You are here

Ζυγίζει προτάσεις κομμάτων ο Κ. Πετρίδης

07/04/2020 09:57

Στη ζυγαριά του υπουργού οικονομικών και του επιτελείου του τέθηκαν από χθες οι προτάσεις των κομμάτων αναφορικά με τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας και στήριξης της οικονομίας προς αντιμετώπιση της κρίσης.

Ο κ. Πετρίδης διαβεβαίωσε χθες τα κόμματα, ότι οι προτάσεις τους θα ληφθούν υπόψη, σημειώνοντας ότι επιδιώκει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση.

Σε ανάρτησή του στο Twitter, αναφέρει ότι «η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη και επιτάσσεται να πορευθούμε όσο το δυνατό πιο ενωμένοι ενάντια στις επιπτώσεις του κορωνοϊού χωρίς μικροπολιτικές σκοπιμότητες».

Ήδη, σε μια κίνηση που φαίνεται να συνάδει με μέρος των εισηγήσεων τις οποίες προανήγγειλαν τις προηγούμενες ημέρες τα κόμματα, το υπουργείο οικονομικών ανακοίνωσε έξοδο στις αγορές με διπλή έκδοση ομολόγου προς άντληση ρευστότητας.

Συγκεκριμένα η έκδοση θα αποτελείται από ένα επταετές και ένα 30ετές ομόλογο και θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση «στο κοντινό μέλλον», αναλόγως των συνθηκών που επικρατούν στις αγορές. Σκοπός της νέας προβλεπόμενης χρηματοδότησης είναι αφενός, η κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών και αφετέρου, η ισχυρή ενίσχυση των ταμειακών αποθεμάτων.

Με τις κινήσεις και τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης ταυτίζεται το κυβερνών κόμμα με τον πρόεδρο του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου να χαρακτηρίζει σωστή τη χθεσινή κίνηση για έξοδο στις αγορές προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες του κράτους και να υπάρχει επαρκής ρευστότητα για τις δυσκολίες που αναμένεται να προκύψουν.

Παράλληλα, τονίζει ότι ύψιστη προτεραιότητα παραμένει η έγκριση των κρατικών εγγυήσεων ύψους €2 δισ. για ενίσχυση της ρευστότητας νοικοκυριών και επιχειρήσεων αν και όπως υποστηρίζει, το πρόγραμμα εγγυήσεων όπως έχει τελικά διαμορφωθεί, δεν πρόκειται να δουλέψει.

Η κυβέρνηση θα προχωρήσει μάλλον, σε αναδιαμόρφωση της σχετικής πρότασης πριν την επαναφέρει ενώπιον της βουλής, δεδομένου ότι ως έχει το νομοσχέδιο των κρατικών εγγυήσεων δεν συγκεντρώνει τη στήριξη της απαραίτητης πλειοψηφίας για να εγκριθεί από τη βουλή.

Ορισμένες από τις προτάσεις επαναλαμβάνονται ανάμεσα στα κόμματα της αντιπολίτευσης και κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση, όπως για παράδειγμα η εισήγηση για δανεισμό του κράτους μέσω της έκδοσης ομολόγου, η παροχή κινήτρων μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων και οι χαλαρώσεις σε ότι αφορά την υποχρέωση πληρωμής ενοικίων.

Η επιτροπή οικονομικών αναμένει το σήμα του υπουργού οικονομικών ώστε να προγραμματίσει συνεδρίαση για να εξεταστούν τα περιθώρια υιοθέτησης ορισμένων εκ των προτάσεων. Πάντως ο υπουργός έχει ήδη εκφράσει τη θέση πως κάποιες είναι ανεφάρμοστες και θα οδηγήσουν στην χρεοκοπία.

ΑΚΕΛ: Πρώτα ομόλογο, μετά δανειοδότηση, εγγυήσεις

Η φιλοσοφία της πρότασης του ΑΚΕΛ βρίσκεται στη στήριξη πρώτο, του εισοδήματος των εργαζομένων και των νοικοκυριών και δεύτερο, των επιχειρήσεων και των αυτοτελώς εργαζόμενων ώστε να διατηρήσουν την οικονομική δραστηριότητά τους και να προστατευθούν όσο το δυνατό περισσότερο οι θέσεις εργασίας.

