You are here

Μεταναστευτικό ζήτημα και η κυπριακή ιδιαιτερότητα

Μεταναστευτικό ζήτημα και η κυπριακή ιδιαιτερότητα

01/03/2011
Οι μετανάστες δεν είναι πρόβλημα προς επίλυση.  Είναι κατάσταση προς διαχείριση.  Και για να τη διαχειριστούμε αποτελεσματικά πρέπει να κατανοήσουμε το φαινόμενο της μετανάστευσης, να δούμε πέραν από τα συμπτώματα.  Οι συγκρούσεις στα σχολεία, η δημιουργία κίνησης υπέρ της εθνικής καθαρότητας, υποστηρικτικές θέσεις του Αρχιεπισκόπου για την εθνική καθαρότητα της Κύπρου και επικριτικά σχόλια από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όλα αυτά είναι σοβαρά συμπτώματα.  Δεν συμβάλλουν όμως, ούτε στην κατανόηση του μεταναστευτικού ζητήματος, ούτε μας δείχνουν τρόπους αντιμετώπισής του.

Την περίοδο 1960-1964, 37.800 κύπριοι μετανάστευσαν στο εξωτερικό ενώ την περίοδο 1974-1978 μετανάστευσαν ακόμη 39.800.  Από το 1989 το μεταναστευτικό ρεύμα αντιστρέφεται.  Μεταξύ 1989-2008 φθάνουν στην Κύπρο 151.000 μετανάστες.  Έχουμε το τέταρτο υψηλότερο ποσοστό μεταναστών στην Ευρώπη.  Οι εισερχόμενοι μετανάστες είναι νέοι, και θεωρούμαστε από τις πιο νεανικές χώρες της Ευρώπης.

Οι Ελληνοκύπριοι μαζί με τις θρησκευτικές μειονότητες αποτελούν σήμερα το 75.5% του πληθυσμού, οι Τουρκοκύπριοι το 10% και η δεύτερη πιο μεγάλη ομάδα του νόμιμου πληθυσμού, οι ξένοι υπήκοοι, το 14.5%.  Ορισμένοι ανησυχούν από τις δημογραφικές αλλαγές προβλέποντας κινδύνους εθνικού αφανισμού.  Σε τέτοιες περιόδους είναι καλό να βλέπουμε με ιστορικό βάθος τις αλλαγές: Το 1881 οι έλληνες (χριστιανοί) αποτελούσαν το 75% των κατοίκων του νησιού.  Τα φαινόμενα που παρατηρούμε σήμερα δεν είναι πρωτόγνωρα.  Όμως οι αλλαγές απαιτούν διαχείριση.

Η Κύπρος βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο.  Μετασχηματίζεται από μια κατά βάση ομοιογενή κοινωνία σε πολυπολιτισμική.

Το μεταίχμιο προκαλεί σε πολλούς ένα αίσθημα αβεβαιότητας και ανασφάλειας.  Ορισμένοι αντιδρούν με υπερβολική έλλειψη ανοχής ή με βία έναντι αυτών που θεωρούν ξένους και επομένως απειλή.  Ανεγείρουν πνευματικά διαχωριστικά τείχη πίσω από τα οποία νοιώθουν ασφαλείς.  Εξάλλου, το ανθρώπινο είδος έχει μια μοναδική ικανότητα να προβαίνει σε  διαχωρισμούς μεταξύ ομοιογενών ομάδων ― βάσει χρώματος, θρησκείας, εθνικής καταγωγής ― και να δικαιολογεί τη χρήση βίας.  Η φανατική συμπεριφορά έχει μια επικίνδυνη ικανότητα να επανεμφανίζεται σε διαφορετικούς χρόνους και τόπους.

Πώς χειριζόμαστε το μεταναστευτικό ζήτημα; Ας δούμε τι μας διδάσκει η ιστορία.  Την ιστορία μας τη χαρακτηρίζει η «κυπριακή ιδιαιτερότητα».  Δηλαδή η δημιουργική συνάντηση του ντόπιου με το ξένο στοιχείο μέσα από τους αιώνες.  Η πρόσμιξη του ντόπιου με το ξένο είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία, και δημιουργεί μια ιδιαιτερότητα τεράστιας πρακτικής σημασίας.

Χαρακτηριστικό της κυπριακής ιδιαιτερότητας είναι ότι στη διαλεκτική ένταση μεταξύ του ντόπιου και του ξένου, το ελληνικό στοιχείο απέκτησε δεσπόζουσα θέση και οδήγησε σε μια συνύφανση της κυπριακής ζωής με τον ελληνικό πολιτισμό.  Η λογική οδηγεί όμως σε ακόμη ένα συμπέρασμα για την κυπριακή ιδιαιτερότητα.  Στη διαλεκτική ένταση ντόπιου με το ξένο, σημαντική θέση απέκτησε και το τουρκικό στοιχείο.

Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό της κυπριακής ιδιαιτερότητα είναι ότι επιβίωσε χάρη στη συντηρητικότητα των κυπρίων.  Ο συντηρητισμός ήταν αναπόφευκτος σε ένα νησί.  Εμμένουμε στην πατροπαράδοτη ιδιαιτερότητά μας.  Και αντιμετωπίζουμε τα έξωθεν στοιχεία ως προκλήσεις για την ενίσχυση του δικού μας πολιτισμού.  Όταν οι ξένοι κατακτητές επεδίωκαν να επιβάλουν τις δικές τους αξίες, οι ντόπιοι αντιδρούσαν ανεγείροντας πνευματικά τείχη άμυνας.  Αυτά αποδείχθηκαν πολύ αποτελεσματικά.

Είναι ενδιαφέρον ότι και οι δύο κοινότητες διατήρησαν την ιδιαιτερότητά τους χάρη στο συντηρητισμό τους.  Για παράδειγμα οι δύο κοινότητες αντέδρασαν από κοινού στην προσέλευση ξένων στο νησί, περιλαμβανομένων και μουσουλμάνων, το 1860 και το 1878.

