You are here

Στη Θεσμών και Διαφάνειας κατέθεσε ο Κώστας Καραμανλής

20/03/2023 16:33

Την πρώτη του δημόσια τοποθέτηση μετά την παραίτησή του, πραγματοποίησε ο πρώην Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Ελλάδας Κώστας Καραμανλής, καταθέτοντας σήμερα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων για το δυστύχημα στα Τέμπη.

Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε μέχρι και μία ώρα πριν από το μοιραίο δυστύχημα, επιρρίπτοντας την ευθύνη στο γεγονός ότι ο σταθμάρχης επέλεξε να χαράξει τη διαδρομή χειροκίνητα.

Κατά την τοποθέτησή του, ο πρώην Υπουργός αναφέρθηκε στην παραίτησή του, μετά το δυστύχημα, σημειώνοντας: «παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία». Σε αυτό το πλαίσιο, ισχυρίστηκε ότι δεν ακολούθησε την πολιτική πεπατημένη αναζήτησης των παραιτήσεων υφισταμένων και ότι ανέλαβε ο ίδιος την «πολιτική ευθύνη που του αναλογεί».

Την ίδια ώρα, σημείωσε ότι η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης «θα μείνει γράμμα κενό αν δεν συνοδευτεί από αναζήτηση διαχειριστικών ευθυνών σε όλο τους το εύρος».

Αναφορικά με το επίμαχο σύστημα τηλεδιοίκησης, για το οποίο έχει ξεσπάσει σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση, ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι σχετικό σύστημα ήταν σε λειτουργία από τον Νοέμβριο του 2022 και τη συγκεκριμένη ημέρα χρησιμοποιήθηκε μέχρι και μία ώρα πριν το δυστύχημα. Σε αυτό το πλαίσιο, επικαλέστηκε έγγραφο του ΟΣΕ, σύμφωνα με το οποίο οι σταθμάρχες καλούνταν να χαράσσουν τη διαδρομή ηλεκτρονικά και να προβαίνουν σε χειροκίνητη χάραξη μόνο όταν δεν λειτουργεί το σχετικό σύστημα.

«Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, όπως έκαναν οι προηγούμενοι. Δυστυχώς δεν το έκανε, τη χάραξε χειροκίνητα και ξέχασε ένα κλειδί. Επειδή λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, μπορούσε να δει το τρένο στη λάθος κατεύθυνση για 12 λεπτά, αλλά δυστυχώς δεν το έκανε», υποστήριξε ο κ. Καραμανλής.

Στο ζήτημα της Σύμβασης 717, που σχετίζεται με τη λειτουργία συστήματος σηματοδότησης 52 Σταθμών, με την ανάταξη  κέντρων τηλεδιοίκησης και με τεχνικά έργα και τηλεπικοινωνίες αναφορικά με τον σιδηρόδρομο, ο κ. Καραμανλής παραδέχθηκε πως εάν είχε ολοκληρωθεί, η «λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου θα ήταν ασφαλέστερη».

Υπεραμύνθηκε, ωστόσο, του κυβερνητικού έργου, επιρρίπτοντας τη βασική ευθύνη για την καθυστέρηση στην προηγούμενη κυβέρνηση. «Παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο. Το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%». Στο ίδιο πλαίσιο, ισχυρίστηκε ότι «η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικά μόνο το 18% της σύμβασης» και ότι «από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα».

Από την πλευρά του, και ο Υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος πλέον για τα ζητήματα Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης υποστήριξε ότι στη Λάρισα υπήρχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, το οποίο λειτουργούσε μέχρι και μία ώρα πριν το δυστύχημα.

Καταθέτοντας ένα σχετικό έγγραφο, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως ποτέ δεν ισχυρίστηκε ότι υπάρχει συνολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στον σιδηρόδρομο, ωστόσο υπήρχε τοπικό σύστημα, το οποίο, όπως υποστήριξε, λειτουργούσε κανονικά, αλλά δυστυχώς για το επίμαχο δρομολόγιο έγινε χειροκίνητη χάραξη.

Τέλος, αναφορικά με τη Σύμβαση 717 και ο κ. Γεραπετρίτης απέδωσε την ευθύνη των καθυστερήσεων στην προηγούμενη κυβέρνηση. «Το 2016 χρονιά κατά την οποία έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση της σύμβασης παραδόθηκαν μόνο οι 17 από τους 52 σταθμούς και από τους 17 σταθμούς αποδείχθηκε ότι οι μισοί είχαν κενά με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η κατασκευή τους εξ αρχής επί δικών μας ημερών», κατέληξε.