα μήνα το κράτος έφθασε στο χείλος της στάσης πληρωμών και έπρεπε να δανειστεί από τρεις διαφορετικούς ημικρατικούς οργανισμούς για να αποφύγει τη στάση πληρωμών.  Θεωρώ ότι αυτά τα €200 εκ. θα είναι εξαιρετικής σημασίας για να αποφευχθεί η στάση πληρωμών μέχρι τον Ιούνιο 2013 όταν έρχονται οι μεγάλες αποπληρωμές κυβερνητικού χρέους.  Αν προτιμάτε, δε νομίζω ότι η βουλή πρέπει να αποφασίσει τώρα για το Ταμείο που σε 10 χρόνια ίσως διαχειρίζεται δισεκατομμύρια ευρώ.  Επαναλαμβάνω, τη θέση ότι ο νόμος για το ταμείο χρειάζεται περισσότερο από ένα μήνα διαβούλευσης, και πρέπει να γίνει με εξειδικευμένα άτομα στο αντικείμενο και με πλήρη δημόσια διαφάνεια. Συμπερασματικά, έστω και αν η οικονομική κρίση είναι εδώ, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει απαραίτητα να παίρνουμε βεβιασμένες αποφάσεις.  Νομίζω οι αποφάσεις για το Ταμείο μπορούν να περιμένουν ένα χρόνο χωρίς τίποτα το ουσιαστικό να έχει αλλάξει μέχρι τότε διότι τα έσοδα είναι μηδαμινά σε σχέση με τα μελλοντικά έσοδα και σε σχέση με τις τωρινές ανάγκες του κράτους.  Προέχει η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς (που θα έρθει μέσω της διαφανούς διαδικασίας που έχω εισηγηθεί) και η αποφυγή της στάσης πληρωμών του κράτους. Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης είναι καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

14 σχόλια
Κ.Χ. on 16/01/2013
Είναι πολύ σημαντικό ό,τι γίνει να γίνει με διαφάνεια. Πολύ καλή η ιδέα να υπάρχει μια χρονική περίοδος για διαβούλευση.

Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ δεν έχουν ακόμη καταλάβει ακόμη ότι οι παλιοί καλοί καιροί των αποφάσεων πίσω από κλειστές πόρτες πέρασαν; Μετά από πέντε χρόνια, και τόσο κομματικό κόστος, ούτε αυτό δεν κατάφεραν να αφομοιώσουν;
Savvakis Savvides on 16/01/2013
Πριν ακόμα φτάσουμε στη διαφάνεια για το ταμείο από τα έσοδα θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια και σωστή αξιολόγηση των επιλογών μας σχετικά με την επένδυση, η οποία δεν πρέπει να γίνεται δια ζώσεις και πίσω από κλειστές πόρτες όπως γίνεται τώρα. Εγώ δεν είμαι καθόλου πεπεισμένος ότι θα υπάρχουν έσοδα καν, πόσο μάλλον ότι οι επενδυτικές μας επιλογές έχουν αξιολογηθεί σωστά από ειδικούς. Και αν έχουν, που είναι η διαφάνεια για να τους κρίνει ο κόσμος.
Moriarty on 17/01/2013
Οι βεβιασμένες αποφάσεις λαμβάνονται ακριβώς για να μην είναι διαφανείς και ορθολογικές αλλά για να εξυπηρετούν πονηρά συμφέροντα. Όταν τα πονηρά συμφέροντα δεν ενδιαφέρονται ή δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, τότε... δεν λαμβάνουμε αποφάσεις. Αυτή είναι η κυπριακή πραγματικότητα, την οποία ανέχεται και επιβραβεύει η πλειονότητα του κυπριακού λαού, γι' αυτό και έχουμε χρεωκοπήσει και έχουμε πνιγεί μέσα στα ίδια μας τα ψέμματα.
Κυριακος Κίτσιος on 17/01/2013
ΠΟΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥΣ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΕΣ ΕΓΙΝΕ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΟΠΩΣ ΚΑΝΟΥΝ ΣΟΒΑΡΕΣ ΧΩΡΕΣ ?

ΠΟΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΕΓΙΝΕ ΠΡΙΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΟΠΩΣ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ?

ΓΙΑΤΙ Η ΚΡΕΤΥΚ ΔΕΝ ΣΥΣΤΑΘΗΚΕ ΒΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΔΗΛΑΔΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΟΠΩΣ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ? ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΟΠΩΣ ΤΗΣ ΑΗΚ Ή ΤΗΣ ΡΑΕΚ. ΔΣ ΠΟΥ ΕΠΙΛΕΓΕΤΑΙ ΜΕ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ. ΜΕ ΠΟΙΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΕΓΗΚΑΝ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΚΡΕΤΥΚ? ΕΓΙΝΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΡΟΚΥΡΗΞΗ??
on 17/01/2013
diladi file kitsio thelis na mas pis oti ta meli tou dioikitikou simvouliou tis aik ke tis cyta ine me antikimenika kritiria pou epilegonte. Ego nomizo pos oxi.

to kirio kritirio ine to koma su ke oxi oi ikanotites su.
AKM on 17/01/2013
Κυριε Μηχαηλιδη,

Έχω το εξής σχόλιο.

Καταρχήν το κόστος δανεισμού είναι 3% αν το δεις ότι η τροικα μας δανείζει και πέραν του 10% (συμφωνώ) οταν δεις πόσο μας δανείζουν οι αγορές.

Οπόταν  αν η αποδοση της επένδυσης είναι πέραν του 3% πιθανο να συμφέρει ή και με το μέσο κόστος κεφαλαίου (3% απο τροικα και περαν του 10 % απο τις αγορες με σταθμιση τα ποσα  απο τον καθε δανεισμο) να το υπολογίζεις όπως μια εταιρεία πάλι πιθανο να συμφέρει.

Αλλα νομίζω χάνουμε το πιο σημαντικό σημείο. Το κράτος δεν είναι εταιρεία και το οφελος απο μια επένδυση του δεν είναι μόνο τα άμεσα κέρδη απο την επένδυση αυτή, όπως σωστά θα αξιολογήσει ένας ιδιώτης/εταιρεία.

Τα οφέλη απο μια επένδυση του κράτους δεν είναι μόνο κατα πόσο η επένδυση του θα είναι κερδοφόρα αλλα και το οφελος στην ανάπτυξη απο τα πολλασιαστικα οφέλη αυτής της επένδυσης. Ο ιδιώτης δεν ασχολείται με τα πολλαπλασιαστικά οφέλη (και καλά κάνει) αλλα το κράτος οφείλει να ασχοληθεί.

Και δεδομένου ότι στην τρέχουσα περίοδο οι δημοσιονομικοί πολλαπλασιαστές είναι μεγαλύτεροι της μονάδας, αφου δεν υπάρχει ιδιωτική πρωτοβουλία, οι επενδύσεις απο το κράτος επιβάλλονται. Όλοι μιλάμε για ανάπτυξη και θεωρώ ότι αυτή είναι πολυ καλή ευκαιρία να το πράξουμε παρά να ξεπληρωσουμε το χρέος. (βασικά με αυτο που εισηγειστε πέφτουμε στην παγίδα του χρέους και αποπληθωρισμού κατα την άποψη μου http://www.princeton.edu/~pkrugman/debt_deleveraging_ge_pk.pdf
http://www.voxeu.org/article/debt-deleveraging-and-liquidity-trap-new-model )

Η όποια κυβέρνηση και να εκλεγεί το πολιτικό κόστος που έχει να επωμιστεί είναι δεδομένο και δεν την σώζουν τα 200εκ. στον προϋπολογισμό.
Alexandros Michaelides on 17/01/2013
Το έχω ξαναγράψει. Τα επιτόκια στην Κύπρο δεν είναι μηδανικά και δεν είμαστε σε παγίδα ρευστότητας (liquidity trap). Αλλά έστω ότι ο πολλαπλασιαστής είναι μεγάλος, χρειαζόμαστε ταμείο σήμερα για να "επενδυθούν" τα 200 εκ ευρώ; Χωρίς ταμείο δεν μπορεί να γίνει αυτό;

