You are here

Στη δίνη απεργιών και συγκρούσεων το λιμάνι

13/08/2021 07:14

Στη δίνη της μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ των συντεχνιών ΣΕΚ και ΠΕΟ και της DP World Limassol, βρίσκεται το λιμάνι Λεμεσού, οι εργασίες του οποίου από χθες έχουν παραλύσει, λόγω επ’ αόριστου απεργίας που κήρυξαν τα μέλη του προσωπικού, ως μέτρο αντίδρασης εξαιτίας της απόφασης του ιδιώτη επενδυτή να απολύσει ως πλεονάζοντες τέσσερις εργαζόμενους.

Η απόφαση της διεύθυνσης της DP World να προχωρήσει σε μείωση του αριθμού του προσωπικού της, που απαριθμεί με το διευθυντικό προσωπικό γύρω στα 60 άτομα, δεν είναι σημερινή.

Η αρχική θέση της εταιρείας ήταν να απολύσει ως πλεονάζοντες 16 άτομα. 

Από τον περασμένο Μάρτιο, ο εν λόγω ιδιώτης επενδυτής που διαχειρίζεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια τις θαλάσσιες υπηρεσίες και τον τερματικό σταθμό γενικού εμπορίου του λιμένα Λεμεσού, είχε γνωστοποιήσει την απόφαση του προς τις δύο συντεχνίες να μειώσει τον αριθμό του προσωπικού που εργοδοτεί, επικαλούμενος την κάθετη μείωση του κύκλου εργασιών της εταιρείας, ως αποτέλεσμα, όπως υποστήριξε, της πανδημικής κρίσης.

Τα στοιχεία αυτά, παρά την υπόδειξη του ΥΠΕΡΓ, δεν έχουν κατατεθεί από την εν λόγω εταιρεία, ως τεκμήριο επιχειρήματος.

Παραπέμφθηκε εργατική διαφορά στο ΥΠΕΡΓ

Η απόφαση της DP World να προχωρήσει σε πλεονασμούς παραπέμφθηκε ως εργατική διαφορά από τις συντεχνίες στο τμήμα εργασιακών σχέσεων, το οποίο μεσολαβούσε παράλληλα για την ανανέωση της συλλογικής σύμβασης. 

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι την περασμένη βδομάδα είχε επιτευχθεί συμφωνία για την ανανέωση της σύμβασης και το τμήμα εργασιών σχέσεων του ΥΠΕΡΓ, ήταν έτοιμο να συνεχίσει τις μεσολαβητικές του προσπάθειες και για το επίμαχο ζήτημα των πλεονασμών, οι νομικοί σύμβουλοι της εταιρείας, κάλεσαν χθες τέσσερεις συγκεκριμένους λιμενεργάτες και τους ανακοίνωσαν ότι απολύονται πάραυτα ως πλεονάζοντες.

Η ΣΕΚ και η ΠΕΟ, στις τάξεις των οποίων ανήκει το προσωπικό της DP World Limasol, αντέδρασαν δυναμικά με επ’ αόριστο απεργία.

Την ίδια ώρα ο αναπληρωτής διευθυντής του τμήματος εργασιακών σχέσεων του ΥΠΕΡΓ Άντης Αποστόλου, με επιστολή του προς τη διαχειρίστρια εταιρεία υποδείκνυε προς την εργοδοτική πλευρά να αναστείλει τις απολύσεις και να προσέλθει σε μεσολαβητική συνάντηση στο ΥΠΕΡΓ τη Δευτέρα 23 Αυγούστου.

«Αν η διαχειρίστρια εταιρεία δεν ανακαλέσει τις απολύσεις, όπως το τμήμα εργασιακών σχέσεων υποδεικνύει, δεν πρόκειται να αρθούν τα απεργιακά μέτρα», ανέφερε στη StockWatch ο Χαράλαμπος Αυγουστή, γενικός γραμματέας της ομοσπονδίας ΟΜΕΠΕΓΕ - ΣΕΚ.  

