You are here

Κρίσιμα ανοικτά μέτωπα στα λιμάνια

20/10/2021 07:17

Δύο ανοικτά μέτωπα συνεχίζουν να ταλανίζουν την εργατική ειρήνη στα λιμάνια Λεμεσού και Λάρνακας τα οποία βρίσκονται για μεσολάβηση, το ένα, ενώπιον της υπουργού εργασίας Ζέτας Αιμιλιανίδου και το άλλο ενώπιον του Τμήματος Εργασιακών σχέσεων.

Η πρώτη εργατική διαφορά, αφορά στη διαμάχη που έχει ξεσπάσει από τον περασμένο Μάρτιο μεταξύ των συντεχνιών ΣΕΚ και ΠΕΟ και της DP World Limassol, εκ των διαχειριστριών εταιρειών του λιμένα.

Αφορμή της σύγκρουσης ήταν η απόφαση του ιδιώτη επενδυτή να προχωρήσει σε πλεονασμούς λόγω του ότι η πανδημική κρίση μείωσε σημαντικά τον κύκλο εργασιών της εταιρείας.

Η δεύτερη εργατική διαφορά αφορά στη μη ανανέωση της συλλογικής σύμβασης για τους λιμενεργάτες η οποία έληξε από τον Δεκέμβριο του 2020. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της StockWatch, η διαφορά σε σχέση με τους πλεονασμούς που προωθεί η DP World Limassol, βρίσκεται εδώ και περίπου ένα μήνα στα χέρια της υπουργού εργασίας, η οποία κάλεσε τα δύο μέρη να μην προχωρήσουν σε οποιεσδήποτε μονομερείς αποφάσεις πριν εξαντλήσει η ίδια τη μεσολαβητική της παρέμβαση.

 Μείωση μισθών για να αποφευχθούν πλεονασμοί

Ο Χαράλαμπος Αυγουστή, γενικός γραμματέας της ομοσπονδίας ΟΜΕΠΕΓΕ – ΣΕΚ, ανέφερε στη StockWatch ότι η συνδικαλιστική πλευρά στην προσπάθεια της να διευκολύνει το έργο της ΥΠΕΡΓ αποδέχθηκε μείωση του μισθού του προσωπικού κατά 3%, ως μία εναλλακτική και συμφέρουσα λύση, όπως είπε, για τη διαχειρίστρια εταιρεία, για να αποφευχθούν οι απολύσεις.   

Η μείωση επί του μισθού του προσωπικού έγινε αποδεχτή πάνω σε προσωρινή βάση από το σύνολο του προσωπικού, ως αλληλέγγυο μέτρο, για να μην βρεθούν οι συνάδελφοι τους εκτός εργασίας.

Η μείωση του 3%, σύμφωνα με τις συντεχνίες, θα έχει ισχύ μέχρι τον Μάρτιο του 2022.

Η διεύθυνση της DP World Limassol, παρά το γεγονός ότι μέχρι αυτή τη στιγμή, δεν έχει δηλώσει στην κ. Αιμιλιανίδου αν αποδέχεται ή όχι την αντιπρόταση της ΣΕΚ και της ΠΕΟ, εντούτοις, δεν έχει προχωρήσει σε πλεονασμούς.

Σημειώνεται ότι αρχική πρόθεση της εταιρείας τον περασμένο Μάρτιο ήταν να απολύσει ως πλεονάζοντες 16 άτομα από το σύνολο των περίπου 65 που εργοδοτεί. 

Ακολούθησαν έντονες διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο μερών, χωρίς αποτέλεσμα. 

Τελικά, η εταιρεία προχώρησε τον περασμένο Αύγουστο και απέλυσε τέσσερις εργαζόμενους αντί 16, όπως ήταν η αρχική της απόφαση, με αποτέλεσμα οι συντεχνίες να κηρύξουν επ’ αόριστο απεργία. 

