You are here

11-7-11: Τι αναμένουμε από το Πόρισμα

01/09/2011
Ενώ ετοιμάζαμε αυτό το κείμενο, το πολιτικό σύστημα αναγνώρισε την ανάγκη για διαφάνεια.  Συζητείται ήδη η τροποποίηση του νόμου ούτως ώστε η πλήρης έκθεση της Διερευνητικής Επιτροπής για τα θανατηφόρα και καταστροφικά γεγονότα της 11ης Ιουλίου 2011 στη Ναυτική Βάση Ευάγγελος Φλωράκης δοθεί στη δημοσιότητα χάριν της διαφάνειας και της δημοκρατικής λογοδοσίας.

  Γιατί θεωρούμε σημαντικό να εγκριθεί η προτεινόμενη τροποποίηση; Γιατί πιστεύουμε ότι πρέπει να δημοσιοποιηθεί η έκθεση;   Η σύντομη απάντηση είναι γιατί έτσι λειτουργούν οι θεσμοί στις φιλελεύθερες δημοκρατίες – λογοδοτούν στους πολίτες.  Υπάρχουν όμως κι άλλοι λόγοι, οι οποίοι έχουν να κάνουν με την προαγωγή της γνώσης σχετικά με οργανωσιακά ατυχήματα, έτσι ώστε να βελτιωθεί η διαχειριστική ικανότητα των δημόσιων οργανισμών για την πρόληψη αντίστοιχων ατυχημάτων στο μέλλον.  Τα καταστροφικά ατυχήματα λειτουργούν σαν καθρέφτης: Μαθαίνουμε όχι μόνο τι πήγε λάθος και γιατί, αλλά και πως λειτουργούν οι πολιτικο-διοικητικές ρουτίνες σε ένα οργανωμένο σύστημα, οι οποίες τελικά οδήγησαν στην καταστροφή.  Τα ανθρωπογενή ατυχήματα δεν οφείλονται σε κάποια «κακιά στιγμή» ή στην «τύχη», ούτε απλώς σε «ανθρώπινο λάθος», αλλά συνιστούν γεγονότα που παράγονται από τη συστηματική συνδρομή διαφόρων παραγόντων.  Αν, για παράδειγμα, συνηθίζεις να μη δένεις τη ζώνη ασφαλείας όταν οδηγείς (η προσωπική σου ρουτίνα), δεν είναι η «κακιά στιγμή» σου αυτή που θα σε στείλει στο νοσοκομείο μετά από ένα τροχαίο ατύχημα!   Τα γεγονότα της 11ης Ιουλίου είχαν τεράστιο άμεσο αντίκτυπο στην κυπριακή κοινωνία.  Οδήγησαν στον θάνατο 13 συμπολιτών μας, στην καταστροφή ενός από τα πιο επιτυχημένα έργα στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας, στην καταστροφή της ναυτικής βάσης των ένοπλων δυνάμεων. Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι τεράστιες.  Η χώρα γονάτισε.  Η Κυπριακή κοινωνία πλέον συνειδητοποιεί, με επώδυνο τρόπο, ότι δίχως βαθιές τομές και μεταρρυθμίσεις στην κρατική διοίκηση, το πολιτικό σύστημα και τη γενικότερη νοοτροπία που διαπερνά το δημόσιο βίο, κινδυνεύει η ίδια η επιβίωσή της.  Η τραγωδία της 11ης Ιουλίου 2011 ήταν η καμπάνα της αφύπνισης . Έχουμε φθάσει στο σημείο χωρίς επιστροφή.  Πρέπει να ξαναδούμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το πολιτικο-διοικητικό σύστημα της Κυπριακής Δημοκρατίας.   Είναι πλέον αργά να κάνουμε κάτι για τα θύματα,την καταστροφή της ναυτικής βάσης και την επιστροφή της ηλεκτροπαραγωγικής μας ικανότητας τριάντα χρόνια πίσω.  Όμως, τα τραγικά γεγονότα μας διδάσκουν κάτι που οι ειδικοί μας λένε για χρόνια.  Και όταν το μάθημα προέρχεται από πάθημα, τότε παραμένει έντονα στη μνήμη.  Τι μάθαμε; Ότι η ικανότητα ανταπόκρισης στις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.  Από την κατανόηση του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε, τη βούλησηκαι τη διαχειριστική ικανότητα του πολιτικού συστήματος.  Από τη θεσμική ικανότητα της χώρας για τη διαχείριση νέων τεχνολογιών.  Από την ικανότητα των πολιτικών και των ΜΜΕ να επικεντρώνονται με αποτελεσματικότητα σε κρίσιμα προβλήματα, χωρίς να αναβάλλουν την αντιμετώπιση τους στο μέλλον.  Από το εκπαιδευμένο προσωπικό και τη διοικητική ικανότητα των διευθυντικών στελεχών της κρατικής διοίκησης.  Από την ικανότητα των δημόσιων οργανισμών και θεσμών να βλέπουν μακριά, να διαθέτουν οξυδέρκεια, να προλαμβάνουν τα προβλήματα.  Αυτά τα γνωρίσματα διακρίνουν μια σύγχρονη, ευημερούσα κοινωνία.   Αυτά τα ζητήματα αναμένεται να φωτίσει η«ανεξάρτητη μονομελής επιτροπή» που ορίστηκε να διερευνήσει τα γεγονότα.  Θα ήταν προτιμότερο, βέβαια, η επιτροπή να μην είναι μονομελής(!), στο μέτρο που η βέλτιστη διεθνής πρακτική δείχνει ότι καταστροφικά ατυχήματα και η διαχείριση τους είναι προτιμότερο να διερευνώνται από πολυμελείς επιτροπές, οι οποίες αξιοποιούν τη γνώση και την εμπειρία διαφόρων ειδημόνων.  