You are here

Στο κατώφλι της κρίσης

02/11/2011
 Διάβασα με ενδιαφέρον στον κυπριακό τύπο τις εισηγήσεις του Συνδέσμου Τραπεζών σχετικά με το νομοσχέδιο που θα διέπει την παρέμβαση του κράτους στις τράπεζες σε περίπτωση χρηματοοικονομικής κρίσης.

 Ο Σύνδεσμος εισηγείται ότι η κεφαλαιακή ενίσχυση πρέπει να γίνεται με έκδοση νέων προνομιούχων μετοχών.  Οι μετοχές αυτές έχουν προτεραιότητα στη διανομή μερίσματος αλλά δεν δίνουν το δικαίωμα ψήφου στη Γενική Συνέλευση.  Δηλαδή αν το κράτος αποκτήσει τέτοιες μετοχές θα πάρει μεν μέρισμα – αν φυσικά οι τράπεζες είναι κερδοφόρες – αλλά δεν θα έχει τη δυνατότητα να λάβει μέρος στη λήψη σημαντικών αποφάσεων.

 Σε περίπτωση τραπεζικής κρίσης – η οποία μετά το 50% «εθελοντικό» κούρεμα στα ελληνικά ομόλογα βρίσκεται ήδη στο κατώφλι της Κύπρου - το δημόσιο συμφέρον απαιτεί να διασωθούν οι τράπεζες οι οποίες είναι συστημικά μεγάλες, για να αποφευχθούν αρνητικές εξωτερικές επιπτώσεις (externalities) στο χρηματοοικονομικό σύστημα και στην ευρύτερη οικονομία.  

 Το δημόσιο συμφέρον όμως δεν απαιτεί να διασωθούν οι τραπεζίτες σε τράπεζες που καταρρέουν, κάτι το οποίο φαίνεται να προσπαθεί να εξασφαλίσει η εισήγηση του Συνδέσμου Τραπεζών (η οποία θυμίζει λίγο το ρητό «ο σώσων εαυτόν σωθείτο»).  Τουναντίον το δημόσιο συμφέρον επιβάλλει ότι σε περίπτωση αποτυχίας μιας τράπεζας, οι διοικήσεις αντικαθιστούνται με νέες οι οποίες διορίζονται από τους νέους ιδιοκτήτες, αν αυτοί υπάρχουν.  Σε περίπτωση μη διάσωσης μιας τράπεζας, αυτόματα οι διοικήσεις ακολουθούν την τύχη της τράπεζας.  Η διάσωση από το κράτος γίνεται για να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον και όχι για να προστατευθούν οι διοικήσεις. 

 Η διεθνής πρακτική, η οποία αναλύεται σε πρόσφατο Policy Brief της Διεθνούς Τράπεζας, είναι το κράτος να αποκτά προνομιούχες μετοχές μόνο όταν τα προβλήματα μιας τράπεζας είναι σχετικά μικρά και προσωρινά.  Όταν όμως μια τράπεζα βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, το κράτος πρέπει να έχει τη δυνατότητα να προστατεύσει την επένδυσή του, και αυτό επιβάλλει την απόκτηση συνηθισμένων μετοχών. 

 Το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων πολύ πιθανό να αποδειχθεί η κορυφή του παγόβουνου.  Οι κυπριακές τράπεζες θα υποστούν επιπρόσθετες ζημιές και από τα δάνεια σε ελληνικές επιχειρήσεις και νοικοκυριά.  Επίσης δεν θα εκπλαγώ αν το κούρεμα στα ελληνικά ομόλογα φθάσει τελικά στο 70-80% της αξίας τους (φυσικά αυτό δεν θα είναι πλέον «εθελοντικό»).  Το πρόσφατο σχέδιο «διάσωσης» δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι και το τελευταίο, παρά τις νέες θριαμβολογίες των ηγετών της Ευρωζώνης, αφού αφήνει την Ελλάδα με χρέος 120% του ΑΕΠ, αν και όταν όλοι οι ιδιώτες πιστωτές αποδεχθούν 50% κούρεμα.

 Με άλλα λόγια, η εκτίμηση ότι οι κυπριακές τράπεζες χρειάζονται €3,6 δισ. σε νέα κεφάλαια μπορεί εύκολα να αποδειχθεί ως αισιόδοξη.

 Με τα πιο πάνω δεδομένα, το δημόσιο συμφέρον δεν εξασφαλίζεται από την εισήγηση του Συνδέσμου Τραπεζών, παρόλο που η δυνατότητα απόκτησης προνομιούχων μετοχών δεν πρέπει να αποκλεισθεί για λόγους ευελιξίας.  Σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, η κυπριακή κυβέρνηση πρέπει να έχει τη δυνατότητα να πράξει ανάλογα με την περίπτωση.  Οι ενδείξεις που έχουμε από τις δύο μεγάλες κυπριακές τράπεζες, τόσον όσον αφορά τις κεφαλαιακές τους ανάγκες όσον και τα σχέδια που έχουν καταστρώσει για εξεύρεση ιδιωτικών κεφαλαίων, είναι ότι τέτοια ευελιξία πολύ πιθανό να αποδειχθεί χρήσιμη στην πράξη.   

 Πανίκος Δημητριάδης

Καθηγητής Οικονομικών Πανεπιστήμιο του Leicester

Μέλος της Ακαδημίας Κοινωνικών Επιστημών του Ηνωμένου Βασιλείου
68 σχόλια
kax on 02/11/2011
Συμφωνώ με όλα τα σημεία που νθίγει ο Κος Δημητριάδης ,νομίζω όμως ότι πρέπει να συγκεκριμενοποιήσει τι θεωρεί σχετκά μικρό πρόβλημα στην περίπτωση της Κύπρου.Εγώ θα έλεγα επένδυση σήμερα που οι τράπεζες απολαμβάνουν της εμπιστοσύνης των καταθετών και σε γενικό βαθμό των ξένων τραπεζών που δέχονται τις πιστώσεις και πιστωτικές κάρτες των τραπεζών μας πρέπει να γίνει με προνομ ιούχες μετοχές.Αναφέρομαι μόνο στις δύο μεγάλες Κυπριακές τράπεζες αφού η Ελληνική δεν δείχνει να έχει πρόβλημα και δεν θεωρώ ότι πρέπει οι Κύπριοι να διασώσουν ξένες θυγατρικές,τουλάχιστον τώρα.Ύστερα αν αναγκαστεί η κυβέρνηση να διασώσει τράπεζα σίγουρα πρέεπι να έχει λόγον και οι αριθμοί θα είναι αστρονομικοί.Εξ ορισμού η Κύπρος θα καταφύγει στον μηχανισμό και θα υπάρξει απομείωση και στα Κυπριακά ομόλογα.Επίσης θα υπάρχουν ντόμινο παντού.

Για το σχέδιο διάσωσης δεν βλέπω καμμία πιθανότητα να είναι αρκετό για την Ελλάδα.Άλλωστε ο σκοπός ήταν να γλιτώσουν οι ξένες τράπεζες,περιλαμβανομένων και των Κυπριακών.Θεωρώ άδικο να μην υπάρχει γενικό κμούρεμα και 100 εκ στα 350 είναι κάτω από 30%,όχι 50% ενώ πιθανότατα θα υπάρξουν λογιστικές αλχημείες και θα είναι ακόμα λιγότερο.Πως γίνεται ο ένας να έχει ομόλογα και να χάνει 50% και ο άλλος που τα αγοράζει από την αγορά να πληρώνεται στο ακέραιο.Αποκλκείεται να πετύχει έτσι σχεδιασμός.

Ακόμα ένα σημείο που θέλω να θίξω που δεν φαίνεται στους αριθμούς της EBA είναι ότι αν πέσει η πι΄πο αδύνατη τράπεζα θα μειωθούν όρια με άλλες τράπεζες για όλες τις Κυπριακές τράπεζες ενώ θα φύγουν και καταθέσεις.Βλέπω σε σοβαρές αναλύσεις ,που είναι σήμερα σωστές,ότι η μιά τράπεζα είναι πολύ πιό δυνατή από την άλλη.Δεν είναι σωστό να υπάρξει εφησυχασμός και άντι δικού μου επιχειρήματος σημειώνω ότι το 2008 η Morgan Stanley που ήταν πανίσχυρη έχασε 150 περίπου δις από αποσύρσεις καταθέσεων και ήταν θέμα ωρών να κλείσει,όταν διεσώθει από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα.Θυμίζω ότι η τελευταία αρνήθηκε να αποκαλύψει τα ποσά που χρειάστηκε η κάθε τράπεζα,και το δικαστήριο όπου κατέφυγε η Bloomberg έκρινε ότι καλώς δεν έδωσε τα στοιχεία τα οποία πριν λίγο καιρό έγιναν γνωστά.Ώστε όλες οι τράπεζες βράζουν στο ίδιο καζάνι,έστω κα αν οι αριθμοί λέγουν ότι η μια΄δεν έχει πρόβλημα να φτάσei στο ποσό που είπε η EBA.
The Invisible Hand on 02/11/2011
Ήταν καιρός να αναφερθείτε στο μείζον πρόβλημα των τραπεζών, στη Κύπρο και αλλού, που θα είναι τα μή εξυπηρετούμενα δάνεια σε ιδιώτες και επιχειρήσεις σε περίοδο σοβαρής οικονομικής ύφεσης. Ως πριν λίγες μέρες εβλέπετε (όπως και ο φίλος Taylor) μόνο το "δέντρο" των Ελληνικών ομολόγων (για τα οποία επιρριπτετε ευθύνη στη ΚΤΚ) αντί το μαύρο δάσος της καταρρέουσας ιδιωτικής οικονομίας στην Ελλάδα και Κύπρο.