Όπως δείχνουν επιστημονικές έρευνες, παρά τις κακές συνήθειες του ανθρώπινου είδους, που φαίνεται να πηγάζουν από το μακρινό μας παρελθόν, είμαστε σε θέση να αναπτύξουμε νέα πρότυπα συμπεριφοράς, καλλιεργώντας τη θετική αμοιβαιότητα, τις διαπολιτισμικές σχέσεις, την κοινωνική αλληλεγγύη, την αναγνώριση κοινών στόχων.  Από αυτήν την οπτική γωνία η διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος απαιτεί καλή επικοινωνία, αναγνώριση κοινών αρχών και αξιών, νομιμοποίηση της ετερότητας, αμοιβαία εμπιστοσύνη, αυτοπεποίθηση.

Η κυπριακή ιδιαιτερότητα μας δείχνει το δρόμο για ένα καλύτερο μέλλον μέσα στην Ενωμένη Ευρώπη.  Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει η κυπριακή κοινωνία να αποβάλει το συντηρητισμό της απέναντι στον κάθε «ξένο».  Η Ευρώπη δεν είναι πλέον ξένη, η Ευρώπη είμαστε εμείς.

Πρέπει να ρίξουμε τα τείχη άμυνας και περιχαράκωσης και να αναγείρουμε γέφυρες συνεννόησης και συνεργασίας μεταξύ των κοινοτήτων του νησιού, με την ευρωπαϊκή οικογένεια και τους μετανάστες.  Πρέπει να περάσουμε από μια εσωστρεφή κλειστή κοινωνία που αμύνεται έναντι ενός επιθετικού περιβάλλοντος, σε μια ανοικτή εξωστρεφή κοινωνία που αντλεί δύναμη από το ευρωπαϊκό της περιβάλλον.

Αυτή είναι η πρόκληση για αποτελεσματική διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος.  Να αποβάλουμε το συντηρητισμό μας χωρίς να αποδομήσουμε την κυπριακή ιδιαιτερότητα.

Για να τα πετύχουμε αυτά απαιτείται παιδεία για μια νεολαία με ανοικτούς ορίζοντες.

Απαιτείται εκκλησία που μέσα από το διάλογο της Ορθόδοξης παράδοσης με τα σύγχρονα προβλήματα να αναδειχθεί σε πνευματική δύναμη και όχι να αυτοπεριορίζεται ως μια «κραυγαλέα ιδεολογία».

Απαιτείται πολιτικό σύστημα με το θάρρος που προϋποθέτει η αποσαφήνιση θέσεων, με ορθολογισμό στη χάραξη πολιτικής και μεθοδικότητα στην εφαρμογή της.

Μέχρι να τα επιτύχουμε όλα αυτά ο εχθρός θα βρίσκεται μέσα μας.

Σημ.: Η «κυπριακή ιδιαιτερότητα» και τα ιστορικά στοιχεία που παρατίθενται περιγράφονται εκτεταμένα στον πρώτο τόμο του βιβλίου του Παύλου Τζερμιά Ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατία, LIBRO, Αθήνα.



Σταύρος Α. Ζένιος



*Καθηγητής χρηματοοικονομικών και διοικητικής επιστήμης, Πανεπιστήμιο Κύπρου και πρόεδρος της Συνόδου των Πανεπιστημίων των Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών UNICA.
15 comments
Φαίδων on 01/03/2011
Το μεταναστευτικό είναι ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι πλείστες δυτικές κοινωνίες και στο οποίο δεν έχουν βρει ακόμα λύσεις. Ίσως γιατί το έθνος παραμένει σημαντικό στοιχείο των πλείστων κρατών ή γιατί τα ζητήματα που δημιουργεί η μετανάστευση δεν λύνονται με πολιτικά συνθήματα αλλά με πρακτικές λύσεις που συνεπάγονται αλλαγή στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ταυτότητα μας.
Panayiotis on 01/03/2011
Έχασες με Σταύρο. Ενώ μιλούσες για την "διαλεκτική ένταση μεταξύ του ντόπιου και του ξένου" όπου "το ελληνικό στοιχείο (και το τουρκικό στοιχείο) απέκτησε δεσπόζουσα θέση" και "ότι επιβίωσε χάρη στη συντηρητικότητα των κυπρίων" και "Όταν οι ξένοι κατακτητές επεδίωκαν να επιβάλουν τις δικές τους αξίες, οι ντόπιοι αντιδρούσαν ανεγείροντας πνευματικά τείχη άμυνας. Αυτά αποδείχθηκαν πολύ αποτελεσματικά" έρχεσε και λες ότι "Για να το πετύχουμε αυτό (διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος) πρέπει η κυπριακή κοινωνία να αποβάλει το συντηρητισμό της απέναντι στον κάθε «ξένο»."

Καταλαβαίνω σωστά ότι για να διαχειριστώ το μεταναστευτικό ζήτημα πρέπει να γίνω Ευρωπαίος και να σταματήσω να είμαι Έλληνας ή Τούρκος (ή να είμαι λιγότερο από ότι είμαι τώρα);

Αντιθέτως. Χώρες όπως οι ΗΠΑ όπου η αφομοίωση των Ευρωπαίων και Νοτιοαμερικανών μεταναστών στην Αμερικάνικη νοοτροπία πέτυχε γιατί οι Αμερικάνοι απαιτούσαν την αφομοίωση, ενώ στην Γερμανία δεν πέτυχε η μεταναστευτική πολιτική γιατί οι Γερμανοί δεν απαίτησαν την αφομοίωση των Τούρκων.