Τόσα χρόνια που δεν είχαμε ταμείο τι κάναμε;
Επιλήσμων on 17/01/2013
Αυτό συμβαίνει όταν κάποιος θέλει να παρουσιάζεται "βασιλικότερος του βασιλέως" - έστω, ή μάλλον ιδίως, την υστάτη.
Κρίμα, διότι το μόνο που καταφέρνει είναι να μειώσει την μέχρι τώρα όποιαν προσφορά του.
The Invisible Hand on 17/01/2013
Τόση βία για "Ταμείο Υδρογονανθράκων" κα πράσινα άλογα;

Και τι έχουμε για να βάλουμε στο Ταμείο;

Τα 200 εκατομμύρια από αδειοδοτήσεις μόλις θα αρκέσουν για μισθούς του Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου.

Μάλλον σκαρώνουμε συμφωνίες μεταξύ Ταμείου και ΚΡΕΤΥΚ και για "σωστή" διαχείριση του Ταμείου από σωστούς ανακυκλομένους στες 30 μέρες που προλαβαίνουμε.
AKM on 17/01/2013
Είμαστε σε παγίδα ρευστότητας. Τα επιτόκια που πρέπει να κοιτάζουμε είναι αυτα της νομισματικης αρχής, κατά την άποψη μου.

Αλλα αυτο το συζητάμε άλλη φορά.

Αλλα όπως και να έχει, δεν κολλώ με το αν θα γίνει ταμείο τώρα. Αυτο που υποστηρίζω είναι ότι χρειαζόμαστε επενδύσεις είτε μέσω ταμείου είτε όχι.
Κυριακος Κίτσιος on 18/01/2013
ΦΙΛΟΙ ΑΝΩΝΥΜΟΙ ΚΑΙ ΜΗ. ΕΓΩ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΟΜΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΗΣ ΚΡΕΤΥΚ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΗΤΑΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΟΠΩΣ ΤΗΣ ΑΗΚ . ΝΑ ΣΥΣΤΑΘΟΥΝ ΜΕ ΝΟΜΟ. ΔΕΝ ΕΙΠΑ ΟΤΙ ΤΑ ΔΣ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΗΜΙΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ. ΑΝ ΗΤΑΝ ΕΤΣΙ ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΣΤΟ ΜΑΡΙ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΤΕΣΤΡΕΦΕ ΤOΝ ΣΤΑΘΜΟ ΑΗΚ ΑΦΟΥ ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΖΑΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ SEVESO ΠΕΡΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ.
Ο ΝΙΚΟΣ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΑΝ ΕΚΛΕΓΕΙ ΘΑ ΤΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΟΛΑ ΣΤΟΥΣ ΗΜΙΚΡΑΤΙΚΟΥΣ.

Η ΤΡΟΙΚΑ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΝΟΜΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΗΜΚΡΑΤΙΚΟΥΣ.
Επιλήσμων on 22/01/2013
Ας με συγχωρέσει ο κ. Μιχαηλίδης γιά το σχόλιο που ακολουθεί και δεν έχει σχέση με το άρθρο του.

Έχουμε καταφέρει το ακατόρθωτον. Φέραμε στην χρεοκοπία μιάν οικονομία, ένα Κράτος, που κανένας άλλος λαός θα το είχε καταφέρει.
Τί μας έλειπε? Ο Θεός μας τοποθέτησε στον καλύτερο παράλληλο - τον 35ον, στην καλύτερη μεριά της Μεσογείου.
Τώρα καταντήσαμε επαίτες. Τρέχαμε από την μιά χώρα στην άλλη χωρις να πετύχουμε το παραμικρό. Αποτύχαμε και ως ζητιάνοι! Είναι και αυτό μιά τέχνη. Δέστε τον βασιλέα Πτολεμαίο όταν πήγε στη Ρώμη γιά να ζητήσει χρήματα:

Η Δυσαρέσκεια του Σελευκίδου

Δυσαρεστήθηκεν ο Σελευκίδης
Δημήτριος να μάθει που στην Ιταλία
έφθασεν ένας Πτολεμαίος σε τέτοιο χάλι.
Με τρείς ή τέσσαρες δούλους μονάχα,
πτωχοντυμένος και πεζός. ........
...............................
Γι' αυτό συγχίσθηκεν ο Σελευκίδης
Δημήτριος, κι αμέσως πρόσφερε στον Πτολεμαίο
ενδύματα ολοπόρφυρα, διάδημα λαμπρό,
βαρύτιμα διαμαντικά, πολλούς
θεράποντας και συνοδούς, τα πιό ακριβά του άλογα,
γιά να παρουσιασθεί στην Ρώμη καθώς πρέπει,
σαν Αλεξανδρινός Γραικός μονάρχης.

Αλλ' ο Πτολεμαίος, που ήλθε γιά την επαιτεία,
ήξερε την δουλειά του και τ' αρνήθηκε όλα,
διόλου δεν του χρειάζονταν αυτές η πολυτέλειες.
Παληοντυμένος, ταπεινός μπήκε στη Ρώμη,
και κόνεψε σ' ενός μικρού τεχνίτου σπίτι.

Κ' έπειτα παρουσιάσθηκε σαν κακομοίρης
και σαν πτωχάνθρωπος στην Σύγκλητο,
έτσι με πιό αποτέλεσμα να ζητιανέψει.

Καβάφης [1915]

Τώρα τρέχουμε στην Ευρώπη -Γερμανία/Βρυξέλλες/ΕΕ, και ζητούμε προστάτη/ευεργέτη "Patron" , να μας σώσει από την οικονομική καταστροφή.
Τι μεγάλη ικανοποίηση θα νοιώθαμε σαν λαός, σαν έθνος, εάν στο τέλος από μόνοι μας, ή με την βοήθεια της τύχης (και εδώ γίνεται σχετικό και το άρθρο του κ. Μιχαηλίδη - χωρίς να το έχω προσχεδιάσει) καταφέρναμε να αντεπεξέλθουμε χωρίς την βοήθεια του ξένου. - Αυτό μπορεί να γίνει αλλά με τους δικούς μου υπολογισμούς θα χρειαστεί να αντέξουμε/υπομείνουμε τα πάνδεινα για 7 χρόνια-.

Αυτή την τολμηρή και θαραλλέα αλλά παράλογη σκέψη έκανα προ ολίγου, φέρνοντας στο νου την περίφημη επιστολή του Dr Samuel Johnson προς τον υποτιθέμενο ευεργέτη του/ patron, Lord Chesterfield τον Φεβρουάριο του 1755.
'Οσοι την διαβάσετε, θα δείτε ότι και ο Dr Johnson χρειάστηκε 7 χρόνια μέχρι να φέρει εις κάποιο πέρας, χωρίς την βοήθεια του Λόρδου, το έργο του).

To the Right Honourable the Earl of Chesterfield

My Lord,

I have been lately informed by the Proprietor of the World that two Papers in which my Dictionary is recommended to the Public were written by your Lordship. To be so distinguished is an honour which,being very little accustomed to favours from the Great, I know not well how to receive, or in what terms to acknowledge.

When upon some slight encouragement I first visited your Lordship I was overpowered like the rest of Mankind by the enchantment of your adress, and could not forbear to wish that I might boast myself Le Vainqueur du Vanqueur de la Terre, that I might obtain that regard for which I saw the World contending, but I found my attemdance so little encouraged, that neither pride nor modesty would suffer me to continue it. When I had once adressed your Lordship in public, I had exhausted all the art of pleasing which a retired and uncourtly Scholar can possess. I had done all that I could, and no Man is well pleased to have his all neglected, be it ever so little.