Ελπίζω να συνετέλεσα στην πιό ευρεία αντίληψη σας του προβλήματος με το σχόλιο μου στο blog σας της 21ης Σεπτεμβρίου που ξαναπαραθέτω:

The Invisible Hand on September 22, 2011 - (permalink) Reply

Unfortunately the alarm bells ARE ringing loud and clear.

But you only see the tree ( 2 billion euro exposure to Greek government debt, possibly a 50% haircut, a substantial but tolerable hit) and ignore the real problem of the forest of tens of billions of euro exposure of the bank to debtors in Greece AND Cyprus who are juggling restructuring after restructuring waiting for the από μηχανής θεόν.

So, when the dust and smoke clear, will you blame these losses from non-governmental debtors on the regulation or lack of it? Maybe a good regulator should have foreseen the crisis and instructed Bank of Cyprus to give loans only to Exxon and Daimler-Benz and forget the local and Greek economies for a few years.

As I wrote earlier, the post-mortem is the easy part…

Κατά τα άλλα συμφωνώ με τες απόψεις σας τώρα ότι τα διοικητικά συμβούλια τραπεζών χρειάζονται σοβαρήν αναβάθμιση χωρίς, ομως, ανακυκλωμένους παράγοντες της παλαιάς ή της νέας Κυπριακής ελίτ!
Taylor on 02/11/2011
My friend I do not want to enter a dialogue but I had many times warned about the Non Performing loans of our banks both in Greece and Cyprus,(I will not bother to quote from older posts so as not to bore other readers) it is just now with the BlackRock Examination that the true number of NPL's will come to light. Other than that I agree with you.
Taylor on 02/11/2011
Very interesesting Thanks!
Σταύρος Α. Ζένιος on 02/11/2011
ΝΑΙ! Πανίκο, αυτή είναι η μία νάρκη που ανέφερα και οι πιέσεις απο τις τράπεζες μας σπρώχνουν προς αυτή. Ελπίζω το πολιτικό σύστημα να βρεί την δύναμη να αποφύγει το εκβιαστικό δίλημμα του "too big to fail"
Peter Iolides on 02/11/2011
Εξαιρετικό άρθρο Πανίκο!!!
Πιστεύω ότι το πρόβλημα δεν είναι τα ομολογα και τα 3.5δις, αλλα τα 40 δις των μη εξυπηρετούντων δανείων! Το Κρατος ΔΕΝ έχει την δυνατότητα να στηρίξει τις διευθαρμένες τράπεζες, οι οποίες με μεθοδικότητα έχουν μεταφέρει όλο το πλούτο της Κύπρου στα χέρια τους. Και εξηγούμαι: Με το ΧΑΚ πείραν τα λεφτά, και με την φούσκα των κτηματικών τη γη και τα σπίτια του κόσμου.
Η Στήριξη των τραπεζών, και ειδικά με τον τρόπο που εισηγούνται οι τραπεζίτες θα οδηγήσει την Κύπρο στην πτώχευση και στην αφέμαξη των φυσικών πόρων από τους τραπεζίτες.
Η λύση είναι απλή! Είτε να τις εξαγοράσει μια τράπεζα ευρωπαική, ή να πτωχεύσουν και να αναλάβει διαχειριστής από το κράτος και να εφαρμόσει κοινωνική πολιτική! Παρακαλώ Πανίκο, και δεν είμαι Μαρξιστής αλλά πιστεύω στον υγειες καπιταλισμό!
P. Demetriades on 02/11/2011
Να προσθέσω επίσης ότι η άποψη ότι η ανάμειξη του κράτους σε τράπεζες έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, η οποία χρησιμοποιείται συχνά για να περιορίσει την ανάμειξη του κράτους στη διοίκηση των τραπεζών, έχει περισσότερο ιδεολογική παρά εμπειρική υπόσταση. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο γι’ άυτό το θέμα στο ακαδημαϊκό περιοδικό Economica, τις τελευταίες δύο δεκαετίες η συμμετοχή του κράτους στις τράπεζες φαίνεται να είχε θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-0335.2011.00904.x/abstract

Αυτό φυσικά δεν είναι περίεργο όταν οι τράπεζες ασχολούνται κυρίως με εμπλουτισμό των ανώτερων στελεχών τους.

Μπορείτε επίσης να δείτε ένα άρθρο της Handelsblatt για το ίδιο θέμα:

http://www.handelsblatt.com/politik/oekonomie/nachrichten/sind-staatliche-banken-besser-als-ihr-ruf/3367344.html
Κωνσταντίνος on 02/11/2011
Δυστυχώς το άρθρο του κ. Δημητριάδη ανταποκρίνεται στην ωμή πραγματικότητα. Οι τραπεζίτες ενεργούν στη λογική «ο σώσων εαυτόν σωθείτο».
Το τραγελαφικό είναι ότι οι τραπεζίτες συνεχίζουν εν μέσω κρίσης (που οι ίδιοι δημιούργησαν) να απολαμβάνουν προκλητικούς μισθούς και παχουλά μπόνους!
Δηλαδή αν τελικά χρειαστεί η παρέμβαση του κράτους και κατ' επέκταση η συνεισφορά του φορολογούμενου πολίτη, ποίος θα ευθύνεται; Δεν είναι οι τραπεζίτες που θα ευθύνονται για την κατάρρευση της τράπεζας; Γιατί δηλαδή θα πρέπει ντέ και καλά το κράτος να εργοδοτεί στις κρατικοποιημένες τράπεζες, τα ίδια άτομα που ευθύνονται για την κατάρρευση της τράπεζας; Γιατί θα πρέπει ο φορολογούμενος να πληρώνει (και μάλιστα με προκλητικά παχουλούς μισθούς) τους αποτυχημένους τραπεζίτες;
Παρεμπιπτόντως, ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας δεν απάντησε στη καταγγελία του ΠΑΣΕΧΑ, ότι οι τράπεζες αγόρασαν τα περισσότερα Ελληνικά ομόλογα που έχουν στο χαρτοφυλάκιο τους το 2010 (όταν είχαν διαφανεί οι κίνδυνοι - αντικατοπτρίζοντας εξάλλου από τα πολύ ψηλά επιτόκια), χωρίς να υπάρξει οποιαδήποτε παρέμβαση από τον Αθ. Ορφανίδη!
Παρατηρητής on 02/11/2011
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Συμφωνώ ιδιαίτερα στο σημείο όπου ο Π.Δημητριάδης τονίζει ότι "το δημόσιο συμφέρον όμως δεν απαιτεί να διασωθούν οι τραπεζίτες σε τράπεζες που καταρρέουν, κάτι το οποίο φαίνεται να προσπαθεί να εξασφαλίσει η εισήγηση του Συνδέσμου Τραπεζών (η οποία θυμίζει λίγο το ρητό «ο σώσων εαυτόν σωθείτο»). Σε μια ελεύθερη οικονομία ο καθένας θα πρέπει να αναλαμβάνει το μερίδιο για τις αποφάσεις κακής διαχείρησης που έχει λάβει και να πληρώνει το κόστος των αποφάσεων αυτών. Κανονικά, ούτε οι προβληματικές τράπεζες ως σύνολο θα πρέπει να διασώζονται από το κράτος γιατί αυτό από μόνο του θα αποτελεί ένα πολύ κακό προηγούμενο μη ανάληψης ευθυνών από τις τράπεζες. 'Ομως αναγνωρίζω πως τουλάχιστον για την ώρα, το δημόσιο συμφέρον απαιτεί να διασωθούν οι τράπεζες οι οποίες είναι συστημικά μεγάλες.
on 02/11/2011
Νομιζω ειναι καιρος, καπιοι αν θελουν πραγματι να βοηθησουν τον κοσμακη,να τον συμβουλευουν τι να καμει με τα λεφτουδακια του,διοτι ο κοσμος βλεπει <> και δεν χρειαζεται να πειμενει να δει και την <>
Επιλήσμων on 02/11/2011
Εάν το κράτος, δηλ. η κυπριακή κυβέρνηση, απαιτήσει Συνήθεις Μετοχές από τις 2 Τράπεζες, καί οι τράπεζες ενδώσουν, ποιός θα αντιπροσωπεύει την Κυβέρνηση στο Συμβούλιο και αποφάσεις των δύο τραπεζών? Μήπως ο Διοικητής της ΚΤΚ?¨ Καί εάν δεχθεί non-voting shares συνεχίζουν οι τραπεζίτες σαν να μην συνέβει τίποτα?
Το όντως εκβιαστικό δίλημμα του "too big to fail" μπορεί να είναι too bitter to swallow, καί εν πάσει περιπτώσει "Μπροστά κρεμμός καί πίσω ρέμμα".
Το άρθρο του κ.Δημητριάδη, αν καί άκρως ενδιαφέρων καί επίκαιρον παραμένει, εξ ανάγκης, Δελφικός χρησμός.
P. Demetriades on 02/11/2011
Το "δελφικός χρησμός" το εκλαμβάνω ως κομπλιμέντο, το οποίο όμως δεν μπορώ να απoδεχθώ γιατί η παράγραφος γιά το παγόβουνο εξηγεί ότι τα προβλήματα δεν είναι ούτε μικρά αλλά ούτε και προσωρινά!
Επιλήσμων on 02/11/2011
Ο σεβασμός προς το πρόσωπο σας καί την εργασία σας είναι δεδομένος. Απλώς η τελευταία παραγράφος του άρθρου σας με έχει συγχύσει ως προς το τι δέον γενέσθαι με το είδος των μετοχών που πρέπει η κυβέρνηση να στοχεύει σε περίπτωσει επεμβάσεως της. Γιατί να υποκύψει στους τραπεζίτες καί να μην επιμείνει σε ordinary shares.
P. Demetriades on 02/11/2011
It is important to keep ownership and regulation separate, i.e. the central bank should not do both. For more details see the World Bank Policy Brief that I allude to in my post.
Loucas on 02/11/2011
Συγνώμη Κε καθηγητή εγώ δεν έχω σπουδάσει οικονομολόγος όμως πιστεύω ότι αντιλαμβάνομαι κάποια πράγματα.