Ποιοι μετανάστες αφομοιώθηκαν καλύτερα στην Κύπρο; Μόνο όσοι έμαθαν Ελληνικά, εργάζονται σε τοπικές επιχειρήσεις, πηγαίνουν στην Εκκλησία, φοιτούν στα Ελληνικά σχολεία. Όσοι έμειναν εκτός έστω και ενός από των πιο πάνω έχουν ακόμη πρόβλημα. Για αυτό η σωστή διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος περνά μόνο μέσα από την αφομοίωση στο τοπικό στοιχείο και τίποτα λιγότερο.
Κάποιος.... on 01/03/2011
Σταματήστε επιτέλους να κατηγορείτε τους Κύπριους για φανατισμό και ξενοφοβία και ρατσισμό, την στιγμή που τα Ευρωπαϊκά ινδάλματα σας παραδέχονται ότι η μεταναστευτική τους πολιτική έχει ξοφλήσει, όταν αντιδρούν με πιο ακραίους τρόπους (ακόμα και σε επίσημο κρατικό επίπεδο) από ότι εμείς και όταν ζητούν με διάφορους τρόπους να διατηρήσουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες και ‘καθαρότητες’.

Ορισμένοι θέλουν να το παίζουν ανοικτόμυαλοι, φιλάνθρωποι και φιλελεύθεροι, (συνήθως καλοταισμένοι και 'αθκιασεροί' και στις πλάτες του φτωχόκοσμου που πληρώνει την νύφη είτε με φορολογίες είτε επειδή πρέπει να ανέχεται τις παράξενες συνήθειες της πολυπολιτισμικότητας στην αυλή του - δεν ζούμε όλοι σε σπίτια κτισμένα σε 5 οικόπεδα και με φράκτες ύψους 2 μέτρων) και ανοίγουν τις πόρτες διάπλατα. Τις πόρτες μιας μικρής γειτονιάς όπως η Κύπρος και προσκαλούν σε πάρτυ ένα ολόκληρο κόσμο. Κανείς δεν διερωτάται ποιος θα μαζέψει τα σπασμένα όταν το πάρτυ θα έχει τελειώσει.
Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια…

Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών αυτού του τόπου θέλουν να ζούν με τον τρόπο που έχουν οι ίδιοι επιλέξει. Τόσους ξένους, και όχι παραπάνω, νόμιμους και όχι λαθρομετανάστες και παράνομους, καθώς πρέπει ανθρώπους και αξιοπρεπείς (όχι κατ’ ανάγκη πλούσιους) και όχι αναρχικούς, αλκοολικούς και τους ανεπιθύμητους άλλων κοινωνιών, που κάποιοι εντέχνως προωθούν στη χώρα μας. Και δεν αναφέρομαι σε όλους τους αλλοδαπούς που υπάρχουν σήμερα στην Κύπρο (για να προλάβω ορισμένους… )

Οποιαδήποτε προσπάθεια επιβολής της αντίθετης γνώμης στον απλό λαό από την κυβέρνηση, τους μεμονωμένους υπουργούς της, διάφορες ‘φιλάνθρωπες’ οργανώσεις και κινήσεις στήριξης αλλοδαπών, όπως γίνεται σήμερα στη Κύπρο θα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία οργανώσεων τύπου ΕΛΑΜ και ομάδων και ατόμων που θα αναλάβουν να 'καθαρίσουν' με το θέμα των αλλοδαπών.

Και μπορεί οι τελευταίοι να είναι ένα μικρό ποσοστό του συνολικού πληθυσμού αλλά θα έχουν την σιωπηρή ανοχή – αν όχι και την ενθάρρυνση – σχεδόν του συνόλου των υπολοίπων. Εκεί να δούμε τι θα γίνει.

Μια μικρή κριτική ματιά στις στατιστικές και στα τελευταία γεγονότα (σε Λάρνακα κυρίως αλλά και αλλού και στο εξωτερικό ) θα πείσει για του λόγου το αληθές….
costas ktoris on 01/03/2011
Panayiotis you are right both about the US succeding and Germany not. However, the reason for this is that in the US they succeeded because of being able to promote what is called constitutional patriotism (syntagmatikos patriotismos). Some people argue that the Annan plan was trying to promote something in our case as well.
Κ Κωνσταντίνου on 01/03/2011
Το μεταναστευτικό είναι πράγματι σοβαρό πρόβλημα για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και για την Κύπρο ακόμα πιο μεγάλο λόγω μικρού μεγέθους και τουρκικής κατοχής.

Χρειάζεται να κάτσουν μαζί οι πολιτικοί οι εργοδότες και οι συντεχνίες και να κάνουμε μια εθνική στρατηγική. Να γίνει αυτό τώρα έστω κι αν έπρεπε να γίνει πριν 10 χρόνια όταν άρχισαν να έρχονται εδώ μαζικά ξένοι, αφού τότε είχαμε τη ψευδαίσθηση ότι θα έρχονταν για μερικά χρόνια ως εργαζόμενοι και μετά θα επέστρεφαν στις οικογένειες τους.

Αλλιώς το θέμα θα γίνει προεκλογικό μπάχαλο και ζημιωμένοι θα είμαστε όλοι μας.
καποιος on 01/03/2011
Κοράνι ,σελ.90.παρ.51
Ω πιστοί! Μην κάνετε τους Εβραίους και τους χριστιανούς φίλους και προστάτες . Είναι φίλοι μόνο
Μεταξύ τους. Όποιος από εσάς τους κάνει φίλους τότε ανήκει σε αυτούς . Ο Θεός δεν καθοδηγεί τους
Άδικους ανθρώπους.

Κοράνι,σελ.75.παρ.89
(Οι άπιστοι) θέλουν να απιστήσετε όπως έκανα και εκείνοι , έτσι ώστε να τους μοιάζετε. Γι αυτό
Να μην κάνετε φίλους άπιστους, εκτός και εάν επιστρέψουν στον δρόμο του θεού. Αλλά αν γυρίσουν
Πίσω ( στην απιστία) να τους κυνηγήσετε και να τους σκοτώσετε όπου αν τους βρείτε. Να μην τους
Έχετε εμπιστοσύνη ούτε ως βοηθούς ούτε ως φίλους.

