You are here

M.Weinstein: Επιστρέφει με «υβριδικό μοντέλο» η TUS Airways

29/05/2021 05:37

Το νέο επιχειρηματικό μοντέλο της TUS Airways στη βάση του οποίου θα επαναδραστηριοποιηθεί η εταιρεία, μετά από επτάμηνη αναστολή της λειτουργίας της, αναλύει ο CEO της εταιρείας Michael Weinstein.

Σε συνέντευξή του στη StockWatch, ο κ. Weinstein αναφέρεται στις δυσκολίες που αντιμετώπισε η εταιρεία στην προσπάθεια εξασφάλισης επενδύσεων, εν μέσω της πανδημίας. Χαρακτηρίζει την αβεβαιότητα που προκαλεί η πανδημία, ως μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα πρέπει να ξεπεράσει η εταιρεία κατά την επαναδραστηριοποίησή της, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι υπάρχουν αρκετά στέρεες χρηματοδοτικές βάσεις και δομή που θα της επιτρέψουν να το πράξει.

Την ίδια στιγμή, εκφράζει την εκτίμηση ότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν κατά την επιστροφή τους στους αιθέρες, το επόμενο διάστημα.

Ο κ. Weinstein αναφέρεται και στο νέο προφίλ των επιβατών, απαντώντας στο δίλημμα «χαμηλό κόστος ή ποιοτικές υπηρεσίες». Σε αυτό το πλαίσιο, εξηγεί ότι η TUS Airways επανέρχεται στη βάση ενός μοντέλου «υβριδικής» αερογραμμής, που θα συνδυάζει τις δύο επιλογές και θα παρέχει ναυλωμένες, αλλά και προγραμματισμένες πτήσεις.

Ξανά στους αιθέρες μετά από επτάμηνη αναστολή

-Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου επιχειρηματικού πλάνου, που κατέστησε εφικτή την επιστροφή της TUS Airways;

-Επιστρέφουμε, με ένα εντελώς νέο επιχειρηματικό μοντέλο – μια «υβριδικής αερογραμμής», που συνδυάζει και προσφέρει τόσο ναυλωμένες, όσο και προγραμματισμένες πτήσεις με νέο στόλο αεροσκαφών Α320, προς προορισμούς στην Κεντρική Ευρώπη και τη Βόρεια Αφρική.

Στο μέλλον, σχεδιάζουμε να λειτουργήσουμε επίσης μεγάλων αποστάσεων αεροσκάφη Α330, προς εποχιακούς προορισμούς, με ναυλωμένες πτήσεις. Η Κύπρος είναι χώρα για Airbus, με έμπειρο προσωπικό, τεχνική υποστήριξη και πελάτες, οπότε επιλέγουμε να εμπιστευτούμε αυτά τα αεροσκάφη.

-Τι έκανε η εταιρεία το προηγούμενο επτάμηνο, κατά τη διάρκεια της αναστολής της λειτουργίας της;

-Τους τελευταίους επτά μήνες, έχουμε αλλάξει το στόλο των αεροσκαφών Fokker με στόλο αεροσκαφών Airbus 320 και προχωρήσαμε σε αλλαγές στο ανώτερο διευθυντικό επίπεδο. Έχουμε προσλάβει και εκπαιδεύσει νέο προσωπικό, περιλαμβανομένων έμπειρων μελών προσωπικού πτήσης και καμπίνας (flight and cabin crew members) και έχουμε ανανεώσει τα απαραίτητα έγγραφα για τη λειτουργία του νέου στόλου.

-Που επικεντρώνονται τα μελλοντικά πλάνα και επενδύσεις της εταιρείας;

-Η προσοχή στρέφεται τώρα στο να διεξέλθουμε με επιτυχία την περίοδο αβεβαιότητας λόγω της επίδρασης της πανδημίας του Covid-19. Σταδιακά θα εισέλθουμε στην αγορά. Αναμένεται ότι πάρει περίπου 2-3 χρόνια μέχρι η επιβατική κίνηση και οι αεροπορικές εταιρείες να φτάσουν στα επίπεδα του 2019. Σχεδιάζουμε να λειτουργήσουμε πρώτα με κάποιες ναυλωμένες πτήσεις από και προς την Κύπρο, με κοντινούς προορισμούς όπως η Ελλάδα και το Ισραήλ, καθώς και με επιπρόσθετους προορισμούς από Ευρωπαϊκές χώρες προς την Κύπρο.

Μέχρι το 2022-23, σχεδιάζουμε να εγκαταστήσουμε ένα μεγάλο δίκτυο διαμέσου του αεροδρομίου Λάρνακας, κάτι που θα του επιτρέψει να μετατραπεί σε βασικό περιφερειακό κέντρο.