1) Η πλειονότητα των τραπεζίτων που εσείς αποκαλείται, στις κυπριακές τράπεζες είναι μικρομετόχοι που έχουν εναποθέσει τις οικονομίες μιας ζωής.

2)Οι τράπεζες τα τελευταία 5 χρόνια έχουν δώσει πέραν του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ σε φόρους στο σπάταλο κυπριακό κράτος.

3) Οι τράπεζες πληρώνουν τις αστοχίες και την ανικανότητα των εκάτοστε κυβερνώντων που δεν έχουν πάρει μέτρα για να διασωθεί αυτός ο τόπος.

4) Οι πολιτικάντηδες έχουν αποδείξει εμπράκτως ότι δεν είναι ικανοί να διαχειριστούν ένα μπακάλικο πόσο μάλλον τις τράπεζες.

5) Η ευμάρεια αυτού του τόπου, τουλαχιστόν μέχρι πρότεινος, οι υπερόγκοι και άδικοι μισθοί του δημόσιου και ημιδημόσιου τομέα των δημάρχων και των τραπεζικών υπαλλήλων, οφείλεται στο ότι οι τράπεζες έχουν καταστήσει την Κύπρο χρηματοοικονομικό κέντρο

6)Για να μην δώσω λανθασμένη εντύπωση ότι εκπροσωπώ κάποια η δικά μου συμφερόντα, έχω να σας πω μόνο απλά ότι είμαι ένας απλός ιδιωτικός υπάλληλος που σκέφτεται το συμφέρον του τόπου

Ερώτηση-Τόσα χρήματα που έχουν δώσει στο κράτος οι μετόχοι των τραπεζών γιατί αυτοί δεν θεωρούνται φορολογούμενοι και θεωρείται φορολογούμενος αυτός που εισπράτει από το κράτος μέσω άδικων και υπέρογκων μισθών?
P. Demetriades on 02/11/2011
Με έχεις παρεξηγήσει - όταν μιλώ γιά τραπεζίτες εννοώ τις διοικήσεις και όχι τους μικρομετόχους, τους οποίους αντιμετωπίζω με μεγάλη συμπάθεια αφού υπάρχει έλλειψη καλής πληροφόρησης.
Επιλήσμων on 02/11/2011
Αγ. Λουκα, Το να σκέφτεται ένας το "συμφέρο του τόπου" όπως εσείς, είναι 'καλον τε καί αγαθόν', αυτό όμως δυστυχώς δεν είναι αρκετό γιά να έχει σωστή άποψη ή αντίληψη επί των πολιτικών/οικονομικών θεμάτων του τόπου.
αθηνα on 02/11/2011
Επιλήσμονα,νομίζω ότι αυτή η προσέγγιση των απόψεων του Λούκα,άσχετα αν δεν είναι οικονομολόγος-όπως και' γω άλλωστε,είναι αντιπαραγωγική.Δηλαδή αυτές όλες οι κόντρες σε διεθνές επίπεδο μεταξύ κορυφαίων οικονομολόγων,είναι παραγωγικές; Aν υπήρχαν guidelines κοινώς παραδεκτά και αλγόριθμοι γιά το κάθε οικονομικό πρόβλημα,το πράγμα θα ήταν απλό.Αλλά δυστυχώς,η οικονομική επιστήμη είναι σαν το μνήμα του Αγίου Νεοφύτου.
on 02/11/2011
Αγ. Αθηνά, έχετε δίκαιο. Στην οικονομική επιστήμη δεν υπάρχουν universally accepted guidelines όπως έχετε εσείς στην ιατρική τα protocols. Δεν είναι όμως ούτε καί ''μνήμα του αγ. Νεοφύτου''. Παραδέχομαι ότι το σχόλιο μου ήταν ύπερβολικό αλλά δεν είμαι σίγουρος αν ήταν λανθασμένο. Ούτε καί εγώ είμαι οικονομολόγος, όπως είναι άλλωστε καί προφανές από τα μέχρι τώρα σχόλια μου.
Επιλήσμων on 02/11/2011
Anonymous, is of course Επιλήσμων. Απλώς ξέχασα να συμπληρώσω!
zoid on 02/11/2011
Κύριε καθηγητά οι απόψεις σας είναι σωστέ και πάνω στην σωστή βάση όπως πάντα όμως θα ήθελα να ρωτήσω:
Τι γινεται με την υποχρεωτική εξαγορα του μετοχικού κεφαλαίου από το κρατος;(αν ισχύεi κάτι τέτιοιο) δεν ειναι λάθος και αντιδημοκρατικό αυτό; συμφωνώ με την άποψη των κοινών μετοχών και οχι προνομοιούχων, συμφωνοι να αλλάξουν οι διοικήσεις αφού έχουν μεγάλο μέρος της ευθύνης από την κατάσταση, συμφωνώ να τιμωρηθούν οι μετόχοι για τις επιλογές (επενδυτικές και μη) τους μειώνοντας το ποσοστό τους με την έκδοση κοινών μετοχών αφού πλεον μεγαλομέτοχος θα είναι το κράτος και το ποσοστό των υφιστάμενων μετόχων θα μειωθεί ανάλογα, ΑΛΛΑ γιατί να μην έχει το δικαόωμα ο μέτοχος να συμμετέχει στην αύξηση με τους ίδιου όρους όπως το κρατός και εν τέλει γιατί να μην κρατήσει το αριθμό των μετοχών του αν επιθυμεί, όσο diluted και να γινει η αξία τους;

Παρακαλώ το σχόλιο σας
Ευχαριστώ.
P. Demetriades on 02/11/2011
Δεν πρέπει να γίνει υποχρεωτική εξαγορά.

Οι μέτοχοι που θέλουν να αγοράσουν και άλλες μετοχές όταν καταρρέει μιά τράπεζα, όχι μόνο δε θα πρέπει να σταματηθούν, αλλά πρέπει να βραβευθούν γιά την τόλμη τους (αυτό είναι αγγλικό χιούμορ). Στα σοβαρά, αυτή μπορεί να είναι και καλή επένδυση, να περιμένει κάποιος να αγοράσει τη μετοχή όταν η τιμή είναι σχεδόν μηδέν... μόνο πάνω μπορεί να πάει, εφόσον η τράπεζα είναι TBTF.
zoid on 02/11/2011
Κύριε Καθηγητά συμφωνούμε, τότε γιατί υπάρχει τέτοια πρόνοια στα νομοσχέδια και δεν λέει κάποιος ότι έιναι λάθος? ¨οπως επίσης δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το κράτος να εξαγοράσει το μετοχικο κεφαλαιο αφού έτσι δεν δινει χρήματα στην τραπεζα απλά δίνει πενταροδεκάρες στου μετόχους?
Ευχαριστώ για τα σχόλια σας.
zoid on 02/11/2011
Κύριε Καθηγητά θα ήθελα επίσης να ρωτήσω πως και με πιο τρόπο/σενάριο κινδυνευουν οι καταθέσιες.
Νομίζω είναι ένα ερώτημα που απασχολεί πάρα πολυ κόσμο και θα ήταν καλό να μας διαφωτίσεται με τις γνώσεις σας.
P. Demetriades on 02/11/2011
Οι καταθέσεις δεν κινδυνεύουν. Είναι και ο λόγος που επεμβαίνει το κράτος.
Επιλήσμων on 02/11/2011
Είναι δεδόμενο ότι το κράτος θα επέμβει?
Επιλήσμων on 02/11/2011
δεδομένο
zoid on 02/11/2011
Δηλαδή οι καταθέσεις κινδυνέυουν μόνο σε περίπτωση φυγής μια χώρας από ευρώ (π.χ Ελλάδας) . και φανταζομαι αυτός ο κίνδυνος είναι ο κίνδυνος υποτίμησης και όχι χασίματος των χρηματων?

Επίσης κινδυνεύουν σε περίπτωση που λόγω πανικού πάνε μια μέρα όλοι και ζητουν τις καταθέσεις τους και η τράπεζα δεν έχει να τους δώσει, σωστά?

Δεν υπάρχει ο ίδιος κινδυνος όταν καταρεύσει για οποιοδήπτε λόγω μια τράπεζα?Πως μπορούμε να είμαστε σιγουροι ότι δεν θα συμβεί, η κατάρευση της LEHMAN BROS το 2008 δεν τρομάζει κανέναν??

Ευχαριστώ
Επιλήσμων on 03/11/2011
Zoid, Δεν γνωρίζω αν κάποιοι τρομάζουν, αλλά εσείς σίγουρα είστε τρομαγμένος, αφού παρά την προσωπική λακωνική διαβεβαίωση του κ.Δημητριάδη, εξακολουθείτε
να διερωτάστε. Μετά τα χθεσινά νέα θα έχετε καί ένα
περισσοτερο λόγο να αισθάνεστε τρομαγμένος.
panayiotis on 02/11/2011
Το αρνητικό για την Κύπρο είναι ότι καταθέσεις σε ελλαδικές τράπεζες που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο εξάγονται στην Ελλάδα. Αν χρεοκοπήσει έστω και μια εξ αυτών θα χρεοκοπήσει και η αντίστοιχη κυπριακή τράπεζα, τότε η Κυπριακή Δημοκρατία θα πρέπει να καλύψει την ζημία για τους Κύπριους και ξένους καταθέτες που κατάθεσαν στην Κύπρο.
zoid on 02/11/2011
δεν το νομιζω διότι για την Ελλάδα είπαν ότι οι καταθέσεις των Κυπριακών Τραπεζών εκέι καλύπτονται από το Κυπριακό ασφαλιστικό σχέδιο των 100χιλ ευρώ. Συνεπως και των αντιστοιχων Ελληνικών στην Κύπρο καλύπτονται από το Ελληνικό ασφαλιστικό σχέδιο καταθέσεων. Την εν λόγω άποψη ενυσχύει και το γεγονός ότι οι ελέγχοι της BLACKROCK δεν καλύπτουν τις Κυπριακές Τράπεζες στην Ελλάδα.
Taylor on 02/11/2011
Greek banks Cypriot Subsidiaries I believe are regulated by the CBC and also covered by the deposit insurance scheme...I'm not the right person to say but I'm not sure how well funded the deposit insurance scheme is.
panayiotis on 03/11/2011
Σωστός ο ziod. Απολογούμε για την λανθασμένη ανάρτηση.

