You are here

Οι εκπτώσεις δεν σώζουν το λιανεμπόριο

24/01/2022 11:30

Το κοκτέιλ των περιοριστικών μέτρων, των αυξημένων κρουσμάτων και της οικονομικής στενότητας των νοικοκυριών, έβαλε την αγορά στον πάγο ακόμη και τις ημέρες των εκπτώσεων.

Παράγοντες του λιανικού εμπορίου κάνουν λόγο για μείωση του τζίρου στα εμπορικά καταστήματα, που φτάνει μέχρι και στο 50%.

Δεν ανέκαμψε η αγορά

Ο διευθύνων σύμβουλος και συνιδιοκτήτης του εμπορικού κέντρου My Mall Limassol, Ανδρέας Χατζημιτσήs, μιλώντας στη StockWatch, είπε ότι το δυσμενές σκηνικό που επικρατεί στην αγορά λόγω των περιοριστών μέτρων και την αύξηση των κρουσμάτων ώθησε τον κόσμο να μείνει στα σπίτια του.

«Όταν το 20% των πολιτών βρίσκεται υπό περιορισμό, είτε επειδή είναι κρούσμα, είτε επειδή είναι επαφή, όσο δελεαστικές και να είναι οι εκπτώσεις δεν μπορούν να συμβάλουν στην ανάκαμψη της αγοράς», είπε.

Επιπλέον, σημείωσε ότι «ο κόσμος γνωρίζει ότι μπορεί να έχει εκπτώσεις όλο το χρόνο», αν και εξέφρασε την εκτίμηση πως ο κορωνοϊός «θα συνεχίσει να μας ταλανίζει για πολλούς μήνες ακόμη».

Όσον αφορά την κίνηση στα malls από το Δεκέμβριο που αυστηροποιήθηκαν τα μέτρα μέχρι και σήμερα, ο κ. Χατζημιτσής είπε ότι η αγοραστική δύναμη στα εμπορικά καταστήματα μειώθηκε μέχρι και 50%, ενώ στους χώρους εστίασης, καφετέριες και εστιατόρια που λειτουργούν στα malls, η πτώση ήταν πέραν του 60%.

Όπως σημείωσε, «στο πλαίσιο των δύσκολων συνθηκών διαβίωσης που επιβάλλει η πανδημική κρίση, πολύς κόσμος δεν έχει την οικονομική άνεση για να ξοδέψει για οτιδήποτε πέραν των απαραίτητων».

Μείωση τζίρου σε καταστήματα και χώρους εστίασης

«Από τις 24 Δεκεμβρίου και μετά χάθηκε το χαμόγελο από τις επιχειρήσεις, διότι τα περιοριστικά μέτρα γονάτισαν το παζάρι όχι μόνο τις ημέρες των εορτών, αλλά και τις ημέρες των εκπτώσεων», δήλωσε στη StockWatch ο γενικός διευθυντής του Nicosia Mall, Γιώργος Γεωργίου.

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργίου, ο τζίρος στα εμπορικά καταστήματα μειώθηκε μέχρι 30% σε σχέση με το 2019 και πέραν του 60% στους χώρους εστίασης, σινεμά και ψυχαγωγίας».

Σημείωσε ότι «όταν αφαιρείς από την εξίσωση τους χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας, τα μόνα που αφήνεις διαθέσιμα είναι τα είδη πρώτης ανάγκης».

«Η κυβέρνηση δεν μας έκλεισε εντελώς όπως έγινε πέρσι, αλλά μας επέβαλε ένα άτυπο lockdown», υπέδειξε, αναφέροντας ότι ειδικά με το μέτρο που απαγορεύει στους 12χρόνους και άνω να εισέρχονται στους χώρους ψυχαγωγίας, μειώθηκε κατακόρυφα η κίνηση στα malls.

«Οι πόρτες δεν έκλεισαν όχι μόνο για τους 12χρόνους, αλλά για τους φίλους τους και τις οικογένειες τους», επεσήμανε.  

