You are here

Πιο σημαντικά τα 2500 κυβικά από τη θέρμανση μιας κατοικίας;

10/11/2006 16:06

Του Κυριάκου Κ. Ψαρά, ΜΒΑ
Υποψήφιου Δημοτικού Συμβούλου Στροβόλου, ΔΗΣΥ


Ο ψηλός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και η σημαντική μείωση του φόρου κατανάλωσης στα μηχανοκίνητα οχήματα ήταν τα δύο θέματα που απασχόλησαν πρόσφατα την επικαιρότητα.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η μείωση φόρου στα μηχανοκίνητα καλωσορίστηκε από όλους ως φιλολαϊκό μέτρο. Επιπρόσθετα, όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, τα πολιτικά κόμματα και άλλοι φορείς αναμετρήθηκαν σ’ ένα διαγωνισμό πλειοδοσίας με προτάσεις για πρόσθετες μειώσεις.

Το ίδιο σκηνικό πλειοδοσίας στήθηκε απέναντι στην κυβερνητική εμμονή για διατήρηση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης σε επίπεδα πολύ ψηλότερα από αντίστοιχα Ευρωπαϊκά. Στις προτάσεις για μείωση του φόρου, η κυβέρνηση απάντησε με την εξαγγελία για παροχή επιδομάτων στα οικονομικά ασθενέστερα και πιο ευάλωτα στρώματα του πληθυσμού.

Και στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις, οι προσεγγίσεις, θέσεις και προτάσεις των πολιτικών κομμάτων και άλλων φορέων είχαν ένα κοινό παρονομαστή, ανεξάρτητα από το ‘χρώμα’ του προτείνοντος: ‘Δώστε κι άλλα σε όλους’.

Αναφορικά με τις μειώσεις στους φόρους μηχανοκινήτων υπάρχουν τρία δεδομένα: Θα επωφεληθούν δυσανάλογα οι αγοραστές οχημάτων μεγάλου κυβισμού. Οι μικρές αποστάσεις στην Κύπρο και η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα αστικά κέντρα δεν προσφέρονται για μεγάλα οχήματα. Ωστόσο, κανένας από τους εκπροσώπους κομμάτων ή φορέων δεν έθιξε τα πιο πάνω ως επιχειρήματα για τη δικαιότερη κατανομή των προτεινόμενων μειώσεων. Κανένας δεν τόλμησε να ξεφύγει από τα στενά όρια του λαϊκισμού.

Στην περίπτωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, η κυβερνητική πολιτική της στοχευόμενης παροχής επιδομάτων είναι σίγουρα δικαιότερη από την καθολική μείωση στο φόρο. Τα επιδόματα όμως θα μπορούσαν να συνδυαστούν με μερική μείωση του ομολογουμένως υπερβολικά ψηλού φόρου. Με τον τρόπο αυτό θα υπήρχε κάποιο όφελος και για τα υπόλοιπα στρώματα του πληθυσμού, για τα οποία είναι σημαντικότερο το πετρέλαιο θέρμανσης από τα αυτοκίνητα των 2500 κυβικών.

Με τη χρονική σύμπτωση των δύο θεμάτων, φορολογίας οχημάτων και πετρελαίου θέρμανσης, προσφερόταν η ευκαιρία για συνδυασμό της πολιτικής στα δύο θέματα: Μικρότερες μειώσεις φόρου στα οχήματα μεγάλου κυβισμού και μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και παροχή αυξημένων επιδομάτων.

Φαίνεται ότι, παρά την ένταξή μας στην ΕΕ, δυστυχώς δεν ξεφύγαμε ακόμα από τις επιπόλαιες, επιφανειακές και λαϊκίστικες προσεγγίσεις σοβαρών οικονομικών ζητημάτων, έστω και αν πρόκειται για μέτρα και πολιτικές ανακατανομής του εθνικού εισοδήματος. Οι εκπρόσωποί μας στη Βουλή επέλεξαν ουσιαστικά τη μείωση του κόστους των πολυτελών οχημάτων στερώντας τα μικρομεσαία στρώματα από χαμηλότερο κόστος θέρμανσης.