Σύμφωνα με τους περί Σύστασης και Λειτουργίας Σχεδίου Προστασίας Καταθέσεων (ΣΠΚ) Κανονισμούς που εκδόθηκαν με βάση το άρθρο 34(2) του περί Τραπεζικών Εργασιών Νόμου, όπως αυτός έχει μετέπειτα τροποποιηθεί, έχει συσταθεί και λειτουργεί από το Σεπτέμβριο του 2000 Ταμείο Προστασίας Καταθέσεων (ΤΠΚ), το οποίο αποτελεί ξεχωριστή νομική οντότητα την οποία διαχειρίζεται Διαχειριστική Επιτροπή.

Σκοπός του ΣΠΚ είναι η προστασία των καταθετών και η καταβολή αποζημιώσεων σε περίπτωση που μια τράπεζα μέλος δεν είναι σε θέση να αποπληρώσει τις καταθέσεις προς τους πελάτες της.

Το ΣΠΚ καλύπτει καταθέσεις σε όλα τα νομίσματα. Στο ΣΠΚ συμμετέχουν υποχρεωτικά όλες οι τράπεζες που έχουν άδεια λειτουργίας από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου (δηλαδή οι τράπεζες που έχουν συσταθεί στην Κύπρο καθώς και τα κυπριακά καταστήματα ξένων τραπεζών που είναι εγκαθιδρυμένα σε χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και αποδέχονται καταθέσεις από το κοινό συμπεριλαμβανομένων, στην περίπτωση των τραπεζών που έχουν συσταθεί στην Κύπρο, και των καταστημάτων τους που λειτουργούν σε άλλες χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με απόφαση της Διαχειριστικής Επιτροπής του ΤΠΚ μπορεί να εξαιρεθεί ένα κυπριακό κατάστημα ξένης τράπεζας από μέλος του ΣΠΚ, νοουμένου ότι καλύπτεται από ισοδύναμο ΣΠΚ στη χώρα προέλευσής του.

Οι καταθέσεις των καταστημάτων τραπεζών που λειτουργούν στην Κύπρο και που προέρχονται από χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καλύπτονται, σύμφωνα με τη σχετική Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τα αντίστοιχα ΣΠΚ των χωρών προέλευσής τους.
Taylor on 02/11/2011
In theory all deposits up to 100K euro at each bank are covered by the deposit Insurance scheme run by the CBC.

Now if a depositor feels safer to move money away from say a Greek bank or a big Cypriot bank to another bank that he deems less affected by the crisis that is up to each individual to decide!
kkyriacou on 02/11/2011
Given the huge deposit base of Cyprus banks (domestic and foreign), I hope the deposit insurance scheme is well funded. As for government intervention to saving the banks, there's plenty of recent examples of government intervention in the U.S. which can be copied and improved; especially in the case of management's compensation curtailment. But in general the role of the government should be as temporary as possible,as to avoid the obvious; the politicization of free enterprise for the benefit of the political parties.
P. Demetriades on 02/11/2011
This is a very interesting exchange but I don't have the time to reply individually to every question, it's a busy teaching and research time for me.

As always, I am happy to give talks in Cyprus if and when invited, although I am pretty booked up until the end of 2011.
Soto on 03/11/2011
Οταν ο μαυροροτσος τελειωσει την ερευνα του και οδηγηθουν οι τραπεζες αναποφευκτα στο ταμειο στηριξης (αφου τα κρατη δεν θα μπορουν να τις στηριξουν), τοτε θα βρεθουν οι απο μηχανης θεοι(JP Morgan, Goldman Sachs,Barclays and Deutsche Bank) που θα τις παρουν για ενα πιατο φακες.
phylarchus on 03/11/2011
1. Το σωστό είναι: "ο σώζων εαυτόν σωθήτω" (μόνο όσον αφορά στην ορθογραφία).
2. Ως γεγονός το να λέει ο Σύνδεσμος Τραπεζών ότι μόνο "προνομιακές" μετοχές αναλογούν στο κράτος που θα στηρίξει τις τράπεζες, ηχεί σαρκαστικό. Πιο εύστοχη θα ήταν μια λιγότερο ξύλινη ονομασία τους αφού θα είναι χωρίς δικαίωμα ψήφου, π. χ. "ελαττωματικές". Σίγουρα ο όρος είναι λογιστικός, αλλά εδώ καλύπτει άλλα νοήματα.
3. Και ποιο παρακαλώ είναι το επιχείρημα που αντιτάσσει ο Σύνδεσμος Τραπεζών, που θα έπρεπε να εκλιπαρεί την κυβέρνηση να τις σώσει; Μήπως ότι διαφορετικά οι τράπεζες θα αφεθούν να πτωχεύσουν καταστρέφοντας και την οικονομία; Αυτό δεν είναι εκβιασμός;
4. Από την άλλη όταν σκέφτομαι ποιους θα μπορούσε η παρούσα κυβέρνηση να τοποθετήσει στη θέση των άσχετων τωρινών Διοικητικών Συμβούλων και Διευθυντών με περιλούζει ακόμη πιο παγωμένος ιδρώτας. Καπιταλισμοφάγους; Θεωρητικολόγους της καρέκλας; Συνδικαλιστές;
5. Κατά την άποψή μου το λιγότερο λανθασμένο είναι, να ανακοινωθεί το αναγκαίο ύψος της έκδοσης συνήθων μετοχών της κάθε τράπεζας σε μια σχετικά χαμηλή τιμή, στο οποίο να μπορούν να λάβουν αρχικά μέρος μόνο οι υφιστάμενοι και σε περίπτωση μη κάλυψης και νέοι μέτοχοι. Το ποσό που δεν θα καλυφθεί με αυτό τον τρόπο θα ζητηθεί να το καλύψει η κυβέρνηση και ανάλογα με το κεφάλαιο που η τελευταία θα κατέχει στο τέλος της διαδικασίας θα πάρει αριθμό και βαθμό θέσεων στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο. Τα ονόματα των νέων μελών των Διοικητικών Συμβουλίων το καλύτερο είναι να επιλεγούν από την κυβέρνηση καλώντας με ανοιχτή πρόσκληση τους μετόχους να υποβάλουν αιτήσεις, παραθέτοντας και τα προσόντα τους. Τα νέα αυτά μέλη όπως και τα παλιά θα πρέπει να περάσουν τελικά από έγκριση Γενικής Συνέλευσης.
Ίσως με αυτό τον τρόπο τουλάχιστο να τερματιστούν τα αδιαπέραστα στεγανά που μέχρι τώρα καθόριζαν τα κλειστά κυκλώματα αναξιοκρατίας, ανικανότητας και συμφερόντων σε διοικήσεις και διευθύνσεις των κυπριακών τραπεζών.
P. Demetriades on 03/11/2011
Ευχαριστώ γιά τη διόρθωση, όπως και γιά το χιούμορ, που είναι πολύ απαραίτητο αυτές τις μέρες.

Το έγγραφο της ΔΤ (now essential reading for everyone) κάνει καλές εισηγήσεις και για τον τρόπο διορισμού των ΔΣ, με διαφανείς διαδικασίες, δημιουργώντας επενδυτικές επιτροπές με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα κλπ. Δυστυχώς ο σύνδεσμος που έβαλά δε δουλεύει σήμερα, αλλά η αναφορά είναι:

David Scott, Banks in Crisis, Crisis Response Note Number 9, The Wold Bank, Financial and Private Sector Development Vice Presidency, October 2009.
Erol Riza on 04/11/2011
it is time that heads roll at banks in Cyprus since there is a clear mismanagment of the banks' loan book and their international expansion in countries outside the EU can prove to be another headache. The egos of some bankers have provied gloabally to be the destruction of a lot of wealth and Cyprus is no exception. Unless the Boards of banks are staffed by professionals who understand the risks of intenrational banking the financial soundness of banks will be questioanle. Does anyone see such experience, knowledge and technical expertise on the Boards of banks in Cyprus?
Taylor on 04/11/2011
My regards Paratiriti:

«Το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι η έκθεση των τραπεζών μας στα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου αλλά η έκθεσή τους στην ελληνική οικονομία και αγορά ευρύτερα. Ο διεθνής οίκος Fitch σε έκθεσή του αναφέρει ότι το τεράστιο μέγεθος των τραπεζών που είναι εφτά φορές μεγαλύτερο από το ΑΕΠ της Κύπρου και με 50 δις ευρώ εκτεθειμένο στην Ελλάδα. Σε ένα ενδεχόμενο πτώχευσης της Ελλάδας οι επιπτώσεις θα είναι τεράστιες, ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα μπορεί να βοηθήσει τις τράπεζες να επιβιώσουν λόγω του τεράστιου μεγέθους τους» αναφέρει ο οικονομολογός της cdbbank, Γιάννος Σταυρινίδης. Οι επισφάλειες που μπορούν να προκύψουν από την ελληνική αγορά θα είναι δυσβάστακτες για τις κυπριακές τράπεζες αναφέρει ο κ. Σταυρινίδης, ο οποίος τονίζει πως πιθανή έξοδος της Ελλάδας από την ευρωζώνη, επιστροφή στη δραχμή και πτώχευση θα αποτελέσουν εφιαλτικό σενάριο με απρόβλεπτες επιπτώσεις.