Η πρότασή προνοεί ότι βασικός πυλώνας της στήριξης είναι το κράτος ενώ, υποδεικνύεται συνδυασμός συγκεκριμένων εργαλείων για να μπορέσει το κράτος να παρέχει αποτελεσματική στήριξη τόσο στην περίοδο συνέχισης των έκτακτων μέτρων, για να αποφευχθεί η μαζική ανεργία, όσο και στην περίοδο που θα ακολουθήσει για να μπορέσει το γρηγορότερο η οικονομία να εισέλθει στη φάση της ανάκαμψης και να μην προκύψει παρατεταμένη ύφεση.

Στην πρότασή υποδεικνύονται, επίσης, οι πηγές εξεύρεσης πόρων και η κατάλληλη αξιοποίησή τους από μέρους του κράτους. Ως βασική πηγή, και όχι μοναδική, είναι η έκδοση κρατικού ομολόγου.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Τύπου του ΑΚΕΛ Στέφανο Στεφάνου, η πρόταση περιλαμβάνει μέτρα για άμεση και απευθείας στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων, αλλά και μέτρα για τη μετέπειτα φάση που θα ακολουθήσει.

Σημειώνει ότι για το ΑΚΕΛ η βασική πηγή χρηματοδότησης σε πρώτη φάση, είναι μέσω της έκδοσης ομολόγου.

Σε ότι αφορά τη δεύτερη φάση, προτείνεται παραχώρηση εύκολης και χαμηλότοκης δανειοδότησης μέσω του κράτους και συγκεκριμένα, μέσω μηχανισμού που θα λειτουργεί διαμέσου του ταμείου κοινωνικών ασφαλίσεων.

Η πρόταση περιλαμβάνει συμπληρωματικά και άλλες πηγές χρηματοδότησης, όπως η δυνατότητα έκδοσης δανείων μέχρι €500 εκ. με κρατικές εγγυήσεις μέσω των τραπεζών, αλλά με αυστηρότερα κριτήρια ελέγχου σε σχέση με το νομοσχέδιο που βρίσκεται ενώπιον της βουλής, όπως σημειώνεται.

Επισημαίνεται ότι το μέτρο των δανείων με κρατικές εγγυήσεις όπως προτείνεται από το ΑΚΕΛ έχει συμπληρωματικό χαρακτήρα και όχι βασικό ενώ, όπως προτείνεται από την κυβέρνηση, υποστηρίζεται ότι έχει ισοπεδωτικό χαρακτήρα.

ΔΗΚΟ: Μαξιλαράκι ασφαλείας

Στις προτάσεις που μεταβίβασε στο υπουργείο οικονομικών, το ΔΗΚΟ εισηγείται άμεση άντληση δανεισμού από οποιαδήποτε πηγή είναι διαθέσιμη για να δημιουργηθεί ένα «μαξιλαράκι ασφαλείας» αναφορικά με τα μέτρα στήριξης της Κυπριακής οικονομίας που θα κριθούν απαραίτητα.
 
Σε αυτό το πλαίσιο γίνεται εισήγηση για δανεισμό €2 δισ. από τις κυπριακές τράπεζες οι οποίες έχουν πλεονάζουσα ρευστότητα, τις διεθνείς αγορές, εάν αυτό είναι εφικτό και τον Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ESM) ο οποίος μπορεί να διαθέσει μέχρι και €500 εκ. στην Κυπριακή Δημοκρατία, νοούμενου ότι αυτά τα χρήματα θα δοθούν ως χαμηλότοκο δάνειο και όχι με ένταξη σε μνημόνιο.
 
Γίνεται επίσης εισήγηση για άντληση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκές πηγές και από ευρωπαϊκά προγράμματα όπως, α)το πρόγραμμα «SURE» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιδότηση της απασχόλησης που μπορεί να αποδώσει μέχρι €200 εκ., β) τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, (γ) το πρόγραμμα De Minimis για τη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) και (δ) το πρόγραμμα Eurotraining της ΕΕ το οποίο μπορεί να χρηματοδοτήσει τη διαδικτυακή μάθηση κατά €20 εκ.

Το ΔΗΚΟ σημειώνει ότι πρέπει να πιεστούν οι κυπριακές τράπεζες να δανείσουν άμεσα στις κυπριακές επιχειρήσεις το ποσό των €1.4 δισ. που ήδη έχει εγκρίνει η Κεντρική Τράπεζα για αυτό το σκοπό.