Δύο μυαλά είναι καλύτερα από ένα, όπως λέει μια παροιμία.  Παρόλα αυτά, ελπίζουμε η επιτροπή διερεύνησης να μην λειτουργήσει γραφειοκρατικά και νομικίστικα, αλλά ουσιαστικά και γόνιμα.  Το πόρισμά της, κατ΄ αρχήν, καλείται να ανοίξει τη δυνατότητα να ξανασκεφτούμε ριζοσπαστικά την πολιτικο-διοικητική κουλτούρα, αλλά και τις ηγετικές επιλογές και ευθύνες που καθορίζουν σημαντικές πτυχές του δημόσιου βίου.   Είχε λεχθεί στο παρελθόν ότι το πόρισμα δεν πρέπει να δημοσιοποιηθεί για λόγους της ποινικής διαδικασίας.  Με αυτό το σκεπτικό δεν δημοσιοποιήθηκε το πόρισμα για την πτώση του αεροπλάνου της ΗΛΙΟΣ.  Επρόκειτο για απαράδεκτο νομικισμό, προκειμένου να παρακαμφθεί η ουσία – η δημόσια λογοδοσία.  Στην περίπτωση της Κύπρου, μάλιστα, η εμπειρία έχει δείξει ότι η αδιαφάνεια αποτελεί μια σημαντική γενεσιουργό αιτία της ανεπάρκειας του κρατικού συστήματος.  Η διαφάνεια είναι ένα από τα προσφερόμενα μέσα για βελτίωση της κατάστασης.  Η ποινική διαδικασία μπορεί κάλλιστα να συμβαδίζει με τη διαφάνεια.  Όπως τα ώριμα δημοκρατικά κράτη βρίσκουν τον τρόπο να συμβιώνει η διαφάνεια με τις διαδικασίες απονομής δικαιοσύνης, είναι υποχρέωση και του δικού μας κράτους να βρει τον τρόπο.  Η διαφάνεια της κρατικής λειτουργίας είναι δικαίωμα του πολίτη, δεν επαφίεται στους πολιτικούς να αποφασίζουν τι θα επιτρέψουν στον πολίτη να γνωρίζει και τι όχι.   Είναι χρήσιμο να έχουμε υπόψη ποια είναι η συνήθης πρακτική στις φιλελεύθερες δημοκρατίες.  Τα πορίσματα μεγάλων ατυχημάτων όχι μόνο δημοσιοποιούνται, αλλά εκδίδονται και είναι ελευθέρως διαθέσιμα στο Διαδίκτυο.  Παραδείγματος χάριν, στην ιστοσελίδα της Γαλλικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ασφάλειας Πτήσεων θα βρείτε αναρτημένη την τρίτη έκδοση της συνεχιζόμενης διερεύνησης για την καταστροφή της πτήσης AF 447 Ρίο-Παρίσι στις 1 Ιουνίου 2009. (). Στην ιστοσελίδα θα δείτε την πλήρη έκθεση Διακομματικής Επιτροπής του Αμερικανικού Κογκρέσου για τη διερεύνηση των καταστροφών από τον τυφώνα Κατρίνα.  (Ναι, πλήρη, με παραρτήματα που υπολογίζονται σε 500000 σελίδες!).  Παρομοίως, το πόρισμα για τον Πρόεδρο των ΗΠΑ της Εθνικής Επιτροπής για τις ευθύνες των εμπλεκομένων στην περσινή φονική έκρηξη (με τεράστιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις) στην πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, είναι διαθέσιμο από τον Ιανουάριο 2011 στην ιστοσελίδα.   Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία να μην απολαμβάνουν οι Κύπριοι πολίτες τα ίδια δικαιώματα διαφάνειας που απολαμβάνουν οι Γάλλοι και οι Αμερικανοί.  Ο Κυπριακός λαός έχει δικαίωμα να γνωρίζει θέματα που τον αφορούν: 13 συμπολίτες μας σκοτώθηκαν, το 50% της ηλεκτροπαραγωγικής ικανότητας της χώρας εξαφανίστηκε, το 20% του ΑΕΠ της Κύπρου χάθηκε.  Έχουμε δικαίωμα να γνωρίζουμε ποια ήταν τα θεσμικός υπεύθυνα άτομα που πήραν ποιές αποφάσεις, σε ποιές συνθήκες, και πώς (και πότε) τις υλοποίησαν. Θέλουμε να ξέρουμε πως και σε ποιους (θεσμούς, οργανισμούς, και άτομα) κατανέμονται οι ευθύνες που οδήγησανστην πρωτοφανή ανθρωπογενή καταστροφή του περασμένου Ιουλίου.  Αναμένουμε να μάθουμε για τον τρόπο που λειτουργεί η κρατική μηχανή, την κουλτούρα της και πως το σύμπλεγμα πολιτικού συστήματος και δημόσιας διοίκησης αλληλοεπηρεάζεται.  Θέλουμε να ξέρουμε πως αποφασίζουν οι ηγέτες μας, τι κριτήρια κυριαρχούν στην πρακτική τους, πως αντιλαμβάνονται το ρόλο τους και πως υλοποιούν τις επιλογές τους.   Θέλουμε να ξέρουμε.  Έχουμε δικαίωμα να γνωρίζουμε.  Αναμένουμε με ανυπομονησία το πόρισμα.   Των Μιχάλη Ατταλίδη, Σταύρου Α. Ζένιου και Χαρίδημου Τσούκα   Καθηγητές στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και Πανεπιστήμιο Κύπρου, αντίστοιχα.