Ο κ. Αυγουστή σημείωσε ότι οι απεργοί με ενθάρρυνση των συντεχνιών τους, απεγκλώβισαν χθες, ως βήμα καλής θέλησης, άλογα που ήταν σε εμπορικό πλοίο ενώ, «ξεφόρτωσαν ή φόρτωσαν σε ψυγεία ευαίσθητα προϊόντα, για να μην καταστραφούν».

Παρέμβαση για άρση της εργατικής κρίσης στο λιμάνι Λεμεσού έκανε χθες η ΟΕΒ, της οποίας η DP World Limasol είναι μέλος, καθώς και το ΚΕΒΕ, στις τάξεις του οποίου είναι εισαγωγείς και εξαγωγείς που εισπράττουν τις επιπτώσεις από τη δυναμική κινητοποίηση των εργαζομένων στο λιμάνι Λεμεσού.

«Η περίοδος που διέρχεται η οικονομία του τόπου επιβάλλει προς τα εμπλεκόμενα μέρη να βάλουν το δημόσιο καλώς νοούμενο συμφέρον, πάνω από τα οποιαδήποτε συμφέροντα τους», σχολίασε στη StockWatch ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ Μάριος Τσιακκής.

«Υπάρχουν οι διαδικασίες επίλυσης εργατικών διαφορών τις οποίες θα πρέπει οι εμπλεκόμενοι να σεβαστούν και να εφαρμόσουν για να προστατευτεί αυτό το νευραλγικό σημείο της οικονομίας», επεσήμανε ο κ. Τσιακκής.

Σύμφωνα με πληροφορίες της StockWatch, το ΥΠΕΡΓ κατέβαλε ύστατη προσπάθεια για να επισπεύσει τη μεσολαβητική του προσπάθεια και προς τον σκοπό αυτό κάλεσε χθες τα δύο μέρη σε συνάντηση.

Η διαχειρίστρια εταιρεία, όπως έχει αναφερθεί, δεν ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του ΥΠΕΡΓ.

Από πλευράς της διαχειρίστριας εταιρείας αφήνεται να διαρρεύσει ότι η απόφαση να προχωρήσει σε απολύσεις λόγω πλεονασμού, ενθαρρύνεται και από τους νομικούς της συμβούλους που εδρεύουν στο Ντουμπάι.

Τη θέση αυτή φαίνεται να διατύπωσε ο Sultan Ahmed bin Sulaymen, πρόεδρος του ΔΣ και CEO της εταιρείας.

Ο κ. Sulaymen, 66 χρόνων, κατάγεται από το Ντουμπάι.

Ο ΓΓ της ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ ΠΕΟ Άθως Ελευθερίου, σχολιάζοντας τη θέση της DP World Limasol, κατέστησε σαφές ότι το προσωπικό θα επανέλθει στην εργασία του, μόνο αν η εταιρεία ανακαλέσει τις απολύσεις.

Επί τόπου παρέμβαση του ΓΔ του Υπ. Μεταφορών 

Ο ΓΔ του υπουργείου μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ αναμένεται σήμερα στις 08.30 να μεταβεί στο λιμάνι Λεμεσού για να προεδρεύσει χωριστών συναντήσεων με τις ηγεσίες των συντεχνιών και της διεύθυνσης της DP World Limassol.

Ο κ. Μιχαήλ, θα έχει επίσης επί τόπου, χωριστές συναντήσεις με την ΟΕΒ, το ΚΕΒΕ, τους ναυτιλιακούς πράκτορες και εκπροσώπους διάφορων παραγωγικών ομάδων που επηρεάζονται από την απεργία στο λιμάνι.

«Δεν μπορεί να μείνει αμέτοχο το αρμόδιο υπουργείο, όταν η λιμενική βιομηχανία εδώ και δύο μέρες έχει παραλύσει, προκαλώντας ζημιές δεκάδων χιλιάδων ευρώ καθημερινά», τόνισε στη StockWatch ο κ. Μιχαήλ.

