You are here

Ανώμαλη προσγείωση Hermes

08/05/2008 08:07

• H Λάρνακα ξεπέρασε και το Heathrow στις καθυστερήσεις…

• Πανευρωπαϊκή πρωτιά σε καθυστερημένες αφίξεις

• Καλύτερος διαχειριστής το κράτος;


Αρνητικές πανευρωπαϊκές επιδόσεις όσον αφορά τις καθυστερήσεις στις αφίξεις και αναχωρήσεις πτήσεων κατέγραψε το αεροδρόμιο Λάρνακας το 2007, την πρώτη χρονιά που βρέθηκε υπό την πλήρη διαχείριση της κοινοπραξίας Hermes. Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Αερογραμμών (ΕΣΑ), το αεροδρόμιο Λάρνακας κατέγραψε το 2007 τη χειρότερη επίδοση ανάμεσα σε 27 ευρωπαϊκά αεροδρόμια όσον αφορά τις καθυστερήσεις στις αφίξεις και την όγδοη όσον αφορά τις καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις. Μάλιστα, το ποσοστό των καθυστερημένων πτήσεων αυξήθηκε σε σχέση με το 2005, όταν το αεροδρόμιο βρισκόταν υπό τη διαχείριση του κράτους.

Τα στοιχεία ενισχύουν τους επικριτές της διαχειρίστριας εταιρείας -- τόσο τους εμπλεκόμενους φορείς όσο και πολιτειακούς παράγοντες – που θεωρούν αδικαιολόγητες τις αυξήσεις €14 που επέβαλε το 2007 στα τέλη αεροδρομίων. Αναμένεται επίσης να ενισχύσουν την προσπάθεια μερίδας βουλευτών να πείσουν το κράτος να συμβάλει στη μείωση των τελών, με μείωση των εισπράξεων που απολαμβάνει ετησίως για την παραχώρηση της διαχείρισης στη Hermes. Με βάση τη σχετική συμφωνία, οι εισπράξεις του κράτους, που έφθασαν τα €40 εκ. το 2007, αποτελούν το 30% των ακάθαρτων εσόδων της κοινοπραξίας.

Η προσπάθεια της βουλής να περιορίσει τα τέλη αναμένεται να λάβει σάρκα και οστά τις επόμενες βδομάδες, καθώς το θέμα των χρεώσεων της Hermes αλλά και της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρει θα συζητηθεί στην Επιτροπή Εμπορίου.

Hermes: Delayed…

Με βάση τα στοιχεία του ΕΣΑ, το 2007 το αεροδρόμιο Λάρνακας είχε τη χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη όσον αφορά τις καθυστερημένες αφίξεις. Το 36,6% του συνόλου των αφίξεων είχε καθυστέρηση πέραν των 15 λεπτών και ο μέσος όρος καθυστέρησης για τις πτήσεις αυτές ήταν 50,7 λεπτά.

Η επίδοση του αεροδρομίου Λάρνακας ξεπέρασε ακόμα και αυτή του Heathrow, που βρίσκεται τα τελευταία χρόνια στο στόχαστρο των Βρετανικών ΜΜΕ για τις μεγάλες του καθυστερήσεις. Το ποσοστό των καθυστερημένων αφίξεων στο Heathrow έφθασε το 32,4% (37 λεπτά καθυστέρηση κατά μέσο όρο). Στην τρίτη θέση με τη χαμηλότερη επίδοση βρίσκεται το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης με ποσοστό 32,2% (40.1 λεπτά καθυστέρησης).

Είναι ενδιαφέρον πως το αντίστοιχο ποσοστό για καθυστερημένες αφίξεις στο αεροδρόμιο Λάρνακας ήταν 22,3% το 2005. Τη χρονιά που το αεροδρόμιο πέρασε (μετά το Μάιο) στη διαχείριση της Hermes, το 2006, οι καθυστερημένες αφίξεις ανήλθαν στο 30,1%.

Καθυστερήσεις και στις αναχωρήσεις

Το ποσοστό των καθυστερημένων αναχωρήσεων από το αεροδρόμιο Λάρνακας ανήλθε το 2007 στο 26.1% που μεταφράζεται σε μέσο όρο 55 λεπτά καθυστέρησης. Το 2006, το ποσοστό των καθυστερημένων αναχωρήσεων ήταν χαμηλότερο (24,3% ή 50,9 λεπτά). Το 2005, όταν το αεροδρόμιο βρισκόταν υπό τη διαχείριση του κράτους, οι καθυστερημένες αναχωρήσεις περιορίστηκαν στο 19,6%. Ο μέσος όρος καθυστέρησης ήταν 54,1 λεπτά.

Το ποσοστό των καθυστερημένων αναχωρήσεων από το αεροδρόμιο της Λάρνακας το 2007 ήταν αρκετά ψηλότερο από πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυτά της Φρανκφούρτης, της Κοπεγχάγης, του Παρισιού, του Manchester, του Άμστερνταμ, της Ζυρίχης και του Όσλο.

Αιτίες για καθυστερήσεις

Εκπρόσωπος της Hermes στον οποίο παραθέσαμε χθες τα στοιχεία δεν ήταν διαθέσιμος για σχόλιο. Σήμερα μας απέστειλε σημείωμα στο οποίο παραθέτει τους λόγους για τις καθυστερήσεις.

Τα στοιχεία τoυ ΕΣΑ δίνουν διαφορετική διάσταση στο θέμα, καθώς κατηγοριοποιούν τις καθυστερήσεις με βάση τις αιτίες τους. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία, τα τρία πέμπτα των καθυστερήσεων οφείλονται σε λόγους που συνδέονται με την ευρύτερη διαχείριση του αεροδρομίου: Mε τον πύργο ελέγχου, τις βλάβες εξοπλισμών και τις υπηρεσίες εδάφους. Οι υπόλοιπες καθυστερήσεις οφείλονται στην καθυστέρηση στην άφιξη του αεροσκάφους που θα χρησιμοποιηθεί στην αναχώρηση.

Της Γεωργίας Χαννή

Επιμ: αε