You are here

Πως θα προάγονται οι δημόσιοι υπάλληλοι

18/01/2022 07:04

Η ισοπεδωτική αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων που εφαρμοζόταν επί δεκαετίες για σκοπούς προαγωγής με βασικά κριτήρια τις υπηρεσιακές εκθέσεις των προϊσταμένων και την αρχαιότητα και σε πολλές φορές την ηλικία, αποτελεί παρελθόν.

Με το νέο σύστημα αξιολόγησης τα πράγματα διαφοροποιούνται σε σημαντικό βαθμό.

O κατάλληλος υπάλληλος για θέσεις προαγωγής και πρώτου διορισμού προαγωγής θα περνά μέσα από την αξία και τη βαθμολογία από εξεταστικά κέντρα τα οποία θα επιμετρούν μεταξύ άλλων και το IQ των υποψηφίων.

Μία καινοτομία που εισάγεται είναι η υποχρεωτική, ανώνυμη αξιολόγηση των προϊσταμένων από το υφιστάμενο προσωπικό τους.

Για τις προαγωγές των υπαλλήλων μέχρι και την κλίμακα Α12, η αξιολόγηση μέσω των υπηρεσιακών εκθέσεων θα αποτελεί ένα από τα συνυπολογιζόμενα κριτήρια με βαρύτητα 0-45 μονάδες και θα αθροίζεται με το κριτήριο των πρόσθετων προσόντων με βαρύτητα 0-20 μονάδες και το κριτήριο της πρόσθετης πείρας με βαρύτητα και από 0-15 μονάδες.

Σε ότι αφορά τις μισθοδοτικές κλίμακες Α13 και πάνω που αφορούν μεσοδιευθυντικές και διευθυντικές θέσεις, πέραν του συστήματος αξιολόγησης, του οποίου η βαρύτητα μειώνεται πλέον δραστικά, θα λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός των γραπτών εξετάσεων χωρίς η ΕΔΥ να στηρίζεται πλέον στα κριτήρια της αρχαιότητας και της ηλικίας.

Η γραπτή εξέταση για σκοπούς προαγωγής, θα βαθμολογείται πλέον ως ακολούθως:

Από 0-40 μονάδες η γραπτή εξέταση (εξεταστικό κέντρο), 20 μονάδες η εμπειρογνωμοσύνη (υπηρεσιακή πείρα), 20 μονάδες για πρόσθετα προσόντα, 10 μονάδες η υπηρεσιακή έκθεση και 10 μονάδες η προφορική εξέταση από την ΕΔΥ.

Για τις διατμηματικές προαγωγές θα προηγείται κατηγοριοποίηση των υπαλλήλων και προς σκοπό αυτό θα συνομολογηθούν νέα σχέδια υπηρεσίας, διότι τα υφιστάμενα θα καταργηθούν.

Η δομή της διατμηματικής, όπως έχει ψηφιστεί από τη βουλή θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το 2025.

Με βάση τα νομοθετήματα δίδεται περισσότερη σημασία στις κλίμακες πέραν της Α7 που αφορούν υπαλλήλους μεσαίων και ανώτατων θέσεων, οι οποίες θα πρέπει να στελεχώνονται από ικανούς υπάλληλους, διότι θα είναι οι μελλοντικοί διευθυντές ή γενικοί διευθυντές.

Οι αξιολογήσεις των εν λόγω υπαλλήλων διαλαμβάνουν ένα πλέγμα εξετάσεων και ένα πλέγμα διαδικασιών που περιλαμβάνει:

Γραπτές εξετάσεις, που είναι βασικά IQ τεστ, ασκήσεις ρόλων, διερευνητικές ασκήσεις, παρουσιάσεις και μελέτες περίπτωσης.

Τα κέντρα αξιολόγησης θα είναι υπό την εποπτεία της ΕΔΥ και στο πρώτο στάδιο θα λειτουργήσουν δοκιμαστικά για να δοθεί ευκαιρία να αποκτηθούν εμπειρίες για όλους τους εμπλεκόμενους.  