Προτείνεται η αποδέσμευση σημαντικής ρευστότητας που ήδη υπάρχει στις κυπριακές τράπεζες από το πρόγραμμα των πολιτογραφήσεων, με την άμεση έγκριση των 700 και πλέον αιτήσεων που πληρούν τα κριτήρια καθώς εκτιμάται πως η αποδέσμευση αυτών των καταθέσεων θα επιτρέψει την διοχέτευση επιπρόσθετης ρευστότητας στην κυπριακή οικονομία πέραν του €1.5 δισ.

Το ΔΗΚΟ υποστηρίζει ότι το νομοσχέδιο κρατικών εγγυήσεων έχει πολλά κενά, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τον έλεγχο και τη διαφάνεια, επί των οποίων επιφυλάσσεται να αναφερθεί στο πλαίσιο της συζήτησης στην επιτροπή οικονομικών.

Το κόμμα προτείνει εναλλακτικά, τη δημιουργία ειδικού ταμείου χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ύψους €250 εκ., η οποία χρηματοδότηση μπορεί να γίνει για την κάλυψη μισθών και άλλων λειτουργικών εξόδων των ΜΜΕ (ενοίκια, εισαγωγές εμπορευμάτων, κ.α.), είτε με απευθείας χορηγία του κράτους, είτε με δάνεια που θα δώσουν τράπεζες τα οποία όμως θα καλυφθούν σε μεταγενέστερο στάδιο από το κράτος και θα διαγραφούν.

Σε ότι αφορά τα ενοίκια, τονίζεται ότι πρέπει να βρεθεί ολιστικός τρόπος διευθέτησης του ζητήματος και πως δεν μπορεί να μην έχουν επίπτωση από την κρίση οι ιδιοκτήτες ακινήτων.

Σε σχέση με τα υφιστάμενα προγράμματα στήριξης των εισοδημάτων και των εργαζομένων σημειώνεται ότι θα πρέπει να διευρυνθούν, ώστε να καλύψουν ακόμη περισσότερο τους εργαζομένους και να επεκταθούν χρονικά, αναλόγως της εξέλιξης σε υγειονομικό επίπεδο, εισήγηση που φαίνεται να είναι ήδη στις προθέσεις της κυβέρνησης.

Επιπρόσθετα σημειώνεται η ανάγκη υιοθέτησης και άλλων μέτρων στήριξης της επιχειρηματικότητας και της οικονομίας, ιδιαίτερα με τη μορφή των κινήτρων σε κυπριακές επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα φορολογικές εκπτώσεις προς επιχειρήσεις το επόμενο εννιάμηνο για να συγκρατήσουν προσωπικό, κλιμακωτή έκπτωση του εταιρικού φόρου ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων που διατηρούσε και που διατηρεί μια επιχείρηση.

Το ΔΗΚΟ εισηγείται επίσης, επέκταση της περιόδου συμψηφισμού απωλειών μίας επιχείρησης από τα 5 χρόνια στα 7, αναστολή για ένα χρόνο της επιβολής λελογισμένων κερδών για τα μερίσματα, να δοθεί ποσοστό 145% απόσβεσης επενδύσεων (depreciation value) για όποια επένδυση κάνει μία επιχείρηση τους επόμενους 9 μήνες και να προωθηθούν άμεσα δημόσια έργα για να διατηρηθεί η απασχόληση και να εξεταστεί το ενδεχόμενο να ανοίξουν και πάλι τα εργοτάξια.

ΕΔΕΚ: Κίνητρα σε πολίτες και επιχειρήσεις

Στις προτάσεις της ΕΔΕΚ σημειώνεται ότι τα μέτρα στήριξης των πολιτών (αυτοτελώς εργαζομένων, εργαζομένων) και των επιχειρήσεων που αποδεδειγμένα έχουν πληγεί από την πανδημία, πρέπει να είναι στοχευμένα για κάλυψη λειτουργικών εξόδων (όχι λιγότερο του 60%) και να παραχωρηθούν από το κράτος υπό μορφή ενίσχυσης και όχι από τον τραπεζικό τομέα υπό τη μορφή δανεισμού.