21 σχόλια
IΩANNΗΣ on 01/09/2011
Εχετε απολυτο διακιο οτι δικαιουμαστε να ξερουμε. Η κοινοποιηση του πορισματος ειναι ενα βημα μπροστα.

Τι θα μαθουμε όμως όταν η ανεξαρτησια της μονομελους επιτροπής ειναι εξ ορισμού αμφίβολή (αφου ο ερευνών θα ελέγξει αυτόν που τον όρισε)?

Μηπως αλλο ένα βήμα μπροστα θα ήταν ο ορισμός διερευνητικής επιτροπής από κάποιον μη εμπλεκόμενο στην υποθεση? Και γιατί ''μονομελής επιτροπή''? (ασε που αφου είναι επιτροπή δεν μπορεί να είναι επιτροπή)


Για να μην μιλήσω για τη γνωστη σε όλους διαπλοκη των υψηλών δωμάτων της κοινωνλιας μας.. Καλημέρα.
Nicos M on 01/09/2011
Αν κοιτάξει κάποιος τον Μπαμπινιώτη τη λέξη επιτροπή αυτή πρέπει να αποτελείται από πέραν του ενός ατόμου.
... on 01/09/2011
Εξαιρετικό το άρθρο. Κρατώ αυτό: "Πρέπει να ξαναδούμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το πολιτικο-διοικητικό σύστημα της Κυπριακής Δημοκρατίας."
Φιλίπ on 01/09/2011
Πολύ καλές οι παρατηρήσεις. Πρέπει να υπάρχει γενικά freedom of information act στην Κύπρο και να δίνονται όλα σε όποιον τα ζητήσει.

