You are here

Στον «αέρα» οι φθηνές αεροπορικές εταιρείες

02/09/2003 11:23
Σε κίνδυνο τίθεται το μοντέλο των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, όπως είναι η Ryanair και η EasyJet, μετά την πρόσφατη απόφαση γαλλικού δικαστηρίου εναντίον της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας Ryanair. Μετά την ένσταση της Air France που αφορούσε συμφωνία της Ryanair με το αεροδρόμιο του Στρασβούργου και τη δικαστική ήττα της ιρλανδικής εταιρείας, αναλυτές αναφέρουν πως αρκετά πράγματα αναμένεται να αντιστραφούν άμεσα όσον αφορά τις αεροπορικές μετακινήσεις εις βάρος κυρίως των επιβατών.

Συγκεκριμένα, την περασμένη εβδομάδα, μετά από καταγγελία της Air France που είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Ryanair στους γαλλικούς αιθέρες, η γαλλική δικαιοσύνη έκρινε ως παράνομη τη συμφωνία ύψους 1,4 εκατομμυρίων ευρώ της Ryanair με το αεροδρόμιο του Στρασβούργου. Η συμφωνία προέβλεπε πως η αεροπορική εταιρεία θα απολάμβανε μια μακρά σειρά από προνόμια, όπως δωρεάν γραφεία στο αεροδρόμιο και μικρότερο κόστος προσγείωσης αεροσκαφών, με αντάλλαγμα την κατακόρυφη αύξηση της κίνησης στο αεροδρόμιο του Στρασβούργου εξαιτίας του μικρού κόστους των εισιτηρίων. Μετά τη συμφωνία, το αεροδρόμιο του Στρασβούργου δέχεται 15.000 επιβάτες κάθε μήνα από τη Ryanair ενώ πριν δεχόταν μόλις 3.000 από την Air France.

Μετά από τη δικαστική απόφαση, η Ryanair ανακοίνωσε πως διακόπτει τις πτήσεις της προς την πόλη της δυτικής Γαλλίας από τις 24 Σεπτεμβρίου. «H εταιρεία μας ήταν η μόνη που εξυπηρετούσε το επιβατικό κοινό του Λονδίνου με προορισμό την περιοχή της Aλσατίας», δήλωνε ο Mάικλ O’ Λίρι, ανώτατο στέλεχος της Ryanair, μετά την επικύρωση της δικαστικής απόφασης συμπληρώνοντας πως «πλέον ο προορισμός αυτός χάνεται εξαιτίας άνισου ανταγωνισμού εκ μέρους της Air France».



Η Ryanair έχει συνάψει παρόμοιες συμφωνίες και με άλλα ευρωπαϊκά -κυρίως περιφερειακά- αεροδρόμια τα οποία παραδοσιακά σνομπάρουν οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Με τις κινήσεις αυτές η ιρλανδική εταιρεία είναι πλέον η τέταρτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία σε μετακινήσεις επιβατών στην Eυρώπη πίσω από παραδοσιακές δυνάμεις του κλάδου όπως είναι η Lufthansa, η British Airways και η Air France. Tην ίδια στιγμή, ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών φαίνεται να αναπτύσσεται ραγδαία καθώς το 2004 η επιβατική κίνηση προβλέπεται να αγγίξει τους 24 εκατομμύρια επιβάτες ενώ το 1996 οι επιβάτες ήταν μετά βίας 4 εκατ. Η επιχειρηματική στρατηγική της Ryanair βασίζεται στην επιβολή της μικρότερης δυνατής τιμής στα επιβατικά εισιτήρια. Για να καλύψει το κόστος της λειτουργίας της η εταιρεία έχει στραφεί σε μικρά αεροδρόμια τα οποία μετά τη σύναψη συμφωνιών με τη Ryanair έχουν δει την κίνησή τους να πολλαπλασιάζεται.

Από τη δραστηριότητα της Ryanair δεν βγαίνουν κερδισμένα μόνο τα αεροδρόμια αλλά και ολόκληρη η περιοχή γύρω από αυτά καθώς η τουριστική κίνηση αυξάνεται κατακόρυφα. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, η περιοχή του Στρασβούργου έχει κερδίσει περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ από τη δραστηριότητα της «φτηνής» εταιρείας.

Νέα δίκη στο Βέλγιο

Tα στοιχεία αυτά δικαιολογούν τις σχετικές δηλώσεις του Mάικλ O’ Λίρι: «H αγορά εργασίας και ο τουρισμός στις επαρχιακές περιοχές τις Γαλλίας δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να επιβιώσουν αν όλοι οι επισκέπτες εισέρχονται στη χώρα μέσω του αεροδρομίου του Παρισίου».

Τον ερχόμενο μήνα η Ryanair θα τεθεί για μία ακόμη φορά ενώπιον της δικαιοσύνης, αυτή τη φορά για τη συμφωνία της με το αεροδρόμιο του Σαρλερουά του Bελγίου μετά από καταγγελία του αεροδρομίου των Bρυξελλών.