SEVEN years, My lord have now past since I waited in your outward Rooms or was repulsed from your Door, during which time I have been pushing on my work through difficulties of which it is useless to complain, and have brought it at last to the verge of Publication without one Act of assistance, one word of encouragement, or one smile of favour. Such treatment I did not expect, for I never had a Patron before.

The Shepherd in Virgil grew at last acquainted with Love, and found him a Native of the Rocks.

Is not a Patron, My Lord, one who looks with unconcern on a Man struggling for Life in the Water and when he has reached ground encumbers him with help. The notice which you have been pleased to take on my Labours, had it been early, had been kind; but it has been delayed till I am indifferent and cannot enjoy it, till I am solitary and cannot impart it, till I am known and do not want it.

I hope it is no very cynical asperity not to confess obligation where no benefit has been received, or to be unwilling that the Public should consider me as owing that to a Patron, which Providence has enabled me to do for myself.

Having carried on my work thus far with so little obligation to any Favourer of Learning I shall not be disappointed though I should conclude it, if less be possible, with less, for I have been long wakened from that Dream of hope, in which I once boasted myself with so much exultation.

My Lord,

Your Lordship's Most humble

Most Obedient Servant

S.J.

Πιστεύω είναι μιά από τις καλύτερες επιστολες που έχουν γραφτεί στην Αγγλική γλώσσα.
Σάββας Τταντής on 22/01/2013
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ/ΤΡΟΙΚΑ/ΒΙΩΣΙΜΩΤΗΤΑ ΧΡΕΟΥΣ

1. Ακούμε συνέχεια δηλώσεις οτι πρέπει να υπογράψουμε το μνημόνιο για να "σωθεί η Κυπριακή οικονομία" . Το μνημόνιο σε καμιά περίπτωση δέν μπορεί να βοηθήσει την πραγματική Κυπριακή οικονομία αφού κανένα μέτρο ανάπτυξης δεν υπάρχει σε αυτό για αυτό όλοι οι πολιτικοί και δημοσιογράφοι να σταματήσουν να αναφέρουν την Κυπριακή οικονομία οταν αναφέρονται στο μνημόνιο αλλά να αναφέρονται μόνον στα οικονομικά του κράτους και τις τράπεζες, διότι το μνημόνιο μόνον σε αυτές αναφέρεται και αυτές θα σώσει......η πραγματική οικονομία στους επομενους μηνες και μερικά χρόνια θα κτυπηθεί άσχημα και η ανεργία θα πάει στο 18% (Δεκέμβριος 2013)

2. Ο υπουργός Οικονομικών πρέπει να σταματήσει να μιλά για "μη βιώσιμο Κυπριακό χρέος" και να κουρτίζει τους ξένους ηγέτες να μας κουρέψουν το κυπριακό χρέος διότι το 80% του Κυπριακού χρέους είναι σε Κυπριακά χέρια. Εαν κουρευτεί το Κυπριακό χρέος πάμε για μεγάλη ζημία σε τράπεζες, ταμια προνοίας, ταμιο κοινωνικών ασφαλίσεων, ασφαλιστικές εταιρείες κλπ κλπ

Με ποιά μεθοδολογία υπολόγισε ο υπουργός οτι το χρέος ας είναι μη βιώσιμο?? επιδή θα είναι 140% του ΑΕΠ μετά τις στηριξεις των τραπεζών? Η Ιαπωνια με 240% δανεισμο σε σχέση με το ΑΕΠ γιατί είναι βιώσιμο το χρέος της.......έχει υπολογίσει τα πιο κάτω ο υπουργός??

α) Η στήριξει των τραπεζών δέν θα ειναι δωρεάν αλλά το κράτος θα αποκτήσει περιουσιακά στοιχεία, π.χ μετοχές η ομόλογα τα οποία μια μέρα θα πουλήσει και θα αποπληρώσει δάνεια

β) μελλοντικά εισοδήματα απο φυσικό αέριο......