Πιο ώριμοι οι σημερινοί επιβάτες

-Τι είναι αυτό που ψάχνουν οι επιβάτες και τι να αναμένουν από την TUS Airways; Χαμηλού κόστους ταξίδια ή ποιοτικά ταξίδια με ψηλότερο κόστος;

-Οι επιβάτες σήμερα είναι πιο ώριμοι. Έχουν συνειδητοποιήσει ότι μια «χαμηλού κόστους» αεροπορική εταιρεία, είναι μια διαφορετική ονομασία για μια αεροπορική εταιρεία με «πολλά κόστη».  Σήμερα μπορείς να αγοράσεις ένα εισιτήριο εταιρειών «χαμηλού κόστους» για μονή διαδρομή Λάρνακα – Αθήνα, με 38. Αυτό θα σου επιτρέψει να μεταφέρεις μαζί σου στο αεροσκάφος μόνο μια πολύ μικρή τσάντα χειρός. Οι αριθμοί που είναι κρυμμένοι από τους επιβάτες είναι: 15 για την επιλογή θέσης με self check-in και 70 στο αεροδρόμιο εάν δεν έκανες check-inπροηγουμένως, 20 για μια αποσκευή μέχρι 8 kg και 30 για μια αποσκευή μέχρι 15 kg. Για κάθε επιπρόσθετο κιλό, πληρώνεις 6. Άρα, για μια αποσκευή 20 kg η χρέωση θα είναι 60. Με αυτούς τους υπολογισμούς, η τιμή εισιτηρίου δεν είναι πλέον 38 αλλά 133 για μονή διαδρομή.

Από την άλλη, μια παλαιού τύπου αερογραμμή (legacy airline) θα προσφέρει την ίδια πτήση με 99, περιλαμβανομένης δωρεάν επιλογής θέσης, μεταφοράς αποσκευής στο αεροσκάφος και βαλίτσας μέχρι 20 kg.

-Ποιά από τις δύο επιλογές θα προτιμήσει ο επιβάτης;

-Αυτό είναι κάτι που ρωτάμε συχνά τον εαυτό μας. Η απάντηση είναι ότι θα προσφέρουμε ευελιξία, που σημαίνει ότι σε κάποια δρομολόγια, όπως οι ναυλωμένες πτήσεις για ελληνικά νησιά, θα αφήσουμε τον επιβάτη να αποφασίσει πόσο ελαφρά θέλει να ταξιδέψει και να πληρώσει αναλόγως και σε άλλους προορισμούς όπως το Λονδίνο, στο μέλλον, θα προσφέρουμε τιμές all-inclusive και ψηλής ποιότητας υπηρεσίες κατά τη πτήση. 

Αυτού του είδους η ευελιξία  στις τιμές και τις υπηρεσίες κατά τη πτήση φέρνει την TUS προς μια διαφορετική κατεύθυνση που ονομάζεται «Υβριδική Αερογραμμή» (Hybrid Airline).

-Ποιοι προορισμοί θα συμπεριληφθούν στα δρομολόγια της TUS;

-Οι προορισμοί μας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία του Covid. Επικεντρωνόμαστε τώρα, σε προορισμούς που είναι πλήρως ανοικτοί και στους οποίους νιώθουμε ασφαλείς να μεταφέρουμε τους επιβάτες μας, όπως είναι η Ελλάδα.

-Σας ανησυχεί ο ανταγωνισμός από άλλες εταιρείες;

-Ο ανταγωνισμός είναι καλός και ευπρόσδεκτος. Μας κάνει καλύτερους. Προσωπικά ανησυχώ περισσότερο για το εάν είναι ο μόνος «τρελός» που θέλει να ταξιδέψει.

Νέες προκλήσεις και επαναλειτουργία εν μέσω πανδημίας

-Ποιες είναι οι πιθανότητες η TUS να χρειαστεί να αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις στο κοντινό μέλλον και πως σχεδιάζετε να ξεπεράσετε τέτοιες προκλήσεις εάν προκύψουν;

-Προτιμώ να μην σκέφτομαι νέες προκλήσεις στο κοντινό μέλλον. Η ελπίδα μου είναι ότι η πανδημία και η πρόσφατη κατάσταση στο Ισραήλ, θα είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε για καιρό και ότι από εκεί και πέρα, οποιαδήποτε «νέα πρόκληση» έρθει, θα είναι ευκολότερο να τη διαχειριστούμε. Ωστόσο, η TUSAirways σήμερα, είναι προετοιμασμένη με μια δομή ενοικίασης αεροσκαφών και ασφαλή δομή απασχόλησης που επιτρέπει στην αερογραμμή να συρρικνωθεί σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας για οποιοδήποτε απρόβλεπτο λόγο. Η αεροπορική εταιρεία είναι τώρα καλά χρηματοδοτημένη και με έμπειρους μετόχους και ανώτερη διεύθυνση.

