You are here

Επανέρχεται η σχολή ενήλικων καταναλωτών

17/03/2023 13:33

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Κύπριοι καταναλωτές σήμερα παραμένουν ίδια με αυτά που αντιμετώπιζαν πριν 50 χρόνια, σύμφωνα με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών, ο οποίος επαναφέρει τη Σχολή Ενήλικων Καταναλωτών από τον ερχόμενο Οκτώβριο.

Στην παρουσίαση που έγινε στο πλαίσιο εκδήλωσης για τα 50 χρόνια λειτουργίας του Συνδέσμου, την περασμένη Τετάρτη, τονίστηκαν τα κύρια προβλήματα των Κυπρίων καταναλωτών σήμερα που αφορούν στην απουσία του θεσμού Επιτρόπου Καταναλωτή και στην αντιμετώπιση της ακρίβειας και της μείωσης της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή.

Ο θεσμός του Επιτρόπου Καταναλωτή αναμένεται να στοχεύσει στο σύνολο των καταναλωτών με μεγαλύτερη προσοχή και στήριξη, σύμφωνα με το Σύνδεσμο.

Επισημάνθηκε ακόμη, ότι το νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία του καταναλωτή είναι διασκορπισμένο σε διάφορα υπουργεία και αρμόδιες αρχές, οδηγώντας στην έλλειψη συντονισμού, οργάνωσης και ελέγχου για την εφαρμογή του πλαισίου.

Όπως αναφέρθηκε, σημαντικό ορόσημο για τον Σύνδεσμο αποτέλεσε η ίδρυση της Σχολής Ενηλίκων Καταναλωτών το 1990, η οποία αναμένεται να συνεχίσει την λειτουργία της από τον Οκτώβριο 2023, διαδικτυακά.

Διαχρονικά τα προβλήματα του καταναλωτή

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, τα προβλήματα των καταναλωτών το 1974 αφορούσαν στους αργούς ρυθμούς εργασίας της Επιτροπής Τιμών, στην καταστρατήγηση των αγορανομικών διαταγμάτων λόγω μη σαφήνειας στη διατύπωση, αλλά και στη στελέχωση της Αγορανομικής Υπηρεσίας.

Η παρακολούθηση της διεθνούς αγοράς για πάταξη ψεύτικων τιμολογίων, η αναγραφή τιμής πώλησης σε κάθε προϊόν, καθώς και η νοθεία, συγκεκαλυμμένες αυξήσεις με μείωση του βάρους, αυστηρότερες ποινές και η δημοσίευση ονομάτων παρανομούντων απασχόλησαν επίσης τους καταναλωτές τότε.

Τρία χρόνια μετά, το 1977, ο Σύνδεσμος αναφέρει ότι το φαινόμενο παραβάσεων έτεινε να γίνει μόνιμος θεσμός, ενώ καταγράφηκε προκλητική παραβίαση των Αγορανομικών Διαταγμάτων.

Το 1978 ο Σύνδεσμος έστειλε υπόμνημα στον τότε υπουργό Εμπορίου, καλώντας τον να λάβει άμεσα μέτρα για επίλυση του προβλήματος των τιμών, καθιερώνοντας μηχανισμό παρακολούθησης των τιμών, μεταξύ άλλων.

Προέτρεψε ακόμη το υπουργείο, να ενισχύσει τα αρμόδια τμήματα του, να πατάξει την φοροδιαφυγή και να ελέγξει προϊόντα που επιβαρύνουν την τσέπη του νοικοκυριού.

Στο ίδιο υπόμνημα ο Σύνδεσμος, κάλεσε το υπουργείο σε παρακολούθηση του κόστους παραγωγής και άμεσες παρεμβάσεις στις περιπτώσεις που επιβάλλεται η μείωση των τιμών και η εφαρμογή υποχρεωτικών προτύπων, με στόχο την προστασία των καταναλωτών σε διαρκή αγαθά.

Δράσεις 2022

Σε σχέση με τις δραστηριότητες του Συνδέσμου το 2022, ο Σύνδεσμος αναφέρει συνοπτικά τη συμμετοχή και εκπροσώπηση σε δεκάδες επιτροπές και κέντρα λήψης αποφάσεων, καθώς και τη συμμετοχή του σε 122 επιθεωρήσεις σχολικών κυλικείων.

Το τηλεφωνικό κέντρο του Συνδέσμου δέχθηκε συνολικά 10327 κλήσεις την περασμένη χρονιά, ενώ υποβλήθηκαν από καταναλωτές 709 γραπτά παράπονα.

Πρόσθετα, ο Σύνδεσμος συμμετείχε σε τέσσερα ευρωπαϊκά προγράμματα, εκ των οποίων τα τρία θα συνεχιστούν και το 2023.

Μ.Κ.