Προς τα κάτω η αποτίμηση στα εμπορικά κέντρα

Ο  marketing manager των The Mall of Cyprus και The Mall of Engomi, Γιώργος Πίσσης, σε δηλώσεις στη  StockWatch, εξέφρασε ικανοποίηση για το ότι τη φετινή εορταστική περίοδο μπόρεσαν να λειτουργήσουν τα malls, σε αντίθεση με τα Χριστούγεννα του 2020 που είχε επιβληθεί lockdown, ενώ λειτουργούσαν τα καταστήματα στο αστικό κέντρο των πόλεων και τα πολυκαταστήματα.

Παρόλα αυτά, πρόσθεσε ότι «η αποτίμηση είναι προς τα κάτω λόγω των περιοριστικών μέτρων, την έξαρση των κρουσμάτων στη συγκεκριμένη φάση, αλλά γενικότερα και λόγω της  ανησυχίας και κακής ψυχολογία του κόσμου η οποία επηρέασε την επισκεψιμότητα στα εμπορικά κέντρα, τόσο τις ημέρες των εορτών, όσον και την περίοδο των εκπτώσεων που ακολούθησε τις γιορτές».

Συγκρατημένη, αλλά καλή η κίνηση

Η υπεύθυνη του γραφείου επικοινωνίας και προβολής του Metropolis Μall, Μαριλένα Παλάζη, μιλώντας στη StockWatch, είπε ότι «υπό τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς η κίνηση ήταν πολύ καλή τις ημέρες των εορτών, αν και η αγορά είναι ακόμη συγκρατημένη και σίγουρα τα πράγματα δεν είναι όπως θα θέλαμε να είναι».

Η κ. Παλάζη, εξέφρασε την ελπίδα ότι τις ημέρες των εκπτώσεων, που φθάνουν μέχρι και 70%, θα αυξηθεί η κινητικότητα στα εμπορικά καταστήματα.

Σε σχέση με την κίνηση στους χώρους εστίασης, αν και δεν υπάρχει η εμπειρία προηγούμενων  ετών για το Metropolis Μall το οποίο λειτούργησε το 2021, η κ. Παλάζη ανέφερε ότι οι καφετέριες, τα εστιατόρια και όλοι οι χώροι ψυχαγωγίας δουλεύουν πάρα πολύ καλά.

Σε αχαρτογράφητα νερά η αγορά

Ο γενικός γραμματέας του συνδέσμου λιανικού εμπορίου Μάριος Αντωνίου, σε δηλώσεις στη StockWatch, εξέφρασε αγωνία διότι, όπως επεσήμανε, λόγω της πανδημίας «βαδίζουμε σε αχαρτογράφητα νερά». «Πάντα λέμε ότι φθάσαμε στο τέλος και μετά κάτι γίνεται και ανατρέπονται όλα και ξεκινούμε από την αρχή με πρωτόκολλα και μέτρα», σημείωσε.

«Το τι επικρατεί σήμερα στην αγορά δεν μπορεί να συγκριθεί με το 2019», τόνισε.

Σημείωσε ότι το μόνο θετικό είναι ότι φέτος τα καταστήματα είναι ανοικτά. «Όμως ο κόσμος κρατήθηκε στο σπίτι, συνεπώς για ποιο λόγο να ψωνίσει ρούχα ή παπούτσια, είτε τις ημέρες των εορτών, είτε στις εκπτώσεις», ανέφερε.

Ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΕΚ, Στέφανος Κουρσάρης, δήλωσε στη StockWatch, ότι ο τζίρος στα καταστήματα στα αστικά κέντρα των πόλεων τις ημέρες των εορτών ήταν μειωμένος πέραν του 30% σε σχέση με τα Χριστούγεννα του 2020.

Τόνισε ότι μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων δίνει αγώνα για να κρατηθεί στη ζωή ωσότου ξεπεραστεί η πανδημική κρίση και εξέφρασε την ελπίδα, με το χειμωνιάτικο σκηνικό των τελευταίων ημερών, να «τρέξει» το χειμωνιάτικο στοκ των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης.

Της Ηρώς Ευθυμίου