Την ίδια ώρα ο Γιάννος Σταυρινίδης τονίζει πως το μεγάλο αγκάθι για την εγχώρια οικονομία είναι η μεγάλη εξάρτηση των τραπεζών από την ελληνική αγορά και όχι η έκθεση στα ομόλογα του δημοσίου. Μιλώντας με αριθμούς ο κ. Σταυρινίδης σημειώνει ότι τα δάνεια των κυπριακών τραπεζών προς την ελληνική αγορά φτάνουν κάπου στα 50 δις ευρώ και σε ένα ενδεχόμενο πτώχευσης των χώρας δύσκολα θα μπορούν να είναι εγγυημένη η εξυπηρέτηση των εν λόγω δανείων. Συνεπακόλουθο της κατάστασης είναι οι τράπεζες να προσφύγουν σε στήριξη από την ΕΚΤ και βέβαια να τραβήξουν το δρόμο της ιδιαίτερα αυστηρής πολιτικής χορήγησης δανείων. Αποτέλεσμα; Μεγάλη μείωση στην αγοραστική δύναμη του κοινού, χαμηλοί ή αρνητικοί ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας και λουκέτο σε πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αφού θα έχουν κλείσει οι κάνουλες του δανεισμού.

Την ίδια στιγμή το ΑΕΠ θα συρρικνωθεί αφού εις εκ των μεγαλύτερων εμπορικών εταίρων της Κύπρου θα αδυνατεί να πληρώνει αυτά που θα εισάγει από την Κύπρο και βέβαια θα μειώσει την εμπορική του επαφή με τη χώρα. Εξάλλου, ο Γιάννος Σταυρινίδης σημειώνει πως το χρέος ύψους 68% του κράτους είναι διαχειρίσιμο και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερο κόπο, αυτό όμως που προκαλεί ανησυχία είναι το ιδιωτικό χρέος που φτάνει στο 120% και σε ενδεχόμενο οικονομικού σοκ, όπως για παράδειγμα πτώχευσης της Ελλάδας τότε αυτό είναι ικανό να ρίξει ολόκληρη την Κύπρο στον γκρεμμό της πτώχευσης.
Παρατηρητής on 05/11/2011
Ταυλορ,
το μόνο που έμεινε να μας πεις είναι ότι φταίει ο Ορφανίδης είναι και για τη διεθνή κρίση. Μέχρι και ο Καζαμίας προχτές είπε ΞΑΝΑ πως καθυστερήσαμε πολύ να πάρουμε δημοσιονομικά-διαρθωτικά μέτρα ενώ πουθενά και ποτέ δεν είπε πως για τον τραπεζικό τομέα ευθύνεται ο Διοικητής της ΚΤΚ, όπως δεν ευθύνεται Διοικητης της ΚΤ της Γερμανίας και της Γαλλίας για την ελληνική κρίση και την έκθεση του γαλλικού και ελληνικού τραπεζικού τομέα στα ελληνικά ομόλογα. Η κυπριακή οικονομία και ο Τραπεζικός τομέας Ταυλορ δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα και δεν θα υπήρχε υποβάθμιση αν τα δημοσιονομικά της χώρας μας ήταν υγιή και πλεονασματικά και το κράτος σε τέτοια περίπτωση δεν θα είχε κανένα πρόβλημα ακόμα και να δανειστεί από τις διεθνείς αγορές με χαμηλό επιτόκιο για να στηρίξει στην ύστατη περίπτωση τον τραπεζικό τομέα...δυστυχώς ταυλορ την χειρότερη στιγμή έλαχε στην Κύπρο να έχει μια κυβέρνηση΄και ένα υπουργό οικονομικών (Σταυράκη) πολύ κατώτερους των περιστάσεων. Σήμερα ο Καζαμίας και ο Ορφανίδης, σύμφωνα με τον ίδιο τον Καζαμία, εργάζονται στενά για να σώσουν ότι μπορεί να περισωθεί...και είναι εις πίστην του Καζαμία που ενώ προέρχεται από το ΑΚΕΛ, γνωρίζει φαίνεται ποιες είναι οι πραγματικότητες και τι πραγματικά συνέβηκε και συνεργάζεται στενά με τον άνθρωπο εκείνο (Ορφανίδη) του οποίου αν εισακούονταν οι εισηγήσεις για την οικονομία μας τον καιρό που έπρεπε δεν θα φτάναμε στα σημερινά χάλια...

Και επαναλαμβάνω επίσης για χιλιοστή φορά, ας μας πει επίσης έστω ένας από τους επικριτές Ορφανίδη, γιατί δεν άσκησαν κριτική τότε που οι τράπεζες αγόραζαν τα ομόλογα? Εσύ Ταυλορ και ο Γιάννης Σταυρινίδης που επικαλείσαι, γιατί δεν βγήκατε να πειτε τότε πως οι τράπεζες κάνουν λάθος και έρχεστε τώρα με τέτοια ευκολία να φορτώνετε ότι σας κατέβει στον Ορφανίδη? Γιατί Ταυλορ δεν κάνεις copy paste εδώ έστω μια τέτοια δήλωση από τον οποιονδήποτε?απλούστατα γιατί δεν υπάρχει και για πολλοστή φορά φαίνεται η αντικειμενικότητα των όσων γράφεις...
Taylor on 05/11/2011
Paratiriti

I will repeat for one last time although you don't see the wood for the trees and even though you seem intelligent you fail to comprehend what does not suit your personal simferon and point of view.
Even if Cyprus had Zero public debt and budget surplus this would not enough to absorb the combined effect of a Greek Haircut of more than 50% combined with the hit from their Non Performing Loans to Greece, it would have been like the case of Ireland which from 25% debt to GDP is now 95% when they were forced to save Anglo Irish, Allied Irish and bank of Ireland and basically had to be bailed out.
Perhaps Prof Demetriades could share his take on what I'm saying.
Kazamias is a pragmatist he knows that until April 3012 will be there so he would rather co-operate with him to save what can be saved rather than fight with him a la Stavrakis and both to cancel each other out thisis better for our country. I doubt that in May 2012 he will persuade Christofias to Keep Orphanides as he really thinks he is good it is a marriage of convenience.
Now if you read the Moody's latest double downgrade of the Sovereign, taking us to Baa3 with negative outlook just one notch above junk, then you will see that the FIRST reason and most likely event that will push us to Junk bond territory is our banks having to be bailed out in 2012, the fact that structural reforms are being delayed in Parliament is reason number 3! So these are important and Stavrakis has delayed and I have criticised him for that but what should we do for Orphanides who is the regulator Shias late as April 2011 was saying to Reuters that a Greek bond haircut was "highly unlikely"?
Both myself and Prof Demetriades (of course the Prof more than me) were arguing that the banking system was the number one threat to our economy. When someone like me could see it coming but the MIT Phd dr Orphanides could not he was either out of touch or it did not suit him to admit that the banking system he is responsible for regulating is in trouble. It has been at least from the beginning of this year that I have been warning about these dangers and you and Athina are still miraculously in denial!!
Lastly I will repeat a concept about regulation and monetary policy that you mix up and that you fail to grasp :

Buying of Greek Government Bonds by the ECB as part of monetary policy is one thing, the ECB buys the bonds and parks them on its own balance sheet.
On the other hand buying of Greek Government bonds by Cypriot Commercial banks is a totally different thing!!-it is a commercial transaction unrelated to monetary policy and any Central bank under it's Financial Stability mandate can have an opinion about concentration of sovereign risk if the banks it regulates have excessive amounts of these!

It is not via the Cypriot Commercial banks (buying of Greek gov Bonds) that the CBC or by Extension the ECB conducts its monetary policy!!

So consider this if the ECB wants to buy Greek Government Bonds as part of its monetary policy and it wants the CBC to contribute (unlikely since the CBC is 0.2% of the ECB) the CBC in that case should buy Greek Government bonds and park them on its own balance sheet (on behalf of the ECB- the ECB would probably find it easier to do this itself rather than via the tiny CBC and I dont believe that to date the ECB has asked the CBC to do this) even if this theoreticalky happened it does NOT however prevent the CBC from advising the banks it regulates to NOT buy more or any Greek Government bonds especially after 2009 as they are risky.
Monetary Policy is one function that may call for buying bonds by Central Banks: the ECB.

Financial Stability is another National function that in the case of the regulated commercial banks calls for the SELLING (or no extra accumulation since 2009) of Greek Government bonds by these banks!!!

In the same way the micro regulatory/supervisory function of the CBC is at national level and could prevent the banks after 2009 from opening more branches in Greece and by extension could tell banks to not extend fresh credit to Greek companies and households due to their deteriorating economic conditions. The CBC under Governor Orphanides not only did not tell the Cypriot banks to stop adding to their Greek Lending book exposure but was effectively "captured" by the two big banks it regulates allowing BoC in 2010 to open 20 more branches in Greece and allowing MPB to have 46% of it's lending book to Greek households and businesses!!!!
Παρατηρητής on 07/11/2011
Taylor,
you say: "...this does NOT however prevent CBC from advising the banks it regulates to NOT buy more or any Greek Government bonds especially after 2009 as they are risky." Taylor, how do you know the CBC has not advised the banks or has not given them some kind of alarm warning about their greek bonds policies? I’m not saying I know something specific, what I'm saying is that you simply DONT know as well, unless you are a member of the supervisory department at the CBC. Also you say that you and professor Demetriades were warning about the greek bonds..When? AFTER the greek crisis took place. Thank you Taylor, even my grandmother could issue warnings after the "παναύρι"!
Taylor on 07/11/2011
Paratiriti,

I do NOT know for sure but whatever the Regulation and Supervision Department of the CBC did it was obviously NOT enough if the big two banks are needing to raise more capital!! (common sense huh?)