Όσον αφορά τον κατασκευαστικό τομέα, σημειώνεται ότι θα πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα για τις πωλήσεις ακινήτων μέχρι το τέλος του 2020, όπως να καταργηθεί ο φόρος κεφαλαιουχικών κερδών, όπου απαιτείται καταβολή ΦΠΑ να μειωθεί στο 10% και όπου απαιτείται η καταβολή μεταβιβαστικών τελών να μειωθεί στο 50%.

Για τις πωλήσεις ακινήτων σε πολίτες τρίτων χωρών, προτείνεται να γίνεται διαδικτυακή διεκπεραίωση της αγοραπωλησίας, να γίνονται κατ’ αρχάς αποδεκτά τα σχετικά έγγραφα χωρίς την πιστοποίηση των διπλωματικών αρχών της Δημοκρατίας.

Για την απόκτηση πρώτης κατοικίας προτείνεται να δοθεί έκτακτη κρατική επιδότηση €20-30 χιλ. και να γίνουν ρυθμίσεις ώστε τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να παραχωρούν στεγαστικά  δάνεια με χαμηλό επιτόκιο.

Επιπρόσθετα, στις προτάσεις περιλαμβάνονται κίνητρα για απλοποίηση των διαδικασιών ώστε να διατηρηθεί ικανοποιητική ροή εσόδων στα κρατικά ταμεία και να στηριχθούν τα μέτρα κοινωνικής πολιτικής με τις μικρότερες δυνατές δημοσιονομικές επιπτώσεις:

Συγκεκριμένα, προτείνεται να δοθούν κίνητρα σε πολίτες και επιχειρήσεις που δεν έχουν πληγεί από την κρίση και επιθυμούν να συνεχίσουν να εξυπηρετούν τις οφειλές τους προς το κράτος (Ληξιπρόθεσμες οφειλές Κ.Α., σχέδιο «Αριάδνη», Φόρος Εισοδήματος, έκδοση πολεοδομικής άδειας κ.ά.), να έχουν έκπτωση π.χ. 10%, να μειωθούν οι συντελεστές φορολογίας, η κυβέρνηση να προχωρήσει σε δανεισμό με την έκδοση σχετικού ομολόγου, να μελετηθεί η αξιοποίηση προγραμμάτων της ΕΕ, όπως το σχέδιο δράσης (Action Plan), το SURE, το De Minimis και να προχωρήσει σε πρόσθετη ειδική φορολόγηση σε τράπεζες και εταιρίες πετρελαιοειδών, αναλογικά στη βάση του μεριδίου αγοράς που έχουν.

Όσον αφορά τον τουρισμό, προτείνεται να δοθούν κίνητρα προς την κατεύθυνση λειτουργίας και όχι αναστολής λειτουργίας των ξενοδοχείων με στόχο σε κάποιο βαθμό να λειτουργήσει ο εσωτερικός τουρισμός.

Κίνημα Αλληλεγγύη: Ρύθμιση για εξαιρουμένους

Το Κίνημα Αλληλεγγύη καλεί την κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει τα €250 εκ. που έχει προϋπολογίσει για να καλύψει την επιδότηση μέρους του επιτοκίου εξυπηρετούμενων δανείων να τα διαθέσει για ρύθμιση ελαφρύνσεων στα δάνεια που εξαιρούνται από την αναστολή δόσεων.

Το κόμμα έχει προαναγγείλει ότι θα αναλάβει πρωτοβουλία για να βρεθεί τρόπος για δανειακή ανακούφιση των δανειοληπτών που δεν θα έχουν εισόδημα να εξυπηρετούν τα δάνεια τους και εξαιρούνται από τη ρύθμιση της αναστολής δόσεων.

Σε ότι αφορά το θέμα των τόκων και του ανατοκισμού καλεί τις τράπεζες ως ελάχιστη ένδειξη εταιρικής κοινωνικής ευθύνης εν μέσω κρίσης, να μην επιβάλουν επιπλέον χρεώσεις στα δάνεια αναστολής και να διαγράψουν από αυτά μέρος των τόκων του 9μήνου.