Δεν είναι μόνο το πόρισμα αυτής της Επιτροπής αλλά και οι εκθέσεις για το ΓΕΣΥ, κτλ.

Υστερούμε πολύ σε αυτό το πράγμα στην Κύπρο.
STELIOS on 01/09/2011
Εξαιρετικό το άρθρο.Αυτοί που έφυγαν δεν γυρνάνε πίσω και εμείς θα ζούμε με την ανάμνηση τους , μόνο έτσι δεν θα πεθάνουν ποτέ.

Η δυνατότητα παραγωγής της Ηλεκτρικής ενέργειας μετά την καταστροφή μας γύρισε τόσα χρόνια πίσω.

Τι επιλογές έχουμε/είχαμε για την αντικατάσταση των μέσων παραγωγής τησ Ηλ.Ενέργειας; αντί για αντικατάσταση των ηλεκτρογεννητριών; ειναι νέας γενιάς; χρησιμοποιούν διαφορετικό καύσιμο; Γιατί να είμαστε εξαρτημένοι απο καύσιμα και κατα συνέπεια απο κάποιο παροχέα καυσίμου;

Γιατί να πληρώνουμε προστίματα στην Ε.Ε για ρύπους και να μην εκμεταλλευόμαστε τις αλλες πηγές ενέργειας; Τώρα που είχαμε την ευκαιρία λόγω της ανάγκης αντικατάστασης/βελτίωσης του παραγωγού σταθμού ενέργειας;

Γιατί να μην γίνουν οι διαδικασίες πιο προσιτές και ευέλικτες τώρα που υπήρξε η ανάγκη, για να κατασκευαστούν και απο ιδιώτες παρκα παραγωγής ενέργειας;
αθηνα on 01/09/2011
Μα γιατί υπάρχει τόση αγωνία γιά την κοινοποίηση ή όχι του πορίσματος ; O κυβ. εκπρόσωπος το έχει ξεκαθαρίσει.Μετά την πολιτική απόφαση γιά κράτηση του φορτίου,οι όποιες ενέργειες έγιναν,αφορούσαν τους τεχνοκράτες.Αρα δεν αντιλαμβάνομαι το σκοπό της από τον κ.Πολυβίου έρευνας,αφού διεξάγεται κάτι παρόμοιο από την αστυνομία.
Δημήτρης on 02/09/2011
Κατ' αρχην δεν καταλαμβαίνω το κόλλημα με το θέμα της μονομελούς επιτροπής. Και στα δικαστήρια μας ΕΝΑΣ είναι ο δικαστής που εκδίδει την απόφαση. Η μήπως και αυτών η ανεξαρτησία είναι εξ ορισμού αμφίβολη? Αν δεν κάνω λάθος και τον γενικό εισαγγελέα ο πρόεδρος τον διορίζει..

Ο κος Πολυβίου φαίνεται να κάνει καλή δουλειά ενώ πλαισιώνεται από πέραν των 10-12 ειδικών τους οποίους έχει επιλέξει ο ίδιος. Πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι γιατί κάποιοι στο βωμό της εξυπηρέτησης μικροκομματικών συμφερόντων φτάνουν στο σημείο να αμφισβητούν τους πάντες και τα πάντα! Μέχρι και την ανεξαρτησία του Γενικού Εισαγγελέα είχαν το θράσος κάποιοι βουλευτές να αμφισβιτήσουν!!! Πραγματικά είναι φορές που μου προκαλείται αναγούλα από αυτά που ακούω!!!
KKyriacou on 02/09/2011
Fantasou autos pou katgorite oti skotese to paidi sou (i kivernisi) na diorizei diki tou dikastiki epitropi (monomeli, diladi tzinos pas tzinos tatas) yia na diereunisei ti egine, i opia epitropi logodotei mono ston katigoroumeno (sto upourgiko sumboulio), to opoio tha apofasisei an to porisma einai "axio" dimosieusis (mono tin teleutaia bdomada, upo piesi i kivernisi/katigoroumenos apfasise na to dimosieusei prin to dei prwta). Auta thimizoun epitropes se "dimikraties" tis Kouvas kai tis Borias Koreas, kai to gegonos oti i kyvernisi proerhete apo ena komma to opoio akomi pisteuei se tetia kathestota, den kathisihazei.
Keeholder on 02/09/2011
Το πολιτικό - οικονομικό σύστημα στην Κύπρο πάσχει εδώ και αρκετό καιρό.