Εξήγησε ότι θα επιδιώξει να φέρει τις δύο πλευρές στο τραπέζι με στόχο να εξευρεθεί λύση, στη βάση, όπως σημείωσε, των διαδικασιών που προβλέπει ο κώδικας βιομηχανικών σχέσεων.

Το κράτος έχει επωφεληθεί πέραν των €200 εκατ.

Το κράτος έχει επωφεληθεί από την αποκρατικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού από το 2017 μέχρι σήμερα γύρω στα €291,6 εκατ. σύμφωνα με στοιχεία που κατατέθηκαν από το υπουργείο μεταφορών στη βουλή, με αφορμή σχετικό ερώτημα που είχε υποβάλει αρχές του έτους, ο νυν ΓΓ του ΑΚΕΛ Στ. Στεφάνου.

Οι τρείς διαχειρίστριες εταιρείες, με βάση τα ίδια στοιχεία, έχουν επενδύσει μέχρι σήμερα, κοντά στα €50 εκατ.

Σημειώνεται ότι τα θέματα πλεονάζοντος προσωπικού, εμπίπτουν σύμφωνα με τον κώδικα, στις διαφορές δικαιωμάτων.

Αυτό σημαίνει ότι αν οι δύο πλευρές συνεχίσουν να διαφωνούν, τότε η διαφορά οδηγείται σε διαιτησία, η απόφαση της οποίας είναι πάντα δεσμευτική. 

«Η ΟΕΒ αναγνωρίζει τη σημασία και το ρόλο του λιμένα Λεμεσού για αυτό και πρωτοστατεί στο να επανέλθει η εργατική ειρήνη», σημείωσε στη StockWatch η Λένα Παναγιώτου, διευθύντρια εργασιακών σχέσεων της ομοσπονδίας εργοδοτών.

Πρόσθεσε ότι η ομοσπονδία αναγνωρίζει παράλληλα και το δικαίωμα του εργοδότη σε ότι αφορά τον τερματισμό της απασχόλησης.

«Εργαζόμαστε στη βάση των διαδικασιών και σε συνεργασία με το ΥΠΕΡΓ για να αρθεί αυτή η σοβαρή εργατική κρίση, που μόνο ζημιά κάνει», παρατήρησε.

Από συμπληγάδες η αποκρατικοποίηση του λιμανιού

Η διαχείριση των εργασιών του λιμανιού στη Λεμεσό και η ανάθεση της σε ιδιώτες επενδυτές επιτεύχθηκε μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις που είχε το υπουργείο μεταφορών με τους εν δυνάμει τότε υποψήφιους επενδυτές.

Η τελική συμφωνία επιτεύχθηκε τον Ιανουάριο του 2017.

 Η κοινοπραξία EUROGATE International Gmb, Interorient Navigation Company Ltd και East Med Holdings S.A. έχει αναλάβει τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων.

Η κοινοπραξία DP World Limited, G.A.P. Vassilopoulos και η P & O Maritime ανέλαβαν τις θαλάσσιες υπηρεσίες.

Επίσης η κοινοπραξία DP World Limited και G.A.P. Vassilopoulos Public Ltd ανέλαβαν και τον τερματικό σταθμό γενικού εμπορίου.

Στο λιμάνι εργάζονται συνολικά πέραν των 300 ατόμων ενώ, σε παρεμφερείς εργασίες εμπλέκονται άλλα περίπου 600 άτομα που προέρχονται μεταξύ άλλων από τους συνδέσμους ναυτικών πρακτόρων, διαμεταφορέων, τουριστικών πρακτόρων, τροφοδοτών πλοίων, εφοδιαστών καυσίμων, συνεργεία επισκευών, συντήρησης και επισκευών εμπορευματοκιβωτίων, υπηρεσίες ασφάλειας, εξόρυξης κλπ. 

Του Λεύκου Χρίστου