Κριτήρια αξιολόγησης, βαρύτητα και μονάδες

Για τις θέσεις προαγωγής η βαρύτητα για τα πρόσθετα προσόντα θα είναι από 0-20.

Για τις θέσεις διατμηματικής προαγωγής θα είναι από 0-20 και για τις θέσεις πρώτου διορισμού και προαγωγής θα είναι 0-10.

Σε ότι αφορά την πρόσθετη πείρα, η βαρύτητα για τις θέσεις προαγωγής θα είναι από 0-20, για τις θέσεις διατμηματικής προαγωγής από 0-10 και για θέσεις πρώτου διορισμού και προαγωγής θα είναι 0-10.

Σε σχέση με την αξιολόγηση - απόδοση στη βάση των ετήσιων υπηρεσιακών εκθέσεων η βαρύτητα για θέσεις προαγωγής θα είναι από 0-45, για τις θέσεις διατμηματικής προαγωγής από 0-15 και μηδέν βαρύτητα για θέσεις πρώτου διορισμού και προαγωγής.

Η έκθεση που θα δίδεται από τον οικείο προϊστάμενου τμήματος θα έχει την εξής βαρύτητα:

Για τις θέσεις προαγωγής από 0-15, για τις θέσεις διατμηματικής προαγωγής από 0-5 και για θέσεις πρώτου διορισμού και προαγωγής 0-10.

Σε ότι αφορά στο εξεταστικό κέντρο, η βαρύτητα για τις θέσεις προαγωγής θα είναι μηδέν, για τις θέσεις διατμηματικής προαγωγής 0-40 και για τις θέσεις πρώτου διορισμού και προαγωγής 0-50.

Σε σχέση με την προφορική εξέταση στην ΕΔΥ, για τις θέσεις προαγωγής η βαρύτητα θα είναι μηδέν, για τις θέσεις διατμηματικής προαγωγής 0-10 και για τις θέσεις πρώτου διορισμού και προαγωγής 0-20.

Στο απερχόμενο σύστημα αξιολόγησης η μέτρηση της αξίας που λειτουργούσε ως αυτόνομο κριτήριο μέσω των ετήσιων υπηρεσιακών εκθέσεων, γινόταν ισοπεδωτικά, με αποτέλεσμα η συντριπτική πλειοψηφία των υπαλλήλων να βαθμολογούνται ως εξαίρετοι.

Τα νέα κριτήρια που έχουν θεσπιστεί, προστιθέμενα, θα καθορίζουν τους ικανότερους από τους υπαλλήλους για προαγωγή.

Για όλους τους υπαλλήλους η αξιολόγηση θα γίνεται σε αριθμητική κλίμακα 0-10 για να μπορεί να αποδίδεται επακριβώς η αξία του υπαλλήλου και να μην αξιολογούνται όλοι με τον γενικό χαρακτηρισμό εξαίρετοι.

Οι υπάλληλοι θα μπορούν με βάση το νέο νόμο, να προσφεύγουν με ενστάσεις σε ανεξάρτητη αναθεωρητική επιτροπή ενώ, μέχρι σήμερα αποτείνονταν στην ίδια επιτροπή που τους αξιολογούσε.

«Όλες οι αλλαγές μαζί και με τις άλλες καινοτομίες που προνοούνται στο νέο σύστημα αξιολόγησης θα συμβάλουν σημαντικά στην αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος», ανέφερε στη StockWatch ο Ανδρέας Λουκά, πρώτος ανώτερος μόνιμος λειτουργός της ΠΑΣΥΔΥ, ο οποίος ήταν από το 2014, εκ των επικεφαλής της διαπραγματευτικής της ομάδας της οργάνωσης του με το ΥΠΟΙΚ για το θέμα του εκσυγχρονισμού του δημοσίου.

Ο κ. Λουκά επεσήμανε ότι o εκσυγχρονισμός στο δημόσιο τομέα δεν μπορεί να εξαντληθεί στο πλαίσιο των τριών μεταρρυθμιστικών νομοθετημάτων.  