Well Unlike Dr Orpahanides who ONLY NOW is admitting indirectly that the banks he regulates are in trouble and unlike you, who again only NOW after the haircut realised that what Prof Demetriades is saying is not phony but very real the Prof and myself are saying the correct thing BEFORE the haircut!! The Prof is also warning about Non Performing Loans something that neither Dr Orphanides or yourself are acknowledging for now, you will of course be forced to after December when BlackRock reports on the NPL figures of Greek banks...

So I would rather have someone like Prof Demetriades who warned whenever he did in 2009 about our banks than Dr Orphanides who only now in late 2011 is starting to see the light (if he is, and unbelievably he is calling for fiscal austerity instead of better regulation)!!

And I also read another excellent article by Mr Olymbios on Sunday in Politis under his regular column "Black Swan/Mavros Kyknos" in which Orphanides incompetence has been laid bare!!! Well done Mr Olymbios at least some realistic journalistic coverage of that bad regulation in Cy.
Παρατηρητής on 07/11/2011
Taylor its really funny, you say: "Prof and myself are saying the correct thing BEFORE the haircut"

Well done Taylor, well done!!! The crisis however took place much much LONGER BEFORE the haircut and much longer before you started to say there is a problem!You should be proud if you have predicted the crisis BEFORE THE CRISIS itself not before the ...haircut!!
Taylor on 08/11/2011
He who has no arguments...
Michael Olympios on 04/11/2011
Το άρθρο είναι πολύ αξιόλογο και ενισχύει τον προβληματισμό γύρω από τις μεγάλες προκλήσεις που έχουμε σήμερα μπροστά μας. Η άποψη επίσης του καθηγητή Σταύρου Ζένιου με βρίσκει απολύτως σύμφωνο όπως επίσης και η θέση του αρθρογράφου ότι θα πρέπει να σωθούν οι τράπεζες και όχι οι τραπεζίτες. Γι'αυτό ακριβώς τον λόγο πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνει μια ανεξάρτητη έρευνα γύρω από τις αιτίες που οδήγησαν τις τράπεζες στη σημερινή κατάσταση τη στιγμή που ο Αθανάσιος Ορφανίδης διαβεβαίωνε σε συνέντευξή του στο Ροϊτερς ότι η έκθεση των τραπεζών σε ελληνικά ομόλογα είναι διαχειρίσιμη διότι οι κυπριακές τράπεζες όπως έλεγε τον περασμένο Απρίλιο έχουν καλή κεφαλαιουχική επάρκεια, κάτι που αποδείχθηκε αυταπάτη. Αυτό που είπε στη συνέντευξή του ο κ. Ορφανίδης ισοδυναμεί με τη δήλωση του τέως υπουργού Άμυνας Κώστα Παπακώστα ότι "το φορτίο είναι ακίνδυνο". Αν τα ελληνικά ομόλογα ήταν ακίνδυνα, χαρακτηρίζοντας την πιθανότητα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους ως "highly unlikely situation" και ότι οι τράπεζες μας μπορούσαν να διαχειριστούν την πιθανή ζημιά τότε πως φθάσαμε σήμερα στο σημείο να συζητούμε κρατικοποίησή τους;

Μπορείτε να αντλήσετε τη συνέντευξη του κ. Ορφανίδη από το link: http://www.centralbank.gov.cy/media/pdf/INTE_GOVINTERVIEW_190411.pdf
P. Demetriades on 05/11/2011
Thanks for this..

I think the comparison you mave made is an interesting one. If anything, however, is more favourable to the CBC than you may want it to be in that there were many independent analysts saying that the exposure of Cypriot banks to Greece will prove very damaging to Cyprus (please correct me if I am wrong, but I do not remember anyone challenging Mr Papacostas when he said what he said).

In an interview I gave to Ruters on 8 April 2011, I was quoted as saying:

"I think the Greek haircut will happen," said Panicos Demetriades, a Professor of Financial Economics at the University of Leicester in the UK.

"It won't be 25 percent, it will be more like 50 percent. That's the kind of haircut that Greece needs to make the debt sustainable...consequently Cypriot ba...nks are bound at some stage to take a significant loss from the Greek bonds."

http://www.forexyard.com/en/news/ANALYSIS-Greek-exposure-may-drag-on-Cyprus-banks-economy-2011-04-08T112044Z

Of course I have been making very similar comments on my own blog from Summer 2010, see:

http://givegoodeconomicsachance.blogspot.com/2010/07/blog-post.html

and on the Stockwatch blog since I have started writing for them in February this year. I must add that when I first wrote about the banks, I was attacked by Cypriot academics (some of whom made ironic remarks, suggesting I did not understand how helathy the Cypriot bank ratios were) as well as by certain bankers for stating what I thought was rather obvious to many independent observers.
Παρατηρητής on 07/11/2011
Ο Παπακώστας, ο ιδιος παρέλαβε το φορτίο και ο ίδιος με οδηγίες και αποφάσεις του πολιτικού του προιστάμενου και του ιδίου το πέταξε εκεί που το πέταξε μέχρι να εκραγεί. Την απόφαση για αγορά Ελληνικών ομολόγων από τις τράπεζές μας ΔΕΝ την έλαβε και ΔΕΝ την διέταξε και ΔΕΝ την υλοποίησε ο Ορφανίδης. Και ούτε είχε την δυνατότητα να την σταματήσει(για τους λόγους που ανέφερα πολλές φορές αλλά καμία σοβαρή απάντηση δεν πήρα από τους επικριτές του)πέραν κάποιων συστάσεων που ενδεχομένως να έγιναν και δεν δημοσιοποιήθηκαν (ενδεχομένως λέω γιατί δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω). Επομένως η Ταύτιση Ορφανίδη με όσα οδήγησαν στην μεγαλύτερη τραγωδία μετά το 1974 (Μαρί) και την ανευθυνότητα που την προκάλεσε είναι πέραν από ατυχής. Και δίνει άλλοθι σε όσους σήμερα αρνούνται να κάνουν αυτοκριτική για την κατάσταση στην οποία οδήγησαν τη χώρα τα τελευταία 4 χρόνια.
Taylor on 09/11/2011
He has the authority to stop the banks from buying bonds and expanding in Greece.
Taylor on 05/11/2011
And of course as another contributor mentioned I think it was Pablo if in monetary terms the Mari blast cost 300m Euro and for that we correctly demanded that Ministers who were ultimately responsible should resign-which they did and the president to also resign who to my mind has mistakenly not resigned.
Then what should we demand from the Bank's executives and their regulator the Governor when up until know they have cost the Cypriot Economy 3.6bn Euro with this figure most likely to rise by December or even sooner?
At least Vgenopoulos has resigned, out of pronciple, some might say jumped before he was pushed. What has the leaders of BoC done, and more importantly what has the great Dr Irphanides done who was lulling everyone as pointed out by Mr Olymbios above as late as April this year that it is highly unlikely that Greek bonds will receive a haircut and that the banks he regulates are well capitalised. Not only did he not show that he is a person with principles as Paratiriti living in his own dreamworld seems to think but only now post the writedown he acknowledged Cypriot banks are having difficulties! Up until now all that he saw as problems were the structural issues and our debt and deficit which were not his responsibility he was conveniently silent and even mistakenly reassuring about the banks he regulates!!
louis georgiou on 07/11/2011
Αγαπητέ Πανίκο,

Διαβάζω με ενδιαφέρον τα άρθρα σου και πιστεύω ότι είσαι από τους λίγους αναλυτές που καυτηριάζει θέματα με επαγγελματικό τρόπο και χωρίς προκαταλήψεις. Ένα θέμα πολύ σοβαρό κατά την γνώμη μου το οποίο χρειάζεται εις βάθος διερεύνηση είναι η έκθεση των κυπριακών τραπεζών στα ελληνικά ομόλογα για το οποίο πολύ ορθά τοποθετείσαι στο άρθρο σου .
Είναι γνωστές οι ζημιές που έχουν δημιουργηθεί στις δυο μεγάλες τράπεζες . Οι μέτοχοι έχουν ζημιωθεί σε τραγικό σημείο λόγω της κατρακύλας των τιμών, αυτοί που ζουν με το μέρισμα η βοηθούν το συνολικό τους εισόδημα με το μέρισμα πρέπει να το ξεχάσουν για αρκετά ίσως χρόνια, ο δανεισμός θα γίνει δυσκολότερος, και το κόστος δανεισμού θα αυξηθεί. Επιπρόσθετα επιβαρύνεται το κράτος με την ευθύνη στήριξης των τραπεζών που κατά την γνώμη μου εκ των πραγμάτων θα αναγκαστεί να στηρίξει.
Το μεγάλο όμως ερωτηματικό είναι πως φτάσαμε ως εδώ. Με ποια λογική η τράπεζα Κύπρου επένδυσε αυτό το τεράστιο ποσό σε ελληνικά ομόλογα? Από ότι πληροφορούμαι και διόρθωσε με αν κάνω λάθος η αγορά των ελληνικών ομολόγων έγινε από Γερμανικές τράπεζες η οποίες πάσκιζαν να τα ξεφορτωθούν . Και το ερώτημα είναι. Αφού η Τράπεζα Κύπρου με τόση μεγάλη εμπειρία στην Ελληνική αγορά γνώριζε την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας και το τεράστιο ρίσκο της αγοράς των ομολόγων γιατί προχώρησε? Η έκπτωση περίπου 15% που αντιλαμβάνομαι κέρδισε στην αγορά τους σίγουρα δεν άξιζε το ρίσκο για την αγορά αυτού του υπέρογκου ποσού το οποίο καταλήγει να είναι καταστροφικό όχι μόνο για την τράπεζα και τους μετόχους αλλά και για την κυπριακή οικονομία. Πως γίνεται μια τράπεζα που για να δανείσει δέκα χιλιάδες ευρώ σε ένα εμπορευόμενο διυλίζει τον κώνωπα να καταπίνει αγορά ομολόγων υψηλού κινδύνου αξίας δυο δισεκατομμυρίων?
Κατά την άποψη μου το διοικητικό συμβούλιο της τράπεζας Κύπρου και ιδιαίτερα ο κ. Ηλιάδης ο οποίος σε πρόσφατες δηλώσεις του προσπάθησε ανεπιτυχώς να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα πρέπει να ξεκαθαρίσει κάτω από ποιες προϋποθέσεις προχώρησε στην αγορά των ομολόγων από τις Γερμανικές τράπεζες γνωρίζοντας το μεγάλο ρίσκο που έβαζε την τράπεζα.
Θέλω να πιστεύω ότι θα ασχοληθείς με αυτό το κρίσιμο θέμα βαθύτερα όπως πράττεις πάντα για να διαφανούν οι σοβαρότατες ευθύνες αυτών που διοικούν τις τράπεζες.