Ανέλαβε ρόλο πυροσβέστη ο Σταύρος Μιχαήλ, ΓΔ του υπουργείου μεταφορών. Μετά από ολοήμερες συσκέψεις οι δύο πλευρές αποδέχθηκαν αναστολή και των μέτρων και των απολύσεων. 

Στην όλη εργατική διαφορά έκανε παρέμβαση και το Τμήμα Εργασιακών σχέσεων του ΥΠΕΡΓ.  

Έκτοτε, η Υπουργός Εργασίας ζήτησε και ανέλαβε προσωπικά τη μεσολάβηση της συγκεκριμένης εργατικής διαφοράς.

Η DP World Limassol, που είναι μέλος του ΚΕΒΕ και της ΟΕΒ, διαχειρίζεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια τις θαλάσσιες υπηρεσίες και τον τερματικό σταθμό γενικού εμπορίου του λιμένα Λεμεσού.

Xάσμα διαφορών για τη σύμβαση

Μεγάλο είναι το χάσμα που χωρίζει τις συντεχνίες με τις διαχειρίστριες εταιρείες στα λιμάνια Λεμεσού και Λάρνακας σε σχέση με την ανανέωση της συλλογικής σύμβασης των λιμενεργατών και των σημειωτών. 

Ο διευθυντής του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων του ΥΠΕΡΓ, Άντης Αποστόλου, έκανε χθες ακόμη μία μεσολαβητική προσπάθεια για άρση της διαφοράς και προς την κατεύθυνση αυτή κατέθεσε στο τραπέζι κάποιες σκέψεις για να βρεθεί κοινό έδαφος.

Οι δύο πλευρές ανέλαβαν να τις μελετήσουν και να επανέλθουν.

 Βάσει των απαντήσεων των δύο μερών, ο κ. Αποστόλου θα αποφασίσει κατά πόσο θα υποβάλει ή όχι μεσολαβητική πρόταση.

«Οι σκέψεις του κ. Αποστόλου δημιουργούν προϋποθέσεις εξεύρεσης κοινού εδάφους», παρατήρησε ο ΓΓ της ΟΜΕΓΕ -ΣΕΚ.

Αντίθετα, ο Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων που είναι ο εργοδότης των λιμενεργατών βάσει του σχετικού νόμου, υποστηρίζει ότι το κόστος των αιτημάτων που έχουν υποβάλει οι συντεχνίες εν μέσω μάλιστα των επιπτώσεων από την πανδημική κρίση, είναι ασήκωτο.

Εκπρόσωπος της εργοδοτικής πλευράς υποστήριξε με δηλώσεις του στη StockWatch ότι το κόστος των αιτημάτων για τους λιμενεργάτες στη Λεμεσό, σε σχέση με το τι προβλέπει η υφιστάμενη συλλογική σύμβαση είναι κοντά στο 20% και στο λιμάνι Λάρνακας 25%.

Οι συντεχνίες διεκδικούν μισθολογικές αυξήσεις 3% το χρόνο για διετή σύμβαση. Επιπρόσθετα διεκδικούν επιμέρους αυξήσεις σε διάφορα επιδόματα, συνεισφορές σε ταμεία συνοχής καθώς και άλλα παρεμφερή ωφελήματα.

Τόσο οι λιμενεργάτες, όσο και οι σημειωτές (γύρω στους 150) έχουν εγγυημένο ετήσιο μισθό μεταξύ €18 – €19 χιλ. και εργοδοτούνται κάτω από ειδικό εργασιακό καθεστώς.

Το επιπρόσθετο τους εισόδημα, προκύπτει με βάση τις εργασίες που αναλαμβάνουν σε θέματα φόρτωσης και εκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων.

Η μισθοδοσία τους καθορίζεται σύμφωνα με τις ώρες, το είδος του φορτίου, τη μέρα και την ώρα.

Τη διαχείριση των εργασιών τους την έχει η εταιρεία USC (United Stivatory Company) η οποία τους χρησιμοποιεί με βάση ρότα του ΥΠΕΡΓ και τις ανάγκες των διαχειριστριών εταιρειών.

Του Λεύκου Χρίστου