Αυτά τα νομοθετήματα, είπε, στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό ενός κομματιού, που αφορά στο σύστημα αξιολόγησης και τις διαδικασίες προαγωγής για τη επιλογή των πιο κατάλληλων υποψηφίων για προαγωγή.

Οι κυβερνητικές εξετάσεις παραμένουν

Για τις συνδυασμένες κλίμακες Α2-7, η πλήρωση των θέσεων θα συνεχίσει να γίνεται με κυβερνητικές εξετάσεις.

Πρόκειται για θέσεις που αφορούν γραφείς και τεχνικούς, οι οποίοι για να προσληφθούν στο δημόσιο θα πρέπει να περάσουν τις κυβερνητικές εξετάσεις, το επίπεδο των οποίων, έχει ανέβει σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Οι υπάλληλοι αυτοί, ως συνήθως εκτελούν επαναλαμβανόμενα καθήκοντα για αυτό και δεν θα περνούν από εξεταστικά κέντρα.

Νέα ομαδοποίηση των θέσεων

Η νέα ομαδοποίηση των θέσεων στο δημόσιο, όπως προκύπτει από το νόμο, αποτελείται:

Από τις διοικητικές θέσεις, τις θέσεις μηχανικών, λογιστών, εγγεγραμμένων δικηγόρων, τις εξειδικευμένες θέσεις και τις εξειδικευμένες επαγγελματικές.

Για την ομαδοποίηση των θέσεων στο δημόσιο έχουν ληφθεί υπόψη τόσο τα καθήκοντα και οι ευθύνες της κάθε θέσης, όσο και τα απαιτούμενα ακαδημαϊκά προσόντα, με κριτήριο την απαίτηση ομοειδών προσόντων.

Αντίστοιχα, στις θέσεις που καθορίστηκαν ως εξειδικευμένες, περιλήφθηκαν εκείνες που δεν μπορούσαν να ενταχθούν σε καμιά από τις άλλες κατηγορίες, λόγω των εξειδικευμένων προσόντων και πείρας που απαιτούν, κυρίως όμως, των εξειδικευμένων καθηκόντων και ευθυνών που περιλαμβάνονται στα σχέδια υπηρεσίας.

Σύμφωνα με τη νέα ομαδοποίηση δεν θα δικαιούνται να διεκδικήσουν κλίμακα Α13 μόνο αυτοί που είναι Α11+2, αλλά και όσοι ενδιαφέρονται ή όσοι έχουν τα προσόντα και 8ετή υπηρεσία σε υπεύθυνη θέση.

Σημειώνεται ότι ο υποψήφιος που θα προέρχεται από το συγκεκριμένο τμήμα ή υπηρεσία που έχει προκηρυχθεί η θέση προαγωγής θα πριμοδοτείται με πέντε μονάδες.

Τι προβλέπουν οι νέοι κανονισμοί

Με βάση τα νομοθετήματα, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για εισαγωγή νέων διατάξεων για καθορισμό της διαδικασίας αξιολόγησης και επιλογής υποψηφίων από την ΕΔΥ για πλήρωση των θέσεων προαγωγής διατμηματικής προαγωγής και πρώτου διορισμού και προαγωγής της δημόσιας υπηρεσίας με τις οποίες καθορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης και βαρύτητα για κάθε ένα από αυτά.

Για την πλήρωση όλων των θέσεων από την κλίμακα Α13 και άνω περιλαμβανομένων των θέσεων προϊσταμένων τμημάτων, ΓΔ τμημάτων και υπηρεσιακών, προβλέπεται η αξιολόγηση των υποψηφίων σε εξεταστικά κέντρα που θα καθορίζονται από την ΕΔΥ με δυνατότητα ανάθεσης τους και στον ιδιωτικό τομέα μέσω του σχετικού νόμου δημοσίων συμβάσεων.

Ωστόσο, για την πλήρωση των θέσεων που θα προκηρυχθούν, τα εξεταστικά κέντρα αξιοποιηθούν μόνο για την πλήρωση θέσεων προϊσταμένων τμημάτων ενώ η πλήρωση των υπόλοιπων θέσεων για το συγκεκριμένο έτος ρυθμίζεται ότι θα γίνει με τη διεξαγωγή γραπτών εξετάσεων.