Κοράνι , σελ. 60 παρ.118
Ω πιστοί ! Να μην σχετίζεστε με κανένα άλλο εκτός από αυτούς που είναι το ίδιο πιστοί όπως εσείς.
Οι άπιστοι θα φροντίσουν να σας διαφθείρουν . Επιθυμούν να υποφέρετε όσον το δυνατόν περισσότερο. Το μίσος του ……………………………

Κοράνι , σελ.62 παρ.151
Θα σπείρουμε τον τρόμο στις καρδιές των απίστων ,γιατί παρομοιάζουν με τον θεό τις δικές τους
Θεότητες ,χωρίς να έχουν κανένα τέτοιο δικαίωμα .Σύντομα θα πάνε στην Κόλαση, γιατί είναι άδικοι.

Κοράνι , σελ.53 παρ.28
Πιστοί μην προτιμάτε για φίλους τους απίστους . όποιος το κάνει αυτό τότε τίποτα από ότι ανήκει στο θεό δεν θα του δοθεί . Εκτός αν αναγκάζεστε από φόβο να τους κάνετε φίλους . Ο θεός σας λέει να φοβάστε μόνο εκείνον , γιατί σ εκείνο θα επιστρέψετε .

Κοράνι σελ.36 παρ.171
Οι άπιστοι μοιάζουν σαν κάποιον που φωνάζει σε κάποιον που ακούει μόνο ένα κλάμα .
Είναι κουφοί , ηλίθιοι , τυφλοί και για αυτό δεν καταλαβαίνουν.

Κοράνι σελ. 92 παρ.72
Άπιστοι είναι αυτοί που λένε :” Ο θεός είναι ο Μεσσίας ,ο γιός τις Μαρίας”. …………………………..
Κοράνι σελ. 92 παρ.73
Άπιστοι είναι αυτοί που λένε :” O θεός είναι το τρίτο μέρος της Τριάδας”……………………………………

Κοράνι σελ.70 παρ.34
Οι άνδρες έχουν εξουσία πάνω στις γυναίκες γιατί ο θεός τους έκανε ανώτερους ……………. Αυτές δε που φοβάστε πως είναι ανυπάκουες να τις συμβουλεύεται ,να τις στέλνετε
Σε χωριστά κρεβάτια και να τις χτυπάτε . …………………………..

.Το κοράνι είναι το Α και το Ω για ένα Μουσουλμάνο , είναι τρόπος ζωής, είναι το παν . Τα παιδιά το έχουν στο υποσυνείδητο τους και πολλές από τις πράξεις τους και ενέργειες τους είναι επηρεασμένες από αυτό. Το μαθαίνουν απέξω.
Κοιτάξτε τι έγινε στο Κόσσοβο ( έφερε τους Αλβανούς ο Τίτο για να μπορέσει να ελέγξει την Αλβανία και τελικά χάθηκε το Κόσσοβο) . Στο Λίβανο μπήκαν οι παλαιστίνιοι ,έκαναν συνοικισμούς και τελικά έφυγαν οι χριστιανοί που ήταν η πλειοψηφία.

Στην Αίγυπτο, Ιράκ ……. Οι χριστιανοί δέχονται συνεχώς επιθέσεις. Τουρκία πριν λίγα χρόνια κανείς δεν πίστευε ότι θα είναι θεοκρατική κυβέρνηση ….

Δεν είμαι ρατσιστής και δεν είναι όλοι μουσουλμάνοι φανατικοί αλλά στο τέλος θα ισχύσει αυτό που λέει το κοράνι ότι δηλ. οι άπιστοι ( εσείς- εγώ – και όλοι κύπριοι) είμαστε τυφλοί ,κουφοί και ηλίθιοι.
Λυπούμαι αλλά θεωρώ ότι ο κύριος Ζένιος είναι γεμάτος ρομαντισμό χωρίς να
Βλέπει Την πραγματικότητα.
Μάρκος on 01/03/2011
Ακόμη ένας της "ανωτέρας" κοινωνικής τάξης που προσπαθεί να το παίξει υπερ άνω και διανοούμενος με κενολογίες. (κάτι όπως το αστικό και ψευδοκομμουνιστικό ΑΚΕΛ). Μήπως ο φίλτατος Ζένιος να μιλήσει με την Μέρκελ, τον Κάμερον και τον Σαρκοζύ για να τους μεταπείσει και να τους παρακαλέσει να ανακαλέσουν τις δηλώσεις τους περί αποτυχίας της πολυπολιτισμικής κοινωνίας και λοιπών παραμυθιών που μας πουλάτε;

Η μετανάστευση σε κάποια χώρα είναι καλή εφόσο είναι με μέτρο και οι μετανάστες αφομειώνονται. Στην Κύπρο υπάρχει ανεξέλεκτη μετανάστευση και μετρημένοι μετανάστες μαθαίνουν ελληνικά ή αφομειώνουνται. Από την άλλη μερικοί άλλοι μας ήρθαν "μανικωμένοι" για να μας επιβάλουν το Ισλάμ όπως οι πολυαγαπημένοι σας "Παλαιστίνιοι" "πολιτικοί" "πρόσφυγες" που δεν είναι τίποτε άλλο παρά έποικοι, βδέλλες του κοινωνικού κράτους και εργαλεία μιας ιμπερεαλιστικής Τουρκίας.

Άλλωστε, γιατί όταν παραπονιούνται οι Ε/Κ για την μετανάστευση αποκαλούνται ρατσιστές και ξενοφοβικοί από την ανωτέρα τάξη ενώ οι ίδιοι συμπαραστέκουνται στους Τ/Κ κατά τους αγώνες τους κατά της μετανάστευσης εκ Τουρκίας; Οι Τ/Κ δεν είναι ρατσιστές και ξενοφοβικοί σ'αυτή την περίπτωση; Ή μήπως επειδή εξυπηρετούνται τα πολιτικά συμφέροντα σας τους συμπαραστέκεστε;

Εγώ τουλάχιστον συμπαραστέκουμε στους Τ/Κ στον αγώνα τους εναντίον της ανεξέλεκτης μετανάστευσης και του νεοοθωμανικού επεκτατισμού επειδή και εγώ αντιμετωπίζω τα ίδια προβλήματα. Εσείς από την άλλη είσαστε υποκριταί. Μήπως υποφέρετε όλοι σας από έντονο ανθελληνισμό, διγλωσσία και υποκρισία; Μάλλον!