Η αδιαφάνεια, η έλλειψη εφαρμογής μέτρων για μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών καθώς και η έλλειψη αξιόπιστων συστημάτων ελέγχου όσον αφορά την υπευθυνότητα στην λήψη αποφάσεων αλλά και τον έλεγχο της εργασίας έχουν δημιουργήσει ένα κύκλωμα συμφερόντων που εκμεταλλεύεται την έλλειψη ελέγχου.

Αν πραγματικά θέλουμε να αναβαθμίσουμε την δημόσια υπηρεσία, τους θεσμούς και τις διαδικασίες πρέπει να εφαρμόσουμε δραστικά μέτρα που θα οδηγήσουν στην κάθαρση και την ανανέωση του κράτους μας.

Απλά μέτρα θα ήταν τα ακόλουθα:

1) Εφαρμογή του πόθεν έσχεις σε όλες τις θέσεις κρατικών, ημικρατικών, δημοτικών υπαλλήλων και γενικά όλων των ατόμων που έχουν σχέση με συναλλαγές με το κράτος, συμπεριλαμβανομένων των οικογενειών.

2) Επίσπευση της εφαρμογής της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με ταυτόχρονη εφαρμογή δικλείδων ασφαλείας στα διάφορα στάδια ελέγχου της λήψης αποφάσεων.

3) Αλλαγή του υφιστάμενου συστήματος αξιολόγησης στην δημόσια υπηρεσία με την εφαρμογή της αμφίδρομης αξιολόγησης (υπάλληλος- προιστάμενο)

4) Εφαρμογή της εναλλαξιμότητας για την στελέχωση των τμημάτων με βάση τον φόρτο εργασίας αλλά και την εφαρμογή μακροπρόθεσμου σχεδιασμού για την κάλυψη των αναγκών και μείωση των υπερωριών.

Το ατύχημα στο Μαρί οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε μια σωρεία λαθών που προέκυψαν κατά την διάρκεια των τελευταίων 3 χρόνων.

Η έλλειψη ανάληψης ευθυνών, η έλλειψη πρωτοβουλίας, η έλλειψη υπευθυνότητας και τα κενά που υπάρχουν στις διαδικασίες συντονισμού και ελέγχου της εργασίας υπάρχουν σε όλους τους τομείς τις κρατικής μηχανής.

Ας ελπίσουμε ότι το ατύχημα στο Μαρί θα είναι ο προπομπός μιας σειράς αλλαγών στην πολιτικό - κοινωνικό - οικονομική δομή του κυπριακού κράτους.

Τουλάχιστον ο λαός έχει ήδη ξεκαθαρίσει τις θέσεις του για αλλαγή των θεσμών και όσοι δεν τον ακούν θα έχουν την απάντηση του σε όλες τις επόμενες εκλογικές διαδικασίες.

Αιωνία η μνήμη στους ήρωες μας.
Σταύρος Α. Ζένιος on 02/09/2011
Αγαπητέ Δημήτρη,

δεν είναι "κόλλημα" με την μονομελή επιτροπή που έχουμε, Έχουμε εμμονή στο να ακολυθόυνται οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές για διερεύνηση τέτοιου είδους γεγονότων. Δες τις παραπομπές να δείς πως διερευνήθηκαν οι καταστροφές που αναφέρουμε.

Ακόμη και στα δικαστήρια που επικαλείσαι, ανάλογα με το είδος του εγκλήματος μπορεί να δικαστούν από πολυμελή δκαστήρια. Και εκεί τα θέματα είναι απο μια άποψη πιο απλά διότι ο δικαστής ακούει δύο πλευρές και ακολούθως εφαρμόζει ή ερμηνεύει τους νόμους και νομολογίες.

