You are here

Κομισιόν: Προτείνει απευθείας χρηματοδότηση

15/07/2004 16:11

• Βάζει «χέρι» στο ΦΠΑ, φόρους κατανάλωσης και εταιρικό φόρο


Τρόπους για απ’ ευθείας χρηματοδότηση της από τους Ευρωπαίους πολίτες έχει επεξεργαστεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τους οποίους θα παρουσιάσει για έγκριση στο Συμβούλιο Υπουργών, αναφέρει σχετική ανακοίνωσή της.

Συγκεκριμένα, ένας από τους τρόπους που οραματίζεται η Κομισιόν αφορά την απευθείας είσπραξη ενός μέρους του φόρου κατανάλωσης που επιβάλλει κάθε κράτος μέλος στα καύσιμα για οχήματα χωρίς να αποκλείεται και η επέκταση του μέτρου και στα καύσιμα για αεροσκάφη μετά από άρση της σήμερα ισχύουσας απαλλαγής από φόρο κατανάλωσης.

Εναλλακτικά, την Κομισιόν θα ικανοποιούσε άντληση ενός μέρους του ΦΠΑ που εισπράττει κάθε κράτος μέλος, με την εισαγωγή κοινοτικού ΦΠΑ και την αντίστοιχη μείωση του υφιστάμενου συντελεστή ΦΠΑ ώστε να αποφευχθεί πρόσθετη επιβάρυνση. Σε μια τέτοια περίπτωση, οι δύο φόροι θα αναγράφονταν υποχρεωτικά στα τιμολόγια και στις αποδείξεις.

Ο τρίτος τρόπος αφορά την άντληση ενός μέρους του εταιρικού φόρου, επιλογή ωστόσο που συνεπάγεται και με πρόσθετες διαπραγματεύσεις προτού τεθεί σε εφαρμογή μιας και θα απαιτηθεί εναρμόνιση του ελαχίστου φορολογικού ορίου.

Η Επιτροπή επιδιώκει τη χρηματοδότησή της να βασίζεται σε «ίδιους πόρους», και για το σκοπό αυτό επικαλείται τη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Βάσει του σημερινού συστήματος, η χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκύπτει από την διοχέτευση μιας συγκεκριμένης φόρμουλας συνεισφοράς από τον κρατικό προϋπολογισμό στο σύστημα χρηματοδότησης κάθε χώρας. Παρά το ότι σήμερα προβλέπεται η διοχέτευση των δασμών εισαγωγής που εισπράττουν τα εθνικά τελωνεία στο ευρωπαϊκό ταμείο, τα έσοδα αυτά ολοένα και μειώνονται.

Σύμφωνα με την Ευρωπαία Επίτροπο Μικαέλε Σράιερ, μια ρύθμιση όπως προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα έχει ως αποτέλεσμα να καταστούν περιττές οι άγονες συζητήσεις, επιτρέποντας στον ευρωπαίο πολίτη να γνωρίζει καλύτερα ποια ποσά καταλήγουν στα ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το Συμβούλιο Υπουργών θα έχει να συζητήσει τις τρεις επιλογές πριν τον καταρτισμό οδικού χάρτη με στόχο την εισαγωγή του «ιδίου πόρου» μέχρι το 2014.

Του Στέλιου Ορφανίδη