Με εκτίμηση.

Λ. Γ.
P. Demetriades on 08/11/2011
Thanks for your good words.

A bank's action to buy Greek bonds while at the same time reducing its lending is consistent with incentives created by regulatory arbitrage.

A bank can show high short-term profits by investing 2.0 billion euros in bonds that have a yield that is much higher than loans.

Loans have a 1.0 risk weight while sovereign bonds have a zero risk weight in capital adequacy requirements.

So a bank may appear both well capitalised and profitable in the short run by shifting assets out of corporate loans and investing in bonds (as a result of reducing its capital adequacy requirement).
Επιλήσμων on 09/11/2011
Ακριβώς!
Τώρα μάθαμεν γιατί δικαιολογούνται τα αδικαιολόγητα.
Θα ήταν θεμιτό να προχωρήσει ένας Τραπεζίτης στην αγορά Ελληνικών ομολόγων,την δεδομένη στιγμή που εγινεν η αγορά, μόνο εάν ζούσε σε άλλο πλανήτη.
Η άγνοια, σε αυτό το επίπεδο, δεν δικαιολογείται.
Πριν μερικά χρόνια άκουσα ότι ένας δικαστής απάλλαξε τον κατηγορούμενο λέγοντας " Αθώος λόγω βλακείας".
P. Demetriades on 09/11/2011
I should also have explained that this glaring loophole in regulation has remained untouched even in Basle III.

Banking supervisors can, of course, intervene and address such arbitrage if it leads to concentrated risk.
Michael Olympios on 07/11/2011
Dear Panicos, I appreciate your comment regarding the analogy I used with former defense minister Papacostas. According to the independent investigation carried out by mr. Poliviou the defense minister was warned several times prior to the explosion but failed to take appropriate action. I agree however that not so many people were writting or talking about it publicly. So in that sense you are correct.

In my column Black Swan my first article for the year was - "Αποκάλυψη τώρα" in which Ι wrote among other things the following:

"Η αυξημένη πιθανότητα να πραγματοποιηθεί ένα haircut 30%-50% κάτι που αποτυπώνεται καθημερινά στην μείωση των τιμών των τραπεζών, θα επιφέρει ένα σημαντικό πλήγμα και στη κυπριακή οικονομία. Θα ανατραπεί ο δείκτης κεφαλαιουχικής επάρκειας των τραπεζών και θα καταστεί εξαιρετικά δαπανηρή η αποκατάστασή του με πρωτοβάθμιο ή δευτεροβάθμιο κεφάλαιο."

Δεν ήμουν βέβαια ούτε ο μόνος και σίγουρα ούτε ο πρώτος που είχε κάνει μια τέτοια πρόβλεψη.

Προς Παρατηρητή
Για να διαπιστώσει κανείς τις ευθύνες της ΚΤ και του διοικητή θα πρέπει να διαβάσει καλά τον "Περι Τραπεζικών Εργασιών Νόμο" και ιδιαίτερα τα άρθρα 10(2), 16 (1), 19(2), 25(2), 25(3), 26(1), 26(1), 26(6), 26(9).

στο Παράρτημα ΙΙΙ (Άρθρο 26)
Τεχνικά κρτήρια εξετάσης και αξιολόγησης από την ΚΤ

1. Επιπρόσθετα στον πιστωτικό κίνδνο, τον κίνδυνο αγοράς και τον λειτουργικό κίνδυνο, η εξέταση και αξιολόγηση που πργαμτοποιείται από την ΚΤ δυνάμει τον άρθρου 26(6) καλύπτει τα εξής:
(α) τα αποτέλεσματα των προσομοιώσεων ακραίων καταστάσεων που πραγματοποιούν οι τράπεζες που εφαρμόζουν τη μέθοδο των εσωτερικών διαβαθμίσεων κατά τον υπολογισμό της κεφαλαιακής τους επάρκειας, όπως αυτή καθορίζεται σε οδηγία της ΚΤ
(β) τον βαθμό έκθεσης των τραπεζών σε κίνδνο συγκέντρωσης καθώς και τη διαχείριση των κινδύνων αυτών....

Άρθρο 30(ι)
Η ΚΤ δύναται να λάβει όλα ή οποιαδήποτε από τα πιο κάτω αναφερόμενα μέτρα σε περίπτωση που οποιαδήποτε τράπεζα παραλείπει να συμμορφωθεί με οποιαδήποτε διάταξη του παρόντος Νόμου ή οποιουδήποτε κανονισμού που εκδόθηκε δυνάμει του παρόντος Νόμου...ή όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο για την εξασφάλιση των συμφερόντων των καταθετών ή πιστωτών.
(α) να απαιτήσει από την τράπεζα να λάβει αμέσως τέτοια μέτρα για θεραπεία της κατάστασης όπως η ΚΤ ήθελε ορίσει ή να περιορίσει τις εργασίες της τράπεζας με επιβολή όρων στην άδεια της όταν η ΚΤ κρίνει τούτο σκόπιμο.
(β) χωρίς επηρεασμό της γενικότητας της παραγράφου (α) πιο πάνω, να επιβάλει όρους δυνάμει του άρθρου αυτού ειδικά
(ι) να απαιτήσει από την τράπεζα να πάρει ορισμένα μέτρα η να αποφύγει να υιοθετήσει ή να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη κατεύθυνση ή να περιορίσει το πεδίο εργασιών της καθ'οιονδήποτε τρόπο

Άρθρο 30(iv)
Να απαγορεύσει στην τράπεζα να διεξάγει οποιαδήποτε άλλη συναλλαγή ή τάξη συναλλαγών

Επίσης τα άρθρα 30(vii), 30(ix), 30(x) καθώς και "Η περί του Πλαισίου Αρχών Λειτουργίας και Κριτηρίων Αξιολόγησης της Οργανωτικής Δομής, Εσωτερικής Διακυβέρνησης και των Συστημάτων Εσωτερικού Ελέγχου των Τραπεζών Οδηγία" και τον Κώδικα Εταιρικής Διακυβέρνησης της ΚΤ.

Όταν μελετήσει κανείς όλα αυτά διαπιστώνει την ευρύτητα της ευθύνης τόσο των ίδων των τραπεζών και των διοικητικών τους συμβουλίων αλλά και της ίδιας της ΚΤ η οποία πέραν της ευθύνης για την εποπτεία των τραπεζών έχει και τεράστιες εξουσίες και δυνατότητες για να συμορφώσει τις τράπεζες.