Σε μια διερεύνηση δεν ξέρεις εκ των προτέρων τι ακριβώς ψάχνεις! Και αν δεν ξεκινήσεις με πολλά εργαλεία διερεύνησης στο χέρι σου ίσως να μην βρείς και τίποτα. Αν στείλεις νομικό θα βρείς παρανομιες --αν υπάρχουν . Αν στείλεις γιατρό θα βρείς ασθένειες --αν υπάρχουν. Αν στείλεις λογιστή θα βρείς σπατάλες και διαφθορά -αν υπάρχουν

Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπάρχει οποιαδήποτε εμπειρογνωμοσύνη σε θέματα ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΩΝ και ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΗΣ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΓΡΑΦΕΙΟΚΤΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ. Αυτά είναι που, κατά την ταπεινή μου άποψη, πρωτίστως κρύβονται πίσω απο την έκρηξη. Μαζί με το προβλήμα ΗΓΕΣΙΑΣ βεβαίως, διότι τέτοιου μεγέθους καταστροφές προέρχονται απο ΑΝΕΠΑΡΚΗ προετοιμασία, και ευθύνη για προετοιμασία φέρει η ηγεσία.

Όσο για "μικροκομματικές σκοπιμότητες" και τα "σχόλια βουλευτών", βεβαίως οι συγγραφείς του άρθρου δεν φέρουν ευθύνη.

Ευχαριστώ για τα σχόλια. Η απάντηση είναι δική μου, δεν εκφράζει κατ' ανάγκη τους δύο συναδέλφους που συνυπογράφουμε το άρθρο.
kax on 02/09/2011
Είναι ορθότατη η θέση των καθηγητών και είναι θετική η απόφαση για δημοσιοποίηση.Ίσως το ότι είναι μονομελής να επιταχύνει την διαδικασία και όπως γίνονται ανοικτές οι ακροάσεις δύσκολα μπορείνα υπάρξει κουκούλωμα.Ο Πολυβίου δείχνει να πήρε ζεστά το θέμα και να ελέγχει την κατάσταση και το γεγονός ότι με την δημοσιοποίηση της πέραν από τους εμπλεκόμενους θα κριθεί και ο ίδιος δίνει βάσιμες ελπίδες ότι θα είναι αντικειμενικό το πόρισμα.Ο Πολυβίου έχοντας διατελέσει καθηγητής στην Οξφόρδη και έχοντας γράψει βιβλία για το Κυπριακό έχει τα προσόντα να κάμει εξαιρετική δουλειά.Μένει να δούμε αν έχει και αυτό που λεν οι Άγγλοι και τα guts η θα τα μασήσει στο τέλος.Προσωπικά όμως έχω εκπλαγεί ευχάριστα και του δίνω πίστωση χρόνου.Όπως και σε εντελώς άσχετο θέμα με έχει επίσης ευχάριστα εκπλήξει ο Κίκης Καζαμίας.
GIORGOS on 03/09/2011
Einai parigoro pou oi syngekrimenoi akadimaikoi stelnoun ta swsta minimata stous politikous ma kai stin koinwnia. Isws na t akousoun kai aftoi pou askoun eksousia (estw kai enw prospathoun apegnwsmena na syskotisoun ta pragmatika gegonota).
Kapoios pio panw apekalese to gegonos tis ekriksis "atyxima". OXI. Htan prokathorismeno englima. Ginetai perissotero kai apo fanero oti i ekriksi twn ylikwn itan thema xronikis stigmis (oxi AN, alla POTE tha synevaine). Kai otan akoma i tyxi tous voithise n anoiksoun ta strava tous (arxikes mikroekrikseis kai fwtia se kivwtio/a) aftoi epemenan na kratoun ta matia tous kleista. Oi efthines den aforoun katwterous leitourgous. Aforoun aftous pou epernan apafaseis me politika kritiria eite me evnoia kai prokatalipsi eite me pikka, panta omws ektos pasis logikis kai aisthimatos efthinis. Ta eggrafa kai oi martyries miloun apo mona tous. O k Polyviou DEN mporei na ta agnoisei. Afti i tragwdia apotelei pleon meros tis istorias mas kai kanenas den exei to dikaiwma na tin plastografisei. Proswpika nomizw pws to porisma tha einai tekmiriwmeno kai tha prokalesei seismo.
on 05/09/2011
esena to porisma tis dierevnisis ine prokathorismeno. oti ke na pi o poliviou an den ine kati pou esi exi prokathorisis sto nou su tote than ine koukouloma.
GIORGOS on 06/09/2011
Anonyme
Otan me ta simeia kai terata pou vgikan sti fora den mporeis na morfwseis gnwmi egw ti na pw? Na perimenw wspou na teleiwsoun oi erevnes kai oi dikes gia na katalavw ti ginetai? Des tin ypothesi tis HLIOS pou akoma stekei. Na katsw na perimenw akoma na morfwsw apopsi? H koini gnwmi stirizetai ston koino noun (common sense). Diaforetika alimono!
on 06/09/2011
flie fiorgo an theoris oti exun dothi ola ta stixia pu aforou tin tragodia stin dimosiatita ke an episis theoris oti exu dothi antikimenika (kata tin gnomi m exum dothi epilektika ta stoixia apo ti mia i tin ali plevra) stin koinonia tote mporis na vgalis to simperasma pou esi thelis.