Άλλωστε, εσείς είσαστε η επιχειρηματική τάξη των αστών που εργοδοτεί (μόνο) αλλοδαπούς για μισθούς πείνας και έχουν οικιακές σκλάβες. Σας συμφέρει η ανεξέλεκτη μετανάστευση. Θέλετε να καταστρέψετε την κοινωνία μας, το κοινωνικό μας κράτος και να επιβάλετε ένα τερατούργημα σταλινισμού και ακραίου καπιταλισμού.

Τους Κυπρίους όμως τους ρωτήσατε; Όχι. Επειδή είσαστε εκ της φύσεως σας αντιδημοκρατικοί. Αγαπητή ανωτέρα τάξη, σας το λέω ξεκάθαρα. Δεν θα περάσει αυτό που κάνετε!
Κάποιος... on 01/03/2011
Αγαπητέ ’καποιος on March 1, 2011 ’

Δεν θα ήταν καλύτερα να χρησιμοποιήσεις κάποιο άλλο ψευδόνυμο, να μήν συγχιζόμαστε κιόλας???

Κατά τα άλλα... ναι, σε κάποια φάση θα υπάρξει και πρόβλημα με αφορμή τη θρησκεία δεδομένου ότι η τζιχάντ για πολλούς μουσουλμάνους είναι ένας απο τους στύλους του ισλάμ...
(καποιος) on 01/03/2011
Απολογούμαι '' Το λάθος ήταν δικό μου . Όταν το είδα ήταν αργά .
Την επόμενη φορά θα το αλλάξω.
Μου άρεσαν αυτά που έγραψες .
Στο φίλο Παναγιώτη απλά θέλω να πω ότι ο λόγος που δεν αφομοιώθηκαν οι τούρκοι στην Γερμανία ήταν λόγο θρησκείας και μόνο. Οι Γερμανοί έκανα τα πάντα για να τους αφομοιώσουν.
Μονάχα εάν ζήσεις σε μια Αραβική χώρα Τότε μονάχα μπορείς να καταλάβεις τι σημαίνει θρησκεία για αυτούς τους ανθρώπους και εάν διαβάσεις το Κοράνι θα καταλάβεις και την συμπεριφορά τους.
Οι μόνοι που διαφέρουν είναι οι τουρκοκύπριοι ( για διάφορους λόγους πιστεύω).
Και εγώ συμπαραστέκομαι στους τουρκοκύπριους(μάλλον καλύτερα θαυμάζω ) αγαπητέ Κ .Κωνσταντίνου για το μεγάλο τους θάρρος.
Alexander Michaelides on 02/03/2011
Η Αμερική έχει ίσως την καλύτερη μεταναστευτική πολιτική και εφαρμόζει την αφομοίωση. Μιλάς Αγγλικά και δεν περιμένεις το γιατρό να μιλήσει στη δική σου γλώσσα (όπως είχε γίνει πριν την οικονομική κρίση στο Λονδίνο). Άλλο η πολυπολιτισμικότητα και άλλο η δυνατότητα μιας κοινωνίας/οικονομίας/συστήματος να μπορεί να λειτουργεί. Είμαστε στη άκρη ενός τόξου και οι μόνοι γεωγραφικά κοντά, κάπως παρόμοια σκεπτόμενοι με μας, είναι οι Ισραηλίτες (και ίσως μερικοί από τους εναπομείναντες Τουρκοκύπριους). Μία συζήτηση για αυτά τα θέματα θα ήταν καλό (τουλάχιστον τώρα) να γίνει χωρίς ταμπέλες και ρόπαλα. Ο "συντηρητισμός" σε τέτοιο αβέβαιο περιβάλλον μου μοιάζει σαν καλή αυτοάμυνα μέχρι να ξέρεις τι πρέπει να κάνεις, άρα είμαι κι εγώ συγχυσμένος με το γιατί πρέπει ο "συντηρητισμός" να σταματήσει ξαφνικά να υπάρχει.
Σταύρος Α. Ζένιος on 02/03/2011
Αγαπητοί

Μίλησα για να αποβάλουμε τον συντηρητισμό μας χωρίς να χάσουμε την «κυπριακή ιδιαιτερότητα».

Η κυπριακή ιδιαιτερότητα ΔΕΝ είναι ο συντηρητισμός, είναι η ικανότητα αφομοίωσης που μας δίνει τόσο η εθνική μας ταυτότητα (ελληνισμός) όσο και η θρησκευτική μας παράδοση (ορθοδοξία).

Επομένως την καλύτερη ερμηνεία του κειμένου μου την έδωσε ο Panagiotis --- παρόλο που λέει ότι «τον έχασα». Αποδεικνύει έτσι ότι και λίγη μετριοπάθεια όταν απαντάς σε κάποιο κάνει καλό!

Για να αφομοιώσουμε όμως πρέπει και ΕΜΕΙΣ να είμαστε ανοικτοί στο ξένο. Και για να χρησιμοποιούμε την δική μας παράδοση ως όπλο: «τοις πάσι γέγονα τα πάντα, ίνα πάντως τινάς σώσω» είπε ο Απ. Παύλος προς τους Κορινθίους. Η παιδεία πρέπει να στηρίξει την αυτοπεποίθηση στην δική μας ταυτότητα, να μας βοηθήσει να είμαστε ανοικτοί στην ταυτότητα των άλλων για να τους βοηθήσουμε να αφομοιωθούν. Τα ίδια και η εκκλησία. Και η πολιτεία πρέπει να αρθρώσει ΣΑΦΕΙΣ πολιτικές που να είναι ξεκάθαρες παρ’ ολο του ότι πρέπει να είναι σύνθετες.