Οικολόγοι : Μέτρα στη βάση τριών αρχών

Οι Οικολόγοι υπογραμμίζουν ότι βραχυπρόθεσμη προτεραιότητα πρέπει να είναι η στήριξη και η διεύρυνση των κοινωνικών μέτρων και των μέτρων θωράκισης του δικαιώματος στην εργασία, των εργαζομένων και του επιχειρείν, σημειώνοντας ότι πρέπει να αναζητηθούν πηγές χρηματοδότησης αυτών των προγραμμάτων (πχ εξοικονόμηση κρατικών δαπανών, εσωτερικός δανεισμός και άλλες πηγές) για στήριξη του ταμείου κοινωνικών ασφαλίσεων και του κρατικού προϋπολογισμού. 

Προστίθεται ότι ο κρατικός προϋπολογισμός πρέπει να «ξαναγραφτεί» προκειμένου να αφαιρεθούν οι αχρείαστες δαπάνες και γίνεται αναφορά σε πρόταση για αποκοπή των επιδομάτων φιλοξενίας, οδοιπορικών και παραστάσεως των αξιωματούχων του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Σημειώνεται ότι σε δεύτερο στάδιο θα μπορούσε υπό αυστηρές προϋποθέσεις να αξιοποιηθεί και το εργαλείο των κρατικών εγγυήσεων για νέα δάνεια (για πληρωμή τόκων και νέες ανάγκες) προς ιδιωτικές τράπεζες και πως πριν από αυτό το στάδιο θα πρέπει να μελετηθεί η παροχή δανείων με κρατικές εγγυήσεις από δημοσίου ελέγχου τραπεζικούς οργανισμούς όπως ο Οργανισμός Χρηματοδοτήσεως Στέγης.

Χαρακτηρίζεται σημαντικό να εισαχθούν πρόνοιες που να αφορούν την τεχνολογική και οικολογική αναβάθμιση των επιχειρήσεων που θα τυγχάνουν επιδότησης, χορηγίας ή δανειοδότησης.

Οι Οικολόγοι τονίζουν ότι όλα τα σχέδια και τα μέτρα πρέπει να χαρακτηρίζονται από τρεις αρχές, τη διασφάλιση ότι δεν θα απολυθούν εργαζόμενοι, την ευνοϊκή μεταχείριση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων και τη σύνδεση με τεχνολογική και περιβαλλοντική αναβάθμιση.

Στη βάση των εν λόγω αρχών προτείνονται μέτρα πολιτικής, στη βάση μιας περιόδου εξαμήνου, που περιλαμβάνουν ενίσχυση επιχειρήσεων που ασχολούνται με την πρωτογενή παραγωγή και τις εξαγωγές (δευτερογενής τομέας), αξιοποίηση του προγράμματος κρατικών ενισχύσεων de minimis για αναμόρφωση του πρωτογενούς τομέα και αξιοποίηση προγραμμάτων περιφερειακής ανάπτυξης της ΕΕ και μέσα από δανεισμό από τον ΟΧΣ (είτε με την έκδοση πενταετούς ομολόγου).

Προτείνεται ακόμα να παραχωρηθούν εγγυήσεις ή και στήριξη επιχειρήσεων εξαγωγής μέσα από επιδότηση επιτοκίου ή με κάλυψη μισθοδοτικού κόστους εργαζομένων.

Αναφορικά με τον τουριστικό τομέα, γίνεται εισήγηση για επιδότηση μέσω επιχορηγημένων προγραμμάτων εσωτερικού τουρισμού.

Πέραν της ενίσχυσης των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την κορωνοκρίση σημειώνεται ότι πρέπει να προωθηθούν μέτρα για αναμόχλευση της οικονομίας και επαναφέρεται εισήγηση για ίδρυση Ταμείου Πράσινης Ανάπτυξης που θα χρηματοδοτηθεί από τα έσοδα της φορολόγησης της ρύπανσης , δανεισμό ή  εισφορές.

Για πρόσθετη χρηματοδότηση του ταμείου και των άλλων δημοσίων φορέων χρηματοδότησης γίνεται εισήγηση για άμεση τροποποίηση του σχεδίου πολιτογραφήσεων, με ενδεχόμενο αναδρομικής εφαρμογής των αλλαγών. Σημειώνεται ότι εκκρεμούν 700 αιτήσεις που αντιστοιχούν σε €1.4 δισ. τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για τις άμεσες ανάγκες της οικονομίας αντί να επενδυθούν σε αγορά πολυτελών κατοικιών ή γης.