Όποιος λοιπόν αντιλαμβάνεται από εποπτεία, εταιρική διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων μπορεί να κατανοήσει την εποπτική αστοχία της ΚΤ και του Αθανάσιου Ορφανίδη. Η διαβεβαίωση του τελευταίου στην συνέντευξη που έδωσε τον περασμένο Απρίλιο ότι οι τράπεζες είχαν επαρκή κεφάλαια να αντιμετωπίσουν το "απίθανο" ενδεχόμενο κούρεμα των ελληνικών ομολόγων συνιστά και παραπληροφόριση της αγοράς. Ο Αθανάσιος Ορφανίδης για το θέμα αυτό είτε θα έπρεπε να έλεγε την αλήθεια είτε να περιορίσει την απάντησή του κατά τρόπο που να μην δίνει εσφαλμένες πληροφορίες και εκτιμήσεις στην αγορά. Αυτό πράττει κάθε σοβαρός και υπεύθυνος επόπτης. Η ΚΤ γνώριζε την αλήθεια καθώς με απλά μαθηματικά ο κάθε αναλυτής, πόσο μάλλον ένας διοικητής, θα μπορούσε να δει σε ποια κατάσταση θα βρισκόταν η κάθε τράπεζα με διάφορα σενάρια "κουρέματος". Ο Αθανάσιος Ορφανίδης συνεπώς γνώριζε την πραγματικότητα, είχε τον χρόνο να αξιολογήσει το πρόβλημα και κυρίως τα μέσα για θεραπεία. Τι έπραξε όμως;
αθηνα on 08/11/2011
Κύριε Ολύμπιε,αυτά που παραθέτετε για τις θεσμικές υποχρεώσεις του Ορφανίδη,μπορεί να είναι ορθά.Θα δεχθώ επίσης, ότι εσείς έγκαιρα κτυπήσατε καμπανάκι κινδύνου,άνκαι ''ανεύθυνος''.Ομως ο Σταυράκης,υπ.Οικονομικών την κρίσιμη περίοδο,οι φιλοκυβερνητικοί διοικ.σύμβουλοι[Κλείτου πχ],καθώς και ένα σωρό άλλοι οικονομολόγοι της κοίτης του Πεδιαίου,τι προειδοποίηση έδωσαν,για να δικαιούνται τώρα να διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους;
Taylor on 08/11/2011
The board at the CBC is unfortonately powerless acording to the outdated CBC constitution, drafted in 1963 or somewhere there, the Governor is all powerful, as he said he "audits himself" he is his own self's audit committee!!
The poor standard of Corporate Governance at the CBC itself is therefore spectacular the board does nothing to check on the governor as it does not have the power through the outdated CBC constitution and the Governor has executive powers for everything, so it is quite hard when your own Corporate Governance is from the Stone Age to insist that the commercial banks you regulate have good Corporate Governance...
And when your power is absolute as with Orphanides the responsibility is absolutely yours and not with your board...
Παρατηρητής on 07/11/2011
Ολύμπιε,
διερωτάμαι ειλικρινά, από πότε έγινες ειδικός στα θέματα τραπεζικής εποπτείας και ιδιαίτερα για μια κεντρική τράπεζα η οποία αποτελεί επίσης μέρος του ευρωσυστήματος? Επίσης διερωτάμαι αν εσύ γνωρίζεις και παρακολουθούσες την επίσημη πολιτική της ΕΚΤ και του κ.Τρισέ και του ΔΣ της ΕΚΤ όταν ο Ορφανίδης έκανε τις δηλώσεις που εσύ αυθαίρετα ονομάζεις παραπληροφόρηση (για ψάξε και δες εκείνες τις ημέρες τις αντίστοιχες δηλώσεις ανακοινώσεις της ΕΚΤ)...ξέρεις Ολύμπιε, υπάρχει πράγματι μια σημαντική διαφορά μεταξύ της "παραπληροφόρησης" και της στήριξης μιας πολιτικής που στόχο είχε να αποσυμφορίσει τις πιέσεις των αγορών προς την Ελλάδα και να δώσει ανάσα στην ελληνική κυβέρνηση να δώσει ώθηση στα μέτρα τα οποία δεσμέυτηκε...αυτή ήταν η πολιτική-και είναι ακόμα-της ΕΚΤ. Για διάφορους λόγους που δεν είναι του παρόντος, παρόλη την καλή του πίστη ο Γ. Παπανδρέου δεν κατάφερε δυστυχώς να εφαρμόσει στην πράξη αυτά που έπρεπε να εφαρμοστούν...κατά τη γνώμη μου και πάλι δεν ευθύνεται ο ίδιος προσωπικά ο Πρωθυπουργός ο οποίος έδωσε τα τελευταία χρόνια την ψυχή του για το καλό της πατρίδας σε αντίθεση με τον λαικιστή αρχηγό της ΝΔ...τώρα αν ο Ορφανίδης με ολόκληρη την ΕΚΤ είναι ένοχοι γιατί προσπάθησαν στα πλαίσια του ευρωσυστήματος να στηρίξουν όσο το δυνατόν τις προσπάθειες του Παπανδρέου είναι θέμα που εναπόκειται στον καθένα να το κρίνει

ΥΓ: Άλλος ο ρόλος του Ορφανίδη ασφαλώς ως μέλους του ΔΣ της ΕΚΤ και άλλες οι ευθύνες των ίδιων των τραπεζών-αν εσύ Ολύμπιε δεν βλέπεις τη μεγάλη αυτή διαφορά τότε λυπάμαι αλλά φαίνεται πως δεν έχεις καταλάβει πως ελεύθερη οικονομία σημαίνει πλήρης ανάληψη της ευθύνης των πράξεών μας...είτε αυτές αφορούν την αγορά ελληνικών ομολόγων, είτε Ολύμπιε την αγορά χρηματιστηριακών μετοχών...ας μην ψάχνουμε πάντα άλλους για να φορτώσουμε τις δικές μας αμαρτίες γιατί έτσι δεν πρόκειται ποτέ να μάθουμε από τα λάθη μας και να συνετιστούμε...και τα παθήματα δεν πρόκειται ποτέ να μας γίνουν μαθήματα...
Taylor on 08/11/2011
Paratiriti your lack of knowledge in regulation is breathtaking.

Mr Olymbios above very correctly points out Mr Orphanides responsibilities based on the Central Bank Directives with regard banking regulation.

And to answer to Athina the MoF past or present does not have the PRIMARY responsibility of regulating the banks this is in every country with the regulatory authority which in most cases is the central bank.

Now bank to my friend Paratiritis ignorance.

Get it in your head:
Monetary Policy with buying of Greek Government bonds by the ECB is one thing which is part of a central banks monetary policy mandate.

Financial Stability and regulation is another mandate of each central bank that is done at the moment at the level of the NATIONAL central banks, whatever decision is taken at the ECB level with regards to monetary policy has got NOTHING I repeat NOTHING to do with a country's domestic NATIONAL Financial stability and regulatory objectives.

In this regard it is highly irrelevant to quote Trichet, Draghi or any future ECB president that look at the monetary policy objective of the Eurozone as a whole.

In every respect the CBC and its governor Mr Orphanides have 100% responsibility for the financial stability of our national banking system at a macro prudential level and at a micro prudential level the supervision of all Cypriot banks and Subsidiaries of foreign banks and as a secondary supervisor the branches of foreign banks that have all been granted Banking licenses by the CBC...

As such your weak attempt to shift blame to the ECB is unfounded and wrong all the responsibility is with the CYPRIOT CENTRAL BANK and all responsibility for lax regulation and defficient financial stability in Cyprus is with Dr Orphanides FULL STOP. You are defending the indifensible.

Go take some private lessons on bank regulation and take mr Averof with you, these issues are a bit technical I know but feigning ignorance by you or averof or Orphanides is no excuse.
The first and most important reason that Moody's downgraded the Cypriot sovereign is the Cypriot banks exposure to Greece via bonds and loans and the very high probability than in 2012 our two big banks MPB and BoC may require state support.

Also one must also look at bank executives that get paid around 850K Euro Salary per year (the CEOs of the two big banks in Cy). With such a salary your duty as a CEO is not to line your pocket with bonus or to empire build in Greece or Russia with such a salary your primary duty is to make your share price go UP not down and to pay Dividends to your shareholders, your incentives should be 100% aligned to your shareholders. Buying Greek Government bonds for whatever reason post 2009 is inexcusable opening 20 more branches in Greece post 2009 is again inexcusable if you have your shareholders interest in mind, this is what capitalism is for...
And even more inexcusable is the National regulator whose duty is to be above all this and protect the financial well being of the banks it regulates and to protect the TAXPAYER from not having to BAIL out the bankers it regulates...
Παρατηρητής on 08/11/2011
Taylor,
its not my lack of knowledge in regulation which is breathtaking but you lack of knowledge of how the eurosystem works and how the decisions taken by the ECB Governing Council is conveyed to public opinion.

Dear Taylor, when Orphanides was giving the interviews you and Olympios mention, he wasnt practicing regulatory policy. You are completely confused Taylor. Βeyond immagination!
Taylor on 08/11/2011
You are utterly confused and cannot explain the difference between monetary policy and financial stability. If at ECB level the ECB is saying it is buying Greek Gov Bonds fair enough, mind you the Greek Gov bonds owned by the EU, IMF and ECB are subject to NO HAIRCUT so in a sense it is safer for non private creditors to buy these...
On the OTHER HAND Paratiriti Orphanides is solely responsible for the maintanence of Finacial Stability in his native country of Cyprus via his post as Governor of the CBC if he is also part of the ECB governing council that is "another priest's Bible" it does not mean that he is absolved of his duties to the Cypriot taxpayer to regulate the Cypriot commercial banks strictly and STOP them from expanding THEIR holdings of Greek Gov bonds (that ARE SUBJECT TO A HAIRCUT OF AT LEAST 50% if not more going forward) and THEIR loan exposure to Greece after 2009...
αθηνα on 08/11/2011
Τaylor,έδωσες μόνο τη μισή απάντηση για τον υπουργό,άνκαι ''πίνει νερό''.Γιατί ένας υπ.Οικονομικών,είναι ο τσάρος της οικονομίας και δικαιούται να εκφέρει άποψη για το κάθε τι.Ομως απέφυγες επιμελώς να απαντήσεις για τους φίλους του Χριστόφια στο ΔΣ της ΚΤ. Εχεις καθόλου στοιχεία κατά πόσον εξέφρασαν αντιρρήσεις.Θα μας ενδιέφεραν τα arguments τους.
Taylor on 08/11/2011
I don't have stoixeia Athina go ask Klitou and the like I am not their spokesperson!!
Michael Olympios on 08/11/2011
Είναι άξιον απορίας γιατί ο Αθανάσιος Ορφανίδης δεν απαντά σ'αυτά τα ερωτήματα ενώ αυτοί που έχουν την "τόλμη" να απαντούν κρύβονται στην ανωνυμία και υπό την κάλυψή της ρίχνουν λάσπη. Είναι χαρακτηριστικό στοιχείο όσων δεν αντέχουν τα επιχειρήματα και εξαντλούνται τα δικά τους.
Παρατηρητής on 09/11/2011
Ολύμπιε,
για πια λασπη μιλας? Λάσπη σημαίνει ψευδείς ισχυρισμοί, κατηγορίες κλπ...Γίνε συγκεκριμένος λοιπόν και πες μας που είδες τα ψέματα και την λάσπη και ευχαρίστως να σου απαντήσω...
αθηνα on 09/11/2011
Ευχαριστώ moderator,είσαι πολύ δημοκράτης.