You are here

Πολυαρχία στην επίλυση διαφορών καταναλωτών και εμπορευομένων

31/01/2019 07:23

Τέσσερις είναι μέχρι σήμερα οι εγκεκριμένοι φορείς για εναλλακτική επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτών και εμπορευομένων, σύμφωνα με το υπουργείο οικονομικών το οποίο με επιστολή του παρέχει εξηγήσεις και περαιτέρω διευκρινίσεις σε σχέση με την υπό συζήτηση νομοθεσία που αποδίδει νέες αρμοδιότητες στην Κεντρική Τράπεζα.

Το υπουργείο οικονομικών σημειώνει ότι με την ψήφιση του βασικού νόμου περί παροχής και χρήσης υπηρεσιών πληρωμών το 2017, η υπηρεσία προστασίας του καταναλωτή έχει οριστεί ως αρμόδια αρχή για να εποπτεύει και να ρυθμίζει τη λειτουργία των φορέων εναλλακτικής επίλυσης διαφορών που έχουν συσταθεί στην Κύπρο. Με τις προτεινόμενες αλλαγές στο νομοσχέδιο υπεύθυνη για την εποπτεία των φορέων θα είναι η ΚΤ.

Μέχρι στιγμής, όπως αναφέρεται, η Κύπρος έχει εγκρίνει τη λειτουργία τεσσάρων τέτοιων φορέων οι οποίοι προσφέρουν πλήρη τομεακή κάλυψη.

Αυτοί είναι το γραφείο επιτρόπου ρυθμίσεως ηλεκτρονικών επικοινωνιών και ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ), το διεπιστημονικό κέντρο δικαίου, εναλλακτικών και καινοτόμων μεθόδων ICLAIM, το κέντρο εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης διαφορών ΕΤΕΚ και το κυπριακό κέντρο καταναλωτή για εναλλακτική επίλυση διαφορών.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή, η Κύπρος έχει εισάγει τη νέα νομοθεσία για την εναλλακτική επίλυση διαφορών προκειμένου να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και να αυξηθούν οι ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις.

Το υπουργείο εξηγεί ότι η νέα νομοθεσία στοχεύει στο να παρέχει πλήρη τομεακή κάλυψη των καταναλωτών σε φορείς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών, έτσι ώστε οι καταναλωτές και οι έμποροι να επωφεληθούν από τις εν λόγω διαδικασίες προκειμένου να διευθετήσουν μια διαφορά τους εγχώρια ή διασυνοριακή, εντός της ΕΕ, ανεξάρτητα από τον τομέα της αγοράς.

Σύμφωνα με το υπουργείο οικονομικών οι φορείς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών είναι ευέλικτοι και επιλαμβάνονται διαφορών μόνο από καταναλωτές για εμπορευόμενους και είναι αμερόληπτοι, διασφαλίζοντας την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας επίλυσης διαφορών ενώ, ενθαρρύνουν τα δύο μέρη να συνεργαστούν.

Επισημαίνονται παράλληλα, πλεονεκτήματα της χρήσης υπηρεσιών εναλλακτικής επίλυσης διαφορών με αναφορά στο ότι είναι πιο εύκολες, γρήγορες και φθηνές, σε σχέση με τις δικαστικές διαδικασίες και προστίθεται ότι είναι ιδιαίτερα χρήσιμες, όταν ένας καταναλωτής έχει διαφορά με ένα εμπορευόμενο ο οποίος είναι εγκατεστημένος σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ.

Της Μαρίας Χαμπή