Ο υπουργός μου θυμίζει τον Παπακωνσταντίνου στην Ελλάδα το 2009 όταν φούσκωσε τον Ελληνικό έλλειμα έτσι ώστε η Ελλάδα να πάει στον μηχανισμό και Τροικα....κοντόφθαλμοι πολιτικοί οι οποίοι με τις ενέργειες τους καταστρέφουν ολόκληρες οικονομίες....

Δέν επιμένω οτι τελικά το χρέος μας θα είναι βιώσιμο αλλά σίγουρα θα πρέπει να το παλαίψουμε, με ιδέες , με σωστες αναλύσεις .

Πριν μερικές μέρες ο Υπουργός οικονομικών ανάφερε οτι επιδή το χρέος μα είναι μη βιώσιμο θα πρέπει να πουλήσουμε δημόσιους οργανισμούς . Ακομα ένα σφάλμα μετά απο άλλο σφάλμα. Τι τιμή θα μας δώσουν για την ΑΗΚ για παράδειγμα οταν η ΔΕΗ έχει χρηματιστηριακή αξια μονον 1.6 δις και πρίν 6 μήνες είχε αξια 300 εκ??? Ακόμα και εάν μας δώσουν για το 49% της ΑΗΚ 700 εκ (πολύ χλωμό) αυτό ισοδιναμά με 4% μόνον του ΑΕΠ μας . Με άλλα λόγια ο υποουργός μας είπε οτι με 140% του ΑΕΠ μας ο δανεισμός ειναι μη βιώσιμος αλλά με 136% δανεισμο σε σχέση με το ΑΕΠ ΕΙΝΑΙ βιώσιμος .

Ακομα και εάν πουλήσουμε ΑΤΗΚ και αρχή λιμένων σε αυτήν την οικονομική κρίση πόσα θα μας δώσουν επενδυτές? ακομα 6% του ΑΕΠ μας?? Αρα μετα τις πωλήσεις ΑΗΚ, ΑΤΗΚ και Αρχής λιμένων ο δανεισμος μας σε σχέση με το ΑΕΠ μας θα είναι 130% και οχι 140% ......με 130% δανεισμό σε σχέση με το ΑΕΠ θα είμαστε βιώσιμοι Κύριε Υπουργέ??

Θα πάθουμε χειρότερα απο την Ελλάδα με τα μυαλά που έχουμε, πουλήθηκαν όλα τα καλά περιουσιακά στοιχεία της Ελλάδας ΟΠΑΠ, ΔΕΗ , ΟΤΕ λιμάνια, διοδια, της έγινε κουρεμα στο χρεος και η Ελλάδα χρωστά περισσότερα απο οτι χρωστούσε πριν το 2009.....
Σάββας Τταντής on 22/01/2013
ΚΥΠΡΟΣ.... Ερασιτεχνισμοί σε Ολα τα επίπεδα οι οποιοι θα μας οδηγήσουν σε αδιεξοδα...


Αυτά που βλέπουμε και ακούμε καθημερινά είναι απίστευτα αλλά και συνάμα πολύ τρομακτικα και πολύ επικύνδινα..

Ακούμε τον Υπουργό οικονομικών να λέει οτι το Κυπριακό χρέος θα είναι μη βιώσιμο μετά την στήριξη των τραπεζών,αμέσος μετά όλοι, Κυπριοι και ξένοι μιλούν για κούρεμα του Κυπριακού χρέους, μετά αντιλαμβανόμαστε οτι αυτό θα είναι καταστροφικό. Μετά μας λέει ο Υπουργος να πουλήσουμε κρατικούς οργανισμούς για να γίνει βιώσιμο το χρέος,,,τσιμπισαν οι ξένοι καρχαρίες και το πιπιλάνε ολοι μέρα ωσαν και θα λύσουμε το προβλημα μας με 1.5 δις που θα πάρουμε στην καλύτερη περίπτωση εάν πουλήσουμε ΑΗΚ , αρχη λιμένων και ΑΤΗΚ μαζί. Δεν βλέπουμε τι έπαθε η Ελλάδα που ξεπουλησαν τα πάντα και χρωστάνε περισσότερα απο οτι πριν 3 χρόνια...


