You are here

Ελεγκτής: Πράματα και θάματα στην πολιτική αεροπορία

11/04/2019 11:47

Για πράματα και θάματα στο τμήμα πολιτικής αεροπορίας έκανε λόγο ο γενικός ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ενώπιον της επιτροπής ελέγχου της βουλής.

Αν και στην αρχή της τοποθέτησης του ανέφερε ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό τμήμα που άπτεται της ασφάλειας των πτήσεων των κυπριακών αεροδρομίων, εντούτοις αναφέρθηκε σε μια σειρά στρεβλώσεων που θα πρέπει να τύχουν χειρισμού από το υπουργείο μεταφορών.

Στο πρώτο σημείο της έκθεσης της ελεγκτικής υπηρεσίας για το 2017  που καυτηρίασε ο κ. Μιχαηλίδης ήταν το συνολικό ποσό των υπερωριών που πληρώνονται οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας το οποίο ανέρχεται σε €2,8 εκ. Ορισμένα άτομα, είπε, λαμβάνουν μέχρι και €54 χιλ.

Στο σημείο αυτό κάλεσε την υπουργό μεταφορών η οποία παρευρισκόταν στη συνεδρία της επιτροπής να εξεύρει βέλτιστες πρακτικές που ισχύουν σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Κατήγγειλε επίσης ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εργάζονται μια ώρα και ξεκουράζονται άλλη μια ώρα σε αντίθεση με τους συναδέλφους άλλων χωρών που δουλεύουν δυο ώρες και ξεκουράζονται μισή ώρα.

«Η ευρωπαϊκή πρακτική είναι 2 ώρες δουλεύω μισή ξεκουράζομαι. Αυτό που συμβαίνει με τους δικούς μας  ελεγκτές είναι ότι εάν η βάρδια τους είναι από τις επτά το πρωί μέχρι της μια το μεσημέρι, δουλεύουν οι δέκα και οι άλλοι ξεκουράζονται. Αυτό σημαίνει ότι όταν ένας ελεγκτής πιάνει δουλειά η ώρα επτά το πρωί ξεκουράζεται την πρώτη ώρα. Το ίδιο γίνεται και όταν σχολάσουν, ξεκουράζονται την τελευταία ώρα».

Αν άλλαζε το σύστημα βάρδιας και αντί 12 ή 13 ώρες, μειωνόταν στις 8 ώρες, τότε θα υπήρχε εξοικονόμηση 35%, επεσήμανε.

Σημείωσε ότι «υπάρχουν πάρα πολλές στρεβλώσεις που πρέπει να τύχουν χειρισμού. Ούτε μπορούμε να κρύβουμε κάτω από το χαλί τα προβλήματα» και επεσήμανε ότι «ο λόγος που δεν αλλάζουν τα πράγματα είναι η ισχυρή αντίδραση των εργαζομένων που δεν αλλάζουν».

Ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε και στο ποσό που πληρώνεται σε δύο επιθεωρητές από το Ηνωμένο Βασίλειο το οποίο ανέρχεται στις 317 χιλ. στερλίνες ετησ'ίως για να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, στη μονάδα ασφαλείας πτήσεων μια εβδομάδα το μήνα.

Στο σημείο αυτό η υπουργός μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου, η οποία παρέστη στη συνεδρία της βουλής, ανακοίνωσε ότι δρομολογήθηκαν οι διαδικασίες και σε δύο χρόνια θα λειτουργήσει μονάδα ασφάλειας πτήσεων στην Κύπρο.

Από την πλευρά της η διευθύντρια του τμήματος πολιτικής αεροπορίας Παναγιώτα Δημητρίου, ανέφερε ότι αιτία της δυστοκίας εξεύρεσης μόνιμου προσωπικού, είναι οι μισθοί, αφού η κλίμακα Α13 η οποία προσφέρεται, είναι πολύ πιο χαμηλή, σε σχέση με τα χρήματα τα οποία μπορούν να εξασφαλίσουν οι ειδικοί σε αεροπορικές εταιρίες.

Η υπουργός μεταφορών διευκρίνισε ότι δρομολογούνται οι διαδικασίες για αγορά νέου συστήματος ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας. Στην Ευρώπη υπάρχουν μόνο δύο εταιρίες, μία στην Ισπανία και μία στην Γαλλία, οι οποίες μπορούν να προσφέρουν τον εξοπλισμό και τα προγράμματα. Σήμερα λειτουργεί προσωρινό σύστημα το οποίο κατασκευάστηκε στη Γαλλία.

Η υπουργός μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου ανέφερε ότι «το υπουργείο υιοθετεί στην πλειονότητα τους, τις συστάσεις της ελεγκτικής υπηρεσίας».

Η κ. Αναστασιάδου δήλωσε επίσης ότι τα προβλήματα και οι στρεβλώσεις αναμένεται να αντιμετωπιστούν με την ίδρυση εταιρείας ιδιωτικού δικαίου, με μόνο μέτοχο το κράτος. Το νομοσχέδιο βρίσκεται ενώπιον της επιτροπής μεταφορών και τις επόμενες ημέρες θα κατατεθούν επιπλέον παρατηρήσεις. Η εταιρεία θα ελέγχεται από τον γενικό ελεγκτή, είπε.

Σημείωσε ότι «στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακολουθείται αυτή η πρακτική» και τόνισε ότι «αυτό το οποίο προέχει είναι η ασφάλεια των πτήσεων.

Υπενθύμισε ότι η Κύπρος διαθέτει ένα τεράστιο FIR, στο οποίο διακινούνται πολλά πολεμικά αεροσκάφη, διεξάγονται στρατιωτικές ασκήσεις, ενώ υπάρχει πρόβλημα με τη μη συνεργασία με την Τουρκία. Το θέμα είπε, τίθεται σε πολιτικό επίπεδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τόσο από την ίδια όσο και από τον υπουργό εξωτερικών.

Μετά το πέρας της συνεδρίασης ο πρόεδρος της επιτροπής ελέγχου Ζαχαρίας Κουλίας, εξέφρασε την ικανοποίηση του, για το επιτελούμενο έργο από το υπουργείο μεταφορών και υπέδειξε ότι η Κύπρος κάθε χρόνο έχει έσοδα €50 εκ. από τις διελεύσεις αεροσκαφών.

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Μάριος Μαυρίδης, τόνισε λακωνικά ότι είναι πολύ ικανοποιημένοι από το έργο το οποίο επιτελείται από το υπουργείο μεταφορών.

Η βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου δήλωσε ότι η ασφάλεια των πτήσεων δεν τίθενται υπό διαπραγμάτευση. Κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση, να παρέμβει προς την Τουρκία, ώστε να τερματιστεί η άρνηση της Αγκύρας να συνεργαστεί με την Κύπρο.

Της Ηρώς Ευθυμίου