You are here

Άρχισαν οι σχεδιασμοί για τον φορέα ΜΕΔ

21/06/2018 07:52

Στον απόηχο της εξαγοράς του καλού μέρους της ΣΚΤ από την Ελληνική Τράπεζα, άρχισαν στο υπουργείο οικονομικών οι σχεδιασμοί της νέας οντότητας του Συνεργατισμού με τα εναπομείναντα σε αυτόν περιουσιακά στοιχεία από το «κακό» του χαρτοφυλάκιο.

Τεχνοκρατική ομάδα του υπουργείου οικονομικών σε συνεργασία με τα μέλη της διεύθυνσης της πρώην ΣΚΤ αποτυπώνει τις πρώτες πινελιές για τη δημιουργία ενός φορέα ή μίας ανεξάρτητης εταιρείας, με βασικούς όρους εντολής τη διαχείριση των κόκκινων δανείων του Συνεργατισμού καθώς και άλλων περιουσιακών στοιχείων της πρώην Συνεργατικής Τράπεζας.

Σκιαγραφώντας το σχήμα της οντότητας διαχείρισης των ΜΕΔ, τεχνοκράτες που έχουν γνώση των διεργασιών, αλλά και των κατά καιρούς απόψεων που εξέφρασαν αρμόδιοι ευρωπαϊκοί θεσμοί σε ότι αφορά τον χαρακτήρα που θα πρέπει να διέπει έναν τέτοιο οργανισμό, επεσήμαναν στη StockWatch ότι η ΕΕ, πάνω από όλα, απαιτεί όπως ένας τέτοιος φορέας δεν θα πρέπει με κανένα τρόπο να έχει κρατικό καθεστώς διαχείρισης για τα €7 δισ. δάνεια που θα λάβει.

Σε όλες τις επαφές μεταξύ κυπριακών και ευρωπαϊκών αρχών, οι Βρυξέλλες υπέδειξαν το περίγραμμα του φορέα ο οποίος θα είναι εντεταλμένος να διαχειρίζεται ΜΕΔ, παραπέμποντας τις κυπριακές αρχές σε παρόμοιους φορείς στην Ιρλανδία, στην Ισπανία και στην Πορτογαλία.

Οι θεσμοί θέλουν απαραιτήτως να υιοθετηθούν οι σχετικοί ευρωπαϊκοί κανονισμοί και πάνω στους οποίους οι κυπριακές αρχές θα θεσπίσουν αυστηρά κριτήρια τα οποία θα διέπουν τον φορέα, χωρίς να προβλέπονται κομματικές ή κρατικές παρεμβάσεις.

Ο φορέας θα είναι ανεξάρτητος και η οργανική του δομή θα αποτελείται από προσωπικό που θα προέλθει από την πρώην ΣΚΤ.

Στη διευθυντική πυραμίδα θα τοποθετηθούν άτομα με εξειδίκευση επί της διαχείρισης κόκκινων δανείων ενώ, το ΔΣ του οργανισμού θα αποτελείται από ανεξάρτητα μέλη, χωρίς οποιαδήποτε κομματική ιδιότητα. Ενδέχεται να είναι τεχνοκράτες προερχόμενοι από τον ιδιωτικό τομέα.

Παραμένει ρευστό το ενδεχόμενο αν στο ΔΣ του φορέα θα συμμετέχει ένας και μόνο τεχνοκράτης από το υπουργείο.

Και αυτό γιατί τα περιουσιακά στοιχεία που παραμένουν στον Συνεργατισμό ανήκουν πλέον στο κράτος καθώς, θεωρούνται ως εξασφάλιση έναντι των καταθέσεων €3,5 δισ. που τοποθέτησε το κράτος στη ΣΚΤ.

Το θέμα θα ξεκαθαρίσει με την αποστολή του τελικού σχεδιασμού του φορέα στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ και κατά κύριο λόγο στη γενική διεύθυνση ανταγωνισμού.

Ο εκκολαπτόμενος φορέας ή εταιρεία διαχείρισης ΜΕΔ, δεν θα είναι τράπεζα, δεν θα δέχεται καταθέσεις, δεν θα παραχωρεί δάνεια, δεν θα έχει επόπτη και επομένως δεν θα έχει κεφαλαιακές ανάγκες και ούτε πιέσεις για αύξηση προβλέψεων.

Σε ότι αφορά τον έλεγχο του, το πιο πιθανόν σενάριο είναι ο έλεγχος να ανατεθεί στην ελεγκτική υπηρεσία λόγω του ότι ο εν λόγω φορέας ή εταιρεία θα διαχειρίζεται κρατική περιουσία.

Αυτό το ζήτημα θα ξεκαθαρίσει όταν θα εξεταστούν οι νομικές πτυχές του φορέα από τη νομική υπηρεσία.

Σημειώνεται ότι η διαδικασία πρόσληψης εμπειρογνωμόνων ή εταιρείας με τεχνογνωσία στη διαχείριση ΜΕΔ, θα γίνει με την προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού.

Στο υπουργείο θεωρείται ως δεδομένο ότι η ισπανική εταιρεία Αλταμίρα που διαχειρίζεται μέχρι σήμερα και θα συνεχίσει να διαχειρίζεται τα ΜΕΔ της πρώην ΣΚΤ, μέχρι τη σύσταση του φορέα, θα συμμετέχει στο σχετικό διαγωνισμό για τη διαχείριση.

Η Αλταμίρα, όπως αναφέρθηκε, έχει στημένους μηχανισμούς, εργοδοτεί περίπου 300 στελέχη της πρώην ΣΚΤ οι οποίοι έχουν δημιουργήσει το αρχείο τους, γνωρίζουν λεπτομέρειες του κάθε δανείου και ήδη, τους τελευταίους 5 μήνες, έχουν προβεί σε αρκετούς διακανονισμούς και αναδιαρθρώσεις μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων.

Ο υπουργός οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης σε πρόσφατες δηλώσεις του εξέφρασε την άποψη ότι ο επικείμενος φορέας διαχείρισης ΜΕΔ δεν θα αποτελέσει άσυλο δανειοληπτών που ενώ μπορούν, για καθαρά στρατηγικούς λόγους δεν πληρώνουν.

Είχε τονίσει ότι οι υποχρεώσεις αλλά και τα δικαιώματα των δανειοληπτών δεν πρόκειται να μεταβληθούν όταν αυτά μεταφερθούν στον φορέα.

Όπως ανέφεραν στη StockWatch άτομα που εμπλέκονται στη διαδικασία δημιουργίας του εν λόγω φορέα, μελετάται η εισαγωγή κριτηρίων ώστε στους ευάλωτους οικονομικά δανειολήπτες με εξασφάλιση πρώτη κατοικία, να παρέχονται χρονικά περιθώρια για πιο ριζοσπαστικές αναδιαρθρώσεις.

Μελετάται επίσης και η παραχώρηση σχετικών κινήτρων στους ευάλωτους δανειολήπτες με την επέκταση του χρονικού ορίζοντα αποπληρωμής των δανείων τους, με ταυτόχρονη μείωση του επιτοκίου και με ευέλικτους όρους οι οποίοι θα διευκολύνουν ουσιαστικά τον δανειολήπτη.

Ο επικείμενος φορέας θα έχει ως βασικές δαπάνες το λειτουργικό και εργατικό κόστος, το οποίο θα καλύπτεται από τα έσοδα που θα έχει με την αποπληρωμή των δανείων.

Το κράτος ελπίζει ότι θα έχει θετική συμβολή του φορέα στο ετήσιο δημοσιονομικό ισοζύγιο.

Του Λεύκου Χρίστου