Η θέση μου έχει ΔΥΟ πυλώνες:

Ισχυρό αίσθημα ταυτότητας + ανοικτοί ορίζοντες = ισχυρή δύναμη αφομοίωσης.

Αν λείπει ένα από τα δύο είτε χάνουμε τον μπούσουλα είτε γινόμαστε ξενόφοβοι.

Η θέση μου διαφέρει τόσο από την αριστερά όσο και από την συντηρητική δεξιά. Γι’ αυτό και η έντονη διαφωνία από Kapoio Marko με τα γραφόμενα μου. Διαφωνώ με Merkel-Sarkozy αλλά και με Δημητρίου-Συλικώτη, και απολογούμαι που τους βάζω όλους στην ίδια πρόταση. Η αριστερά στην Κύπρο ΔΕΝ μπορεί να χειριστεί την κατάσταση. Η δεξιά έχει καλύτερες προοπτικές αν αποβάλει την ακραία εθνικιστική της πτέρυγα.

Αυτά δεν είναι κενολογίες κατά την γνώμη μου, αν και απέχουν από το να είναι ένας κατάλογος από 10 σημεία με χρονοδιάγραμμα εφαρμογής. Όπως λέει και ο Αλέκος Μ. είναι μέρος το «διαλόγου χωρίς ταμπέλες και ρόπαλα»
Κάποιος... on 03/03/2011
Αγαπητέ κ. Ζένιο

Δεν ξέρω αν υπονοείτε μέσα από την απάντηση σας ότι δεν είμαι μετριοπαθής (δύο πρόσωπα έχουμε γράψει με το ίδιο ψευδώνυμο ‘κάποιος’) και δεν γνωρίζω σε ποιόν ακριβώς απευθύνεστε.

Σαν γενικές παρατηρήσεις όμως μπορώ να σας απαντήσω τα εξής:

Το Ισχυρό αίσθημα ταυτότητας στο οποίο αναφέρεστε δεν υπάρχει πλέον στους Κυπρίους, αφού αν ρωτήσετε σχετικά με το θέμα, ιδιαίτερα τους νέους, και όχι μόνο, θα πάρετε απαντήσεις στο φάσμα από απελπιστικές μέχρι γελοίες.

Η ορθοδοξία δεν έχει για τους πλείστους κανένα νόημα. Οι συνειδητοποιημένοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί είναι ελάχιστοι, και οι περισσότεροι χριστιανοί μόνο κατ’ όνομα.

Η Ελληνική γλώσσα παραπαίει, οι λατινικοί χαρακτήρες έχουν εκτοπίσει τους ελληνικούς, το λεξιλόγιο των νέων πάμπτωχο και πάντοτε διανθισμένο με sic και cool-άτες αγγλικές λέξεις, των οποίων πολλές φορές την έννοια αγνοούν ή μπορεί να τους διαφεύγει η αντίστοιχη Ελληνική (αλλά αυτό είναι λεπτομέρεια, αφού έτσι κι’ αλλιώς συνεννοούνται). Ρίξτε μια ματιά σε κάποιο φόρουμ και θα κάνετε τις δικές σας διαπιστώσεις.

Η παιδεία (με την καθοδήγηση του αρμόδιο υπουργού) τα έχει βάλει και με την γλώσσα και με την ιστορία και με την Ορθοδοξία, ότι δηλαδή μας διαφοροποιούσε μέχρι σήμερα από τους υπόλοιπους λαούς. Δεν διαμορφώνει ήθος, μόνο παραγεμίζει με γνώσεις (εν πολλοίς άχρηστες) τους μαθητές, και μάλλον τους προετοιμάζει, όχι να αφομοιώσουν αλλά να αφομοιωθούν από την μάζα της μεγάλης ευρωπαϊκής μας ‘οικογένειας’ ή του ακόμα μεγαλύτερου ‘παγκόσμιου χωριού’ μας.

Βάλτε και την απαξίωση που υπάρχει στον τόπο, τον γενικό ‘ζαμαμφουτισμό΄ (ενδίδω στον πειρασμό και χρησιμοποιώ γνωστή ξένη ορολογία) και θα έχετε πιο πλήρη εικόνα της κατάστασης.

Άρα για ποιες άμυνες μιλάτε χωρίς να φοβάστε; Τι σας κάνει τόσο σίγουρο στα ανοίγματα σας; Τι θα αντιτάξουμε στους ξένους και προς τι θα τους αφομοιώσουμε;

Και με τις καλύτερες προϋποθέσεις να ξεκινούσαμε, πάλι δύσκολο θα ήταν να αφομοιώσουμε τους ξένους αν συγκριθούν τα μεγέθη και ο ολοένα αυξανόμενος ρυθμός καθόδου ξένων στον τόπο.

Η σημερινή κατάσταση διαφέρει από το ωραίο παρελθόν στο οποίο αναφέρεστε, ως προς την ευκολία με την οποία σήμερα ο καθένας μπορεί να μετακινηθεί, και τον βομβαρδισμό μας με τις ξενόφερτες νοοτροπίες ( για να μην χρησιμοποιήσω την πολύ κουλτουριάρικη λέξη ‘κουλτούρα’ – αλήθεια, πόσο αρέσει αυτή η λέξη στον κάθε ‘in’ νεοκύπριο), από το χαζοκούτι και το διαδίκτυο.

Πριν μου απαντήσετε (αν μου απαντήσετε) ότι ίσως υπερβάλλω, θα ήθελα να σας πω ότι είμαι συνέχεια σε επαφή με κόσμο, και έχω στατιστικές και παρατηρήσεις ειδικών σε θέματα για τα οποία διατυπώνω τις απόψεις μου.