Στους νέους κανονισμούς περιλαμβάνονται οι πιο κάτω ρυθμίσεις.

-Αξιολόγηση των υπαλλήλων με βάση κριτήρια και αναλυτικό πλαίσιο ικανοτήτων/δεξιοτήτων ανάλογα με το ιεραρχικό επίπεδο τους όπως καθορίζεται.

-Κατάταξη των υπαλλήλων σε δύο ιεραρχικά επίπεδα αντί τρία που ήταν προηγούμενα.

Το ένα αφορά το μέσο διευθυντικό προσωπικό στο οποίο περιλαμβάνονται οι θέσεις με μισθολογικές κλίμακες Α13 και άνω (ιεραρχικό επίπεδο 1) και το άλλο αφορά το προσωπικό σε θέσεις εισδοχής και το προσωπικό με εποπτικά καθήκοντα σε θέσεις με μισθολογική κλίμακα κάτω από την κλίμακα Α13, ιεραρχικό επίπεδο 2 για το προσωπικό με εποπτικά καθήκοντα προβλέπονται τρία πρόσθετα κριτήρια εν συγκρίσει με το προσωπικό εισδοχής.

-Αριθμητική βαθμολόγηση για αξιολόγηση των υπαλλήλων σε θέσεις μέχρι το επίπεδο της κλίμακας Α11 των οποίων η αξιολόγηση θα αποτελεί κριτήριο για σκοπούς προαγωγής με διασύνδεση των προνοιών των κανονισμών.

-Περιγραφική αξιολόγηση για υπαλλήλους για τους οποίους η αξιολόγηση θα γίνεται μόνο για σκοπούς ανάπτυξης και δεν θα λαμβάνεται υπόψη για σκοπούς προαγωγής.

Στο προηγούμενο ν/σ στο επίπεδο της κλίμακας Α13 η αξιολόγηση είχε βαρύτητα 0-20 μετά τις εξετάσεις.

-Προβλέπονται ρυθμίσεις για έλεγχο της διαδικασίας αξιολόγησης προς αποφυγή του φαινομένου της ισοπεδωτικής βαθμολόγησης τόσο ενδουπουργειακά όσο και από την ΕΔΥ αντί της ποσόστωσης που υπήρχε προηγουμένως.

-Επίσης προβλέπονται ρυθμίσεις για παραπομπή της ένστασης των υπαλλήλων επί της αξιολόγησης τους σε επιτροπή αξιολόγησης.  

-Εισαγωγή ρύθμισης για εθελοντική και ανώνυμη αξιολόγηση των προϊσταμένων τμημάτων ΓΔ και υπηρεσιών και προϊσταμένων ανεξάρτητων υπηρεσιών από τους υπαλλήλους τους δηλαδή αξιολόγηση τύπου 180 μοιρών όπως προβλέπεται στον κανονισμό 18.

Πρόσβαση υπαλλήλων χωρίς παρέμβαση δικαστηρίου

-Θα παρέχεται η δυνατότητα κάθε υποψηφίου να έχει πρόσβαση στο δομημένο έντυπο και στην καταγραμμένη προφορική εξέταση του, χωρίς να χρειάζεται να ζητήσει γι’ αυτό άδεια του δικαστηρίου.

-Επίσης καθορίζεται χρονική περίοδος για έναρξη από την ΕΔΥ της διαδικασίας επανεξέτασης ακυρωθείσας απόφασης εντός ενός μηνός από την έκδοση της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου.

-Αύξηση των ετών κατά τα οποία ο δημόσιος υπάλληλος δεν θα μπορεί να προαχθεί αν τιμωρήθηκε για πειθαρχικά παραπτώματα σοβαρής μορφής από τα δύο σε τρία.

-Επίσης τροποποιείται και ο πειθαρχικός κώδικας των δημοσίων υπαλλήλων.

Του Λεύκου Χρίστου