-Θεωρείτε ότι είναι καλή στιγμή για την επαναλειτουργία της TUS Airways και γιατί; Ποιοι παράγοντες ευνοούν το restart της εταιρείας και ποιοι επιβαρύνουν αρνητικά την νέα προσπάθεια;

-Η TUS επαναλειτουργεί την κατάλληλη στιγμή. Ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει. Αυτό μπορεί να σταματήσει για λίγο, αλλά όχι για πάντα. Ο κόσμος χρειάζεται και θέλει να ταξιδεύει για να επισκέπτεται την οικογένειά του, για επιχειρηματικούς λόγους και για σκοπούς αναψυχής. Δεν είναι πολλές οι εταιρείες που θα επιβιώσουν στους πρώτους μερικούς μήνες της επαναλειτουργίας. Μπορεί να δούμε μερικές αερογραμμές που άντεξαν κατά την πανδημία, να καταρρέουν τώρα. Θα χρειαστεί να επαναπροσλάβουν πολλούς εργαζόμενους, να πληρώσουν οφειλόμενους λογαριασμούς και να πληρώσουν προκαταβολές σε διάφορους παρόχους, όπως για ενοικίαση αεροσκαφών, για καύσιμα και χρεώσεις αεροδρομίων.

Όσον αφορά τους επιβάτες, αναμένουμε να δούμε ένα μεγάλο αριθμό κρατήσεων της τελευταίας στιγμής και πληρωμές που θα επηρεάσουν τις αερογραμμές που δυσκολεύονται. Αναμένω ότι θα περάσει καιρός μέχρι να δούμε πληρωμές για πτήσεις που θα πραγματοποιηθούν μετά από ένα εξάμηνο, για παράδειγμα πληρωμές το Φεβρουάριο, για πτήση τον Αύγουστο.

Η TUS ανέστειλε τη λειτουργία της μόλις πριν την πανδημία του Covid. Σχεδιάζουμε να επιστρέψουμε στην αγορά με στέρεη οικονομική ισχύ, για να είμαστε σε θέση να χειριστούμε την απειλή ρευστότητας, που ορισμένες αερογραμμές θα δυσκολευτούν να διαχειριστούν.

Ένας παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά την TUS σήμερα, είναι το γεγονός ότι τα αεροσκάφη Α320 με 180 θέσεις της βιομηχανίας ναυλωμένων πτήσεων, που για χρόνια υπήρξε η οικονομική επιλογή για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, σήμερα είναι λίγο μεγάλα για αυτούς, λόγω της χαμηλής ζήτησης από επιβάτες. Ωστόσο, εμείς το μετατρέψαμε σε θετικό και σε συνεργασία με ταξιδιωτικούς πράκτορες, πωλούμε μερικές από τις θέσεις απευθείας στο κοινό. Αυτό επιτρέπει στους επιβάτες να αγοράσουν εισιτήριο πτήσης μόνο και να επιλέξουν μόνοι τους ξενοδοχείο, αντί να δεσμευθούν σε ένα «πακέτο» τουριστικού πρακτορείου.

-Τι σημαίνει η επιστροφή της εταιρείας σε λειτουργία, εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας και των συνεχών αλλαγών στα σχετικά μέτρα προστασίας, τις κατηγοριοποιήσεις χωρών κτλ;

-Η επανεκκίνηση ενός περίπλοκου συστήματος αποτελεί πρόκληση. Αυτό εντείνεται από την παρούσα κατάσταση. Αναθεωρούμε συνεχώς την κατάσταση και ανανεώνουμε τις διαδικασίες μας και τις απαιτήσεις εκπαίδευσης για να διασφαλίσουμε τη συμμόρφωση με τις αλλαγές. Σε αυτό συμβάλλει η διαδικασία αξιολόγησης κινδύνων που θα εξακολουθήσει να είναι συνεχόμενη διαδικασία, για τη διασφάλιση της συνεχούς βελτίωσης.

-Πως επηρεάστηκε η TUS Airways από την πανδημία, πριν την αναστολή της λειτουργίας της;

-Η πανδημία προέκυψε εν τω μέσω της αναδιάρθρωσης του στόλου από τα παλιά αεροσκάφη Fokker σε νεότερο στόλο Α320. Λόγω της αβεβαιότητας που προκάλεσε η πανδημία, ήταν πιο περίπλοκο να εξασφαλιστούν επενδύσεις. Καταφέραμε να ξεπεράσουμε αυτές τις δυσκολίες με μια νέα αναδιάρθρωση επιχειρήσεων και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε λειτουργία από αυτό το καλοκαίρι.

Της Μαρίας Χαμπή