Και, ναι, αγαπητέ κ. Ζένιο…. Πολύ φοβάμαι ότι έχουμε χάσει τον μπούσουλα…. και γινόμαστε (από την ανάγκη για άμυνα, και ελλείψει άλλων όπλων) και ξενόφοβοι
Σταύρος Α. Ζένιος on 03/03/2011
Αγαπητέ Κάποιο

"Άρα για ποιες άμυνες μιλάτε χωρίς να φοβάστε; Τι σας κάνει τόσο σίγουρο στα ανοίγματα σας; Τι θα αντιτάξουμε στους ξένους και προς τι θα τους αφομοιώσουμε;"

Μα αυτό είναι το κύριο μου σημείο! Βλέπω τα πράγματα πως θα έπρεπε να είναι, πως να τα φτιάξουμε, και όχι πως τώρα είναι και να τρέξουμε να κρυφτούμε. Θέλουμε Παιδεία που να ΕΝΙΣΧΥΕΙ την ταυτότητα (γλώσσα κλπ) για να μπορεί να κάνει πραγματικά ΑΝΟΙΓΜΑΤΑ, όχι να την υποβαθμίζει για να είναι ανοικτή σαν ξέφραγο αμπέλι. Θέλουμε Εκκλησία με σύγχρονη σκέψη, όχι μόνο δόγμα (ΝΑΙ, υπάρχει, διάβασε Οικ. Πατριάρχη, ακαδημαικούς οπως τον Μητροπολίτη Περγάμου Ζηζιούλα ή τον Αρχ. Αλβανίας Αναστάσιο, πανεπιστημαικούς όπως τον Στ. Φωτίου). Ο Απ. Παύλος εκπροσωπούσε μια μικρή και αδύνατη θρησκεία. Πίστευε όμως στο μήνυμα και στην πεποίθηση των Αποστόλων και ξανοίκτηκε. Τότε δεν είχε και κανένα στοιχείο που να επιβεβαιώνει τις πεποιθήσεις του. Εμείς μετά απο 2000 χρόνα ορθοδοξίας και χιλιάδες χρόνια ελληνικού πολιτισμού έχουμε.
΄
Αυτή είναι η "κυπριακή ιδιαιτερότητα" και επιβίωσε όπως την γνωρίζουμε σήμερα και σε πολυ πιο δύσκολες εποχές. Γι' αυτό "είμαι σίγουρος για τα ανοίγματα μου".

Όσο για το τι πιστεύει ο κόσμος δές κάποια στοιχεία:

48% των ελληνοκυπρίων νέων και 39% των τουρκοκυπρίων θεωρούν τους εαυτούς τους Κύπριους. Επιπλέον 28% των Ε/Κ νοιώθουν εξ’ ίσου Κύπριοι και Έλληνες και 32% των Τ/Κ νοιώθουν εξ’ ίσου Κύπριοι και Τούρκοι. Η συντριπτική πλειοψηφία των νέων και από τις δύο κοινότητες, το 73%, θεωρούν τους εαυτούς τους είτε κύπριους είτε εξίσου κύπριους και έλληνες/τούρκους αντίστοιχα. Όμως προσεκτικότερη μελέτη των στοιχείων δείχνει ότι με τον όρο «Κύπριος» 86% των Ε/Κ και 55% των Τ/Κ αναφέρονται αποκλειστικά στην δική τους εθνοτική κοινότητα και όχι σε όλους τους Κύπριους.

Και απολογούμαι αν υπήρχαν αιχμές οτι δεν είσαι μετριοπαθής ---- δεν βλέπω κάτι στην απάντηση σου που να είναι ξονοφοβικό ή επιθετικό. Ανησυχείς όπως όλοι. Αμφιβάλεις τι μπορούμε να πετύχουμε και αυτό προκαλεί αμφιβολίες και ανασφάλεις. Βεβαίως! Χωρίς το πολιτικό σύστημα να δείχνει στον κόσμο μια ΛΟΓΙΚΗ θετική προοπτική, τι περιμένουμε. Εμένα η προσπάθεια μου είναι να δείξω μια νέα πορεία με προοπτική (και ΔΕΝ είμαι υποψήφιος για τίποτα!). Το άρθρο μου ακριβώς δείχνει ακριβώς την πορεία που ζητά ο Α. Έλληνας στο σημερινό του άρθρο.

Ευχαριστώ

Σταύρος
Κάποιος..... on 04/03/2011
Αγαπητέ κ. Σταύρο

Ευχαριστώ για την πιο πάνω απάντηση και χαίρομαι που έχουμε βρει κοινά σημεία.

Υποστηρίζω, ότι τα οποιαδήποτε ανοίγματα, πρέπει, και μπορούν να γίνουν με ασφάλεια ΜΕΤΑ που θα φτιάξουμε την παιδεία, ΜΕΤΑ την θωράκιση της γλώσσας μας, ΜΕΤΑ την σωστή γνώση της ιστορίας μας και της καταγωγής μας. Θα έλεγα και ΜΕΤΑ την επιστροφή στην γνήσια Ορθοδοξία αλλά αυτό δεν είναι κάτι που διδάσκεται σε εκπαιδευτικά ιδρύματα, είναι τρόπος ζωής, και είναι το δυσκολότερο απ’ όλα να γίνει.
Και επειδή τα πιο πάνω δεν γίνονται από την μια μέρα στην άλλη, θα ήθελα – προσωπικά - να έβλεπα τουλάχιστον μια παράλληλη πορεία προσπάθειας εμπεδώσεως των πιο πάνω και ανοιγμάτων προς τους ‘έξω’.

Δυστυχώς βλέπω μόνο το δεύτερο και πράγματι ανησυχώ γιατί έχω παιδιά που πρέπει να συνεχίσουν να ζουν μετά από μένα σ’ αυτό το τόπο, και σε συνθήκες που η γενιά η δική μας διαμορφώνει.

Χαίρομαι που αναφέρεστε στον Απόστολο Παύλο. Θα γνωρίζεται ασφαλώς ότι ‘ γινόταν τα πάντα τοις πάσι’ για να βοηθήσει και να σώσει τους ανθρώπους ΑΛΛΑ και το ότι ήταν ανυποχώρητος σε θέματα πίστεως και δόγματος. Ανοικτός σε όλους αλλά όχι πέρα από τις κόκκινές γραμμές (για να μιλήσουμε και λίγο με προσφιλείς όρους της σημερινής πολιτικής) που του καθόριζε η πίστη του. Με αυτούς τους όρους, βέβαια!!!!! Όσα ανοίγματα θέλετε….