Ακούμε να λέει ο ένας υποψήφιος προεδρος οτι εάν εκλεγεί θα διώξει την Τροικα....ωσάν και ανακαλυψε μηχανή που τυπώνει χρήμα,,,,, ο άλλος λέει οτι θα βγάλει την Κύπρο έξω απο την κριση σε 2 χρονια ! Κύριε υποψήφιε σε 2 χρονια θα είναι ο πάτος, εκεί θα είναι η τραγωδια πώς θα μας βγάλεις απο την κριση σε 2 χρόνια.

Οι Γερμανοι θυμήθηκαν οτι κάνουμε ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.Ωσάν και δέν το ξέρουν οι Γερμανοι οτι υπάρχουμε μεγαλύτερα πλυντηρια απο εμάς π.χ Βρετανικές παρθενες νησοι, Channel islands, Λουξεμβουργο, Μονακο , Γερμανικές τράπεζες π.χ με τα carbon Credits etc etc Παιζουν μαζί μας γιατί κάτι άλλο θέλουν απο εμάς και επισης κάνει Λαικισμο η Μερκελ επιδή έχει το προβλήματα της στο εσωτερικο........Δέν κατάλαβαν οι δικοί μας και αποψε μεγάλα κόμματα εισηγήθηκαν να στείλουμε βουλευτές στο εξωτερικό να πεισουμε τους Γερμανους οτι εμεις δέν κάνουμε ξεπλυμα βρώμικου χρήματος.(να τους πεισουμε οτι ο Ελεφαντας πετα..) Φωνάζουνε οι πολιτικοί μας οτι οι Γερμανοι θέλουνε τις Ρωσσικές καταθέσεις μας. Γελαει μαζι μας και το παρδαλό κατσικι. Μόνον η Deutche Bank , (η φούσκα της Ευρωπης) έχει 400 δις καταθέσεις και 1.3 τρις περιουσιακά στοιχεία. Οι ρωσσικές καταθέσεις πόσες είναι σην Κύπρο? στο μέγιστο είναι 20 δις, δηλαδή ΜΟΝΟΝ το 5% των καταθέσεων μιας ΜΟΝΟΝ Γερμανικής Τράπεζας!!

Ο ερασιτεχνισμός μας δέν έχει ορια, μας δουλέυουνε κανονικά. Η Μέρκελ πουλά Λαικισμο στην Γερμανια εις βάρος μας και ταυτοχρονα μας πιέζει εμας να δώσουμε αυτά που θέλει σε Γερμανικά συμφέροντα. Τι ειναι αυτο που θέλει? Πιθανον οι Γερμανοι ειναι Τσαντισμένοι μαζι μας επιδή δέν πήραν τιποτα απο τον προσφατο γυρο αδειοδοτήσεων των οικοπέδων σε αντιθεση με π.χ Ιταλια , Γαλλια...πιθανον να θέλουν κάποια άλλα ανταλάγματα οπως το τερματικο στο Βασιλικο. Εμεις νομίζουμε οτι θέλουν τις Ρωσσικές καταθέσεις μας.....!

Οι Ρωσσοι μας είπανε σήμερα δέν θα μας δώσουν άλλο δάνειο....Πολυ φυσιολογικό, εμάς θα μας δανεισουν το ΔΝΤ και Η Γερμανία. Τελειωσε, αυτοί θέλουν την Κυπρο και θα την πάρουν. Οι Ρωσσοι θα πάρουν κάτι άλλο , έτσι γίνεται το παιχνιδι, μοιράζουν την Πιττα. Μοιράζουν τον κόσμο. Πάρτε εσεις αυτό αλλά εμείς θέλουμε την άλλη χώρα. Οπως τις συμμορίες που μοιράζουν γειτονίες , αυτοι μοιράζουν χώρες, το ιδιο παιχνίδι είναι , λιγο πιο....μεγάλο..