You are here

Προβλέπουν κίνδυνο αναστολής έργων δημοσίου

20/10/2021 07:22

Για τον κίνδυνο αναστολής της υλοποίησης αναπτυξιακών έργων του δημοσίου - ο προϋπολογισμός των οποίων ανέρχεται στο €1 δισ. για το 2022 - προειδοποιεί η Ομοσπονδία Εργολάβων Οικοδομών, λόγω της εκτόξευσης του κατασκευαστικού κόστους, ως συνέπεια της διεθνούς αύξησης των τιμών πρώτων υλών.

Το θέμα θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης σε συνάντηση που προγραμματίζεται μεταξύ των αρμόδιων φορέων και των υπουργών Οικονομικών Κωνσταντίνου Πετρίδη και Μεταφορών Γιάννη Καρούσου, ο οποίος καθησυχάζει ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα.

Σε δηλώσεις στη StockWatch, ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος ανέφερε ότι «δεν υπάρχει κίνδυνος να επηρεαστούν τα έργα του δημοσίου διότι μέσα από τις προκηρύξεις των προσφορών υπάρχει φόρμουλα βάσει της οποίας καλύπτονται οι αυξομειώσεις των τιμών».

Σημείωσε ότι «στις 2 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών και τους αρμόδιους φορείς για να συζητηθεί το όλο ζήτημα και να εξεταστούν τα αιτήματα τους».

Με αιτήματα ενώπιον των υπουργών οι εργολάβοι

Αναφερόμενος στα αιτήματα των επιχειρηματιών του κατασκευαστικού τομέα τα οποία τέθηκαν με υπόμνημα ενώπιον των αρμόδιων Υπουργών, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμου Εργολάβων Οικοδομών Στέλιος Γαβριήλ, δήλωσε στη StockWatch ότι «ζητούμε αντισταθμιστικά μέτρα ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος να σταματήσουν ή να μην ξεκινήσουν έργα του δημοσίου».

Σημείωσε πως για την ώρα δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα, ωστόσο, σε αντίθετη περίπτωση, είπε, «επειδή έχουμε επωμιστεί τεράστιο οικονομικό κόστος θα προκύψει τεράστιο πρόβλημα με έργα του δημοσίου, ενώ θα προκύψει και πρόβλημα ανεργίας».

Σύμφωνα με τον κ. Γαβριήλ, εάν ένα έργο ξεκίνησε αρχές του 2020 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, το κόστος του έχει αυξηθεί μέχρι 20%, ενώ εάν ξεκίνησε πριν τρεις μήνες δεν τίθεται τέτοιο θέμα, διότι τα κόστη υπολογίστηκαν στη βάση των τιμών που τρέχουν σήμερα.

Παράλληλα, ανέφερε ότι σε αντιστάθμισμα των δυσμενών συνθηκών που προκάλεσε η απότομη αύξηση και η καθυστέρηση στην παραλαβή των υλικών, ως ένα από τα άμεσα μέτρα που ζητούνται είναι να δοθεί επιπρόσθετη παράταση χρόνου 70 ημερών για την παράδοση έργων, ώστε να μην αναγκαστεί ο κλάδος να πληρώσει πρόσθετες χρεώσεις. Εάν δεν δοθεί η παράταση επεσήμανε, «σημαίνει ότι για κάποια έργα θα υπάρχει πέναλτι €100 την ημέρα και για κάποια άλλα €10 χιλ. την ημέρα».

Στα κτιριακά έργα το μεγαλύτερο πρόβλημα

«Ζητούμε προληπτικά αντισταθμιστικά μέτρα, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος να σταματήσουν ή να μην ξεκινήσουν έργα του δημοσίου ύψους €1 δισ.», είπε ο κ. Γαβριήλ, διευκρινίζοντας ότι «κατά κύριο λόγο το πρόβλημα εντοπίζεται στα κτιριακά έργα τα οποία χρειάζονται εξειδικευμένα υλικά (π.χ. αλουμίνια) και όχι στα οδικά έργα, για τα οποία τα συμβόλαια είναι παλιά και καλύπτονται από τη φόρμουλα του συμβολαίου στην οποία προνοείται η αύξηση του κόστους».

Σημείωσε ότι εάν για παράδειγμα, το έργο για την κατασκευή του νέου Κυπριακού Μουσείου ξεκινήσει μέσα στο πλαίσιο του χρονοδιαγράμματος, που τρέχουν οι αυξήσεις, θα πρέπει να βρεθούν τρόποι ώστε να προχωρήσει η κατασκευή του.

Ανέφερε επίσης, ότι ζητείται να εξεταστούν πιο παλιά έργα το καθένα ξεχωριστά, ώστε να μην προκύψει πρόβλημα προώθησης ή εκτέλεσης τους με αποτέλεσμα να υπάρξουν άνεργοι.

Σημείωσε πως εάν παρατηρηθεί αύξηση του κόστους σε έργα που τρέχουν, θα μπορούσε η Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών (ΚΕΑ) να επιλέξει να προχωρήσει το έργο αντί να τερματιστεί, βρίσκοντας τρόπους να μην μπλοκαριστούν τα έργα λόγω της αύξησης των κατασκευαστικών υλικών.

Βέβαιη εξέλιξη η αναστολή έργων

Ο τέως πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κώστας Ρουσιάς, σε δηλώσεις στη StockWatch, εξέφρασε την άποψη ότι «σίγουρα θα προκύψουν αναστολές έργων διότι οι εργολάβοι θα αδυνατούν να ολοκληρώσουν τα έργα».

Εξήγησε ότι «εάν ένας εργολάβος ανέλαβε ένα έργο πριν ένα χρόνο με χαμηλότερο κόστος, σήμερα με την αύξηση του κόστους, η οποία φθάνει μέχρι και στο 30%, θα έχει σοβαρό πρόβλημα».

Απέδωσε την όλη κατάσταση στην πανδημία τονίζοντας ότι δεν έχει καμία σχέση με τις φυσιολογικές αυξήσεις. Σημείωσε ότι τους μήνες της πανδημικής κρίσης είχε σταματήσει η ανάπτυξη και η παραγωγή πρώτων υλών, ενώ ακολούθως, όταν άνοιξαν οι αγορές, εξαφανίστηκαν τα υλικά από την αγορά.

Ενδεικτικά, ανέφερε ότι το σίδερο από €400 τον τόνο έχει εκτοξευθεί στα €810, το ξύλο από €320 ανήλθε στα €540 το κυβικό μέτρο, ενώ το κόστος των ναύλων επταπλασιάστηκε. Όπως ανέφερε, ένα κοντέινερ των 40 ποδών έφθανε στην Κύπρο από την Κίνα με €1800, ενώ σήμερα φθάνει με €14 χιλ. και με την τιμή όλων των υλικών αυξημένη.

Επισυνάπτεται υπόμνημα με τα αιτήματα της ΟΣΕΟΚ.

Της Ηρώς Ευθυμίου