Fysika gia tou plistus to simperasma me stixia i xoris stixia tha ine to idio giati etsi litourgume stin kipro.

Eftynes iparxoun ke ine polles. Gia mena to thema ine se pious, pio ine to varos tis eftynis sto kathena ke se pio simio tis istorias olis ti tragodias arxise to lathos (itan politico lathos apo tin arxi pou ta dektikame, i pou ta diaxitistikame entelos anefthuna)

Fysika exartate apo ton kathena prosopika poso tha anakatosi ti plirofories gia na diamorfosi apopsi. Nomizo i parapano kiprioi tha arkestoun sta logia ton kommatikon tous igeton i efimeridon opoioi ke an ine aftoi (ite ine aftoi pou epitithonte, ite ine aftoi pu aminonte).
αθηνα on 06/09/2011
Η δική μου προσέγγιση είναι διαφορετική.Αλλο η ευθύνη και άλλο η ευθιξία. Για να γίνω πιό κατανοητός,ο κυβ.εκπρόσωπος έφερνε σαν παράδειγμα τον ιάπωνα πρωθυπουργό που δεν είχε παραιτηθεί μετά το πυρηνικό ατυχημα,που στο κάτω-κάτω προήλθε μετά από μιά φυσική καταστροφή.Ε λοιπόν, ο άνθρωπος τελικά παραιτήθηκε γιά λόγους ευθιξίας,χωρίς να περιμένει καμμιά μονομελή ερευνητική επιτροπή να του κατανείμει πολιτική ευθύνη.Φυσικά είναι και θέμα κουλτούρας,αλλά ας μην αποτολμούσε τέτοια σύγκριση ο κ.Στεφάνου,γιατί τώρα είναι εκτεθειμένος που τηρεί σιγήν ιχθύος.
on 06/09/2011
Tha simfoniso sto thema ethiksias. Ala nomizo ine mia leksi agnosti gia ta kipriaka dedomena, pu nomizo den efarmostike se kamia periptosi (oso ksero) sti mexri stigmi mikrii istoria tou kipriakou kratous.

Den estiazo stin kivernisi ke sto Akel ala ke se olo to politiko xoro tis kiprou. I ethiksia ine kati protakousto akoma ke gia ton kiprio politi. Enas politis pou perifanevete an gelasi tu kratous i ke genika opiodipote.

Ala na su po ti me stenoxori parapano apo oloi aftoi ti istoria. Ine oti o kiprios politis kata tin diki mu apopsi den exi krisi.

Exo filus ke deksiou ke aristerous ke exo diapistosi oti ean i kivernontes itan oi aloi tote aplos i men tha elegan to ti lene i den ke antistrofa.

Den xero mpori na ime isopedotikos to xero ala dimiourgithike megalos fantismos ke apotis dio plevres ke sto telos nomizo arxizume na xanume tin ousia ti tragodias ke adikume ta pedia pu pigan adika.
αθηνα on 07/09/2011
Το θέμα είναι να δείχνουμε και λίγη μεγαλοψυχία στούς γιούς αυτών που πήγαν άδικα όπως λες,και συμφωνώ μαζί σου.
on 08/09/2011
simfono,
ala omos den prepi na theoroun oti exun assilia sto ti kanun ke ti lene.
an itan etsi tha epikratuse chaos.
αθηνα on 08/09/2011
Να εύχεται ο καθένας,να μην βρεθεί στη θέση τους,γιατί εσύ τα βλέπεις με το ψύχραιμο μάτι του τρίτου,και από τηλεοράσεως.
on 08/09/2011
sigura