Τέλος σε ότι αφορά επιχειρήσεις και νοικοκυριά σημειώνεται ότι πρέπει να μειωθεί η τιμή των βασικών αγαθών (νερό, ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεπικοινωνίες κλπ) και να υπάρξει επιδότηση του ενοικίου (ή αναστολή καταβολής ενοικίου), κατάργηση του ετήσιου τέλους των €350 για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, εφαρμογή των νομοθεσιών που ψήφισε ή βουλή στις 2/8/2019 για τις εκποιήσεις και τις καταχρηστικές ρήτρες, νομοθετικό πάγωμα των εκποιήσεων για εννέα μήνες, μη υπολογισμός τόκων στα δάνεια που θα μπουν στο πρόγραμμα αναστολής των δόσεων, αναστολή διαδικασιών εκποίησης και αναστολή νομικών μέτρων εναντίον δανειοληπτών.

Προστίθεται ότι οι τράπεζες θα πρέπει να προχωρήσουν σε βιώσιμες αναδιαρθρώσεις, καθώς επίσης, να αλλάξει το νομικό πλαίσιο (όπως ήταν πριν τον Ιούνιο 2018), να ανασταλεί το ΚΑΠ και το Άρτεμις για τις μικρές επιχειρήσεις και τους αυτεργοδοτούμενους.

Συμμαχία Πολιτών: Κατηγοριοποίηση πληγέντων

Οι προτάσεις της Συμμαχίας Πολιτών για αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού βασίζονται σε μοντέλα που ακολουθήθηκαν σε άλλες χώρες και περιλαμβάνουν κατηγοριοποίηση των οικονομικά πληγέντων σε 3 κατηγορίες και αλλαγή των ορισμών του τι εστί το μέγεθος της κάθε επιχείρησης, που προτείνει η κυβέρνηση μέσα από το νομοσχέδιο για τις κρατικές εγγυήσεις, ώστε να υπάρξει στόχευση σε εκείνους που πραγματικά έχουν ανάγκη στήριξης. 

Για τους άμεσης ανάγκης και απευθείας πληγέντες γίνεται εισήγηση να μελετηθούν προτάσεις για αναβολή καταβολής εισφορών και φόρων προς το κράτος, παραχώρηση κατευθείαν ρευστότητας για κάλυψη συγκεκριμένων λειτουργικών εξόδων (ενοίκιο, ρεύμα, νερό, τηλεπικοινωνίες), απευθείας επιχορήγηση μισθολογίου του προσωπικού, μείωση του εταιρικού φόρου.

Σημειώνεται ότι προς αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσε, μεταξύ άλλων να μελετηθεί κατά πόσο υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για αξιοποίηση του Κανονισμού «De Minimis» (ενισχύσεις ήσσονος σημασίας) της ΕΕ, για μικρές η πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Για τις επιχειρήσεις που έμμεσα επηρεάζονται προτείνεται να μελετηθεί παγοποίηση εταιρικών χρεώσεων, δημιουργία εγγυοδοτικού μηχανισμού για στήριξη και παροχή δανείων μέσω δημιουργίας ειδικού Fund.
 
Επίσης, γίνεται εισήγηση όπως ανασταλεί είτε με διάταγμα είτε με νόμο η καταβολή ενοικίου που πληρώνουν μικρές / πολύ μικρές επιχειρήσεις για τα επαγγελματικά υποστατικά τους.

Κίνημα Ανεξάρτητων: Διοχέτευση ρευστότητας χωρίς εισοδηματικά κριτήρια

Το Κίνημα Ανεξάρτητων εισηγείται όπως η επιπλέον ρευστότητα διοχετευτεί με συγκεκριμένους τρόπους κάθε μήνα και χωρίς οποιαδήποτε εισοδηματικά κριτήρια για σκοπούς επιβίωσης και στήριξης της κατανάλωσης. Συγκεκριμένα, γίνεται εισήγηση να διπλασιαστούν τα μηνιαία ποσά της κοινωνικής σύνταξης (επιπλέον €5.000.000), των ληπτών ΕΕΕ (επιπλέον €20.500.000), ώστε να καλύπτονται πλήρως τα ενοίκια και των χαμηλοσυνταξιούχων (επιπλέον €2.000.000), σύνολο επιπλέον €27,5 εκ.

Προτείνεται να διπλασιαστούν οι μηνιαίες συντάξεις βάση του Ταμείου των κοινωνικών ασφαλίσεων (επιπλέον €32 εκ.).