Για την εκκλησία μπορώ να σας πω από πρώτο χέρι ότι η Ορθοδοξία δεν είναι (ποτέ δεν ήταν) μόνο δόγμα. Γνωρίζω τους άξιους Ιεράρχες τους οποίους παραθέτετε και μπορώ να παραθέσω κι’ εγώ άλλους τόσους.

Το θέμα είναι ότι πρώτα η πολιτεία (όπως και διάφοροι άλλοι) δεν δίνουν τον χώρο στην εκκλησία να δράσει και να βοηθήσει. Είναι φανερό ότι τα κόμματα θέλουν το μονοπώλιο στον λαό, την πλήρη εξάρτηση του από τα ίδια και δεν επιτρέπουν σε τρίτους (βλ. Εκκλησία) να δείξει ότι μπορεί να έχει ρόλο και να λύσει προβλήματα που τα ίδια είτε αδυνατούν να λύσουν, είτε διαιωνίζουν για προφανείς λόγους.

Τέλος, για τις στατιστικές στις οποίες αναφέρεστε…. Τι να πω; Πόσο Έλληνας μπορεί να αισθάνεται κάποιος όταν δεν ξέρει τι γιορτάζουμε την 25 Μαρτίου ή την 28 Οκτωβρίου; Πόσο Κύπριος μπορεί να αισθάνεται όταν δεν ξέρει τι έγινε το 55 – 59 ή τι γιορτάζουμε την 1 Απριλίου και την 1 Οκτωβρίου;

Είναι εύκολο να πεις κάποιος ένα ‘ναι’ όταν τον ρωτήσουν αν αισθάνεσαι Κύπριος ή Έλληνας; Τι λέει μέσα του όμως;

Ξανά ευχαριστώ για τον χρόνο σας.
Κάποιος... on 04/03/2011
Αγαπητέ κ. Σταύρο

Ευχαριστώ για την πιο πάνω απάντηση και χαίρομαι που έχουμε βρει κοινά σημεία.

Υποστηρίζω, ότι τα οποιαδήποτε ανοίγματα, πρέπει, και μπορούν να γίνουν με ασφάλεια ΜΕΤΑ που θα φτιάξουμε την παιδεία, ΜΕΤΑ την θωράκιση της γλώσσας μας, ΜΕΤΑ την σωστή γνώση της ιστορίας μας και της καταγωγής μας. Θα έλεγα και ΜΕΤΑ την επιστροφή στην γνήσια Ορθοδοξία αλλά αυτό δεν είναι κάτι που διδάσκεται σε εκπαιδευτικά ιδρύματα, είναι τρόπος ζωής, και είναι το δυσκολότερο απ’ όλα να γίνει.
Και επειδή τα πιο πάνω δεν γίνονται από την μια μέρα στην άλλη, θα ήθελα – προσωπικά – να έβλεπα τουλάχιστον μια παράλληλη πορεία προσπάθειας εμπεδώσεως των πιο πάνω και ανοιγμάτων προς τους ‘έξω’.

Δυστυχώς βλέπω μόνο το δεύτερο και πράγματι ανησυχώ γιατί έχω παιδιά που πρέπει να συνεχίσουν να ζουν μετά από μένα σ’ αυτό το τόπο, και σε συνθήκες που η γενιά η δική μας διαμορφώνει.

Χαίρομαι που αναφέρεστε στον Απόστολο Παύλο. Θα γνωρίζεται ασφαλώς ότι ‘ γινόταν τα πάντα τοις πάσι’ για να βοηθήσει και να σώσει τους ανθρώπους ΑΛΛΑ και το ότι ήταν ανυποχώρητος σε θέματα πίστεως και δόγματος. Ανοικτός σε όλους αλλά όχι πέρα από τις κόκκινές γραμμές (για να μιλήσουμε και λίγο με προσφιλείς όρους της σημερινής πολιτικής) που του καθόριζε η πίστη του. Με αυτούς τους όρους, βέβαια!!!!! Όσα ανοίγματα θέλετε….

Για την εκκλησία μπορώ να σας πω από πρώτο χέρι ότι η Ορθοδοξία δεν είναι (ποτέ δεν ήταν) μόνο δόγμα. Γνωρίζω τους άξιους Ιεράρχες τους οποίους παραθέτετε και μπορώ να παραθέσω κι’ εγώ άλλους τόσους.

Το θέμα είναι ότι πρώτα η πολιτεία (όπως και διάφοροι άλλοι) δεν δίνουν τον χώρο στην εκκλησία να δράσει και να βοηθήσει. Είναι φανερό ότι τα κόμματα θέλουν το μονοπώλιο στον λαό, την πλήρη εξάρτηση του από τα ίδια και δεν επιτρέπουν σε τρίτους (βλ. Εκκλησία) να δείξει ότι μπορεί να έχει ρόλο και να λύσει προβλήματα που τα ίδια είτε αδυνατούν να λύσουν, είτε διαιωνίζουν για προφανείς λόγους.

Τέλος, για τις στατιστικές στις οποίες αναφέρεστε…. Τι να πω; Πόσο Έλληνας μπορεί να αισθάνεται κάποιος όταν δεν ξέρει τι γιορτάζουμε την 25 Μαρτίου ή την 28 Οκτωβρίου; Πόσο Κύπριος μπορεί να αισθάνεται όταν δεν ξέρει τι έγινε το 55 – 59 ή τι γιορτάζουμε την 1 Απριλίου και την 1 Οκτωβρίου;

Είναι εύκολο να πεις κάποιος ένα ‘ναι’ όταν τον ρωτήσουν αν αισθάνεσαι Κύπριος ή Έλληνας; Τι λέει μέσα του όμως;
Ξανά ευχαριστώ για τον χρόνο σας.