You are here

Οι εξετάσεις τετραμήνων βγάζουν περισσότερους άριστους

05/12/2022 17:44

Οι εξετάσεις τετραμήνων βγάζουν πολύ περισσότερους άριστους από ό,τι οι Παγκύπριες Εξετάσεις, δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), Πρόδρομος Προδρόμου, σημειώνοντας ότι αποτελεί θετικό βήμα το νέο σύστημα αξιολόγησης στη Μέση Εκπαίδευση.

Μιλώντας σε διάσκεψη Τύπου, με θέμα την αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών στη Μέση Εκπαίδευση, η οποία έγινε τη Δευτέρα στο Υπουργείο Παιδείας, ο κ. Προδρόμου διερωτήθηκε αν το πραγματικό θέμα είναι η αξιολόγηση ή το τι και πώς διδάσκεται στα σχολεία και το κατά πόσον οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν τις επιδιωκόμενες επιδόσεις. «Αξιολόγηση πάντοτε υπήρχε και αναπόφευκτα πάντοτε θα υπάρχει», πρόσθεσε. 

«Με το νέο σύστημα αξιολόγησης στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης έχουμε μια ενιαία, συγκροτημένη και ομοιόμορφη αξιολόγηση για όλα τα σχολεία και για όλα τα παιδιά και αυτό είναι ένα θετικό βήμα», επεσήμανε ο ΥΠΑΝ. «Επειδή η αξιολόγηση είναι ενιαία και συγκροτημένη, μπορεί να είναι καλύτερα μελετημένη, να προσαρμόζεται στα δεδομένα και να έχουμε τα πιο αξιόπιστα αποτελέσματα που μπορούν να μας καθοδηγήσουν», επεσήμανε. «Ο θεσμός της αξιολόγησης ήδη εφαρμόστηκε επιτυχώς στο Λύκειο τα 3 προηγούμενα σχολικά έτη και φέτος θα εφαρμοστεί και στο Γυμνάσιο», συμπλήρωσε.

Απευθυνόμενος προς όσους αμφισβητούν τη διαδικασία της αξιολόγησης, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «το πραγματικό ζήτημα που θα πρέπει να μας απασχολήσει είναι τα μαθησιακά αποτελέσματα και αν αυτά μπορούν να βελτιώνονται στο μέτρο του δυνατού». Ανέφερε περαιτέρω ότι «έχει ακουστεί και έχει γραφτεί ότι με τον θεσμό της αξιολόγησης θυματοποιούνται οι άριστοι», προσθέτοντας ότι τα αποτελέσματα και οι αριθμοί διαψεύδουν κάθε τέτοιο ισχυρισμό.  

Ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι την πρώτη χρονιά εφαρμογής των γραπτών αξιολογήσεων στην Α’ Λυκείου, το πρώτο τετράμηνο, το ποσοστό των παιδιών που έγραψαν από 18 μέχρι 20 ήταν στα Νέα Ελληνικά περίπου 9%, στα Μαθηματικά 10% και στα Μαθηματικά Προσανατολισμού 18%. Τη σχολική χρονιά 2021-22, στο δεύτερο τετράμηνο, στην Α’ Λυκείου, το ποσοστό των παιδιών που έγραψαν από 18 μέχρι 20 ήταν στα Νέα Ελληνικά 20% και στα Μαθηματικά Προσανατολισμού 10%. «Ο ισχυρισμός ότι θυματοποιούνται οι άριστοι προκαλεί απορία», τόνισε. 

Επιπρόσθετα, ο ΥΠΑΝ συνέκρινε αυτά τα αποτελέσματα με τα αποτελέσματα των Παγκύπριων Εξετάσεων, επισημαίνοντας ότι στις Παγκύπριες Εξετάσεις του 2012, στα Νέα Ελληνικά ήταν άριστοι το 0,25% και στα Μαθηματικά το 0,5%. Στις Παγκύπριες Εξετάσεις του 2016, στα Νέα Ελληνικά ήταν άριστοι το 0,7% και στα Μαθηματικά το 4% των μαθητών. Στις Παγκύπριες Εξετάσεις του 2022, στα Νέα Ελληνικά ήταν άριστοι το 1,2%, ενώ στα Μαθηματικά το 5,9%. «Οι εξετάσεις τετραμήνων βγάζουν πολύ περισσότερους άριστους από ό,τι οι Παγκύπριες Εξετάσεις», είπε.

Ο κ. Προδρόμου υπογράμμισε ότι «το να είναι οργανωμένο το σχολείο σε εξετάσεις τετραμήνων βοηθάει τα παιδιά και αυτό μας το έχουν πει και κάποιοι από τους πρωτεύσαντες των Παγκύπριων Εξετάσεων». Ακόμη, υπέδειξε ότι οι συζητήσεις και η ένταση σχετικά με την αξιολόγηση προκαλούν άγχος και περισσή πίεση. 

«Θέλουμε το δημόσιο σχολείο να προκρίνει την προσπάθεια και την επιδίωξη βελτίωσης. Θέλουμε να υπάρχουν και στη δημόσια εκπαίδευση αξιόπιστες διαδικασίες αξιολόγησης και το σχολικό σύστημα να προάγει την αριστεία», επεσήμανε ο Υπουργός, διευκρινίζοντας ότι στόχος είναι οι μαθητές να πετυχαίνουν καλύτερα αποτελέσματα.

Αναφερόμενος στην ύλη των εξετάσεων, ο κ. Προδρόμου είπε ότι μέρος της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι ότι πρέπει να σταματήσουμε να προσεγγίζουμε την εκπαίδευση μέσω της ποσότητας της ύλης σε ένα βιβλίο. «Πρέπει να κατακτούμε δείκτες επάρκειας», υπέδειξε, προσθέτοντας ότι αυτό δεν έχει κατακτηθεί ακόμα από όλο το εκπαιδευτικό σύστημα. «Πρέπει να δούμε πώς το σχολείο γίνεται πιο αποτελεσματικό σε σχέση με τους στόχους που έχει θέσει», υπογράμμισε.

Απαντώντας σε ερώτηση για τα εξωδιδακτικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών, ο ΥΠΑΝ εξήγησε ότι προβλέπεται ότι οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν και έχουν και κάποιες άλλες αρμοδιότητες. «Αυτή η συζήτηση δεν βοηθά, δημιουργεί ένα πλαίσιο αναστάτωσης, που δεν επηρεάζει την πλειονότητα των μαθητών», ανέφερε.

Ερωτηθείς για την πρόθεση βουλευτών της Επιτροπής Παιδείας να ζητήσουν κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων, ο κ. Προδρόμου απάντησε ότι δεν έχει υπ’ όψιν του ότι η πλειονότητα της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας έχει τέτοια πρόθεση εναντίον της αξιολόγησης. Εξάλλου, πρόσθεσε, η διαδικασία της αξιολόγησης έχει εγκριθεί από τη Βουλή. «Εάν κατατεθεί πρόταση από μέλη της Επιτροπής, αυτό μπορεί να γίνει μετά τον Μάρτιο», κατέληξε.