Επίσης, προτείνεται €600 εκ. τον μήνα να διοχετευτούν χωρίς εισοδηματικά κριτήρια μέσω του συστήματος των κοινωνικών ασφαλίσεων σε όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που συμμετέχουν στο εργατικό δυναμικό της χώρας, είτε εργάζονται είτε έχουν αναστείλει εργασίες, συμπεριλαμβανομένων των ανέργων (ήτοι περίπου 400 χιλιάδες άτομα και ισοδυναμεί με €1500 τον μήνα), με αποκλειστικό σκοπό την κατανάλωση ή την πληρωμή υποχρεώσεων.

Σημειώνεται ότι το κράτος μπορεί να δανειστεί το εν λόγω ποσό α) μέσω έκδοσης κρατικού ομολόγου 5ετούς διάρκειας με δυνατότητα ανανέωσης με απόδοση 0% που θα αγοράζεται από τις τράπεζες οι οποίες με την σειρά τους θα μπορούν να πουλήσουν το ομόλογο στην ΕΚΤ και να είναι κερδισμένες, β) μέσω έκδοσης ομολογιών 5ετούς διάρκειας με επιτόκιο 0.10% που θα αγοράζονται από τους απλούς πολίτες που έχουν στην διάθεση τους καταθέσεις και έτσι θα ασφαλίσουν με αυτό τον τρόπο τις καταθέσεις τους όσοι ανησυχούν για πιθανά προβλήματα στον τραπεζικό τομέα ή και γ) μέσω έκδοσης ομολόγων 5ετούς διάρκειας με ελκυστικές αποδόσεις που θα μπορούν να επενδύσουν όσα τα ταμεία προνοίας επιθυμούν.

Τονίζεται επίσης, ότι θα πρέπει να διοχετευτούν άμεσα ποσά από τα συγχρηματοδοτούμενα του Ευρωπαϊκού Ταμείου περιφερειακής Ανάπτυξης, στον γεωργικό και κτηνοτροφικό τομέα και από το ήδη ανακοινωμένο ποσό των €100 εκ. για τον τομέα της υγείας να δοθούν επιπλέον αντιμισθίες για κάθε γιατρό και νοσηλευτή.

Σε ότι αφορά τις κρατικές εγγυήσεις επισημαίνεται ότι με τόσο ψηλό ιδιωτικό χρέος η αγορά δεν μπορεί να αναλάβει περισσότερα δάνεια, είτε είναι εγγυημένα είτε με χαμηλά επιτόκια και πως το θέμα της δανειοδότησης θα πρέπει να εξεταστεί όταν εξέλθουμε της κρίσης υπό την προϋπόθεση υπεύθυνης συμπεριφοράς εκ μέρους των τραπεζών, χωρίς ίχνος κατάχρησης της εξουσίας τους σε δανειακές συμβάσεις.

ΕΛΑΜ : Κατάργηση εκποιήσεων

Το ΕΛΑΜ κατέθεσε πακέτο 24 προτάσεων για αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού, τονίζοντας ότι επίκεντρο της πολιτικής πρέπει να είναι η διατήρηση της ρευστότητας στην αγορά και η διαφύλαξη της απασχόλησης, μέσω της προστασίας των εταιριών καθώς και όλων των εργαζομένων, λαμβάνοντας μακροπρόθεσμα μέτρα στήριξης της πραγματικής οικονομίας.

Στις εισηγήσεις του ΕΛΑΜ, περιλαμβάνεται η οικονομική ενίσχυση όλων των φορολογουμένων πολιτών, η κατάργηση των εκποιήσεων και η αναστολή δόσεων χωρίς επιβολή τόκων στους εργαζόμενους των οποίων το εισόδημα έχει επηρεαστεί και στις επιχειρήσεις των οποίων ο τζίρος έχει μειωθεί.

Γίνεται επίσης, εισήγηση για κατάργηση του ετήσιου τέλους των €350 που καταβάλλουν οι εταιρείες και των δημοτικών τελών για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εισήγηση για επέκταση του ορίου παρατραβήγματος επιχειρήσεων, χωρίς πρόσθετες εξασφαλίσεις.

Σε ότι αφορά τα ενοίκια, γίνεται εισήγηση για ελάφρυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν θα μειώσουν μισθούς και δεν θα απολύσουν υπαλλήλους.

Της Μαρίας Χαμπή